Jump to content

ny leica geovide


308nm

Recommended Posts

  • Replies 149
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg ønsker svært gjerne å høre brukererfaringer på lasern. Hvor langt den måler i praksis.

 

 

Jeg har testet dette litt med tanke på bruken din og jeg må si jeg sliter fælt med og måle avstander over 1000m, da har jeg målt mot rette husvegger og alikevel ikke klart og fått måling(støtte på knær) ikke var det noe ugunstig lys heller.. Alså, sikkert værre i motlys?

Har målt nesten 1300m på fihånd mot hus men det skjer ikke gang på gang..

 

Mulig det er ekstremt mye lettere med fast støtte men føler jeg blir rimelig stabbil sittende med støtte mot knær..

 

Mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

har målt ut til 1966meter nå med min leica. optisk sett synes jeg den gruser rf greit men ikke veldig mye på el rang.virker som det er mye lettere å måle om kvelden, måler da mest mot furutrær. jeg er kjempe fornøyd med min i 8x.men viss du ikke trenger det ballestick programet så er jo el rang mindre å lettere. men må jo si det virker meget bra det ballestick på leicaen da. har lagt inn min egen kule bane å bruker da ant cm klikk, synes det er genialt. 308nm

Link to comment
Share on other sites

nå ble jeg litt mere motlig på å vente litt til, takk for det :) hyggelig å høre, det er jo også en gulrot det ballistiske programmet som leica har, det som var på zeissn med holdover har jeg egentlig ingen ting til overs for ( min mening, jeg justerer klikk).

Får være tålmodig litt til da, har ventet siden mai :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Dæven å langt dere måler a! Jeg sliter som F når det bikker 1000m, mulig jeg ikker er stødig nok rett og slett.. Men klarer dere måle 1500m f.eks gang på gang? eller er det ett slompetreff? om man skal skyte langt så holder det ikke med ett mål og trekke av mener jeg?

 

 

 

 

 

mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Swarovski Laser Guide 8x30 som jeg hadde før målte jo over 2000meter på objekter som reflekterer godt, f.eks. et rødt eller hvitt hus.

Men, den va treg til å måle så i praksis var Zeiss 10x45 RF mye bedre å måle med fordi den målte umiddelbart.

 

Jeg er i likhet med Roe like spent på hvordan den er i tåke og regn på med moderate hold (0-400m).

Dessuten hvordan den er til å ta ut små mål som f.eks. en skarv på ei støtte på sjøen. Og så kan jo også dyr som står med bakgrunn 50-60m lengre bak eller i svakt skrått terreng være utfordrende.

Link to comment
Share on other sites

 

 

jeg må si jeg sliter fælt med og måle avstander over 1000m

 

Mvh

Aannerud

 

Oisann.

har hatt både RF 10x45 og 8x45 . målte henholdsvis 1572 og 1580 med dem på frihånd som lengste måling .

det var ingen problem med gjentakelse av måling men avstand ble noe lavere da jeg traff punkter som var noen meter kortere . Ble målt mot fjellknauser og trær

Ser ut for at zeissen har bra laser alikevel

Link to comment
Share on other sites

er ute å måler litt nå. regner en del nå alt er rimelig bløtt. måler gjentatte ganger ut til 1700-1800m.på fri hånd.måler mest til trær , best er furu trær. måler ut til en stolpe i sjøen på 785m vær gang.nå regner det veldig mye men klare greit 1200m

Link to comment
Share on other sites

Ikke hatt tid til å teste den ennå. Ser ut til at helgen går med til jobbing slik St jeg får tatt fri til elgjakt fra onsdag av. Den får testa seg da om ikke før..

Inntrykket så langt er bedre enn 10x45RFen jeg hadde i alle fall.

Har ikke sett i EL-Range, så den kjenner jeg ikke til. Var imponert over laseren i Zeiss i det minste - den målte ut til snaue 1900m husker jeg.

Strålen på denne er større, så mulig der gir utfordringer mot vegetasjon på langt hold. Men; om man måler 2-3m fra eller til mot et dyr på skytbart hold er underordnet det å få måling under vanskelige forhold! Jeg er spent på hvordan den er i regnvær og mot dyr i skumring/tett vegetasjon mv.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har prøvd laseren litt på min. Den er vesentlig dårligere enn Leica CRF1600. CRF1600 måler stort sett 3-400 meter lengre enn kikkerten under de forholdene jeg har testet den. Hvorfor Leica driver å skryter av 1825+ meter range lurer jeg på.

 

I skumring klarte jeg 13-1400 meter mot skog. CRF1600 klarte under samme forhold 17-1800 meter.

Link to comment
Share on other sites

sitter ikke hele lasermålerenheten i mellom kikkertrørene slik at hele lysbanen til øyet er uberørt av at det er avstandsmåler i den?

Det kan jo også være en forklaring. Liten linse som fanger laserlyset- mindre enn på crf1600.

 

skuffende når de skryter av lengre rekkevidde.

Link to comment
Share on other sites

Etter å testet kikkerten litt så begynner jeg å bli fornøyd. Litt irriterende at den ikke måler så langt jeg håpte, men ellers ser det bra ut. Har ikke fått testa den i skikkelig i sollys, men i overskyet vær så har jeg målt ut til drøye 1400 meter. Var brukbart regnvær her ettermiddag, og da målte den greit 8-900 meter mot granskog.

 

Optisk er den super og den har gode nok skumringsegenskaper for mitt bruk på hjortejakt.Testa den i variabelt måneskinn i et hogstfelt før helga. Kommer til å bli en fast følger på hjortejakta, men til langholdsskyting blir det nok CRF1600'en som får jobben.

Link to comment
Share on other sites

Endelig er min 10*42 ankommet det lokale postkontoret til den nette sum av 19k :D Får håpa den lever opp til forventningene..Minuset er at eg nermar meg ferdig med årets hjortejakt,skutt 15 av 18 løyver,å ska vera offshore i 12 dagar til.Plusen er at eg skal til Scotland å jakte hjort når eg kjem heim :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

La inn ballistikkdata på minnekortet i kikkerten i kveld. Tok en test på 850 meter og sammenlignet med Applied Ballistics appen og resultatet var likt.

 

En kan bare ha 1 stk data per minnekort. Dette er litt irriterende, men i mit tilfelle så har jaktammmoen(160 grs accubond i 920 m/s) og langholdsammoen(180 grs berger hybrid i 885 m/s) tilnermet identisk kulefall ut til 700 meter.

 

Kikkerten takler bare G1 bc.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd laseren litt på min. Den er vesentlig dårligere enn Leica CRF1600. CRF1600 måler stort sett 3-400 meter lengre enn kikkerten under de forholdene jeg har testet den. Hvorfor Leica driver å skryter av 1825+ meter range lurer jeg på.

 

I skumring klarte jeg 13-1400 meter mot skog. CRF1600 klarte under samme forhold 17-1800 meter.

 

Min har repeterende målinger på 2400-2500m. Lengste på frihånd er rundt 2350. Det er riktignok ikke på grantrær i skumring - men den synes å måle bra på relativt ugunstige objekter også...

Link to comment
Share on other sites

Min har repeterende målinger på 2400-2500m. Lengste på frihånd er rundt 2350. Det er riktignok ikke på grantrær i skumring - men den synes å måle bra på relativt ugunstige objekter også...

 

Dæven! Da må du ha fått Special Edition;)

 

Har nå testet skumrings egenskapene mot Zeiss HT 8X42 og Zeiss Conquest 8X42. Dessverre skuffet den stort på dette punktet.. HT´n var helt overlegen og Conquesten leverte til de grader ift. pris! ikke langt bak HT´n. Men Leican så jeg omtrent igjenting i, hadde ikke forventet att den skulle være like god som HT´n men att den viste seg og være nærmest ubrukelig som åtekikkert var en stor skuffelse!!

 

Jaja, bare og starte sparinga og investere i en HT etterhvert.. Dette er dessverre ingen skumrings kikkert spør du meg

 

 

mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Hallo

 

Må få skryte litt av servicen til Leica! Har klaga litt over avstandsmålinga til kikkerten min her inn da den aldri har målt særlig godt på avstander over 600m, og for noen månder siden målte den ikke 200m engang. Så da var det ikke annet og gjøre enn og sende den inn.. Jeg var litt spent på om jeg fikk reklamert på den da den har blitt godt brukt på det året jeg har hatt den og fått seg noen solide bruks mærker. Men håpet på det beste da problemet tross alt har vært der siden kikkerten var ny..

 

I går fikk jeg en splitter ny kikkert levert på døra og da ble det andre boller! Måller utrolig mye bedre enn den forje 14-1600m på frihånd gikk knirkefritt gang på gang:) det er utrolig viktig og kunne verifisere enkelt på sånne hold! Ett sleng mål i ny og ne er verdiløst.. I tillegg går det ann og måle gjennom vinduer, noe jeg aldri fikk gjort med den gamle, så det har uten tvil vært noe galt med den.. God service er verdt og betale for!

 

 

 

Mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tror jeg kommer til å sende inn min 10X42 HD-B etter høsten. Som flere har nevnt over her har jeg litt problemer med å måle avstander. Den glimter til innimellom med målinger 1400-1900 m og har faktisk målt over 2300 meter men jevnt over så er min gamle geovid mer stabil når jeg passerer kilometeren. Har slitt litt med målinger ned i 500-600 m i reinsjakta på dager med fint vær.

 

En annen ting jeg stusser litt over er at jeg må stille fokushjulet helt til det stopper med klokka. Da er den sylskarp så noe stort problem er det egentlig ikke men har ikke opplevd det på noen kikkerter før. Noen andre som har merket det?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...