Jump to content

FNP- 45 Tactical Suppressed pistol


Mr.Finkelbaum

Recommended Posts

Har selv en b&t demper til .45 å det er den demperen som smeller mest av alle, både vått å tørt. Den har en decibel reduksjon på -21 tørt for .45 og -32.2 for 9mm

 

Men den er jo flott å se på. Løs på gjengene er den oxo, så du må etter tighte den etter 3-5 skudd. Klaget på dette til produsent å fikk i svar at det var normalt, å at jeg kunne benytte gjenge teip vist det var plagsomt.

Link to comment
Share on other sites

NFM/Equipnor importerte iallefall FNH våpen tidligere men de solgte våpen bare til Mil/Politi.

 

(btw, demperen på videoen får du ikke kjøpt (heller ikke noen andre amerikanske))

 

hvorfor tror du det er satt begrensning på disse FN pistolene ? Usp/ P30L/ Glock /Sig 226 og andre håndvåpen selges til sivile og dette er jo våpen som også brukes av overnevnte grupper.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Kikket litt på den selv, men er ikke blodfan av å ha safety og decocker på samme lever. Ikke at jeg har testet det, men jeg syns det er rart at FN valgte det i og med at de lagde den til amerikanske soldater (i følge hickock45).

 

Nå er det noen år siden jeg hang opp ørkenkammoen for godt, men hva syns dere mer utprøvde skyttere om ordningen på sikringen? Jeg tenker at hvis en ført må bruke våpenet i strid, er det CQB. Ting må skje fort, hjertet dundrer, adrenalinet brøler. Da er det vel vanvittig lett å dra den sikringen for hardt med tommelen, og plutselig stå der med double action?

 

Bare en tanke.

 

Forresten er det ingen salgsrestriksjoner på den, men Equipnor tok bare inn et lite antall. Tror ikke de har planer om å ta inn flere med det første heller.

Link to comment
Share on other sites

Five-seveN er vel en litt uheldig pistol å forsøke få tak i uansett, mtp. at 5,7x28mm er en forbudt patron?

 

 

Er ikke helt klart om den er forbudt. Kaliberet er dratt frem i et rundskriv som et eksempel på banserbrytende ammo, som jo er ulovlig, men uten at den omtales som forbudt.

 

Jeg tror noen kan bli positivt ovverasket om de gidder å søke... Når det er sagt, så blir det ikke Equipnor en handler fra. Å få tak i ammo blir uansett et mareritt. Omlading blir nok et mareritt.

 

Uansett, jeg har lurt på hvorfor ingen andre gidder importere FNH. Ser jo ut som ålreite greier.

Link to comment
Share on other sites

Helt spesifikt står det vel: kalibre som antas å være spesialkonstruert til militære formål for å trenge igjennom kroppspansring, slik som:

 

4,6x30

5,7x28

224 boz

 

Omfattes av forbudet i våpenforskriften paragraf 8.

 

Altså ca flaggermus sjans i helvete for å få igjennom en søknad. Synd igrunn, five seven virker jo litt spennende.

Link to comment
Share on other sites

Helt spesifikt står det vel: kalibre som antas å være spesialkonstruert til militære formål for å trenge igjennom kroppspansring, slik som:

 

4,6x30

5,7x28

224 boz

 

Omfattes av forbudet i våpenforskriften paragraf 8.

 

Altså ca flaggermus sjans i helvete for å få igjennom en søknad. Synd igrunn, five seven virker jo litt spennende.

 

(min utheving)

 

Ser hva du skriver, og skal ikke si noe brennsikkert, men det er litt løst formulert. Sier bare at det kunne vært verdt en søknad med litt argumentasjon.

 

Kunne vel gått til metallsilhuett?

 

Ammoproblemet vil vel uansett sørge for at dette ikke ville blitt det mest solgte våpenet i 2014 :P

Link to comment
Share on other sites

Hva gjør disse patronene så spesielle annet enn at det er laget for korte våpen og ment å øke gjennomslag i diverse materaler til et nivå over vanlige pistolpatroner? Gjennomslag i x materiale med disse må være mye dårligere enn feks en .223 rem eller .308 win..

Link to comment
Share on other sites

Fabrikkpatronen SS197SR (https://www.gtdist.com/ProductDetail.as ... FC-SS197SR) er ekspanderende og dermed ikke "panserbrytende" etter ATFs oppfatning. Det skulle dermed være duket for en interessant krangel med POD hvis noen gidder å ta diskusjonen om hvorvidt en patron er panserbrytende eller om det er prosjektilet som er panserbrytende.

 

Om noen orker det for å få kjøpt en plastikk-pistol som er fryktelig dyr i både innkjøp og drift er vel tvilsomt.

Link to comment
Share on other sites

Litt lesestoff om å lade 5.7x28 for dem som føler seg kallet: http://www.dayattherange.com/?page_id=3297

 

Kjenner det frister heller lite for egen del: I have *zero* desire to load these cases to the point of failure. I’ve seen too many pictures of blown up FN FiveSevens and PS90′s over the years. One of the reasons I put off reloading this round for so long, was the horrible failure mode of the firearms. (They don’t vent pressure well on a failure.. they just sort of catastrophically shatter sending bits of metal and plastic in to the unfortunate person holding it).

 

img_1288-tfb.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...