Jump to content

Kjøp av bly?


slb

Recommended Posts

Rent hypotetisk, er det ulovlig å kjøpe bly fra www.siarm.it?

 

Jeg vet at er ulovlig å bruke bly i haglpatroner, men er det ulovlig å importere bly i seg selv?

 

Om det er ulovlig, på hvilken måte forholder blyvester (dykking) seg i forhold til dette? Blir det da ulovlig å inneha en gammeldags blyvest?

 

Er det ulovlig å importere bly i den hensikt å støpe riflekuler selv?

 

mvh: slb

Link to comment
Share on other sites

Importere bly? Det finnes da vel nok av bly her i landet. Skraphandlere (avfallsforetninger) pleier å ha mye av slikt, i forskjellige legeringer. Hvilke legeringer det er må du vite selv, de ansatte i avfallsforetningene vet lite om slikt har man erfart.

(Hvis du skulle finne på å importere bly (gruelig dyr frakt antagelig) kan du vel risikere å satt under observasjon av PST :lol:

Bly og slikt kan jo vara "fal`li" det.)

Link to comment
Share on other sites

Blyhaggel er ikke lov å importere til Norge. Men du har lov å importere metallet bly, så lenge det ikke er formet som haggel kuler....

 

Slik som dette finner du ofte bly å få kjøpt

 

Hjulvekter, som hadde en perfekt legering, er etterhvert vanskeligere å skaffe tak i. Bly er forbudt å bruke til dette formålet også, nå er det sink som gjelder. Men enkelte dekkfirma ute på landet kan fortsatt ha litt bly på lur.

En forspørr seg aldri, hehe. Fikk tak i ca 20 kg her om dagen på den måten.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg blir stadig forundret over at enkelte som går ut med store ord og fakter om jakt og skytings framtid her i Norge mangler helt grunnleggende kunnskap om hva som faktisk er endret og innstrammet....

 

Import av blyhaggl er regulert i "Forskrift om begrensning i bruk av helse- og miljøfarlige kjemikalier og andre produkter"

 

§ 2-2. Blyhagl

 

Det er forbudt å produsere, importere, eksportere, omsette og bruke blyhagl.

 

 

http://www.lovdata.no/for/sf/md/td-2004 ... 2.html#2-2

 

 

Noen få forbund har fått dispensasjon (egentlig var det et vilkår for å få disp at en hadde systemer for å fange opp og samle inn haglene igjen, men det ser ut til å ha kokt bort i kålen..)

Link to comment
Share on other sites

Leker litt med tanken på å starte å støpe blykuler.

 

Håper derfor på at dere tillater et "noobspørsmål". Hvis man da får tak i feks felgbly, er det en enkel måte å finne ut om man har brukbart bly eller sink?

 

Er det lurt å ha hardhetsmåler så man kan måle hardheten på støpte kuler? Er Lee sin brukbar?

Link to comment
Share on other sites

Hjulvekter er merket med FE for jern og zn som påpekt for zink . Vektene som vi ønsker oss er merket pb. Og blir skjeldnere og skjeldnere da de ikke er lov i bruk lenger. Det hender det kan være litt vanskelig å lese merkingen , bruker da en kniv og sjekker de. Lee hardhetstester er greit å ha. Er skrevet masse bra om legering og fremgangsmåter på kammeret så bare å søke.

Link to comment
Share on other sites

Sendte en mail til den lokale metallhandleren og spurte om han hadde bly. Fikk til svar at han hadde en del av forskjellig sorter. Han lurte på hvor rent det måtte være og hvor mye jeg skulle ha.

Han skulle ha 10kr kg for det han hadde. Er dette vanlig pris?

 

Problemet er at jeg er helt blank på dette bortsett fra å ha lest artikkelen her inne og div videre på YouTube.

 

Bly er jo mindre og mindre tilgjengelig så vil undersøke tilgangen før jeg handler utstyr.

 

Er det noe som egner seg bedre for en nybegynner enn noe annet? Ser kanskje for meg at urent bly og dårlig egnet legering krever mer kjennskap og erfaring enn noe annet. Takk for tips!

Link to comment
Share on other sites

Sniper-Arne: Det er hovedsakelig 3 typer bly man får tak i.

Kabel/platebly: Det reneste, greit for svartkrutt og uttynning av høylegert metall.

Hjulvekter: God herdbar kilde, kan trenge litt ekstra tinn. Hvis du herder eller lader til moderat nivå kan det tynnes med rent bly.

Trykkeribly: The Good Shit. Småtyper er det aller beste man kan få fingrene i, fult av antimon og tinn og kan tynnes mye med rent bly.

 

Husk å se etter litt tinnskrot også, litt tinn kan ofte være gunstig å tilsette.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det er endel bra bly å få fatt i hvis du jobber litt.

Norsk Metallretur AS får inn partier av feks. typebly. De sier det er lengre mellom disse partiene nå for tiden. Det er lite trykkerivirksomhet igjen i her på berget.

Jeg var like i nærheten av 3 tonn som gikk til smelting kun dager før jeg ringte. Det var ergerligt.

Etter en del telefoner dumpet jeg over endel kilo et hos en ganske alminnelig skrothandler og kjøpte alt han hadde. Jeg betalte 12kr pr. kg.

Hos Metallhuset Bergsøe AS kan du kjøpe den legeringen du ønsker og så mye du vil ha, men prisene her er ikke så innbydende.

 

I reklamen sies det at " ost er ost ". Det samme gjelder ikke for bly.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Lange remser med bokstaver på, er Linotype, Vesentlig mindre tinn og antimon enn det du finner i Monotype.

Linotype blandet 50/50 med rent bly, gir en bhn på mellom 14 og 15. På magnumladninger og 9mm, burde det være ideelt, selv om mange foretrekker mykere bly. Prøv selv! Har du Monotype, kan du blande 70/30, for samme resultat.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...