Jump to content

NM Jaktfelt 2013, Løiten


Grimm

Recommended Posts

Da blir det nok nye diskusjoner om de korte holdene på konkuransene. Når nivået blir så høyt. Mister Haugen får anvist 4/4 på første holdet og skyter i ei klyse. Blir protestert flere ganger men til ingen nytte. Han velger å reise hjem etter det holdet. Tviler sterkt på at han har bomma hvis det ikke har sjedd noe med utstyr eller ammo. Fryktelig kjedelig for skytter slikt noe. Skal ikke tvilen komme skytter tilgode. Dette blir tema hvert år, hva kan vi gjøre med dette. Må de beste rett og slett prøve å skyter dårligere samlinger :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 108
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hørte om den episden jeg også, og føler med Ronny her. Slik er ekstremt irriterende. Slik blir det da man plasserer blinker med små innersoner på korte avstander, desverre. Skjønner at han reiste hjem siden det var første holdet. Med 5 bort var runden ødelagt uansett. Slik jeg kjenner han hadde han ambisjoner om mer, selv om han ikke har skutt så mye i år som tidligere.

Link to comment
Share on other sites

Lengre hold på sitt er en mulighet. Skal mer til at dette blir ett problem da. Er lurt som du sier å bruke de korte holdene i løpa på stående, da problemet ikke blir like stort her, naturlig nok. Går jo ann å tenke på dette når man har plassbegrensninger og må ha noen korte hold. Det har jo de fleste arrangører.

 

I løpet av de siste åra har vi imidlertid sett en trend her på indre østlandet at det har blitt lengre hold på stående. Hold på over 100m på stå er nå ikke uvanlig. Det var det for 6-7 år siden. Med hold på 50m og under kan man få samme problemet da enkelte skyter veldig godt stående også, men er vel flere som sliter med å få klistret samlinga si med en lapp da :)

 

Er artig med variasjon på hold innern jaktfelt, synes jeg så jeg vil si at det er uheldig hvis denne alsidigheten blir borte om vi får bare lange hold også.........ikke lett å vite hva man kan gjøre for å gardere seg mot overnevnte kjedelige situasjon. Konklusjonen må vel kanskje være at man ikke får gjort netopp det, men at det er enkelte ting man kan gjøre med hold- og figurvalg for å minske sansynligheten for at så skjer.

Link to comment
Share on other sites

Dette er bare helt tragisk. Når Ronny blir bortdømt slik skjønner jeg godt at han gav blaffen i resten. Jeg er kjent med at NJFF mener en aldri kan anvise noe en ikke ser, men når dette skjer med gode skyttere år etter år må de snart innse at å arrangere NM der de beste i landet dukker opp så er det helt unødvendig å sette opp skiver på så korte hold ved sittende skyting. (Spesielt når det skal skytes 5 skudd!) Det er ganske enkelt å be om at noen skal bli frarøvet poeng. Ja, det er selvfølgelig mulig å bomme på pappen for toppskyttere også, men i en slik situasjon mistenker jeg at et skudd er borte pga for tett samling. I min enkle verden er det 2 løsninger,skyt bare 3 skudd, eller dropp sittende skyting på kortere enn 100m. Jeg vet de beste kan levere skumle samlinger på 100m også, men det er i allefall mindre problematisk enn på 51m.

Link to comment
Share on other sites

... Haugen får anvist 4/4 på første holdet og skyter i ei klyse.

... men i en slik situasjon mistenker jeg at et skudd er borte pga for tett samling.

For å avkrefte litt så var det ingen "klyse" med skudd, og det var heller ikke for tett samling som gjorde at det bare ble dømt 4/4. Det var 4 adskilte hull, det ene var bare såvidt inne på streka til innertreff.

Link to comment
Share on other sites

Gikk årets NM-runde fredag morgen under perfekte forhold. Endte til slutt på 146 poeng etter å ha gjort meg bort helt i starten. En blir ikke norgesmester av å skyte yttertreff på de to første holdene! Når det er sagt så har jeg hatt en trøblete sesong, den dårligste på sju år. Resultatet ble verken fugl eller fisk, men da kan en ta turen til Løten på søndag og se på de gutta som virkelig kan dette her.

Arrangementsmessig var det overhodet ingen ting å sette fingeren på da vi skjøt. Ingen venting, bra skiver og fine standplasser.

Link to comment
Share on other sites

Ser det. Jaggu er det jegere med 150. :D. Morro dette. Men ejg ser nå at det snart er 50 skyttere med 148 eller mer. Er løypa i år litt for "lett" eller er det nivået som har steget enda mer. Ser for egen del at en snart må legge dette på hylla :lol:. Nivået begynner å bli fryktelig høyt og det nytter ikke å kose trene mer :lol:.

Link to comment
Share on other sites

Takk til Løten for perfekt gjennomført arrangement med alt på stell. Flinke folk i innsjekk, våpenkontroll og ikke minst på standplass. Genialt den løsningen som Gunner har laget med iPad ute på standplass.

 

Skjøt helt greit på de fem første holda, fylte til og med tiuren og hadde 18 i skillepoen på reven med 5/4. Prøveskuddet på bjørnen viste 10.3 så jeg skjøt bare det ene. Serien ble veldig rotete og unøyaktig så jeg fikk bare 5/1 der. Dette med tre av skuddene på 7.60,7.63 og 7.64. Innertreff var 7.7, hrmf. Mista derfor like mye på bjørnen som resten av runden og endte på 134. Hadde håp om 140, men da man ikke klarer å trekke av der man skal så blr det som det blir.

 

Men uansett; nivået er knallhardt. Denne løypa er ikke enkel! Lykke til i morra dere som er gode nok til å bli med i finalen.

Link to comment
Share on other sites

ja må bare starte med og gratulere løiten jff med et knallbra arrangemang.grei løype som ser ut til nesten og vært for lett med tanke på så mange på 150p.men finalen skilte fort og brutalt.øystein skøt fullt hus og ble vinner.selv ende jeg med 5-5 og 5-1 i finalen og da blir det ikke bra nok.skrudde for lite opp på rådyret og da satt skudda laft.men 8 plass i sporter A og 10 plass totalt er greit nok. gratulere til medalje vinnere og ikke minst til sørskogbygda med lag gull og ny norgesrekord med 450p.den står det respekt av.neste år er det tynset som arrangere.håper dem velger og bruke 2 poengskiver og tenker godt på figurvalg,lykke til

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med vell gjennomført stevne Pettern! Mye imponerende skyting må jeg si, hadde vært moro å delta, men det passet desværre ikke for meg i år. Den som kanskje stod for den mest imponerende prestasjonen var vår felles bekjente fra Krødsherad som endte opp som beste kvinne i årets NM. Hun skjøt 25 viltpoeng på reven, som enste skytter! Reven stod på ca 160m, med en 5 skudds samling innenfor 33mm så er det bare utrolig imponerende!

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer til Løten JFF med et flott arrangement!

Fått oppleve mesterskapet både som mannskap og som skytter sjøl.

Onsdag fungerte jeg som skriver på standplass tre, og det var mye hyggelige folk og gode skyttere. Litt kaldt, men en herlig dag i sola :)

 

Fredagen var det dags for at lokalforeningen måtte tegne litt historie: Vi stilte et eget lag med damer!

Vi hadde egentlig 20 påmeldte, men dessverre måtte noen trekke seg (helse, eksamner mm). Vi fikk lånt en skytter fra Stange og en fra Løten og gikk 19 damer i samme lag. En artig dag og en ny opplevelse for min egen del også. 5 av 19 hadde tidligere skutt NM, så dette må kalles rekruttering på høgt nivå. Yngste deltager var 9 år, eldste 50 år eldre.

Starta bra med 2x5/5, etterfulgt av 5/4 på ravnen. Fulgte så med 5/4 på beveren, før det kom en bom og vel så det på tiuren. 4/2 - og da raste poengene fort. Målet var 140, men klarte ikke mer enn 135 denne gangen.

Det holdt til finale, og hadde hhv 9 og 3 poeng å hente inn på gull og bronse i dame-kåringa. Klarte ikke hente mer enn 2 poeng på sølvet, men er tross alt meget godt fornøyd med bronse.

 

Vi var mange som så på finaleskytinga - og fikk endelig være litt tilskuer til fler skyttere. Det jeg lurer på er hvordan folk tolker reglene hva angår skytestillinger - spesielt på sittende virker det som om enkelte har litt definisjonsproblemer?

Reglene sier følgende:

"8.4.2 Sittende stilling

Ved sittende stilling er anlegg med albuene på begge ben tillatt, og det er tillatt å sitte på kubbe

eller kasse. Stillingen er likestilt med knestående stilling, og skytteren kan fritt velge mellom disse

to stillinger. Egen kasse/kubbe er tillatt brukt. Det skal være synlig lysåpning mellom brystkassen

og overarmen. Våpenet skal holdes i håndflatene."

 

Altså: Du kan legge an begge albuer på begge ben (nødvendigvis ikke kne). Greit nok. Hvorfor legger da folk an hele eller større deler av underarmen på benet? Det står jo tydelig ALBUE på BEN.

Videre står det også at våpenet skal holdes i håndflatene. Hvorfor holder da folk våpenet med hele armen; Fra håndflaten og langt utover hva angår håndflate - ja mange til midt på underarmen - gjerne etterfulgt av et magasin som bygger ned som de legger an videre ned på armen?

 

Hvorfor blir det ikke slått ned på slike skytestillinger når vi faktisk driver på i en mesterskapsfinale? Det var vel ikke få ganger at ordet "juks" ble brukt blant tilskuerne =/

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke jaktfeltskytter, men slik jeg leser sitatet fra 8.4.2 så er teksten for upresis til å kunne diske noen for å ha underarm mot våpen, eller mot beinet. Hadde ordet "kun" vært lagt inn et par steder og/eller teksten vært endret litt kunne man diska folk for de to tingene. Kravet i følge teksten er "at man kan legge begge albuene mot beina og skal holde våpenet i handflatene".

Om det hadde vært endret til at "kun albuene kan legges mot bena og kun handflatene og skuldra skal være i kontakt med våpenet" eller "det skal være lysåpning mellom våpen og underarm og mellom underarm og bein" så hadde det vært en annen sak.

Link to comment
Share on other sites

Ordlyden i regelverket er virkelig ikke god. At det skal være lysåpning mellom brystkassen og overarmen betyr strengt tatt at du kan lene deler av overarmen mot brystet så lenge de 2 nederste cm av overarmen, dvs nesten nede ved albuen ikke ligger intill brystet. Om en hadde endret denne til at fremre hånden må være plassert forran et eller annet, f.eks magasinet, så er det mulig for standplassleder å kontrollere litt mer. Om du holder fremre hånden godt ute mot enden av fremstokken skal du jammen lene deg godt bakover for at du skal få støttet overarmen mot brystet.

 

Ang sittende stilling, så er det vel blitt bedre enn hva det var tidligere? Jeg har ikke sett noen på Lunnerstevnet som satt med børsa hvilende på underarmen som beskrevet over, der passerte det ca 300 skyttere forbi. Dette var mer synlig for noen år siden da det faktisk var tillat.

Link to comment
Share on other sites

dette er et ømtålig tema.er ikke morro og være standplassleder og skal handheve dette med skytterstillinger når det er så sprikene tolking av reglene. må nok til litt omskriving av reglene så det blir mye klarere hva som er lov og ikke.ser spesielt på ståene så er det mye kort arm som det ikke er godt og se lysåpning om du ikke står helt på siden og ser.di skyttere som det gjelder vet nok om dette selv og dem har i grund bedt om oppmerksomhet da di velger og bruke så kort arm.når det er et regelværk så skal det følges og om det innebær disking så synes jeg det er riktig da det tross alt er snakk om norgesmesterskap og en skyttertittel og da tilater vi ikke juks enten vi kjenner vedkommene eller det er en ukjent skytter.

Link to comment
Share on other sites

Hvis dere leser regelverket med de tillegg som ligger på NJFF sine sider så er det ikke mye tvil hva som gjelder i denne saken !

 

Presisering – sittende stilling:

Det er kun albuene som kan støttes mot bena, ikke overarm eller underarm. Som ”albue” regnes albuespissen +/- inntil 10cm mot underarm/overarm.

Ved bruk av sittestilling som medfører bruk av ”strak” fremre arm, presiseres det at våpenet kun kan ha anlegg i håndflaten. Våpenet skal ikke ligge an mot fremre underarm.

 

 

Presisering/veiledning for standplassledere – stående stilling:

Siste del av pkt. 8.4.4 ”det skal tydelig fremgå at skytter ikke støtter overarm mot kroppen” understrekes. Som ”tydelig” regnes en lysåpning fra albuespissen og ca. halvveis mot armhulen, eller lengre (synlig åpning målt fra bekledningens albuespiss.)

For skyttere ikledd løstsittende jaktbekledning, vil det i enkelte tilfeller være vanskelig å oppnå tilstrekkelig lysåpning. Det skal likevel ”tydelig fremgå at skytter ikke støtter overarm mot kroppen”.

Da standplassleder er plassert mer eller mindre bak skytteren, kan det i enkelte tilfeller være vanskelig å bedømme hvorvidt kravet til ”lang fremre arm” er oppfylt. Skytterens stilling/vinkel i forhold til skyteretningen, samt albuens vinkel sideveis i forhold til kroppen kan også gjøre bedømmingen av ”lang arm” vanskelig. Tvil med bakgrunn i disse faktorer skal komme skytteren til gode.

Link to comment
Share on other sites

på sittene så står det vel at sittestilling skal tilsvare lik kneståene.da er det vel noe som ikke stemmer når noen sitter på 4cm med isopor slik jeg tenker da.enkelt og greit innfør ei minimum høyde på 15cm på kassa så er det likte for alle..på ståene så kunne dem like greit innføre en minimum mål fra avtrekk til der du minimum må ha handa på ståene.da er det greiere og se for standplassleder .bare en målestav så er bedømmingen grei med en gang. med lang arm så er det ikke lett og stå med ei tung børse lengi,men om du står med armen med støtte i siden så kan du stå lengi før du blir kjei. og det med 2 norgesmester tittler må forbundet se på først som sist så vi slipper mer diskusjon rundt det også

Link to comment
Share on other sites

Mye enig Pettern, men ang høyde på krakken, så er vel det ganske lite relevant all den tid det er fullt mulig å sitte lavt, komprimere kroppen mest mulig og fremdeles bare ha børsa liggende i håndflaten uten bruk av underarmen? At folk har forskjellig fysisk mulighet til å benytte slike stillinger bør ikke være argument for at den ene er mer tillatt enn den andre. Det er jo f.eks innlysende at en mann med veldig sterk overkropp har en fordel ved stående kontra ei spe jente på 50kg. Slik sett handler det jo til syvende å sist om å finne en stilling som fungerer for den enkelte, som er innenfor gjellende regelverk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er antagelig rar, men for meg er reglene klinkende klare - og enda klarere ble det med 375 H-Hs tillegg.

Hvorfor er det så vanskelig for deltagere å følge disse reglene, og hvorfor klarer ikke arrangører å håndheve reglene?

 

Satt på spissen;

Driver en del med instruksjon av nye rifleskyttere for tida. Skal vi lære disse den "normale" skytestillingen med anlegg med begge ALBUER på begge knær - eller skal vi lære dem det jeg vil kalle juks? Hva hjelper det med regler, når deltagere får lov til å bryte dem?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er antagelig rar, men for meg er reglene klinkende klare - og enda klarere ble det med 375 H-Hs tillegg.

Hvorfor er det så vanskelig for deltagere å følge disse reglene, og hvorfor klarer ikke arrangører å håndheve reglene?

 

Bare for å være sikker på hva du mener. Vil du ha slutt på skytestillingen der folk sitter på 5-10cm med isopor med strak arm? For ved å kalle dette juks er langt mer enn bare drøyt, det står jo faktisk presisert i reglene at ved bruk av stilling med strak arm skal børsa bare ha kontakt med håndflaten.

 

Eller, hevder du at det er utsrakt bruk av skytestillinger der skyttere legger langt mer enn albueområdet +-10cm på knærne?

 

Det er en enorm forskjell på disse to eksemplene, siden den ene er tillatt, mens den andre er juks, dog vanskelig å håndheve pgs dårlige vilkår i reglene. Hvem kan bevise at det er 11cm og ikke 10cm av underarm f.eks?

 

Jeg må si jeg er i utgangspunktet svært kritisk til å gå ut på et slikt forum etter et NM å hevde at mange blandt publikum brukte ordet juks om flere skyttere under finalen. Problemet nå er at ingen aner hvem som gjør hva, så nå er "alle" mistenkt for juks. En helt annen ting, min erfaring som publikum på slike stevner er at vi står et godt stykke unna skytterne. Hvordan kan vi som publikum hevde at en våpen ligger ann på en underarm når vi står 50m unna? En skytterjake er fort ganske omfangsrik, så om deler av jakka ser ut til å ligge ann mot børsa betyr jo ikke det at skytter opplever dette som støtte.

Link to comment
Share on other sites

Dem kan sitte rett på rævva for min del, bare dem følger reglene: DVS legge an ALBUEN(E) på benet, og ikke hele armen på benet, og holde i våpenet, ikke legge det an i håndflata OG videre nedover, og gjerne støtte videre på magasin eller skyteklokke.

Jeg mener generelt; hvorfor er det så vanskelig å følge reglene? Det gjelder like fult i alle skytestillinger. Hva skal vi med regler, når noen får lov til å føye disse?

 

I finalen kunne publikum fint se de alller aller fleste skytterne, og på noen av de siste skivene sto publikum rett bak skytterne, kanskje på 10 meters avstand. Så lenge det ikke blir slått ned på fra arrangør, kan alle like fult "jukse" og hvem som har hatt skytestillinger som overtramper reglene etter min forståelse av reglene spiller ingen som helst rolle. Men kanskje noen burde lese gjennom reglene og redigere litt på sin egen stilling - og ikke minst bør dette taes opp i NJFF og at det blir mer bevisstgjøring rundt skytestillinger hos arrangørene!

 

Mesterskapet er over og mestere er kåret, og gode skyttere er det alle sammen.

Link to comment
Share on other sites

OK, så det du sier er at en del skyttere benytter de lave stillingene feil. Dette er jeg enig i at bør slås ned på. (Når det er sagt, av 300 deltakere på Lunner tidligere i vinter så jeg ikke en eneste tvilsom sittende stilling.) Den ene løsningen er at det settes opp minst 10 mann til å bare følge med på skytestillinger på standplasser med 20 skyttere så må de korigere umiddelbart om feil blir gjennomført. (Filming er ikke noe reelt alternativ siden det vil ta tid å gå igjennom i etterkant, om ikke da målet er å diskvalifisere i etterkant). Alternativ 2 er at reglene endres til at alle må sitte på ferdig utplasserte krakker, så må disse være tilstrekkelig høye til at det ikke vil være mulig å sitte som beskrevet over. Ulempen da er at vi skyttere er ulike av fasong. Noen er 150cm, mens andre er 200cm, og alle vektklasser er representert. Om en slik regel innføres tror jeg vi mister en rekke skyttere som ikke er i stand til å finne noen god stilling. Problemet til jaktfelt kontra DFS er at et stevne inneholder skyttere i virkelig ALLE kvalitetsområder. Dvs, noen deltakere er svært dyktige, trener regelmessig og er drivende dyktige. Andre igjen, tar ikke i børsa mellom NM og januar. Med en slik "kundemasse" som har svært ulik tilnærming til konkuransen tror jeg vi aldri kommer utenom denne typen problemstillinger som nevnes her. Rett å slett fordi folk har forskjellig oppfattning av alvorlighetsgraden av et slikt stevne.

Link to comment
Share on other sites

Ta bort sittende i den for som er i dag, og bytt ut med knestående. "Juks" i mer eller mindre grad har det vært i alle år (jaktfelt) spesielt i jegerklassene. Tennisball i armhule, bøyd aluskinne tapet til armen under ullgenseren. Vri forstørrelsen på max og løsne settskruen for å feste den på 6x igjen (ja, det er en stund siden jeg var med). Åsså er det de som skjøt kun ett eller to stevner for å ikke avansere opp i høyere klasse neste sesong. Dét er vel ikke juks akkurat, men det viser hvor mye et skarve eggeglass fra Hadeland betyr for noen;-)

Link to comment
Share on other sites

Noen tøyer strikken, og burde fått advarsel. Men det er ikke lett å være standplass leder.

Som enkelte tidligere har hevdet, det er noen som jukser.

Hvordan vi skal komme dette til livs. Tydeligere regelverk. Og trekk av to beste skudd vis en avslører feil stilling.

Her er en som er innenfor regelen, men helt på kanten.

Sitt1.png

Link to comment
Share on other sites

Nå må jeg gnåle litt her Monsen, hvorfor er denne stillingen litt på kanten? Enten er den ok, eller den er ikke ok. Dette bildet viser jo helt klart at skytter ikke hviler børsa på underarmen. Hvorfor er den da på kanten? En utfordring jeg ser er at om det er slik at hva publikum sier de ser eller at standplassleder mener å ha sett at "jo den rifla hvilte nok litt på underarmen, så han der må trekkes noen poeng". Da tror jeg vi vil se en flukt av skyttere. Bedre løsning vil da være å enten åpne helt opp, og kalle sittende for sittende uansett hvordan du sitter. Eller at du endrer sittende til knestående alla DFS. At skytter på dette bildet i det hele tatt kan bli mistenkt for å benytte en stilling på kant med regelverket sier bare meg at regelverket er helt på trynet, da det tilsynelatende åpner for ekstremt mye synsing.

Link to comment
Share on other sites

Ja, dèt skal bli intressant å se... Er man utstyrt med stygglange bein og kort rygg, går det vel på et vis. Jeg og de som er kontruert motsatt, vil skyte oss i beina hvis begge albuene hviler på knea.

Hvis man skal få sittende helt likt for alle, må man bytte fra sittende til knestående...tror jeg :wink:

Link to comment
Share on other sites

Synes reglene for sittende er greie slik de er i dag. At reglene ikke blir fulgt opp betyr ikke at reglene er for dårlige. At noen er så stive i skrotten eller har så stor vom at de må sitte høyt bør jo ikke være grunn til å gjøre om reglene :lol: Stillingen bør jo og være slik at den vil være praktisk for å avlevere presise skudd i en jaktsituasjon sittende på stubbe el lignende. Vil heller ha sittende rett på bakken enn på høye kasser.

Link to comment
Share on other sites

Enig i konklusjonen din BAB, problemet er bare at det vi ser i dag er mistenkeliggjøring av enkelte skyttere som jeg virkelig ikke liker. Å begynne å snakke om juks er ganske drøyt uten noen som helst form for bevis. Noen har kropp til å sitte kompakt, andre har ikke. Noen er styggspreke i armene, andre er ikke. Noen er kraftige, andre er magre. Slik vil det nok alltid være. Mitt problem med reglene er at de per i dag åpner for mye synsing og mistenkeliggjøring, det er ikke bra.

Link to comment
Share on other sites

NM 2013 var etter mitt syn ett flott gjennomført arrangement, i alle fall fredagen når jeg skjøt. Jeg protesterte ikke selv om jeg tapte en del underveis, men jeg visste det var min egen skyld. Har på ett tidligre NM fått 4/4 på ett kort sitt hold, der jeg vet det var 5/5 - ny ansvisning etter protest var fortsatt 4/4 og det var en svært sur opplevelse :trist:

 

Det var en 3 protester i laget mitt fredagen, NM 2013. En fikk mer poeng mens 2 fikk samme poengsum etter ny anvisning. Og sånn må det være, anviserne må ha en "voksen" anvisersjef som kan gi mer poeng der det er rett eller stå på første anvisning der det er rett, uavhengig av om det er en tidligere NM mester eller en ny JB skytter som protesterer.

 

Litt om stillinger, enig at en ikke må henge ut noen for juks. Så lenge standplasslederne ikke har reagert får vi andre tenke at det var innenfor.

Men standplassledrene fremover har en jobb å gjøre. Regelverket som beskrevet tidligere bør være greit å håndheve, i alle fall på sittende. Utfordringen blir om noen standplassledere tørr "rette" på meritterte, erfarne skyttere når de nå må avvende seg med innøvde stillinger, spesielt på sittende. Det er viktig at dette blir gjort på vanlige stevner og ikke bare ved større mesterskap.

 

Stående lang arm; hvor lang er en lang arm? Det er vel kun overarmen det er krav til - ref. lysåpning, eller?

Link to comment
Share on other sites

Kammerherren

Den stillingen som er vist på bilde nærmer seg stykt grensen for støtte på underarm.

Og det er og relativ lang kontakt flate ved kneet. Men som jeg sa den er innenfor det jeg tolker som lovlig stilling.

Bildet er lagt inn for å vise hvor vanskelig det er for standplass leder å se de små forskjellene. Nå sto jeg 5m fra skytteren og kunne verifisere at han hold våpenet i hånden gjennom hele serien. Og at han og hadde kun punkt kontakt på kneet. Bilde har vært brukt her på kammeret tidligere.

Link to comment
Share on other sites

Er vel fra i fjor. Jeg sitter også slik som skytter på bilde. Og ble vel tatt bilde av meg også :D. Men er nok litt lettere å se på stillinga mi at jeg ikke legger an på underarmen pga mindre volum på jakka. Skyter jeger. Og har albogan midt oppe på kneet og tilnærmet strak arm. Litt vond stilling men skyter mye bedre slik enn hvis jeg sitter høyere så jeg bytter ikke stilling hvis jeg ikke blir nødt pga nye krav.

Link to comment
Share on other sites

Monsen, da er vi enige, konklusjonen er at det i dag er en stor utfordring for standplassleder å følge med på 20 skyttere samtidig når det ofte er så marginalt.

 

Ang skytter på dette bildet, med tanke på kontaktflaten på kneet. Med skytterjake og skytterbukse er ikke dette lett å komme unna det en ser her, for disse klærne er så digre, spesielt buksa medfører at kneet får et enormt volum med den tykke "padden" som ofte dekker et område på ca 25cm. Det er ikke så mye igjen av en "spiss" kneskål kan du si. Jeg vil personlig mene at det mest fornuftige ang sittende stilling ville være å åpne helt opp, slik at folk kan sitte som de selv vil, så lenge rifla ligger i håndflaten. Da vil det være likt for alle og ingen kan påstå at noen strekker reglene.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Flott at du tar opp dette hyperjinta! Var selv til stede og observerte åpenbar juks i hht. reglementet. Selv i finalen ble det ikke slått ned på til dels ekstreme stillinger.

 

Da er det vel fritt frem for oss andre også, sommeren må brukes til å innøve nye stillinger! (Hvis det er mulig for en som har passert 50).

Link to comment
Share on other sites

At standplassledere på vanlige åpne stevner ikke har lyst til å korrigere meritterte skyttere skjønner jeg.

Men standplassledere i finalen på ett NM bør ha en slik pondus at brudd på stillingsreglene blir fulgt.

Blir de fulgt på NM, så vil skytterne også endre stillingen på vanlige stevner. Ingen vits å trene inn en ulovlig stilling dersom en ikke får brukt den på NM....

 

Juks har det alltid vært i jaktfelt / elgbane. Så lenge jeg kan huske har det vært en relativt stor andel av skyttere som gjør sitt ytterste for å jukse. Det være seg alt fra bevist skyting for klasse setting, stillings-juks, påklednings-juks, utstyr-juks (f.eks forstørrelse og skytterklær/effekter i jeger-klasser), antall patroner i magasin... you name it. I DFS har jeg aldri opplevd samme mentalitet til juks. Men det kan være tilfeldig, og noen vil sikkert mene det motsatte.

 

Jeg likte Monsens forslag: dropp hele stubben, og innfør knestående. Mye enklere å kontrollere, enklere å arrangere ( slipper å stille med en mengde passende klosser, som skytterne bærer med seg egne av lell...) og ikke minst er det en vesentlig bedre jakt-stilling (nesten like stødig, mye mere fleksibel).

 

Men først av alt; man bør sørge for at reglene overholdes!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Jeg likte Monsens forslag: dropp hele stubben, og innfør knestående. Mye enklere å kontrollere, enklere å arrangere ( slipper å stille med en mengde passende klosser, som skytterne bærer med seg egne av lell...) og ikke minst er det en vesentlig bedre jakt-stilling (nesten like stødig, mye mere fleksibel).

 

Mvh Dagl

Det forslaget har nok ikke kommet fra meg. Og ikke vil jeg gå god for det. På jakt sitter vi på stubbe, stolsekk og tuer. Det kan vi forsette med på jaktfelt og. Der er nok mange som ikke kommer seg ned i knestående stilling. Meg innbefattet. Men der er en tanke som ikke er luftet og det er minimums høyde på sitte krakken. Da unngår vi at skytteren kan legge underarmen langs låret i en låst støttefunksjon.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...