Jump to content

presisjon ved kapping av løp for montering av lyddemper


jcvold

Recommended Posts

Jeg har en Tikka T3 Supervarmint i 6,5x55 , med orginal lengde på løpet, og Hausken standard lyddemper.

jeg er meget fornøyd med denne børsa,og senest i helga tok jeg to hjort på 260 meters hold uten problem.

 

men en jaktkamerat av meg har kjøpt en identisk børse,men hans løp ble kappet 5 cm da de monterte på

lyddemperen hans .

 

Hva har dette å si for presisjon på langt hold,og eventuelt utgangshastighet ?

 

vil det være endring i presisjon pga kortere løp,eller er det omtrent det samme?

Link to comment
Share on other sites

Det betyr ingen verdens ting. På veldig langt hold (>500m) gir redusert utgangshastighet noe økt egenspredning pga. økt flytid, og mere kritisk avstandsmåling.

Kapping av 5cm er selv i den sammenhengen ubetydelig. Min Sauer 200STR med 40cm løp samler 20 skudd på 20x20cm på 500m. En med 70cm løp vil få høyere utgangshastighet, og skyting på 900-1000m vil oppleves mindre latterlig :wink: Men på jakt-hold er 5cm løpslengde fullstendig uten praktisk betydning. Kulevalg er mye viktigere.

 

Det du vil oppdage i praksis er at presisjonen vil bli bedre, eller dårligere, avhengig av hvor bra ammoen er tunet til løpet. Som regel vil en få bedre presisjon, men av og til dårligere. Kortholdspresisjonen på Saueren min ble betydelig bedre som 40cm enn den var som 50cm - med same ladning. Noe som ikke forteller annet enn at jeg var lat til til utvikle ladninger, og at det trolig var litt rust i munningen - gamle synder, det er et "resirkulert" løp.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Dersom du bruker søkefunksjonen oppe til høyre så vil du kjapt se at det er svart på utallige ganger tidligere.

 

jeg er relativt ny på akurat dette forumet,men merker at folk "jager seg opp" unødvendig om det er noe som er blitt diskutert før, og har allerede fått stengt 3 tråder fordi noe som kunne minne om det samme temaet har blitt drøftet ved en tidligere anledning.

 

jeg mener at vi er jo et diskusjonsforum,så nye innlegg burde vel blitt mottat på en mer imøtekommende måte, isteden for å inndirekte

bli bedt om å holde kjeft,og heller søke seg fram til svaret ? er vi ikke interesert i å holde liv i debatten?

Link to comment
Share on other sites

Hva med å holde liv i en av de andre trådene som helt sikkert finnes allerede ?

Dersom man søker på "kappe løp" så finner du 1040 treff............

 

Hvis du allerede hart fått stengt tre tråder pga at det allerede er flere tråder som omhandler det samme tema, så hva med å prøve søkefunksjonen ?

Tror det er lettere at du tilpasser deg kammeret enn at kammeret tilpasser seg deg.........

Link to comment
Share on other sites

er litt uenig må jeg få lov til å si. min personlige mening er ialefall at det er mer hyggelig å "ta en prat" om temaet, enn å bare søke opp et lignende svar.

 

men det er nå bare min mening,og jeg beklager om jeg har forulempet noen da jeg startet dette temaet.

 

men jeg har fått svar på spørsmålet mitt,og er fornøyd med å få slike gode svar fra kyndige skyttere,så syntes dette forumet har mye

å by på.

Link to comment
Share on other sites

@ proffen

 

Mulig jeg er høy på meg selv. Men hva er du høy på ?

 

Det jeg skrev var vel at dersom trådstarter har fått slettet tre tråder pga at det allerede er flere tråder om ett emne, så kan det vel være greit å tilpasse seg litt og gjerne prøve å søke litt. Dersom man ikke finner svar på det man lurer på så må man for guds skyld bare spørre, men iom at det er ørten tråder om emne så ser jeg ikke grunnen til å starte en ny tråd.

Kall det gjerne surmuling eller hva dere vil !

Link to comment
Share on other sites

Jcvold: du har min støtte og! :) Dette er et tema som har irritert meg og flere ganger.. Mener personlig at forumet skal fungere som et diskusjonsforum og ikke et rent oppslagsverktøy.

 

Problemet er vel de som har et eller annet sært behov for å "leke" administrator.

 

Nok OT fra min side. Velkommen til kammeret! :)

Link to comment
Share on other sites

Er av den oppfatning at det ikke anbefales å kappe 6,5x55 nevneverdig da dette kaliberet, iflg en del her inne på kammeret, er lite egnet for korte løp. Er vel noe med at hylsevolumet vs. kulediameter fører til at man ikke klarer å brenne alt kruttet i et kort løp? Skulle det vise seg at jeg har misforstått dette så hadde det vært gode nyheter da jeg er innehaver av en ombygd mauser med 200STR løp med en lyddemper i front (=framtung!).

Link to comment
Share on other sites

Det er neppe noen kaliber som brenner opp alt kruttet i et 40cm løp. Jeg forstår heller ikke bekymringen for dette.

 

40cm 6.5x55 fungerer utmerket - uten demper, og med langsomt krutt lager de en formidabel munningsflamme, men en sager de nettopp av for å kunne ha på en demper? Og en kan bruke raskere krutt om en er bekymret for å sløse med kruttet, men da på bekostning av hastighet.

Jeg er gør-fornøyd med den korte STRen, og alle som har sett den og holdt den synes det er ei veldig hendig børse - den er ikke lett, men veldig hendig, velbalansert, kan kastes på tvers i ethvert bagasjerom med demperen på. Stikker ikke over hodet når den henger over skuldra i reim - med demper på.

Sender 10g Scenar ut i nesten 800m/s, og en 6.5x55 vil vel gi 750-780m/s som 40cm med 9gScenar - plenty til å skyte på ethvert tenkbart hold. Jeg har skutt tusenvis av 6.5x55 med 750-770m/s, og ikke så få på lange hold, ut til 11-1200m. En får en god del mer vindavdrift på de gør lange holdene med den lave farta, enn med 900m/s... Men kulene har samme BC uansett løpslengde, og du vil ha mindre vindavdrift enn så og si alt i 308.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Neten 80% av trådene her inne er av en slik art at de kan sammenlignes med noen andre tråder. Hadde det ikke vært kjipt om kammeret hadde 15 tråder med ca 6000 svar på hver? Alle medlemmer kan vel lage seg en tråd der man kan få svar påå ting man lurer på? Det er sikkert like mange som irriterer seg over folk som kupper trådene deres.

Link to comment
Share on other sites

Men samtidig så er det vel slik at dersom alle skulle startet en ny tråd hver gang de lurte på noe så hadde her blitt et h..... rot med 600000 innlegg? Men bruk kammergoogle når en skal søke. Det funker! Når det er sagt så fikk du vel svar på spørsmålet?

 

Sent from my HTC One S using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Foreslår at alle innlegg som går på om det er greit å starte en tråd hvor emnet har blitt diskutert tidligere flyttes til en egen tråd. Hvis de som irriterer seg over at søkefeltet ikke brukes mer aktivt selv tar et søk på dette så tror jeg nok at de vil finne at det er bortkastet tid å fortsette og uttrykke sin frustrasjon over dette skriftlig, om da ikke i en egen tråd.

Link to comment
Share on other sites

Den største utfordringen med å starte flere tråder som omhandler det samme er at de med kompetanse og forutsetninger for å gi de beste svarene ikke gidder å sitte å skrive de samme gode svarene i mange tråder.

Men unntakene finnes så absolutt!

Og det er et faktum at det ligger mange virkelig gode tråder om det meste i tidligere diskusjoner om en bruker søk-funksjonen.

På den annen side så vil det jo ikke bli videre aktivt her inne om det ikke er lov å opprette nye tråder om gamle temaer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...