Jump to content

Rifle for grovt vilt.


maral

Recommended Posts

Jeg har ”kommet i tanker” om et nytt børseprosjekt, og har funnet ut jeg mangler er en rifle til store antiloper, grov elg, bjønn og muligens store katter.

 

Kalibervalg

Etter noen runder i tenkeboksen, har jeg kommet fram til at jeg ”trenger” en rifle til. Jeg fikk prøvd min 8x68S på afrikansk vilt for en stund siden, og ble noget overasket over at 220gr Woodleigh PP-kuler ikke gikk gjennom verken oryx eller zebra ved reine sideskudd. Bortsett fra manglende gjennomskudd var virkningen upåklagelig på dyrene, meen jeg skulle gjerne sett at kulene gikk gjennom. I tillegg var neppe den høye hastigheten på 8mm kulene ideell i det tette buskaset, samtidig som at den flate kulebanen til 8x68n slett ikke var påkrevet.

 

Nå har jeg allerede en 416 Taylor som nok skulle greie jobben greit, men den har selvsagt andre ulemper. Jeg har merket meg at på grunn av rekylnivået skyter jeg rett og slett ikke godt nok med Taylorn i alle situasjoner, i hvert fall om holdet strekkes litt. Til jakt på de aller største viltartene som er aktuelle, som kappbøffel, bison og flodhest er 416 Taylorn midt i blinken, men jeg skulle hatt en mellomting mellom den og 8x68S.

 

Jeg har studert en del litteratur om emnet, blant annet Kevin "Doctari" Robertson sine skriverier , og har omsider kommet fram til følgende kriterier for kalibervalget.

 

Kulediameter mellom 9-10 mm.

 

Utgangshastighet ca 700m/s. Dette skulle gi en grei blend mellom kulebane og påkjenning på kulene.

 

Høy tverrsnittsbelasting på kulene, for å øke sjangsene for gjennomskyting. Filosofien bak Normas PH-ammo virker fornuftig.

 

Kulevekt på 300-350gr, for å holde rekylnivået godt under 416 Taylorn med ønsket utgangshastighet.

 

Etter disse kriteriene har jeg kommet fram til at 9,3x62 eller 375 H&H med Woodleigh-kuler på 320 eller 350gr skulle passe mitt behov.

 

Hvilken av disse jeg endelig lander på, beror på hvilket oppsett jeg velger på rifla.

 

Våpenvalg.

Jeg har fått klort meg tak i en brukt Winchester M70 Featherweight i kal 30-06. Denne har lang utdrager og kontrollert mating, som jeg mener at en skikkelig storviltrifle skal ha, og er dermed et greit utgangspunkt for prosjektet.

 

Etter et besøk hos Ola Gujord her om dagen, viste det seg at han sannelig hadde et grovfrest skjefteemne for Winchester M70 liggende. Fristelsen ble for stor, så emnet ble med hjem for nærmere beskuelse. Det er alltid greit å ha noe håndfast for å la de skapende tankene få utløp.

 

Det store spørsmålet blir om jeg skal få bygget rifla som en delbar reisebørse eller ikke.

En løsning med løpsmuffe og delt forskjefte hadde unektelig vært hyggelig, men jeg har ikke kommet fram til en avgjørelse på den saken enda. En løpsmuffe legger noen føringer for kalibervalg, og utelukker magnumhylser. Om børsa skal gjøres delbar er det nok 9,3x62 som blir løsningen.

 

Albert Inge Rafdal har jo laget en snasen take-down rifle som nok inspirerer litt ;-)

takedownmauser-2.jpg

 

Ellers kommer børsa til å bli bygget i tilnærmet britisk stil, men med noen endringer for å passe til kikkertbruk.

 

DSC05045.jpg

Stilmessig skulle dette passe..

 

Løpet ender nok opp på 25”, med åpne sikter som sådann:

 

Classic%20Ramp%20w%20Folding%20Hood.jpg

Kornfot med fellbar kornbeskytter

 

NiteSite.lrg.jpg

Korn med ”Night-sight”

 

1LeafCasssic.lrg.jpg

Baksikte med 1 fast og 1 fellbart skur.

 

Disse siktene i kombinasjon med et europeisk 1,5-6x42 sikte i avtagbare montasjer, skulle greie det meste av riflas tiltenkte bruk.

 

Låskassa og skjefteemnet er som nevnt kommet i hus, men løpsemne og diverse ”stasj” må samles sammen når jeg endelig får bestemt meg for oppsett og kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Før var jeg "fan" av å prøve alt mulig "sært". I det siste tiåret har jeg kommet frem til at gode gammeldagse 9,3x62 funker helt perfekt for de behovene du beskriver innenfor "forsvarlige" hold. Også med tradisjonelle kulevekter mellom 250grain -> 286grain avhengig av bruk. Kan jeg spørre om hvorfor du ønsker 25" løp? Er det kun utseende? Jeg personlig har kommet frem til at i den afrikanske bushen (og i norske skoger), så er det i grunn ganske behagelig å ha løp mellom 18" - 21". Noen få ekstra tommer gir bittelitt mere hastighet, men i grovere kaliber så er det hverken nødvendig eller i grunn ønskelig. Hendigheten av kortere børser syns jeg er gull verdt når man går time etter time med børsa i hånden eller med den over skulderen.

 

 

Filosofien bak Normas PH-ammo virker fornuftig.

 

Jeg kan for øvrig nevne at Norma's Don Heath (som har bodd og jobbet i bushen i Zimbabwe mesteparten av sitt liv) har brukt en helt vanlig, relativt kort, 9,3x62 med tradisjonelle kulevekter i svært mange år på alt fra elefant og nedover. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Det finnes en hel masse "morsomme" kalibre som kan gjøre jobben, men i dette tilfellet blir det 9,3x62 eller 375 H&H.. Heller mest mot 375, men går jeg for take-down, så blir det 9,3x62..

 

Vedr løpslengde. Jeg kan ikke fordra korte løp. Mer smell, mer munningsglimt..

Og er krattet så tett at jeg ikke får med meg ei rifle med 25" løp, så kommer ikke jeg igjennom selv heller.

 

Det skal selvsagt innrømmes at det estetiske også spiller inn ;-)

Link to comment
Share on other sites

Lekkert Mauser 69, riktig så lekkert :)

En litt annen divisjon enn "Landrømausern" dette der!

 

Ett spørsmål til dere som bygger 375H&H på kasser med 30-06 lengde; må en ikke da åpne kassen ved å fjerne stål?

Og blir det ikke uforholdsmessig mye fresing, filing og justering for å få et godt resultat?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser det er mange som slår frampå om 375 Ruger her. Jeg ser overhode ikke noen fordeler med denne patrona framfor 375 H&H i en Win M70. Selv om rifla nå er kamret i 30-06, er kassa lang nok til å bruke patroner på 91-92mm.

Andre momenter som taler mot 375 Ruger er dårligere tilgang på hylser/ammo. Tørr vedde på at om ammoen min forsvinner i Mozambique eller Arnhemland, så er det "litt" lettere å finne 9,3 eller H&H-ammo, enn 375 Ruger.

Det er nok en viss fare for at det vil medføre mer jobb å få den til å mate tilfredstillende enn H&H.

Dessuten mangler 375 Ruger suset av historie og tradisjon som både 9,3x62 og 375 H&H har.

Dem lille økningen i ytelse rugeren kan skilte med i forhold til H&H er i mine øyne uvesentlig.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har en M98 fra Rafdal, ikke ulik Mauser69 sin, men i x62. Klaffsikte og 62cm løp. Ville ikke hatt det kortere. Går best med 325gr Oryx(!) Kan absolutt anbefales.

 

Hva slags hastigheter får du med disse kulene i 9,3n din? Hjemmeladd eller fabrikkammo?

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg har brukt 300gr kuler i Tayloren, både de gamle Barnes X og PBP sine kuler. Egentlig syns jeg ikke rekylen med 300gr kuler i 800m/s kontra 400/410gr kuler i 700m/s er noe mildere. Selvsagt kan 300gr kulene lades til en lavere hastighet, men da blir det liksom hverken fugl eller fisk av det. Litt av "sjarmen" med 416 er jo nettopp kuler med høy tverrsnittsbelastning.

 

Jeg har vært gjennom en fase med lette homogene kuler i for kaliberet høy hastighet, men det er ikke hva jeg søker i dette prosjektet. Dessuten blir det jo ikke noe morsomt rifleprosjekt å glede seg over, om jeg bare lader ned 416 Tayloren. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med godt valg av låskasse og kaliber. Med en M70 begynner du der vi Mausereiere først har kommet etter mye tid og penger, og du får et lettere våpen. Etter noen timer under sterk sol teller våpenvekten, det tror jeg de fleste som har prøvd er enige i. 9,3x62-kaliberet duger til det aller meste i følge PH-en jeg jaktet med i Limpopo for noen år siden, han hadde kun brukt det på de bøflene han hadde skutt. Jeg er også enig i at ei pipe av anstendig lengde går fint å få med seg i bushen. Jeg har 24' og 26' på mine to mest brukte, og jeg merker det mest når jeg skal inn og ut av traktoren med dem.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte meg denne http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=37089513" target="_blank" target="_blank for fire uker siden på mandag. Annonsen står der enda :shock: ,men nok om det.

 

Satt på en leupold vxr 2-7, og nå skutt ho 40 skudd. De 2x20 seriene jeg har hatt med rifla har gått meget godt rekyl messig. Rifla er såpass tung at rekylen er helt grei.

 

 

Hei

Synes du Leupolden er "trang" eller er dette en ok kikkert

 

Pappa1972

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Da var det plutselig på sin plass med en oppdatering.

Prosjektet har stått på stedet hvil en stund. Jeg har ikke helt blitt enig med meg selv om kalibervalg osv.

 

For et par uker siden ble det en brå slutt på funderingene.. Jeg ruslet rundt på Villmarksmessen på Lillestrøm, og passerte standen til Per Arne Vaagsland. Jeg hadde nesten passert standen da jeg oppdaget noe i øyekroken.. Var det ikke en Winchester M70 med umiskjennelige klassiske linjer som hang på øverste hylle?

 

Jeg måtte innom og kikke, og sto snart og undersøkte en custombygget Winchester i kal 9,3x64. Børsa hadde "afrikasikter" med 3 ekstra skurklaffer, reimbøyle i løpsbånd og et skjefte i fin valnøtt.

I tillegg sto det en aldrende Zeiss C 1,5-4,5x18 med retikkel 1, montert i Leupold QR montasjer på toppen av rifla.

 

Siden prisen var meeget fordelaktig forsvant alle motforestillinger mot et "ukurant" kaliber som dugg for solen, og jeg ble eier av børsa :-)

Det er ikke helt avklart hvem som har bygget børsa, men jeg har en viss mistanke om at Ola Gujord har laget skjeftet på den.. Den får være med bortom Ola en dag, så får vi se om jeg har rett.. :winke1:

 

543729_10151361465660825_234673809_n.jpg

 

15175_10151361465700825_421024763_n.jpg

 

11686_10151361465690825_89003768_n.jpg

 

526520_10151361465740825_1683443312_n.jpg

 

Kikkerten begrenser bruksområdet litt, så den blir nok byttet ut med en Zeiss Z 1,5-6x42 med retikkel 1.

 

I går dumpet en pakke med RWS hylser i 9,3x64 ned i postkassa, så det spørs om man ikke må på banen og prøveskyte nyervervelsen i morra.. :-)

Link to comment
Share on other sites

Ja, linjene har nok litt aner fra "American Classic"

 

Rifla har litt grov pipe, men ikke mer enn at balansepunktet ligger ca halvannen cm foran fremre skjefteskrue. Litt vekt i munningen er greit, både med tanke på munningsvipp, og "pendelbevegelse" når man skyter stående med skytestaver.

La rifla på vekta nå, og fant at den veier 4,9 kg med kikkertsiktet montert. Kanskje litt mer enn nødvendig, men det skal nok gå bra :wink:

 

Satser på 320gr Woodleigh RN og FMJ i rundt 720-30m/s som standardladning for afrikabruk, men en ladning med 250gr Accubond til bruk på hjemlige breddegrader kan nok bli aktuelt i tillegg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...