Jump to content

ny leica geovide


308nm

Recommended Posts

  • Replies 149
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Da var kikkerten endelig i hus etter en laaaang ferietur med den liggende på posten:p Att kikkerten er skarp og krystall klar har jeg igrunn aldri lurt noe på, men var spent på hvordan den lå i hånden og om den ville virke stor og klumpete(for det er den jo igrunn) men dette var noe jeg ikke tenkte over i det heletatt mens jeg sto og kikket og trykket i dag. Tok meg tid til og lese bruksanvisningen ordentlig og det er lurt! Vis ikke blir menyen og innstillingen ganske håpløse og finne ut av. Men tar man seg tid til og lese gjennom bruksanvisningen er det ganske greit og sette opp kikkerten! Har lagt inn ei kule på minnekortet og det var nesten plug and play, å det funker! Blir gøy og prøve det i praksis med rifla!

 

Jeg har et par ting og utsette på den foreløpig og det ene har blitt kommentert her før, knappen er litt tung og det er vanskelig og holde kikkerten rolig når man skal måle(spent på hva 10x gutta mener om dette)?. Dette regner jeg med er noe som går seg til etter litt bruk og litt teknikk. Tenkte evt. jeg kunne prøve med silikon spray el.l på kanppen. Det andre er den automatiske justeringa av måleinformasjonen, syns den er litt svak til tider.. Har ikke funne ut om dette er noe jeg kan justere på selv(håper det)

 

Det jeg jeg er mest spent på nå er skumrings egenskapene, dette blir det jo en god stund til jeg får testet ordentlig da det ikke blir revåte mørkt på en god stund..

 

Jeg må si meg fornøyd og gleder meg til og ta den med på skyting og jakt!

 

Noen bilder av herligheten!

w3yu.jpg

e4q8.jpg

xezd.jpg

p5e3.jpg

6zk3.jpg

 

 

Mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Hallo

 

Har fått testet kikkerten litt i skumring nå(les det mørkeste det blir) og jeg syns det virker veldig lovende!! kikket utover et jorde i natt og kunne ikke se noe med det blotte øye, med kikkerten så jeg alt! I tillegg gikk det greit å måle, målte en stolpe på 300m! Imponert over hvor greit det er og måle på nattestid!

 

 

mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Høres lovende ut. Ang. måling i mørket så pleier ikke det å være noe problem, sterkt sollys er nesten værre. Har målt godt over 1 km. med min gamle geovid i mørket.

 

Edit: Var ute på verandaen og målte 1229 meter nå på det mørkeste (01.30). Som sagt så har mørket lite eller ingenting å si på hvor langt du kan måle.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har ikke kikkerten her men ganske sikkerpå CARD kommeropp som førstevalg og da velger du bare den, så legger du inn innskutt avstanden og hvilke verdi den skal velge på abc.. Kan bekrefte når jeg har kikkerten om ikke så lenge.. Har ikke no annen avstandsmåler og sammenligne med en redfield 500:p måler lett ut til 1000m vaffal, men tror rekkevidden begrenses litt når man bruker korte..?

 

 

 

Mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

fikk korte opp nå. menyen er i grunn veldig enkel bare en kommer inne det. har kun sammenlignet den med en swarovski el swarovision 8x32 å må si leicaen er meget bra men er mektig imponert over den lille swaroskien også

Link to comment
Share on other sites

Syns du måle knappen er litt tung du og eller? Jeg fikk en liten nedtur da jeg skjønte att den ikke hadde med cm klikk i ball kalulatoren sin.. Vet ikke hvor jeg har fra att den sku ha det men..

 

Ja menyen er enkel bare man knekker koden, knota litt med bla og velg knappen i starte..

Link to comment
Share on other sites

knappen er litt hard ja men det går greit men håper den blir litt mykere. trodde eller regner med at klikk verdien blir i cm viss du velger det når du legger inn det på kortet. eller så kan du vell velge det litt ute i menyen tror jeg men skal teste det ut litt senere

Link to comment
Share on other sites

1MOA er vel 29mm på 100m? Så da stemmer det ikke.. Jeg får det vaffal ikke til og stenme.. Vis jeg veler holdover og måler på 200m får jeg 6 og da burde jeg vel få 3 klikk da ett klikk blir 2 cm på 200m, d gjør jeg ikke.. Mulig jeg surer, syns moa, mil og alt det der er litt vanskelig!

 

Edit: faan trodde det var 10cm, noe jeg syns var frøktelig rart! Men det er knall:)!

 

 

Mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

ja du kan faktisk velge 5mm klikk å for de som har det på kikkerten. nå skjønner jeg plutselig hele menyen, litt å sette seg inn i men det lønner seg å bruke litt tid så du skjønner det , da går det veldig greit. super fornøyd. kult med det ballestikk programmet . får opp vinkel du skal skyte i, barometrisk trykk å tempratur viss du trykker to ganger kjapt på menyen. å så kan du å koble alt ut å bare bruke avstandsmåleren viss du vil det

Link to comment
Share on other sites

Tja, har sammenlignet den med Vortex Diamondback'n min, som jeg fantut er vanvittig skarp ift. Pris, hendig er den og! Men utenom det har jeg ikke fått sammenlignet med noen.. Skal sammenligne den med Zeiss HT i samme x etterhvert, det blir litt spennende! Men jeg blir igrunn bare mer og mer fornøyd med med leica'n! mer og mer stødig på målingene blir jeg og:) men skulle ønske øye muslingene var mykere, presser kikkerten mot øynene for og bli mer stødig så der hadde det gjort seg med no gummi! Men kikkerten er uten tvil helt rå!!

 

Du da, gjort deg opp noe meninger?

 

 

Mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

ja er godt fornøyd. har kun testet opp i mot 8x32 swarovision å de er veldig like skarpe og gode å se i. den swarovision er veldig imponerenes bra til å være en 32mm. har målt ut til 1500m på fri hånd å det er nokså likt i forhold til zeiss rf å el rang som jeg har hatt. men den måler mye kjappere

Link to comment
Share on other sites

Det var ikke værst nei!! Jeg begynne og bli ganske stødig på målingene nå, fått myka opp knappen og litt teknikk så går det fint! også er jeg knallfornøyd med klikk info'n! På leting etter ny riflekikkert med åpent tårn nå for og få utnytta den til det fulle.. Kikkert til over 20k gjør att jeg må handle ny riflekikkert:p Fint med hobby:D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Så kjipt! Må være stor etterspørsel etter 10x kikkerten da skjønner jeg..

 

 

Jeg må si jeg bare blir mer og mer gla i denne kikkerten! Fikk invistert i en zeiss FL 6-24x56 her for litt siden og har testet den sammen med leica'n en del turer på bana nå. Lainn ballestiken på minnekortet for den spesefikke kule. I første omgang la jeg ut leirduer på forakjellige hold ut til 300m, målte, klikka og skøyt! Klinka inn skudd etter skudd på alle hold!! Rett og slett knall morro, kan jo ikke bli enklere:)

 

Kjøpte 5 minnekort på DX så tenkte legge inn ballestiken for de forskjellige kulene jeg bruker så er det bare og smekke inn i korte for den aktuelle kula før jeg drar på jakt eller bana:)

 

Mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Salget av leica er vel stoppet..er vel kommet i klinsj med Swarovski om bruk av laser teknologien di har brukt, som er identisk med Swarovski el..som har enerett på teknologien sålenge!!!

 

Skyt meg om eg tar feil :roll:

 

Tar sjangsen på å skyte deg :wink:

 

Med et kjapt google søk, så finner jeg en nylig tvist mellom Swarovski og Leica.

Dette dreier seg om at Swarovski har tatt patent på kikkertsikter med 6x zoom (1-6, 2-12, 3-18 osv), og gått til sak mot Leica og vunnet frem med sine krav.

 

Dette hadde ingenting med håndkikkerter eller avstandsmålere å gjøre så vidt jeg kan se.

 

Skyt tilbake om jeg tar feil.

Link to comment
Share on other sites

Informasjonen eg har,er kommet fra børsemakern eg bruker.

Fortalte hann at eg vurderte ein av disse kikkertene,og da mente hann at eg måtte vente lenge på leicaen ivertfall..så da blei de en el range på meg da!

Mulig han hadde løst og selge swaro til meg,men hann er en døktig kar,så eg trur da på han til de motsatte er bevist :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Er nesten so eg kjøper meg ein Swarovski eg og no..Har tre Swarovski sikter eg er strålande fornøgd med,men tenkte eg sku vera litt utradisjonell i valg av merke denne gong.Kjære folk for ei leveringstid.Ser Bresson har ubekreftet levering i morgon..Nokon som har høyrd nåke?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...