Jump to content

Fjellduk eller posteringspose - råd søkes


ko-stens

Recommended Posts

Ser det praktiske i å ha en fjellduk i ryggsekken på jakt, men er usikker på hva jeg skal velge.

 

Har sett på Jerven sine, men synes de er i overkant dyre. Er litt "blå" på ting jeg sjelden bruker, så har lyst på noe rimeligere. Kom over Helsport sine på XXL. Er disse verdt penga?

 

Det er en som heter Pro til 679,- og Xtrem til 939,-. Er disse noe å ha? Kan de sammenlignes med Jerven sine? De er jo billige i forhold.

 

Den Jervenduken jeg har vurdert er den enkleste til 899,- hos Magasinet. Neste steg blir Hunter-utgaven til 1 500,-. Dette blir rett og slett mer enn jeg har lyst å bruke. Skal jo bare ha den som regnbeskyttelse og litt til postering. Blir ingen omfattende polferder med det første!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Helsport fjellduk sin er "helt grei" hadde en men solgte den til fordel for Jerven sin som i mine øyne fremstår som av høyere kvalitet.

Har en Termo fra 1996 som synger på siste verset, en Original som oftest ligger i sekken og en en Hunter som bor i bilen. Synes huntern blir litt mye og drasse på da jeg oftest har med termojakke og termobukse ala forsvarets "jib" og "tib". Syntetiske termoplagg.

Kjøp en vattert duk en da de uten for ofte blir litt klamme.

 

Skal jeg ha noe annet kommer jeg til å gå for en av fra Hillpeople gear: http://www.hillpeoplegear.com/Products/ ... fault.aspx

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en thermo Hunter, og har ikke erfaring med noe annet, men kan ikke gjøre annet enn og skryte av denne, har hatt maaaaange timer i denne på post i høst, og den er verdt hver krone den koster. Nå etter at den er testet kunne jeg nok lett ha kjøpt den om prisen var dobbel. Samme hvor ille været er så kommer ikke kulden og ødelegger posten.

Link to comment
Share on other sites

Hva med denne posteringsposen fra Jegma?: http://www.magasinet.no/display.aspx?menuid=0&prodid=9365

 

Kjøpte denne for noen uker siden da jeg skulle på grisejakt i Sverige. Har også brukt den noen ganger nå i elgjakta og er fornøyd så langt. Det hjelper faktisk godt på varmen.

Den er veldig lydløs, men man hører den litt da man sitter på post om natta da det er helt stille over alt ellers. Om dagen på elgpost er den mer enn stille nok.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei.

Jeg ville valgt Hunter-modellen selv om den koster litt mer.

Hadde ikke noen en gang bikkja ble borte for meg på jakt og det blåste opp til storm på fjellet. Jeg måtte tilbake til bua. Bikkja var borte nesten 2 døgn før alt ordnet seg. Da kjøpte jeg foret pose direkte. Hadde jeg kunnet vente på plassen vi sist hadde kontakt tror jeg at bikkja hadde blitt med til bua den kvelden.

Bruker den mye mer enn jeg hadde trodd til å begynne med. Alltid i sekken :D

Anbefales!

 

mvh

Isbjønn

Link to comment
Share on other sites

Skal den prrimært brukes yil sikkerhet/pauser så ville jeg gått for Jerven Thermo Hunter. Dersom postering er et poeng så ville jeg valgt noe mer lydsvakt.

 

Til pause- og sikkerhetspose så har fjelldukvariantene(også Helsport sine) den fordelen at de ikke tar opp vann i ytterstoffet og derfor er langt mer sympatiske å pakke ned igjen og transportere videre. Fasongen på disse gjør de også langt mer velegnet som bivuak enn posteringsposene. I hvert fall gjelder det de posene jeg har sett på.

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at jeg har fått lyst til å kjøpe meg noe å ha over meg på post er hjortejakta sist jeg var over. Da ble jeg sittende stille et par tretimersøkter i snøen og et par minus, med snø dryssende nedover nakken.

 

Da har jeg lyst på noe som varmer bittelitt og, selv om jeg har på klær nok til å sitte en stund.

 

Grubler fælt på den posteringsgreia til Magasinet. Har fått beskjed av fruen å skrive ønskeliste, og den kommer nok på den!

 

Ellers takker for tips og erfaringer. :)

Link to comment
Share on other sites

Har begge deler, alle 3 :oops: Jerven orginal og mini hunter. Uforet helsport, og magasinet sin med ekstra for. Alt til sitt bruk. Helsport sin har litt andre mål. Kan glides til pose 110x160, og soveposetrekk 80x220. Er litt lettere enn jerven, og ikke så tykt stoff. Dermed litt "mykere". Jerven er bunnsolid, men bråker litt. Spes hvis det blir kaldt. Kjøpte magasinet sin pga det. Kjøpte også for. Helt suverent når du skal sitte i ro, men det blir litt vekt. Velger mini hunter hvis det er som forsterkningsplagg eller som sikkerhet på vinterturer/toppjakt. Posteringsposen blir brukt på post. Brukte den også som regnfrakk på elgjakta. Helt suveren. Kan brukes som nødsovepose, men ikke som gapahuk, da det ikke er mulig å åpne den i siden. Den er omtrent like tung som mini hunteren, men ikke like varm uten foret inni. Da blir det rundt 2 kg?. Magasinet sin har pustende stoff, mens jerven er potte tett. Fordeler og ulemper med det meste. Må se litt på hovedbruk, og vurdere ut ifra det. Orginalduken/helsport blir med på turer hvor vekt er essensielt, og som nødbivuakk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...