Jump to content

VV N340 i 9mm og 38 special?


Tikka-Sporter

Recommended Posts

hei.

 

Skal lade 9mm og 38 special/357, og skal til å kjøpe krutt nå.

 

Hovedladningen vil være på 9mm, med 124grs berryskuler, da disse kan brukes både ute og innendørs (grunnet tynn mantel). Men når jeg først kjøper krutt hadde det vært greit om iallefall 38 special kan lades med samme krutt, så kan jeg heller investere i eget krutt til 357. Begynner å få mange ulike kruttsorter i ladebua allerede, så tenker som så; keep it simple stupid!

 

Hva mener dere? egner 340 seg til både 9mm og 38special? Burde jeg vurdere n320 istedet?

 

Ladningene i 9mm MÅ klare faktorkravet i production, men dette skal vel ikke være noe problem med 124grs kuler? Våpenet er en CZ shadow.

 

Del gjerne eders erfaringer....

Link to comment
Share on other sites

Personlig ville jeg nok ha valgt N320 som allroundkrutt til disse kalibrene, skulle ikke være problem med faktor i en 9mm, og du kan lade litt mildere .38 ladninger uten en dusj av uforbrennt krutt. Må bare ha i bakhodet at feks forandring på patronlengde i 9mm kan øke trykket raskere(kortere patronlengde altså) enn med N340.

Link to comment
Share on other sites

Tenkte på RN kulene fra Berrys ja...

 

Med N340 skulle det vel være grei skuring med 124grs RN kulene?

 

Iom at 340 har tregere forbrenning enn 320, skulle det vel være tryggere mtp trykk ved redusert COL i 9mm sant? Altså, er 340 ett "safere" alternativ enn 320. Å ifølge ladeboken og VV egne tabeller finnes det jo masse ladninger i 38 special med N340...

 

Det optimale ville vel vært egne krutt til hvert kaliber, men tenker kjøpe forholdsvis store batcher av samme type krutt fra samme lot, derfor tenker jeg at ett og samme kruttet får duge til flest mulig kalibre til å begynne med.. Derfor har valget mitt pekt mer og mer mot N340.

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker at kruttet brenner opp.

Blir det uforbrent krutt i hylsene har dette lett for å havne under ejektorstjerna på revolveren og da blir det phøkk.

 

Rusk og rask fra hylsa gjør ikke underverker for pistoler heller.

 

Derfor ligger jeg stort sett like under/på maksladning.

Da brenner alt opp.

 

Ha gode laderutiner og velg det kruttet som egner seg best.

 

,02$

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

N320 er klart best til snille feltladninger i 38 med 158grs kule, men N340 duger også om en tåler litt rekyl. N340 er det beste allround-kruttet i 9mm, men man burde fint klare faktorkravet med N320. Men om en baserer seg på hylser plukket på banene (gjerne usortert) og ikke har erfaring i å måle trykk vil jeg anbefale N340, det gjør garantert jobben innenfor forsvarlig trykk.

Link to comment
Share on other sites

"Problemet" med både N340 og N320 i cal 38 er at "slappe" feltladninger funker dårlig med "normale" patronlengder (ujevne ladninger og uforbrent krutt). Du må sette kula dypt i hylsa, men dog ikke så dypt at den begynner å bule slik at du ikke får kamret den. Jeg bruker N320 i både 9mm og 38 (felt). For sistnevnte bruker jeg en 100 grs SWC blykule som jeg setter under hylsekanten. Hvis jeg trenger hurtiglader og kuler som stikker over kanten (PPC) så bruker jeg N32C kruttet som fyller 20% mer.

Jeg har brukt både N340 og N320 i 9 mm med både Berry og Frontier 115 grs og 124/125 grs, og det blir litt smak og behag. Med N320 beveger du deg rask over ladedata grensen for å få nok fart til å nå en faktor på 130. Hvis du skal skyte 9 mm i et våpen som kanskje har gått noen tusen og har noen år på baken kan N340 gi deg litt mer sikkerhetsmargin, men du gjør sjelden feil om du kjøper noen bokser enten N340 eller N320, det går med... om du skulle finne på å bruke noe annet i 38. Mange vil mene at de får jevnere ladninger med N320 i 9mm, og noen argumenterer at en raskere rekyl gir deg mulighet for raskere skuddtakt. Så N320 er for mange blitt det eneste saliggjørende, og du vil helt sikkert få mange kommentarer på det, hvis du skulle gå mot strømmen å velge N340.

Link to comment
Share on other sites

Går vel ikke så mye mot strømmen angående N340 og 9mm, litt mere motstrøms med 340 og .38 spec kanskje, om man ikke vil ligge ligge rundt "tjenestenivå" på ladningene. Men om trådstarter vil lade begge kalibrene med 340 så er det jo ikke noe galt i det, prøv og så kommer du nok til en konklusjon på ett eller annet tidspunkt.

Link to comment
Share on other sites

Mange vise ord... Tror jaggu det blir 320 krutt istedet da, hehe...

 

9mm er en flunke ny cz shadow, så denne skal nok tåle ladninger som ligger mot maks, sålenge jeg klarer faktorkravet i production. Får prøve meg litt frem her. Så

 

Har ladet flere riflekaliber (endel hissige) i flere år, så trykktegn skal jeg nok klare å observere også i håndvåpenkalibrene.

 

 

Har som sagt ikke erfaring med håndvåpenlading og har lest endel i den o store ladeboken.. og der har han sin fulle tro og tillit til n340 i 9mm.... akk o ve.. er det rart man undrer over kruttvalg...

Link to comment
Share on other sites

Jeg lader 124grs Berry RN med en 4,3 grs N320 med COL 29,0mm. Den gir en faktor rundt 130 i Shadow'en din, da har du litt å gå på i forhold til faktorkravet i Production div. 4,3 grs N320 bak denne kula er litt i overkant i hht Vithvouri's ladetabeller, men jeg har ikke sett noe tegn på overtrykk med denne ladningen. Det kan være du skal prøve deg litt frem, men 4,1 - 4,2 gir nok ikke mer enn akkurat nok fart tilsvarende faktor 125, og er du på feil side blir det dårlig med resultat i Production ....

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er i samme situasjon ang ladning til Production og Shadow.

Har mengder med 124grs Berry RN og N320.

Første testladning er 4,0grs N320 og 29mm patronlengde.

 

Men leser på ulike nettforum at CZ Shadow må ha kortere patronlengde da riflingen starter nærmere kammeret enn på andre pistoler. Mange amerikanere er nede i 28mm patronlengde.

 

Har du testet om kulen er i kontakt med riflingene når du benytter en patronlengde på 30mm??

Link to comment
Share on other sites

Bruker 320 i både 9mm, 38 spes. og 44 spes. 320 kan brukes i mange kaliber til koseskyting uten for tung rekyl. Har brukt dette kruttet i mange år i 9mm men man må være litt obs på de tinga som er nevnt tidl i tråden. Man får en brattere trykkurve i små patroner med 320 enn med treigere krutt som 340.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg lader nå med 340 til 9mm. Kuler på 124 og 129 gr. Prøvde først med Norma R1, men det var litt for lett å få høyt trykk også var det lite presisjon. Jeg lader til CZ75 og med de kulene jeg har må jeg langt ned på COL, 25,5 mm ble det idag med 3,8 gr 340. Skal måle trykkringer i morra, men på 2 av 7 hylser kunne jeg, hvis jeg holdt hylsene riktig mot sollyset, se merke etter utstøterhullet på hylsebunnen. Ladningen ble lett komprimert med 14 mm lang kule. Beste samling hittil.

Link to comment
Share on other sites

Det er ganske bra tilgang på Hodgdon krutt om dagen (via Norma), og HP-38 - som navnet hinter om - funker ganske bra i 38 Special, det funker også tilsvarende bra i 9mm, 45 acp, 44 special, 45 Colt + mange andre "standard" kalibre. Det flyter også som smeltet smør i alle kruttmål og brenner tålelig rent.

Link to comment
Share on other sites

Det er ganske bra tilgang på Hodgdon krutt om dagen (via Norma), og HP-38 - som navnet hinter om - funker ganske bra i 38 Special, rent.

 

Bruker HP-38 i 38 spl for tiden, men det røyker noe helt forferdelig i forhold til 310.

Så når boksen er tom er det slutt :)

Så min anbefaling må være 310/320 til 38, og 340 til 9mm..

Link to comment
Share on other sites

Det ryker lite med mantlede kuler hos meg - med bly ryker det meste, da det er kulefettet som står for det meste av røyken. Men hvis ladningene dine er slappe så vil det sote og ryke mer - heller det enn risgrøten du får ved lignende tilstand med VV ;-)

 

310 og HP-38 er langt fra hverandre i brennhastighet, HP-38 er nærmere 330.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker vv n340 både i 9mm 38 spes 44 spes 45colt og i 45acp og bruker dette både i bane, felt og praktisk skyting. Bruker 158 grains blykuler i 38 og det gjør susen. Samme ammo i snubben i spesialrevolver gir noen kruttkorn igjen, men gidder ikke bry meg med litt overskudd så lenge presisjonen i snubben holder til 50 poeng på 15 m

 

Bruker kobberbelagte i praktisk, men kun blykuler i bane og felt. .... Og n340 bak

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk med N340-krutt da jeg kjøpte SquareDeal-pressen min brukt, og har bare fortsatt å bruke dette. Bruker det også i .38, og har planer om å bruke det til .45 ACP og .44 Magnum bare jeg får ladekomponenter i posten en av dagene. Jeg vil prøve så langt det lar seg gjøre å bare bruke èn kruttype. De fleste andre på banen bruker N320 som universalkrutt virker det som.

 

Er det forresten noen som har ladedata for 148 gr. LWC (jeg har klette sine) - for å mest mulig etterligne Fiocchi sine wadcutter-patroner? Jeg gikk på minimumsladningen i Lapua sin ladetabell for Sako 148 gr. LWC og den sa 3,6 gr. N340 med COL på 30 mm, men den smalt litt mer enn fabrikkammoen. Jeg har nå ladet opp noen med 3,2 gr. og COL på 29,5 mm (dvs. satt jevnt med hylsekant) som jeg skal prøve på lørdag.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil prøve så langt det lar seg gjøre å bare bruke èn kruttype.

Jeg forstår at dette kan være ønskelig, men samtidig må du da inngå en del kompromisser når det gjelder ladningene. Spesielt når du kommer opp i 44Mag blir dette et problem, ikke bare må du lade til høyt trykk for å få skikkelig ytelse, du får også plass til dobbeltladninger. I den andre enden av skalaen kommer dårlig forbrenning i lette ladninger.

Link to comment
Share on other sites

Ja. Virker som det er omtrent samme marginer å gå på med 320 (8,9 - 9,7 grains) sammenlignet med 340 (10,3 - 11,5 grains), men går man på 110 så snakker vi helt andre kruttmengder (20,4 - 22,1 grains).

 

Jeg leser forresten dette ut fra ladetabellen til Lapua, for 240 gr. Hornady JTC-SIL kuler. Jeg er litt usikker hva jeg skal se på av ladedata for Clarry-kulene jeg har bestilt. De er 240 gr. Magma blykuler med flat point. Noen erfaringer der?

Link to comment
Share on other sites

Tja, 330 blir veldig likt 340. I følge VV skal den ha samme brennhastighet som 340, min erfaring er at den er litt raskere uten at det er nok til å gjøre noen vesentlig forskjell i bruksområde. Noen hevder at 330 ble utviklet for sub-ladninger i 9mm, men jeg hørte ikke den store forskjellen når vi testet det, ikke mer enn det forskjellen i kruttmengde skulle tilsi. 330 skal dog ha en lett overflatebehandling på linje med 3N37, så det er mulig at det oppfører seg litt forskjellig i praksis. Jeg merket ikke den store forskjellen i ytelse, så jeg droppet det før jeg fikk nok erfaring til å si noe om subtile forskjeller.

 

Det største minuset med 330 er vel at at det ikke er like lett tilgjengelig (med mindre noe har endret seg de siste årene).

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nå ladet opp noen med 3,2 gr. og COL på 29,5 mm (dvs. satt jevnt med hylsekant) som jeg skal prøve på lørdag.

 

Jeg ble egentlig fornøyd med både presisjon og rekyl/smell på disse, men dessverre sotet det skikkelig. Tønna på 686'en var helt matt grå etter ca 50 skudd, og enda verre inni.

 

Og etter hva jeg har lest meg frem til på kammeret så kan sotingen skyldes for lite kruttmengde for denne kruttypen. Er det noen andre faktorer som kan forklare dette?

 

Så da er det vel på tide å forlate tanken om ett universalkrutt - eller i det minste å innse at kanskje ikke N340 er dét.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...