Jump to content

Krutt


d-sle

Recommended Posts

Hei

Mulig jeg kimser fælt men har inntrykk av att raskt krutt er dyrere enn det motsatte. Stemmer dette og hva kan i såfall være årsaken?

Noen som har ideer ang dette?

Har bestilt ladesett fra USA og etter fin-regning kunne jeg kjøpt dette fra Midway Norge for kanskje mindre sum kroner.

Man lærer så lenge man lever selv om jeg har levd så lenge at jeg burde lært :forvirra:

mvh

Dag fra skogene-))

Link to comment
Share on other sites

En del riflekrutt er subsidiert for DFS bruk - det gjelder spesielt Norma sin "skytterlagsserie" og VV sine tilsvarende krutt. Det begynner også å bli en del amerikansk krutt tilgjenglig igjen, Norma importerer Hodgon pistolkrutt og riflekrutt som ikke direkte konkurerer med deres egne - men selvsagt har de priset dem med bra nok fortjeneste kan du trygt si - krutt er billig i statene ;-)

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at "skytterlagskruttene" er "billige" er at det er mye større konkurranse på det markedet, enn det er både på markedet som bruker 1.2gr per skudd, og markedet som skyter 30 skudd i året.

Kruttene som er vanligst (ikke nødvendigvis best) i 6.5x55, med 8 og 9grams kule, er det skarp konkurranse på, fordi mange bruker så mye av dem at det merkes i kroner og øre.

Det er ingen som subsidierer dem.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hvis ikke "VV's skytterlagskrutt" er subsidiert, så blir de enten solgt med tap - eller så er fortjenesten på de andre VV kruttene svimlende nært svindel. I de fleste andre land er prisene på VV's krutt relativt flat og ca. det samme som de de andre VV kruttene her til lands - f.eks på de plasser jeg sjekket i Sverige koster det fort ca 700-800kr pr kg for alle VV's rifle krutt - også N140-N160.

.

Link to comment
Share on other sites

eller så er fortjenesten på de andre VV kruttene svimlende nært svindel. I de fleste andre land er prisene på VV's krutt relativt flat og ca. det samme som de de andre VV kruttene her til lands - f.eks på de plasser jeg sjekket i Sverige koster det fort ca 700-800kr pr

Til 800,- /kg så er det vel mer enn nært svindel...

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Pris har ikke alltid så mye med produksjonskostnader å gjøre, regel nr 1 er at en vare er verdt det kundene er villig til å betale. At en vare koster mer i "Verdens Rikeste Land" burde ikke komme som et sjokk på noen.

 

Når det gjelder skytterlagskrutt er produksjonen noe forenklet siden man ikke må holde egenskapene konstante fra lot til lot. Forpakning og salgsvolum har også mye å si, det går nok mindre av de de raske kruttene og de selges også i mindre forpakninger. Om man i tillegg kjøper skytterlagskrutt fra foreninger som handler i kvanta og videreselger uten fortjeneste er det ikke rart om prisen blir ekstra gunstig.

Link to comment
Share on other sites

Pris har ikke alltid så mye med produksjonskostnader å gjøre, regel nr 1 er at en vare er verdt det kundene er villig til å betale. At en vare koster mer i "Verdens Rikeste Land" burde ikke komme som et sjokk på noen.

 

Når det gjelder skytterlagskrutt er produksjonen noe forenklet siden man ikke må holde egenskapene konstante fra lot til lot. Forpakning og salgsvolum har også mye å si, det går nok mindre av de de raske kruttene og de selges også i mindre forpakninger. Om man i tillegg kjøper skytterlagskrutt fra foreninger som handler i kvanta og videreselger uten fortjeneste er det ikke rart om prisen blir ekstra gunstig.

Vihtavuori N140-150-160-530-540-550 har vært solgt som skytterlagskrutt av Landrø i tillegg til at norma og raufoss har egne skytterlagskrutt

Link to comment
Share on other sites

Hva Landrø kaller kruttene er en helt annen diskusjon, det jeg (og sikkert de fleste andre) forbinder med "skytterlagskrutt" er egne serier med større lot-variasjon og egne ladedata for DFS-skyting. Selvfølgelig vil de normale kruttene være minst like godt egnet så lenge man får de til en konkurransdyktig pris, noe DFS sikkert har volum nok til å forhandle frem.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel utrolig lenge side Raufoss laget krutt, tipper Bofors er produsent.

 

VOLUM er selvfølgelig grunnen til at typiske "DFS-krutt" kan selges billigere enn andre varianter; tipper N140/15/160 seloges i i et antall kg som mange ganger overgår de andre variantene samlet.

For de sortene DFS selger (RA-xxx) spiller litt enkelre krav til jevnhet fra lot til lot inn på prisen i tillegg.

 

Alt i alt ingenting å hisse seg opp over; handle krutt og vær fornøyd med prisen:-)

Link to comment
Share on other sites

VV har vel ikke lot. variasjoner på linje med Norma Bofors ol. men er

nærmest stabil fra lot til lot.

Mine erfaringer er at de ikke nødvendigvis er helt stabile fra lot til lot.

 

 

Det er vel utrolig lenge side Raufoss laget krutt, tipper Bofors er produsent.

RA sine skytterlagskrutt er boforsproduserte ja. Akkurat som norma sine skytterlagskrutt er.

 

Flere av de har faktisk tilsvarende navn tilogmed. RA4 tilsvarer N4, RA11 tilsvarer N11, osv.

Link to comment
Share on other sites

Men man kan vel søke brannvesenet om løyve til å oppbevare mer?

 

Hadde en prat med den lokale brannsjefen for noen år siden om ting som er betydelig farligere enn krutt, og med enkelte untak som han ville jeg skulle sette opp hageskur for å oppbevare var han mer interesert i at brannvesenet fikk vite nøyaktig hvor i boligen, hvordan lagret, og avstand til elektriske komponenter (ledninger varmeovner lamper ertc.).

 

Krutt er jo ikke spesielt farlig så lenge det ikke lagres i mengder som overgår rommets evne til å "ta unna/ventilere" kruttgassene.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Skytterlagskrutt, DFS priser:

 

1 kg NC 96M - 423,00

1 kg NC - RA 11 - 423,00

1 kg NC - RA 15 - 423,00

1 kg NC - RA 4 - 423,00

1 kg NC - RA 10 - 423,00

 

Vet ikke hvilken produsent, men regner med at RA står for Raufoss.

 

Jeg tok en kikk på esken som ble innkjøpt til skytterlaget nå i vinter, Lot P-20115012.

På kruttboksen så står det Raufoss NC 96M.

På esken det kom i, så står det VihtaVuori (org.eske).

Produsent: Eurenco Bofors AB, Karlskoga.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...