Jump to content

Vin til elgstek


slemmo

Recommended Posts

Kan anbefale:

 

Sør-Afrika

Allesverloren Touriga Nacional 2006 til 135,

Allesverloren Tinta Barocca 2006 til 126,-

 

Frankrike

Arne Brimi’s Viltvin Domaine la Montagnette 2006 til 120.-

Chateau Campuget Tradition 2005 til 120,-

Domaine d’Andézon Côtes du Rhône 2006 til 140,-

Domaine de Pierredon 2007 tli 120,-

 

...i uprioritert rekkefølge

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg skal ha vin til vilt, ikke har noe passende liggende og ikke veit hva jeg skal kjøpe, pleier jeg å kjøpe ei flaske Crozes Hermitage fra Paul Jaboulet Aîné (#6627, fullsortimentet). Rhone-viner (bortsett fra de billigste CdR'ene) er generelt både fyldige og litt krydrete og passer godt til mange slags vilt, og denne er en godt laget vin av stabil og god kvalitet. Den sprenger budsjettet ditt med en femmer, dog ;)

 

er ikke så glad i cabernet, men har en forkjærlighet for spanske viner

Da spørs det om du bør høre på vintipsene mine, for jeg er jæ... glad i fransk Cabernet og kan styre min begeistring for spanske viner :oops:

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg skal ha vin til vilt, ikke har noe passende liggende og ikke veit hva jeg skal kjøpe, pleier jeg å kjøpe ei flaske Crozes Hermitage fra Paul Jaboulet Aîné (#6627, fullsortimentet). Rhone-viner (bortsett fra de billigste CdR'ene) er generelt både fyldige og litt krydrete og passer godt til mange slags vilt, og denne er en godt laget vin av stabil og god kvalitet. Den sprenger budsjettet ditt med en femmer, dog ;)

 

er ikke så glad i cabernet, men har en forkjærlighet for spanske viner

Da spørs det om du bør høre på vintipsene mine, for jeg er jæ... glad i fransk Cabernet og kan styre min begeistring for spanske viner :oops:

 

Jeg har drukket gode caberneter til mat når jeg tenker meg om, jeg synes de kan være litt tunge noen ganger, men det er forsåvidt fordi jeg ofte bare drikker vin uten mat ;)

Link to comment
Share on other sites

Ja ja, jeg vet jeg er litt of T.

Men passer ikke et litt fyldig øl(ikke for mørkt) og en god aqevit bedre til en nordisk elgstek enn sydeuropeisk druedrikke?

Det finnes utrolig mye godt å velge i her også, og smaksopplevelsen kan bli like fin!

Lykke til med steika :wink:

 

Jeg skal ikke spise den alene og damer skjenkes best med rødvin ;)

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg skal ha vin til vilt, ikke har noe passende liggende og ikke veit hva jeg skal kjøpe, pleier jeg å kjøpe ei flaske Crozes Hermitage fra Paul Jaboulet Aîné (#6627, fullsortimentet). Rhone-viner (bortsett fra de billigste CdR'ene) er generelt både fyldige og litt krydrete og passer godt til mange slags vilt, og denne er en godt laget vin av stabil og god kvalitet. Den sprenger budsjettet ditt med en femmer, dog ;)

 

Vel talt !!

 

Nå vet ikke jeg om den er tilgjengelig lenger, men de gangene man kommer over Crozes Herm. fra Alain Graillot så er det "bare å kjøpe" viner. De koster kanskje også noe mer, men de passer vel stort sett til det meste også, samtidig som de kan lagres en god stund for de som liker det. Jabulet er uansett en klassiker på polet som sjelden skuffer.

Link to comment
Share on other sites

Kan anbefale:

 

Sør-Afrika

Allesverloren Touriga Nacional 2006 til 135,

Allesverloren Tinta Barocca 2006 til 126,-

 

Frankrike

Arne Brimi’s Viltvin Domaine la Montagnette 2006 til 120.-

Chateau Campuget Tradition 2005 til 120,-

Domaine d’Andézon Côtes du Rhône 2006 til 140,-

Domaine de Pierredon 2007 tli 120,-

 

...i uprioritert rekkefølge

 

Jeg hadde holdt en knapp på Tinta Barocca...

Link to comment
Share on other sites

Først må jeg bare foreslå en som er litt "både ja og nei"

En spansk Cabernet Sauvignon :D

Gran Coronas Reserva 2004 fra den utmerkede Torres-familiens gårder

i Penendés like ved Barcelona må bare prøves.

Og den er jo ikke en ren Cabernetvin... (85% Cabernet S. og 15% Tempranillo)

Ellers bør de som fortsatt tror at spanske viner kun er Rioja sjekke ut flere viner fra Catalania-distriktet.

Torres er nevnt, og Marqués de Monistrol er en produsent som også holder meget høy klasse.

For all del, gamle slægers som Faustino V og Campo Viejo fra Rioja er jo ikke å forakte.

Jeg mener bare at Spania er så mye, mye mer enn det! :lol:

 

Og når jeg først er igang og "preker":

Alle Torres viner er vel verd å bli kjent med!

Torres har vingårder i både Spania, USA og Chile.

Både røde, rosé, hvite og en og annen hetvin.

Mye off-topic her, men det er godt ment... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Først må jeg bare foreslå en som er litt "både ja og nei"

En spansk Cabernet Sauvignon :D

Gran Coronas Reserva 2004 fra den utmerkede Torres-familiens gårder

i Penendés like ved Barcelona må bare prøves.

Og den er jo ikke en ren Cabernetvin... (85% Cabernet S. og 15% Tempranillo)

Ellers bør de som fortsatt tror at spanske viner kun er Rioja sjekke ut flere viner fra Catalania-distriktet.

Torres er nevnt, og Marqués de Monistrol er en produsent som også holder meget høy klasse.

For all del, gamle slægers som Faustino V og Campo Viejo fra Rioja er jo ikke å forakte.

Jeg mener bare at Spania er så mye, mye mer enn det! :lol:

 

Og når jeg først er igang og "preker":

Alle Torres viner er vel verd å bli kjent med!

Torres har vingårder i både Spania, USA og Chile.

Både røde, rosé, hvite og en og annen hetvin.

Mye off-topic her, men det er godt ment... :lol:

 

Gran Coronas Reserva var vel min første store vinopplevelse faktisk, jeg kjøpte den første gang på 90tallet en gang, og da kostet den rundt 140 kroner, det er ikke helt umulig at jeg kunne ha lyst på den igjen, men hva den koster nå tør jeg nesten ikke tenke på ;)

Ellers er alt du nevner helt i min smak.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke elgsteik (elg kjøtt) som avgjør hva slags vin du bør velge, men hvordan du tilbereder den.

Hva slags tilbehør? Er sausen full av fløte og smør? Er det en lett sky saus? Grønnsaker? hvordan tilberedt? olje? tomat? Kokte, stekte eller fløtegratinerte poteter osv.

 

Når du har det klart er det på tide og velge vin..... Det handler om strukturen i maten og strukturen i vinen

 

All vin passer til en eller annen type tilberedning, det beste er å velge vinen først og så tilberede maten deretter, da kan du få full match.

 

Få høre mer om hvordan du har tenkt å tilberede steika.

Link to comment
Share on other sites

Har tenkt å ha soppsaus til, ikke brun saus eller viltsaus. av forslagene så lang heller jeg mot Tinta Barocca.

 

ellers blir det kokte poteter, stekt sopp og grønnsaker av uviss art, tar ting litt på sparket når jeg er på butikken etterpå, muligens stekt rosenkål om jeg får tak i ferske og ikke frosne.

Link to comment
Share on other sites

Var en tur på omvisning på Torres i Spania i fjor sommer. Fin vingård. :D

 

Har tidligere også besøkt en annen vingård i samme område. Codornio ( husker ikke helt åssen det skrives).

Den nok hakket finere enn Torres. Men de lager nå mest Cava da. :mrgreen: (Det er godt det og)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan jo bare si at middagen ble en kjempesuksess, ovnsbakte potetbåter, stekt sopp, rosenkål og en "hemmelig" saus laget av mitt middagsselskap, og ikke minst en av de møreste elgstekene jeg har spist noen gang. Vinen ble en Tinta Barocca 2006 og den passet veldig bra til den ikke alt for kraftige sausen.....Takk for alle tips!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...