Jump to content

NM Jaktfelt 2013, Løiten


Grimm

Recommended Posts

NM Jaktfelt 13.-17. mars 2013, Løiten JFF.

 

Har så smått begynt å kikke på neste års storstevner, og ser at arrangørene har publisert en NM-løype.

Det er riktignok med forbehold, men det gir jo en indikasjon. Slik det ser ut nå så er alt på makshold unntatt to sittende hold; hare og bever. Begge stående hold samt liggende hold er på maks, i henhold til tabellene til BOJ. At bjørnen er liggende på sitt makshold på 200 meter gjør vel kanskje at noen av dem som normalt skyter sittende i stedet for liggende vil betenke seg?

 

Jeg bør vel uansett handle litt papp snart så jeg kan få trent litt. :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 108
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Løypa ser absolutt krevende ut ja, enig i det. Hva gjelder sittende kontra liggende skyting vil i allefall ikke jeg gå bort fra sittende stilling. Har ikke skutt liggende på flere år, så å skulle gjenninføre en "ny" stilling utgår. Får bare prøve å trekke av når en har siktet midt i, skyting er lekende lett egentlig! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter stadig liggende, men egentlig litt på trass. Fortsatt hender det at jeg pga. stillingsfeil får betydelig treffpunktforandring, men jeg har forbannet meg på at jeg til slutt skal mestre stillingen. :x

Selv om liggende i jaktfelt ikke er fullt så stabilt som liggende med reim, så er det vel riktig å si at de som velger høyere stilling i utgangspunktet påfører seg selv et visst handikap. Særlig når det benyttes makshold. At holdet er 200m gjør det heller ikke lettere, siden det er vanskelig å kunne se kulehullene og evt. korrigere.

 

På den andre siden så er det klart at det er en rekke skyttere som behersker sittende med svært høy presisjon. Folk som skyter villsvinpress på NM og som jevnt og trutt banker inn 31-33 poeng har trolig ikke så mye å hente på å skyte liggende. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

løypa ser grei ut,tiuren er vel den jeg tror vil felle mange,her er det ikke mye og gå på når du passere innertreffen.men løypa kan som sagt bli forandra på så da er det greit og vente med og bekymre seg for det.skyter ikke liggene,bedre og sette seg riktig og presse skudda inn.lure på om det blir poengskille på rev evt bjørn eller hva som blir gjort ved poenglikhet,for det blir det nok om det blir like forhold som i enebakk. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Egentlig noe dritt at man må skyte konkuranser for å trene jaktfelt

Skulle v'ært mulig å trene jaktfelt på samme måtenn som på elgbanen

Hvorfor det? Om man skyter konkurranse eller trening er vel et fett? Evt så kan det jo hende du får igjennom i laget ditt at det kan settes opp skiver på forskjellige avstander på treningskveldene om banen er egnet?

Eller du kan se på det at det er konkuranse som et pluss. Da får du skutt sammen med andre, noen andre rigger og fikser alt, og du får inn litt nerver (om man har sånt) så det for noen kan minne om "stresset" enkelte får i skogen når dyret kommer. Bare pluss nesten med dette.

Link to comment
Share on other sites

Om dere er fler går det eks. an å høre med Vang Almenning om å leie hytta der vi har kammertreff i desember. Det er riktig nok bomveg innover, men blir ca 2 mil å kjøre. Kortere enn mye annet...

Hør evn. med lokalforeninger/almenninger rundt (Stange, Romedal og Vallset, Løten, Elverumsområdet) om dem har hytter elller koier til utleie.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har testa litt på løypa nå. er fort å gjøre ei blemme på bjørnene med det lave treffpunktet. Ser at det er fort å sette serien for høyt. Særlig når en ikke kan bruke mer enn 12x. Vet ikke hvorfor det blir sånn, men så fort det kom en hvit klistre lapp i midten så sank skuddbildet. Er ikke sikker på at de 7 metrene på tiuren hjalp så mye for meg Helga Marie :lol::lol:. Har prøvd noen ganger nå og det er stort sett en som lurer seg vekk.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Er standplass på siste holdet(Bjørn 197m) utsatt for vind?

Hvordan er underlaget som man kan ligge på? Er det noe høydeforskjell på standplass og blinkene?

Har som trådstarter problemer med å velge skytestilling, har lett for å skje noe med treffpunkt når jeg ligger( treff ut til høyre?)

Sniper- Arne har kanskje svar på dette?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det skytes fra standplass så det er vanlige matter å ligge på. Ikke rett på betongen. Om det ikke er helt i vater er det kanksje en anelse oppover til skivene, men ikke noe som har noe å si.

 

Vind kan ha innvirkning avhengig av vindretning. Ikke godt å si. Har kun skutt på bana her 3x før. Prøve- og NM sist, og prøve-NM i år. Siden jeg ikke liker å ligge så kommer jeg til å skyte sittende uavhengig av vind, da man sitter inne på standplass får man ikke vind i kroppen.

Link to comment
Share on other sites

De har sentrert 10er på elektronisk skive ift 5 er på bjørnen. Tellende innertreff er 8er på elektronisk skive så den blir større enn på pappen. Blir bla en del mer under på figuren. Det blir fritt ant prøveskudd på 1 min, mener jeg det var.

 

En presisering: innertreffgrensa er justert litt etter prøve-NM og blir på 7,7. slik at utifra det som anvises på monitoren så blir det regnet om slik:

7,7 - 10,9 Innertreff

4,0 - 7,6 Yttertreff

0.0 - 3,9 Bom

Link to comment
Share on other sites

Elektronikk på siste holdet hadde Løten sist NM også, og det er artig for dem som sitter i varmestuen og ser på det som vises på skjermene der. Resultatene fra alle hold blir punchet elektronisk underveis på standplassene. Når lagene er på siste holdet vises derfor publikum poengsummen fra de 5 første holdene i tillegg til hva som oppnås på hold 6, skudd for skudd. Meget publikumsvennlig når man kan sitte og følge med på de avgjørende skuddene til venner og konkurrenter i "real time". :)

 

Yr.no varsler solskinn, 0 til -10 og 1-2 m/s for NM-dagene. Det burde gi gode skyteforhold og liten grunn til bekymring for avdrift på 200 meter. (Vi som har skutt stevner på 200-meteren på Karmøy i 10-15 m/s kastevind inn fra siden, vi har erfart at vindavdrift definitivt er en faktor å regne med også på så pass korte hold. :shock: Det var etter et slikt stevne jeg besluttet å gå fra rekruttammo til Golden Target...)

 

I avdelingen for ting som kan være lurt å ta med til Løten kan det nevnes caps og evt. solblender til kikkerten. Med påskesol på hvite snøflater kan det være greit å holde litt av lyset ute av øyne og kikkert. (Solblender til kikkert kan lett ordnes med tape og en pappbit, om man ikke har original). Jeg regner med at alle standplasser og stier er i godt hold, men brodder til skoene er likevel sjelden helt feil å ta med på jaktfelt. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Går ut i fra at det er ut i fra 100 meters "svarten" de justerer etter. Hvis det er 200 meter skiva så blir jo innern forholdsvis stor? Sitter her med en innstikk på 100 metern og 7.7 Skal ned å prøve meg på løypa nå. skal måle skikkelig hvor mye det utgjør. Ikke at det har så mye i praksis, men psyken :lol:. Ned til 4.0 til yttern så er jo det endel mer. særlig under senter på bjørnen for der var det svært lite å gå på. Målte nå i ettermiddag. blir faktisk endel cm ekstra under bjørnene som blir yttertreff. Bra for dere som får det til å reise. Desverre blir det ikke noe med meg i år :forvirra:.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...