Jump to content

Egen klasse for "gamle våpen"?


JoeHugin

Recommended Posts

I DFS kom Sauer 200 STR i bruk i 1990, og konkurrerte straks ut Krag og M/67.

 

Av og til er det stevner for "Krag", eller klasse for "Krag-Mauser" (jeg har etpar premier fra slik skyting), men det ser ut til å bli færre og færre. For sesongen 2011 var det et "Krag"-stevne (Drangedal?) på DFS-terminlista, jeg finner ingen slike stevner i 2012-lista.

 

Det spørs om dette blir "to forskjellige verdener", både med gevær og pistol. De som er opptatt av å maksimere poeng/treff, har nok mindre tid til å "koseskyte" med historiske våpen (og for DFS, "historisk påkledning", ikke skreddersydd kondomdress).

Link to comment
Share on other sites

Har da skutt flere stevner spesialfelt som har egen klasse for "Gammel militær" dvs produsert før 1945. Der jeg skyter er denne klassen helt vanlig da det arrangeres egne stevner for spesial- og magnumklassene. Andre er Auto+revolver over 10mm, mag1+2, spesial pistol+revolver m.fl som jeg ikke kommer på i farten. Det er selvsagt også FMGR som vanlig.

Link to comment
Share on other sites

Mtp ervervelse hadde det vært ålreit, har en kongsbergcolt 28modell jeg kan få kjøpt, helt nummerlik og med papirer på historien.

Men som det nevnes, blir man da å "låse" for noe annet, en KGBcolt er ikke akkurat "konkurransedyktig" i vanlig militærfelt.. :)

Skulle svært gjerne hatt både KGBcolt og Luger i skapet, men jeg er ikke helt der at jeg vil ha det fremfor en nyere og mer konkurransedyktig pistol.

 

Så det jeg prøver å si er at, for min del, så ville det vært mer aktuelt å handle og virkelig ta vare på den gamle våpenhistorien. Men jeg tilhører vel den "unge og dumme" generasjonen, regner jeg med...

Link to comment
Share on other sites

Vi har både forbund og klasser for gamle våpen (skikkeleg gamle altså) i Norsk Svartkruttunion! :D

http://www.norsksvartkruttunion.no" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Er forskjell på gammelt og antikt! :lol:

 

Det denne "veteranklassen" burde hatt som reglement er rett og slett å kun tillate våpen og våpenmodeller fra 1950 og eldre. Noe alà NSU har, slik at ingen blir "låst fast" til en gammel pistol om de også ønsker seg en "Glåkk" som mange gjør.

 

nhd: Problemet er ikke å kunne lage noe moro (for oss som allerede har gamle våpen), men rett og slett gi et ekstra våpen til de som ønsker å bevare historien på samme tiden de også ønsker noe moderne. NSF er jo forbundet som absolutt burde få dette inn som en klasse, da de fleste begynner karrieren sin som pistolskyttere i NSF.

Link to comment
Share on other sites

Har da skutt flere stevner spesialfelt som har egen klasse for "Gammel militær" dvs produsert før 1945.

Har hørt at en klubb i Asker arrangerer egne stevner (eller bare egne klasser?) for eldre militære enhåndsvåpen, de kalles da for "gammelmilitær".

Mener at programmet er det samme som for hurtigmilitær i NSF? Eller er det litt færre skudd, men de samme skytetider?

Hmmm... har selv en luger liggende, med custom pipe. Men da er den kanskje ikke godtagbar i "gammelmilitær"-klassen?

Link to comment
Share on other sites

Jeg støtter tanken om en klasse eller to for gamle våpen f.eks fra før 1950 eller noe liggende.

 

Men da bør det være total forbudt med alle modifiseringer som gjør våpenet mer konkuransje dyktig. Total forbudt mot å modifisere, endre, kappe osv.....

 

Gjerne en klasse for pistoler og en for revolvere.

Da tror jeg nok en Colt New Service i 45 Colt, hadde stått høydt på ønskelisten min, men i dag så er et våpen det bare er tull å kjøpe.

 

Men slike klasser må godkjennes, slik at man kan kjøpe våpen til denne klassen og ikke via andre klasser. PPC er vel fortsatt ikke godkjent i Norge, som grunnlag for å kjøpe våpen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke det skulle så mye til for å få godkjent denne klassen, da dette dreier seg hovedsaklig om relativt "ufarlige" våpen med lav magasinkapasitet.

Jeg ser for meg noe alà NSU, en klasse for originale våpen (før 1950) og en for de etter 1950 (gammel modell) og da måtte de vært i original utførelse, ingen 1911 til 30K med superdupermodifikasjoner.

Link to comment
Share on other sites

Rausheim

"Jeg tror ikke det skulle så mye til for å få godkjent denne klassen, da dette dreier seg hovedsaklig om relativt "ufarlige" våpen med lav magasinkapasitet."

Når ble gammalmillitære våpen ufarlige og fikk lav magasinkapasitet?

Det er vel ingen som frivillig vil stå forran en kar med en ladd 1911 å si at dette er ufarlig? Ei heller har mange gammelmillitære våpen så lav kapasitet at det ikke utgjør none trussel. Raner da fint Shellen med en Hi Power.

Trur ikke gammeln å gutta rusla rundt med PPer ol. for å skremme tyskera? At våpna ble antikvariske for ca 70 år siden er riktig, men er nettopp endel av sjarmen.

Men det til side.

Riktig som Kalstad påstår her. "Har hørt at en klubb i Asker arrangerer egne stevner (eller bare egne klasser?) for eldre militære enhåndsvåpen, de kalles da for "gammelmilitær".

Var med på tre slike "stevner" i Asker i sommer og det var kjempegøy. Latterfaktoren var høy og stemningen på topp når gamle derringere, Browninger fra 1904 og eldre Lugere og 1911er ble dratt fram. Var våpen der som ikke var blitt skutt med på 50år og mer. Vi skøyt på(bommet mot) feltskiver, kjegler og Coltskiver og morrofaktoren var definitivt tilstedet. Riktignok klikket endel våpen mer enn de skøyt. Mange artige rariteter og snurrpiperier kom fram fra esker og små bokser.

 

Tar gjerne var e på en slik morroklump hvis den ikke sperrer for ett kaliber jeg skyter.

Men få konkurrerer vel med 7,65 380auto 38super 25 osv i dag.

 

Derfor ville det vært skikkelig morro om disse førkrigs våpna fikk egen "Gammel (Militær)klasse" og man kunne approbere en P-08 uten å måtte la ett reservevåpen eller en Golk fare pga lysten på å erverve noe gammelt.

Lånte selv en 9mm Luger som traff rimelig godt, men må si at lysten på en slik morropang avtok da den ikke kunne brukes i klassen ”SPESIALPISTOL”. Dimensjoner: Kontrolleres ved hjelp av målekasse. Lengde max 185 mm. Høyde max 125 mm inkl. magasin. Bredde max 35. Noen slike gammelmillitære våpen som Walther PP/PPK osv går jo ned i kassen, men 1911en ol gjør det jo ikke.

Kjetil: Du vet jo at man ikke trenger å ta med seg børsemaker på stevner. Masse gammel morro som er stemplet og annet finns i kataloger osv. Kom til Asker en dag ett slikt stevne går av stabelen, så kan LP låne deg noe gammalt noe. Garantert gøy.

Link to comment
Share on other sites

Vel. Ser i etterkant av mitt noe lange innlegg at det jeg skriver her er feil.

Jo! En børsemaker ville definitivt vært en fordel å ha med. Ikke til klassifisering av våpen, men mekking av slitne gamle magasiner ol. :lol: Var jo ett par våpen som klikket mer en de skøyt.

Link to comment
Share on other sites

En "gammelmilitærklasse" burde vel egentligen mest bidra til att gamle våpen som allerede finnes i landet, tas frem og brukes? Joda, de med stor stevneaktivitet vill jo kunne erverve nok ett våpen, men ærlig talt om noen av disse har 15 eller 16 våpen (eller enda flere) spiller vel egentligen veldig liten rolle for sikkerheten i samfundet?

Bare mine tanker, er jeg helt på bærtur og ønsketenker da jeg mere enn gjerne hadde skutt stevner med slike våpen.

Link to comment
Share on other sites

Problemet som noen nevner her er at en "gammel"-pang skal det begrunnes behov for, man kan ha ett våpen til hvert approbert program. Jeg fikk overta en HiPower (den var til og med betegnet som 7.65 mm i våpenkortet!) som hadde Waffenamt-stempler, faren til kameraten hadde fått den utlevert i hæren. Jeg tenkte å søke den inn som "gammel militær-pistol", ut i fra tanken om at denne klassen har både klubben og andre i Østfold hatt på feltstevner, og man kan få en pistol til hvert skyteprogram. Dette strandet på at "gammel militærpistol" ikke er en approbert klasse i NSF. Nå gikk denne igjennom som "reservevåpen" da jeg hadde stor nok stevnedeltagelse til å begrunne det, men det kan jo være noe å tenke på for forbundet å approbere en slik klasse (pistoler produsert før 1945).

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal delta på konferansen som starter i dag.

 

Jeg vil ikke gå inn for nye klasser med den begrunnelse at folk skal kunne erverve flere våpen. Vi har sannsynligvis for mange klasser allerede. NSF skal først og fremst fremme skyting som sport. Våpeneie er en konsekvens av dette, men ikke et mål i seg selv.

Link to comment
Share on other sites

Og det er ikke sport i å bruke gamle våpen?

 

Vi burde hatt flere klasser slik at det gikk an å få flere våpen. Akkurat denne klassen med begrunnelse i å bevare historiske våpen slik at de ikke ender opp plombert (Les: ødelagt).

 

Jeg håper at ingen andre på konferansen deler ditt syn, for vi trenger mer våpen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Og det er ikke sport i å bruke gamle våpen?

 

Vi burde hatt flere klasser slik at det gikk an å få flere våpen. Akkurat denne klassen med begrunnelse i å bevare historiske våpen slik at de ikke ender opp plombert (Les: ødelagt).

Det å bevare gamle våpen burde jo være en grunn i seg selv.

Var ikke dette noe av tanken bak, spesialpistol klassen. "Få frem alle de gamle Walther PPene og liggende." I steden så endte man veldig fort med ned kappa og custom byggde pistoler.

 

Hvis man skal lage en slik klasse så må man ha med med en gang at det er forbudt å komme med en variant som er "fikset" på uansett. Det må være orginalt sikte eller tilsvarende. Orginalt løps lengde og hvis det ikke har vært allment tilgangelig så bør det ikke være lov.

Den må lages slik at en Kongsberg Colt eller en gamel Walther PP f.eks. er konkuransje dyktig.

 

Foreslår fortsatt 2 klasser, med omtrent slike regler:

Gammel pistol og gammel revolver.

 

Kaliber 32-455

Ikke noe kasse.

Sikte middel, KUN som orginalt tilbydt på våpentypen, eller tilsvarende.

Våpenet måtte være allemet tilgjenglig på tiden det ble produsert.

Våpenet må være produsert før 1945 / 1950 (?)

Prototyper og custom utgaver, som avviker fra vanlig produksjon, er spesifikt forbudt!

 

Bytte løp, fikse avtrekk, osv. er spesifikt forbudt.

Kaliberet må være orginalt i våpenet.

 

Hvis man skal fokusere på militær klasse, så bør kravet være at våpenet har vært brukt av en militær makt / gren i et land. Og at brukeren må dokumentere dette, hvis det oppstår tvil.

Link to comment
Share on other sites

Etter edith Selvmoderering

nhd skriver

"Jeg vil ikke gå inn for nye klasser med den begrunnelse at folk skal kunne erverve flere våpen. Vi har sannsynligvis for mange klasser allerede. NSF skal først og fremst fremme skyting som sport. Våpeneie er en konsekvens av dette, men ikke et mål i seg selv."

Å lage klasser for å kunne erhverve våpen høres ut som om vi forsøker å konstruere opp noe som ikke finnes fra før.

MEN DET ER JO NETTOPP DET SOM LIGGER I GAMMEL MILLITÆR at disse våpnene faktisk finnes. Der er ofte på eierehender som overhode ikke lenger skyter. Da pga alder eller død. Fattern og kompisene hans hadde vært mangeognitti hadde de fortsatt levd. Våpna "FINNES" jo rundt om, gjerne på lager i butikker. Dette er ikke snakk om nyproduksjoner. Hvorfor skal vi ikke kunne erverve flere våpen forresten hvis vi bruker dem i approberte stevner?

HER HAR JEG MODERERT MEG SELV LITT

Antall klasser i skytesporten er mange ja, men de klassene som drar folk har da vel livets rett? Kommer det folk på gammelmill erdet jo i seg selv ett bevis på at det er interesse for denne "grenen"?

Norges Skytterforbund er et særforbund under Norges Idrettsforbund og Olympiske Komitè (NIF).

FORMÅL

Norges Skytterforbunds formål og oppgaver er:

som sentralorganisasjon og særforbund for skyting å organisere og lede arbeidet for skytingens fremme

å arbeide for hensiktsmessige regler for de enkelte skytegrener, så vel nasjonalt som internasjonalt

å representere norsk skyting internasjonalt og være bindeledd mellom innenlandske og utenlandske skytterorganisasjoner, samt å formidle eller arrangere konkurranser med utenlandske organisasjoner

å utvikle egen aktivitet, organisasjon, økonomi og ansatte slik at de krav og utfordringer forbundets medlemmer, norsk idrett og internasjonal idrett stiller, imøtekommes.

 

Dette er § 1 i Norges Skytterforbunds lov.

Jeg ser ingen steder at det her skal jobbes for begrensninger.

Når fikk du det igjennom i NSF, som ikke står for Norsk Sykepleierforbund,at "Våpeneie er en konsekvens av dette, men ikke et mål i seg selv"? Våpensamlere skyter jo ikke utelukkende med sine ting?

Mulig vi ikke er uenig om noe som helst, men svar utbedes!

Hilsen GAMMELMILLITÆR SYKESØSTER

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg vil ikke gå inn for nye klasser med den begrunnelse at folk skal kunne erverve flere våpen.

Vi har sannsynligvis for mange klasser allerede.

 

Litt skremmende holdning dette, fra en som tydelig vis er tillitsvalgt.

 

For det første:

Forslaget om en ny klasse for "gamle våpen", er ikke for at folk skal erverve flere våpen, men for at man skal ha et "sted" å skyte gamle våpen. At man nødvendig vis må erverve et våpen for å skyte med det følger naturlig av dette, og burde ikke være i konflikt med skytterorganisasjonens interesser....

 

At vi har mange klasser, og at enkelte av dem i dag har lite aktivitet er heller ikke et stort problem for forbundet.

 

Vi er forskjellige, og motiveres av forskjellige ting. At noen finner større glede i å spre hull over hele skiven med en .45 acp fra 1939 en de gjør med å "naile" svarten med en .22 pardini er en naturlig ting. Og NSF burde, nei SKAL jobbe for å fremme hele spekteret av skytesport.

 

Det er i alle fall min mening

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...