Jump to content

Hydrogen Peroxide


tomboy74

Recommended Posts

Jeg pleier og koke skallene med 2-3 Sun oppvasktabletter i vannet, dette bleker ganske bra.

Til resten av blekinga bruker jeg 10% hydrogenperoksid lar de ligge i rundt et døgn noen ganger to.

Synes det er dyrt nok med 10% og det funker greit. madamen jobber på apotek og var redd for at 35 % ville bli for sterkt. dette er nok også bestillingsvare på apoteket.

 

Lykke til :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte 1 liter 30% hydrogen peroxid i fjor høst til 395,-. Dyrt nok men har nok blekemiddel for resten av livet :winke1: . Jeg la papir over skallene og fuktet det med peroxside. Elgen lå med denne behandlingen i 12-14 timer, og ble hvit og fin :winke1: . Beveren tror jeg klarte seg med 3-4 timer. Lykke til med blekingen, men ikke la det ligge for lenge. Bruk for all del hansker og vernebliller, det etser som faan.

Link to comment
Share on other sites

Han der Davud (eller hva han nå het) hadde jo beordret innkjøp av 1 liter hydrogenperoxid (formel H2O2), og dukket prompte opp på PST's radar. Belønningen i Lagmannsretten var 8 års fengsel (for terrorplanlegging, ikke bare for peroxiden). I England gjorde de et forsøk, hydrogenperoxid og malt pepper ga et førsteklasses sprengstoff i klasse med svartkrutt.

 

Et råd: Glem bort hydrogenperoxid og bruk klorin i steden, det er for det første billigere, gjør samme jobben og predestinerer ikke for å komme i PST's søkelys.

Link to comment
Share on other sites

takker for infoen,men hva mener du med å ligge for lenge?

 

Det jeg fikk høre av hann utstoppern som forklarte meg hvordan jeg skulle gå fremm, var at jeg måtte følle nøye med. Særlig på mindre skaller, for hvist det lå for lenge i peroxiden etset det rett og slett bort. Det var det jeg lærte :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Havner du i PSTs søkelys har du ingenting å frykte så lenge du ikke driver med noe ulovlig.

 

Jeg ville kjøpt hydrogenperoksid uten å nøle, det er ikke en ulovlig vare. Tror forresten du finner det på ebay til en hyggelig penge fra tid til annen. Om konsentrasjonen er for sterk er det bare å blande den ut med vann til ønsket styrke. Vær ellers obs på at hydrogenperoksiden dekomponeres ved lagring og således vil ha avtakende konsentrasjon. Å hamstre for "resten av livet" er i så måte ikke noen kjempeidé. For å maksimere levetiden bør du plassere den kaldt og mørkt.

Link to comment
Share on other sites

Havner du i PSTs søkelys har du ingenting å frykte så lenge du ikke driver med noe ulovlig.

 

Jeg ville kjøpt hydrogenperoksid uten å nøle, det er ikke en ulovlig vare.

 

Det er ikke ammoniumnitrat heller, men det er blitt restriksjoner på den etter Breiviks herjinger, og jeg tror nok at man har et våkent øye på store bestillinger av NH4NO3 nå.

 

Konsentrert Hydrogenperoxid er heller ikke helt uproblematisk å håndtere, spesielt dersom konsentrasjonene overstiger de 30% som er den sterkeste konsentrasjonen som vanligvis selges.

 

Så, hvorfor bruke hydrogenperoksid, når billig og uproblematisk klorin kan kjøpes i nærmeste daglivarebutikk?

Link to comment
Share on other sites

Havner du i PSTs søkelys har du ingenting å frykte så lenge du ikke driver med noe ulovlig.

I teorien ja, men i praksis? Jeg vet ikke, og ser ikke noen grunn til å finne ut mer enn jeg må. Man har blitt litt paranoide etter 22 juli, nå er selv vi hvite, ustraffede potensielle terrorister (var vel på tide med litt likestilling på det punktet) og har man en del våpen er ikke akkurat det til noen hjelp.

 

Poenget mitt var bare at man ikke trenger 5 liter konsentrert peroksyd for å bleke en skalle, og tar man med pris og holdbarhet er det like greit å begrense mengdene. Og klarer man seg med klorin er nok det både enklere og billigere.

Link to comment
Share on other sites

Istmus: Ja, nøkkelordet er store innkjøp. Kjøper du et par kilo for å blånere et par løp bryr ingen seg. Og om de skulle bry seg er blånering av stål et helt legitimt grunnlag for å handle inn kjemikalier.

 

Erlend Meyer: Ja, i praksis. Skulle du mot all formodning havne i søkelyset kan det hende de ringer deg og vil ta en kopp kaffe, men det er både høyst usannsynlig (med mindre du har et faktisk grunnlag for paranoiaen du omtaler) og høyst ufarlig. Det er PST, ikke KGB.

Link to comment
Share on other sites

En prat over en kopp kaffe skremmer meg ikke, jeg skal vel klare å prate ring rundt de :-)

Er mer bekymret over å havne på en liste jeg ikke vet noe om og ikke har mulighet til å forsvare meg for, som i ettertid skaper problemer. Jeg driver med mye rart innimellom og bruker derfor mye rart av utstyr og kjemikalier som til sammen kanskje kan få noen til å undre. Nitrater til blånering, svovelsyre til eloksering, diverse metallsalter etc, lista over kjemikalier med potensiale for misbruk blir fort lang.

Link to comment
Share on other sites

Da jeg kjøpte hadde de ikka mindre enn 1 liter, og svakere enn 30% :winke1: . Hvis det er et problem for rikets sikerhet at jeg har den literen, kan pst komme og bleke skaller for meg :lol: .

 

I Davud-saken hadde de kjøpt 1 liter, jeg kan ikke huske å ha sett styrkegraden. Hovedmannen fikk 8 år :evil:

Link to comment
Share on other sites

Ja men de hadde vel ikke den hensikt i å bleke skaller :winke1:

Hydrogen peroxide er som alt annet som er farlig, "ufarlig". Det er idioten som hånterer det som er farlig. Hvist vi skal henge oss opp i allt som er farlig i sånne saker som davud og lignende. Og være helt paranoide for og bli overvåket av pst, kan vi snart ikke drive med noe. Og hviss pst følger med noen av oss vil de vel snart forstå att vi er ganske så ufarlige. De aller fleste av oss iallefall :winke1: .

Link to comment
Share on other sites

Er virkelig folk så paranoide at de tror pst kommer etter de pga en liter med Hydrogenperoksid :shock:

samboeren min jobber på apotek og jeg spurte henne om hva de ville gjort hvis det kom en kar innom og bestilte en liter. Hun skjønte ikke hvorfor jeg spurte en gang og kunne bekrefte at det og ringe politiet ikke ville falt henne inn uansett hvordan kunde det var.

Regner virkelig med at de politiet overvåker og holder øye med i Norge i dag driver med litt mer suspekte ting en bleiking av skaller.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...