Jump to content

stokk til langhold


freezingduck

hvilken stokk for hard bruk?  

100 members have voted

  1. 1. hvilken stokk for hard bruk?

    • Mcmillan glassfiber
      58
    • grs laminat
      42


Recommended Posts

Har en ombygd remington 700 i en aics i .308.

Skal nå bygge om en sauer 200 str i 6,5x55.

Tenkte jeg skulle sette den opp med følgende:

Nightforce 5,5-22x50 eller 56

Spuhr 20 moa mount

kappe og gjenge løp til en a-tec demper

så blir jeg usikker:(

Skal jeg gå for en grs langdoldsstokk eller mcmillan?

Er redd at laminatstokken blir for ustabil i regn, snø og kulde:(

Bor i troms og skyter hele året, bruker den også på seljakt, så den kommer til å få juling;)

Tenkte jeg skulle duracoate stokken, men lurer på om dette vil skade den ved å ''låse'' fukt inne i treverket?

Vekt er ingen hindring da jeg har gode lette jaktrifler.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt min ute på sjøen i småbåt om ikke daglig så i allefall annen hver dag for å enten komme til jaktterreng eller for å jakte på sel uten å gjøre noe med stokken før jeg kom tilbake etter 3 uker. Stokken hadde ingen åpenbare skader annet enn at den ble litt matt og fibrene i treverket reiste seg. Et lite røsk med scotch pad'en og litt stokkolje og den var som ny igjen. Det er kanskje det jeg liker best med en laminat/trestokk er at den enkelt kan shines opp til ny finish uten noe annet enn litt olje og en pad. Derfor har jeg heller ikke dura stokken min siden jeg mistenker at den vil lettere se litt herpet ut selv om det er lett å fikse det også. Alt stålet derimot har jeg duracoatet, det er et must på en 200STR til det bruket.

 

Jeg liker også med laminat/trestokker at man kan tilpasse treverket til en viss grad slik at den passer som hånd i hanske med enkle virkemidler. Jeg har feks endret grepet og gjort den smalere samt endret formet der håndgropen er, tilpasset kinnstøtten slik at den går bedre i ett med resten av kolben og også pusset ned rundt avtrekkeren slik at metall og stokk har bedre finish og slik at jeg kommer lettere til for å avsikre. Småpusk som sikkert 99% ikke legger merke til men som gjør at den passer bedre til meg. Klart, plastikk er plastikk og vil alltid være det mest vedlikeholdsfrie(og sjeleløs?) men et flott våpen som 200STR er sammen med et GRS skjefte gjør at hele våpenet oser sivil kvalitetsbørse synes jeg.

Personlig så synes jeg Langholdversjonen har en styggere magasinbrønn design som jeg ikke helt skjønner helt greia med. Er du ikke en stor person ville jeg også ha tatt en titt på Decima varianten siden den er noe kortere og har mindre grep enn standard.

Link to comment
Share on other sites

GRS stokken kan Duracoates. Grodås Mønsterteknologi, som lager dem, bekrefter det. Jeg spurte om det samme som deg, låser man fuktigheten inne? De mente det ikke var noe problem. Jeg kommer antagelig til å gjøre det selv.

 

Etter det jeg har skjønt har du flere/bedre justeringsmuligheter med GRS. Dessuten følger det med monopod dersom du kjøper langholds utgaven.

 

Gå for GRS, lek med duracoat og lag børse med ditt preg på.

 

Også tar Smaug helt feil på et området...design av magasinbrønn er langt penere på langholdstokken :mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Du spør etter en stokk til hard bruk, også trekker du frem en trestokk????

Er det ikke ganske innlysende hva som funker for hard bruk?

 

For å gi litt vann på mølla, så er STRene følsom for ustabil kontakt mot stokken (-det viste du sikkert). Mange "tuller" med leting av riktig moment for tilskruing av skjefteskruene for å få presisjon ut av DFS-Saueren. Min påstand er at dette ikke er nødvendig om stokken representere et annet materiale enn tre. Treverk har en tendens til å "gi etter" for trykk over tid.

 

Jeg tipper det er en grunn til at SSG3000 nå kommer i en McMillan stokk. Det er sikker også en grunn til at Sauer nå ser ut til å utvikle en stokk til denne låsekassa i aluminium. Verden går videre.

 

Treskjefte for hard bruk :lol::wink: Jeg er ikke i tvil hva jeg ville valgt...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sett alle slags trestokker etter en jaktdag i høljeregn, og jeg har sett mange slags plaststokker... Den originale STR-stokken, og KKC-stokken har jeg sett også. Flere KKCer har vi sett gå nesten i oppløsning, min gikk i oppløsning. En STR-stokk var ikke i oppløsning, men bra tung, etter ei uke i høljeregn. Remfestene løsna.

McM stokken, en HTG jeg har, og AICS, Tikka T3 sin plastikkstokk - alle er bare å tørke vannet av, så er de som før. Selv en meget godt innoljet trestokk av et tungt og solid treslag som valnøtt, ser rimelig slukøret ut etter 12 timer sleping i busk og myr, i skikkelig norsk høstvær.

Lykke til med laminatstokken :wink:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig vil en plaststokk være imun mot fuktighet men kanskje man først må bli enig i hva "hardt bruk" er for noe. I min verden er det knall og fall(at man selv går på trynet, ikke nødvendigvis at børsa faller ned en fjellklippe), regnskyll, snø og kulde. Ellers behandler jeg rifla mi som jeg behandler pikken min. Selv om jeg hadde hatt en plaststokk ville jeg ha behandlet våpenet deretter og pakket den ned hvis det blir helt for jævlig. Ser ingen grunn til å slepe den gjennom myra bare fordi jeg kan. Folk har jaktet med trestokk-rifler i lang lang tid og de har fått bytte de også. Min gamle far som i sin tid levde av jakt og fiske klarte seg helt fint med en gammel Krag og jeg kan ikke huske han har nevnt at stokken gikk i oppløsning selv om forholdene kan være temmelig kjedelig på Laksefjordvidda. Tror kanskje fordelen med en vedlikeholdsfri stokk er sterkt overdrevet i forhold til hva den jevne våpeneier vil tillate seg selv å torturere børsa med og er en noe mer nymotens fenomen at børsa skal på død og liv være så robust at den skal være uknuselig i tilfelle invasjon(ref: tacticool med feste for NV, laserpeker, 20 skudds magasin i tilfelle 19 "oppfølgingsskudd" er påkrevet osv).

 

Hvis man ikke liker å pusse og dille eller vet om en krig eller to som nærmer seg, kjøp plastikk. Liker man å pusse og dille, kjøp tre/laminat. Min påstand er at en normal jeger vil klare seg helt utmerket med en laminatstokk. Stratabond laminaten som GRS er laget av går for å være noe av det beste på markedet også. Ut fra bilde kan det se ut som McM stokken har en noe lavere kinnstøtte på det høyeste i forhold til GRS'en. Alt over 56mm lysåpning på optikken krever all høyde du kan få på kinnstøtten på en STR er min erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Og hva skjer med en laminatstokk hvis man duracoater den? Blir da stokken helt forseglet? Vil det trekke inn vann i det heletatt ? Jeg spør fordi jeg ikke vet!

 

Og hvis ikke....hva er da faren ved å prøve en laminatstokk? Dersom man er misfornøyd med allværs egenskapene, duracoat.

Link to comment
Share on other sites

Jeg går med skumle planer om en GRS longrange stokk og duracoat.

Skulle gjerne hatt plast, men det finnes ikke til Lakelander.

 

Dermed er planen en eller annen 2komponents sparkel/epoxy som grunning før nedpussing og During.

 

Har duracoatet på biltemagrunning tidligere, det funker, men er ikke holdbart.

During rett på tre ser jeg for meg blir porete...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt GRS stokk i 1 år nå og en annen laminatstokk på en annen rifle i 6 år. Har aldri opplevd at stokkene på noen som helst måte har blitt påvirket av endeløse regndager på hjortejakt. Mine stokker blir olja med linolje regelmessig og er såpass metta at vann ikke kommer til.

Kjøp en GRS og kos deg. Du har ingenting å frykte. Forstår ikke helt hvor folk har all negativiteten rundt laminat ifra?

 

Sent fra min alltid strømtomme Galaxy Note.

Link to comment
Share on other sites

During rett på tre ser jeg for meg blir porete...

Skal du legge epoxy som overflatefinish på tre så er det viktig å legge flere lag, med litt lett pussing imellom, jeg vil tro at et minimum er 3 lag. Du trenger egentlig ikke grunne, men om du synes DC er dyrt (for det vil gå endel, du må mette overflateporene) så kan du legge på en rimeligere epoxy. F.eks. West. Men den må være tyntflytende.

Bruker du en langsomtherdende variant, og sørger for god temperatur på både treverk og epoxy så blir dette bra. Et gammelt tjuvtriks er å varme treverket til godt over romtemperatur, 30-40°C kanskje. Da fukter epoxy tre veldig godt og en vil få det "inn" i overflaten - da får du en hard og tett overflate som ikke så lett får bulker og sprekker.

 

Alternativet er jo som KnuteriK sier å sause den inn med olje regelmessig. Ofte og mye...

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Og hva skjer med en laminatstokk hvis man duracoater den? Blir da stokken helt forseglet? Vil det trekke inn vann i det heletatt ? Jeg spør fordi jeg ikke vet!

 

Og hvis ikke....hva er da faren ved å prøve en laminatstokk? Dersom man er misfornøyd med allværs egenskapene, duracoat.

Skjer vel ingenting. Er jo nok av laminatstokker som er lakket med klarlakk feks dfs stokken. Er bare å lakke i vei. Går sikkert fint å dure rett på, det bare går mer lakk, på en annen side sitter det sikkert jævla godt da.

 

Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig vil en plaststokk være imun mot fuktighet men kanskje man først må bli enig i hva "hardt bruk" er for noe. I min verden er det knall og fall(at man selv går på trynet, ikke nødvendigvis at børsa faller ned en fjellklippe), regnskyll, snø og kulde. Ellers behandler jeg rifla mi som jeg behandler pikken min.

 

Så brutalt!!?? :overrasket::lol:

 

Tror kanskje fordelen med en vedlikeholdsfri stokk er sterkt overdrevet i forhold til hva den jevne våpeneier vil tillate seg selv å torturere børsa med og er en noe mer nymotens fenomen at børsa skal på død og liv være så robust at den skal være uknuselig i tilfelle invasjon(ref: tacticool med feste for NV, laserpeker, 20 skudds magasin i tilfelle 19 "oppfølgingsskudd" er påkrevet osv).

 

Godt sagt! Helt enig. Laminat/trestokker som er tilstrekkelig behandla med lurium holder i massevis til norsk jakt, med mindre du skal droppe ut i fallskjerm over jaktområdet da....tactimeglangtoppienvissplass..

 

Har 3 stk laminatstokker på tre forskjellige børser. INGEN har slått seg eller laget noe trøbbel i det hele tatt og de er ute i felt (hørtes ikke det tacticoolt ut?!?) i trøndersk høljregn/pissregn/sluddbyger/haglebyger og "full fettlings" fra øst og vest samtidig osv.osv fra august til 23.desember. Går ofte på trynet og ligger ofte å ruller meg i djupsnø rett som det er. Nå sist ved fullmånejakt på hjort.Måtte åle meg gjennom nysnø for å komme i skuddposisjon. Hele stokken så ut som en isklump, men ingen varige mèn kan synes etter den prøvelsen heller.

 

Hvis man ikke liker å pusse og dille eller vet om en krig eller to som nærmer seg, kjøp plastikk. Liker man å pusse og dille, kjøp tre/laminat. Min påstand er at en normal jeger vil klare seg helt utmerket med en laminatstokk. Stratabond laminaten som GRS er laget av går for å være noe av det beste på markedet også. Ut fra bilde kan det se ut som McM stokken har en noe lavere kinnstøtte på det høyeste i forhold til GRS'en. Alt over 56mm lysåpning på optikken krever all høyde du kan få på kinnstøtten på en STR er min erfaring.

 

Fint konklusjon! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har plastikstokk til sjørifla mi. Remington 22-250

Er meget fornøyd med den til hardt bruk.

Opp og ned på svaberg steinrøyser og bølger i båten kan lage stygge merker i treverket

Har forresten en Grs stokk til Shults og larsen DL 97 jeg vurderer å selge da jeg vurderer den nye fra KKC isteden.....

Har ikke testet den i tøffe forhold.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...