Jump to content

Jakt sko /støvel


One Shot

Recommended Posts

Det er snart på tide å la de gamle jakt støvlene (Alfa Hjerkin) få pensjonere seg. Trenger litt hjelp fra massen her til å finne ut hva jeg skal kjøpe. Å prøve en sko/støvel i butikk er ikke det samme som å prøve en i en uke på fjellet. Så erfaringer mottas med takk.

Jeg ønsker en halvhøy - høy jakt støvel som passer til en fot som er smal over vristen og ellers en slank legg. Kan også nevne at jeg fort blir kald på beina når jeg sitter stille.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal ha sko til å gå langt og være lenge fra gode tørke muligheter ville jeg ha gått for sko uten noe tex i seg. Varg Isogaisa er solide lærsko uten noe tex. Hvis ikke ville jeg ha gått for Gore-tex sko med minimalt med lær. De er lettere å tørke enn lærsko med Gore-tex som kan være et herk å tørke.

 

Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt Viking et par år, stoff og gore tex. Kommer ikke til å kjøpe det neste gang.

De holder ikke tett :evil:

En jeg møtte på reinsjakta i høst hadde løs såle på sin Alfa støvel, så da blir det ikke det heller på meg.

 

Det var et par dårlige erfaringer, men det er sikkert noen som har støvler de har brukt og vil kjøpe igjen?

 

mvh

Isbjønn

Link to comment
Share on other sites

Kan anb på det sterkeste alfa pro grip+ har brukt mine i 6/7 år, det ser ikkje ny ut lenger men faen for en kvalitet, de har ikkje sluppe en dråpe gjennom enda, de kan være litt tett, men no svetter eg over normalt på beina. Du trenger ikkje spørre om eg kjøper noe annet når de skal skiftes ut.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte Viking Gore-Tex fjellsko til "heimevernet" og de byttet vi to ganger før vi fikk tilgodelapp på de etter den tredje gangen så det er absolutt ikke alle slike tex sko som duger. Alle lekket midt på tåpartiet etter veldig kort tid. Ble Mammut sko til henne etter dette og har ikke hørt noe klage siden. Man er nødt til å prøve ut sko før man kjøper så anbefalinger blir litt nytteløs imho. Sko av god kvalitet som jeg vet om er Varg, Mammut, Asolo, Meindl og til dels Salomon og La Sportiva men de to sistnevnte har jeg ikke brukt som fjellsko.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker la sportiva nå. Har hatt dem ca 6-7 sesonger. Og dem begynner å bli moden får utskift.

Er veldig fornøyd med dem, god å gå i, og sitter bra på min fot. Har hatt viking og alfa før. Men syns la sportiva passer meg bedre, da jeg har smale bein. Alfa i samme størrelse ble litt for romslig syns jeg.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte Crispi Hunter til jakta i høst, primært elgjakt og skogsfugl jakt. Var ute etter en sko med god stabilitet. Beste skoen jeg har hatt på beina. Trengte nesten ikke å gå inn støvlene.

 

Jeg er relativt plattfot, og har en veldig bred fot. Så føttene mine er nok litt sære på valg av støvler.

 

Synes de var veldig varme. Brukte tynn og tykk ullsokk, og holdt varmen på føttene under posteringsjakt på elg…

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...