Jump to content

Koking og bleking av skaller


6X45

Recommended Posts

Du har tydligvis fått bukk? Gratulerer :)

Heller ikke mitt apotek har dette på lager, men det var bestillingsvare fra Norsk Medisenaldepot (Oslo-Bergen-Trondheim-Harstad). Så dette bør ikke være umulig å få tak i hvis ikke regler og annet har blitt verre siden sist jeg bestilte (2 år?) siden.

Da fikk jeg tak i 30% som vel er i sterkeste laget.

På flasken står det flere nummer: EC-nr. 231-765-0, ANR 4L091/1

Ta deg en ny tur til apoteket så ordner det seg sikkert :wink:

Link to comment
Share on other sites

Dersom det ikke er snakk om noe spesielt verdifullt gevir kan det gå an med vanlig klorin. Problemet er at du da ikke får den glatte fine overflaten på beinet som når du bruker vannstoffhyperoksyd. Det ser ut til at det er litt tilfeldig om apoteket har 30% inne. Det som skal brukes til skaller må holde den styrken ellers kan du like godt bare bruke klorin.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Det er som flere her skriver at du får bestilt på apoteket hvis de ikke har. Jeg bruker 10% og det er mer enn bra nok. Gir ett flott resultart. Bruker du 30% risikerer du at noe av skallen kan smuldre opp rett og slett. Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

driver og skal bleke noen skaller nå. har kjøpt 30 % H2O2 og har testet diverse andre "kjerringråd" også. dvs solbleking, bruke hvitvaskepulver og domestor fresh-tilnærming (butikken hadde ikke så tok jif sin versjon). ingen av kjerringrådene ser ut til å ha funket spesielt godt. jif-en gjorde faktisk skallen myk og løste opp beinvevet mens vaskepulveret så ikke ut til å funke i det hele tatt. nå tester jeg hydrogenperoksiden og satser på at den skal virke.

 

så mitt forslag er vel at H2O2 er ganske dyrt, men det vet jeg at funker. så får kjerringråd være kjerringråd...

 

Fluemonsteret

Link to comment
Share on other sites

Det som er veldig viktig når man skal bleke rådyrskalle etc, er at skallen har ligget i vann. Helst 12-24 timer.

 

En skalle som er tørket og påført 30% hydrogenperoksid er svært vrien å få særlig blek, med mindre den er lagt i bløyt.

Link to comment
Share on other sites

Lurer litt på om man kan bruke kaliumpermanganat?

 

Kaliumpermanganat er det stoffet som blir brukt til å friske opp fargen på gevir så om du ikke vil ha en brun skalle

så ville jeg ikke brukt det.

 

og domestor fresh-tilnærming (butikken hadde ikke så tok jif sin versjon). ingen av kjerringrådene ser ut til å ha funket spesielt godt.

 

Domestos Fresh versjonen fungerer utmerket om det blir gjort på rette måten. Det fungerer dårlig om det bare blir smurt på skallen. Har du derimot en nesten renkoka skalle, nytt kokevann og en god dæsj med Domestos i kokevannet så fungerer det utmerket.

 

Ellers så skal det være fullt mulig å bestille opp til 30% Hydrogenperoksid på apoteket. Har gjort det selv noen ganger.

Link to comment
Share on other sites

Slik gjør jeg.

Koker skallen så alt løsner og kan plukkes/skrapes av. Med en stor pinsett fjerner jeg også hjernen.

For å få best mulig resultat er det viktig at alle slintrer etc fjernes. Underkjeven tar jeg også av.

Skylle godt inni skallen ellers lukter den.

Bruk 10% Hydrogenperoksid og vanlig hvitt tørkepapir (husholdningsrull) uten fargetrykk. Bruk hansker og fukt papiret med Hydrogenperoksid og legg dette på skallen der du vil ha den bleket, pass på geviret, dekk dette til ellers går fargen. Skallen skal være fuktig før du begynner. Når skallen er dekket med fuktig papir bruker du en pipette og fukter papiret ytterligere med Hydrogenperoksid. Deretter pakker du skallen inn i GadPack folie og lar den være i iallefall 24 timer kanskje mer.

Dette blir et bra resultat. Gladpacken hjelper til så ikke Hydrogenperoksid fordamper.

Lykke til...

Link to comment
Share on other sites

V i bruker 30% på allt vårt!!men på afrika trofeer lønner det seg å bleke først og deretter bruke bonecolor med airbrush etterpå da 90% av afrikanske trofeer inneholder mye fett og lett blir gule igjen!"! :mrgreen:

Takk for en fin opplysning, jeg ble litt skuffet over at mine afrikatrofeer er blitt gulere en de norske jeg har laget selv.

Link to comment
Share on other sites

Det gule er fedt. Derfor skallen skal kokes i såpevann :)

 

Jeg har alltid brukt rent 30% hydroperoksyd og kan ikke se at dette har skadet noen av skallene. Holder også en finger på tynne lag med bomull istedet for papir.

Link to comment
Share on other sites

Noe folk bør tenke på: Er middelet nytt så yter det max. Har det stått med åpen kork noen ganger, så mister det svært mye av blekeevnen. Jeg har hatt 50% hydrogenperoksid som ikke har noen særlig effekt i det hele tatt.

 

Selv vanner jeg ikke ut 30%, men har gjort dette med 50%. Aldri merket at skallene smuldrer opp. Jeg pensler imidlertid på middelet for hånd. At skallen smuldrer lett opp, tror jeg har med at de er kokt for lenge...

 

10% synes jeg blir for svakt skal jeg være ærlig.

Link to comment
Share on other sites

Så over til ett vesentlig poeng. Hvor får dere tak i 30 prosenten nå? UTen at det koster skjorta? Fikk tak i en 5 liters dunk i danmark i fjor, men det ervisst ikke lov der lenger heller. I hvertfall var. en kompis var nede for ikek så lenge siden, men der var det også fjernet fra hyllene :(.

Link to comment
Share on other sites

JA for 1 liter. I danmark betalte jeg under 400 for 5 liter i fjor. Litt andre priser der, men som sagt ser det ut til at det kan bli værre og får tak i. Skla kjøre til Polen i morgen skal sjekke litt nedover i tyskland om det er mulig å få tak i noe

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 5 months later...

Heller ikke mitt apotek har dette på lager, men det var bestillingsvare fra Norsk Medisenaldepot . Så dette bør ikke være umulig å få tak i hvis ikke regler og annet har blitt verre siden sist jeg bestilte (2 år?) siden.

Da fikk jeg tak i 30% som vel er i sterkeste laget.

Ta deg en ny tur til apoteket så ordner det seg sikkert :wink:

 

He,he, ja.

Sitter noen lugubre gubber innelåst her i landet etter at de hentet seg H2O2 på apoteket.

Som man ser i media kan man bli overvåket for mindre enn det.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...