Jump to content

Bjørnen i kirken


vest

Recommended Posts

http://www.hedalen.no/OPPSLAG/2012/desember/9/index.htm Spesiell historie om eit bjørneskinn i Hedalen stavkyrkje som sagnet fortel skal vera frå tida rundt svartedauen. Her får vi historien gjenfortalt for dei som ikkje har høyrt den før og vi får svar på kor gammalt skinnet egentlig er. Eg skal ikkje røpe svaret her for den som vil sjå klippet..
Link to comment
Share on other sites

No har nesten 200 sett denne, eg veit ikkje om alle gadd å sjå klippet. Sagnet sa at bjørnen vart skoten (lenge) etter svartedauen, men kva er lenge? Svartedauen var i Norge ca 1350, skinnet er datert til mellom 1290 og 1370 så sagnet kan faktisk stemme . Godt gjort å ta vare på eit bjørneskinn i over 640 år :overrasket:

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke de skjøt bjørnen for 650 år siden. Dette var før kruttvåpnene ble utbredt, så da tror jeg støtspyd ble brukt pga bedre stopping power enn armbrøst og pil og bue. Bjørnespydene hadde en jernspiss i bakenden slik at de kunne støttes godt mot jorden og så var det "bare" å la bamsefar tre seg innpå når han kom farende og reiste seg på to for å slå jegeren. Ser også for meg at den vanligste jaktformen var hijakt vinterstid og det stemmer nok at det ikke var ufarlig.

 

Fellefangst var langt vanligere og ble brukt på de fleste arter, sikkert også bjønn.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri tenkt over hva slags skytevåpen som da eksisterte

Armbrøst er nok det mest sannsynlige våpnet dersom den ble skutt mellom 1250 og 1600 (når flintlåsen ble utviklet), eller kanskje tilogmed senere. Armbrøst refereres like gjerne til som pil og bue, bue var bue for mange, lenge - og låsbue er bue.

 

Det finnes en god del funn fra norsk middelalder som bekrefte at låsbuen overtok for langbuen som det mest vanlige skytevåpnet fra 1200 tallet og utover. Til å begynne med hadde man bue av barlind eller laminert treverk, evt. med sener på. Etterhvert overtar stålbuene.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Snarefangst var vel og utbredt på bjørn.
Det vil jeg gjerne høre mer om. Hijakt og fotsakser var vel mest brukt i hine hårde dage :wink:
Leste denne historien i begynnelsen av Mikkjel Fønhus's Skoggangsmand. Flott friluftslitteratur. Anbefales.

Stemmer! Har alt av Fønhus, samt bøkene om han. Som du sier: Anbefales :)

 

 

Hedal stavkirke :arrow:http://www.hedalen.no/stavkirka/

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...