Jump to content

NM Jaktfelt 2013, Løiten


Grimm

Recommended Posts

Det virker som om et av argumentene mot lave sittekrakker enkelte bruker er at ikke alle klarer å sitte så lavt pga kroppslige utfordringer. Men, hvordan i all verden kan dette i det hele tatt være et argument? Folk er forskjellige, noen er sterke, andre er svake. Kan vi være enige om at en mann med svært sterk overkropp og armer har et fortrinn ved stående skyting? Hvorfor skal vi "tillate" slike forskjeller om vi skal eksludere bestemte sittestillinger siden ikke alle kan benytte dem? Strak underarm er per i dag lov, å legge børsa på underarmen er IKKE lov, dette bør det være mulig å holde kontroll på ved hjelp av flere observatører på spesielt finaleskytinger. Jeg er 100% enig i at det bør slås ned der noen hviler rifla på underarmen, men samtidig skal en være svært forsiktig med å anklage enkeltindivider for juks uten at det foreligger noen dokumentasjon. Det vil virkelig forsure miljøet.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 108
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Er jo mulig å ha fri sittende skytestilling m.a.o. sitt som du vil. Tror ikke resultatlista i NM ville endret seg stort med å slippe det løs.

Enig med deg! Sittende betyr at albuene ikke har kontakt med underlaget, og så kan alle gjøre det beste de får ut av alskens rare måter å holde børsa på. Akkurat som på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Hvor høyt eller lavt du sitter spiller i bunn og grunn ingen rolle; sitt på rett på baken om du vil. Problemet ligger der skytter legger an ARM mot ben, ikke ALBUE mot ben og legger an børsa på håndledd - underarm, og ikke i HÅNDLFATEN slik reglene sier. Disse reglene er ikke avhengig av sittehøgde.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil på vegne av arrangørene få rette en stor takk til de som meldte på og betalte inn startkontingenten for NM-deltakerne. De aller aller fleste innbetalingene var merket med referansenummeret fra fakturaen. Dette gjorde jobben i sekreteriatet vesentlig lettere og mer oversiktlig enn tilfellet har vært ved tidligere NM.

 

Tusen takk :D

Link to comment
Share on other sites

Hvor høyt eller lavt du sitter spiller i bunn og grunn ingen rolle; sitt på rett på baken om du vil. Problemet ligger der skytter legger an ARM mot ben, ikke ALBUE mot ben og legger an børsa på håndledd - underarm, og ikke i HÅNDLFATEN slik reglene sier. Disse reglene er ikke avhengig av sittehøgde.

 

100% enig, og i stedet for å sette en minimumshøyde på krakken bør en heller overholde disse reglene, alternativt åpne opp sittende til å bli en fri stilling, der du sitter som du vil.

Link to comment
Share on other sites

Kan mer enn gjerne tiltre både hypr og kammer sine innstilling :) .

Det viktigste er å blir at vi får vekk snikingen for å skaffe seg en stilling som ikke er iht regelverket.

 

Problem er enkelt og greit. Men så lenge vi har deltagere som absolutt må tøye strikken :twisted: , blir ikke dette temaet lagt dødt :( .

Link to comment
Share on other sites

Da skal jeg ikke tillegge deg forslaget @jmonsen... :winke1:

 

Men uansett vil da jeg se på det som ett godt forslag.

Jo, vi sitter på en sekk eller stubbe. Men hvor mange klarer å skyte fra den sekkestolen eller en stubbe som en moderne hogstmaskin har skåret?. Og hvor mang bruker kubber på jaktfeltstevne som er like høye?

Kubber, kasser eller lignende er uten unntak lavere på jaktfeltstevner, så argumentet for likhet faller bort mener jeg.

At jeg promoterer vanlig knestående er for å gi jegerne trening i en utmerket stilling. Lett å komme ned i, veldig stødig, og samtidig veldig fleksibel. Man kan f.eks lett skyte på løpende elg fra vanlig knestående, forsøk det fra sittende på en kubbe... Overfør så det til skogen, og du har en utmerket jakt stilling. Men ingen forstår det, for de trener ikke knestående og tror at det er en vinglestilling man ikke skal forsøke seg på.

 

At mange ikke kommer seg ned i stillingen er bare tull (unnskyld om jeg virker respektløs). I DFS skyter man knestående til man er 65 år. Man kan få skyte sittende på r..va (men fortsatt bare støtte på en arm/ett kne), men da må en ha lege erklæring. Dette fungerer utmerket, og ingen klager på det. Så at det er mange som ikke klarer stillingen, hvis man faktisk vil (eller må...), tror jeg ikke noe på. EI og EII kan gjerne skyte fra en kabbe om de ønsker, ikke noe problem å gjøre unntak i reglene for det.

 

Uansett er reglene ganske klare. De trenger bare å bli overholdt. Og som jeg før har sagt, i en finale på NM må en forvente at standplasslederne har en slik pondus at de ikke er redde for å si ifra, selv til etablerte toppskyttere. Om det ikke blir påpekt lovbrudd i en NM-finale, kan man like gjerne kaste reglene, eller kalle dem for "veiledende".

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

kjenner nå da folk som har problemer med å komme seg ned i sittende stilling når man skal skyte så jeg er for det at man kan ha med seg en kubbe/kasse man kan sitte på og dermed komme i sittende stilling som man klarer.

jeg har ingen problemer med å komme i sittende stilling på den ordinære måten, og skal fortsette med det til jeg ikke klarer det, men den dagen jeg ikke klarer det så er det fint å ha en kubbe/kasse man kan sitte på for å kunne skyte sittende.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...