Jump to content

Dempe lyden av hagle uten påmontert lyddemper


Jakt62

Recommended Posts

Ved åtejakt på rev fra hytte er det ønskelig å kunne dempe lyden av skuddet fra haglgeværet kal 12.

Jeg har vindu som "glugge" ca 60 x 60 cm åpning, og ønsker å lage en innretning som demper lyden av skuddet.

a) Er det mulig å lage en slags lyddempende kasse i lyddemperutførelse (flere lag isolasjon, perforert materiale langs "røret" der skuddet skal passere) og med såvidt stor indre diameter at det lar seg gjøre å sikte langs løpet. Kassen kan gjerne fylle mer enn halve åpningen, bare det er litt åpning på sida til å se åtet uten å måtte kikke langs hagla/"røret" hver gang.

b) Vil skuddet uansett være overlyds og dermed lage smell på grunn av haglenes hastighet?

c) Kan det være noen slags form for fare for skytteren ved å skyte gjennom en åpning som vel kan være h = 15 cm, b = 10 cm når munningen på våpenet skal være så langt inne i kassen at frigjort drivgass ikke bare blåser rett fram og ut i friluft, men sprer seg i isolasjonen? (F. eks risiko for å få en ganske frisk bris med kruttslam i retur rett i øynene?)

d) Vil en slik innretning ha noen mulighet for å dekke behovet?

Noen som har mer greie på dette enn jeg har? Og hvor mye kan en forvente at lyden dempes?

Link to comment
Share on other sites

Kjøp dempet Hushpower hagle i kal 20.

Der er to på kammeret som har slike fra England.

 

P.s. Poenget med en lyddemper er å ta ned hastigheten på gassene før de slipper ut av demperen, jeg klarer ikke helt å se for meg at du får til det med å bygge en boks som du beskriver. Du kan kansje får rettningsbestemt lyden endel.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke jeg ville laget en boks såppas tett inntil løpet. Ser for meg at den indre støydempende matta vil blåses ut..

 

Ville heller fanget opp lyd energien på litt større avstand.

Litt ambisiøst kanskje, men om du lydisolerer åtebua og setter opp noen skillevegger forran glugga med passelig store hull og ett par meters mellomrom. Så tror jeg det vil være en bedre løsning.

Noen skytebaner har firkantede klosser av lyddempende materiale mellom standplass og skivene. Vakkert blir det ikke, men gamle skumgummi madrasser forran åtet vil nok ha samme effekt som disse klossene.

Link to comment
Share on other sites

Du har et poeng der med at trykket kanskje vil blåse i filler noe. Derfor lurte jeg på om det indre "røret bør" bestå av vannfast finer (den er ganske hard) som er godt perforert for å slippe gassene ut i de omliggende steinullplatene.

Vel vitende om det det er ganske mye gass som skal ut på en gang.

Kanhende det området som skal ta imot mest gass, må ha større rørdiameter. På den annen side er det jo utrolig hvor trange de ordinære lyddemperne for hagle virker, og de skal jo absorbere like mye gass som min kasse.

Og det indre røret må iallfall omgis med ett eller flere lag fluenetting av metall som tar imot og sprer noe av dasken som kommer gjennom perforeringene før gassen treffer steinullplatene.

Link to comment
Share on other sites

Den indre "røret" må nødvendigvis være mykt (feks isolasjon kledd med noe duk).

 

Bygg en boks foran gluggen, utvendig kledd med plater, isoler den, trekk duk (vindsperre, barkduk ell) over isolasjonen og stift lekter med litt mellomrom på tvers av skyteretningen utenpå duken, den siste/ytterste lekten markert høyere enn de andre. Ha munningen akkurat inne i boksen når du skyter.

Da har du kopiert en standplass fra en sk "miljøbane". Hvor effektivt det blir er ikke godt å si-en får se på det som forskning:-)

Link to comment
Share on other sites

Takk Chiefen

Gode innspill. Jeg frykter at soft materiale som innside av røret blir røsket framover av gasstrykket, det er derfor jeg tror (men jeg vet ikke) at innsiden bør være av hardt materiale og heller være svært tett perforert. Har sett på noen slowmotion klipp av hagleskudd, og det ser ut til at haglene forlater plastproppen ca 1 meter foran hagla, mens den store "soppen" av gass er størst ca 30 cm foran munningen.

Link to comment
Share on other sites

Du har sikkert rett i at bildekk virker, ...men der er en dame involvert i saken også, og hvis hun finner en slags kanon av bildekk utafor hyttevinduet når hun åpner og skal lufte sengetøyet, så kan det bli noen desibel av det også enda hun er veldig snill.

Må nok ha en innretning som står i vindusåpningen bare når jeg er der og skal jakte, og en feik sak som henger utenpå vinduet når jeg ikke er der slik at reven ikke ser noen endring.

En kasse ca 1,30 lang og 0,30m x 0,30 m i tverrsnitt er det jeg tenker. Den vil jeg kunne sette unna når jeg ikke skal jakte.

Link to comment
Share on other sites

En "kanon" bestående av tolv bildekk stikkende ut av vinduet hadde sett helt rått ut da. Hytteartelleri. :mrgreen: Jeg kan se at det blir lettere å få aksept for ei lita (eller stor for den saks skyld) kasse ja.

 

Ferdig perfort huntonitt som Chiefen nevner høres jo ikke dumt ut.

Link to comment
Share on other sites

Gode innspill. Hadde de spilt slik til hverandre på landslaget...så kanskje.

Kanskje noe i det med huntonitt som er ferdig perforert, bare den er solid nok og ikke blir slengete. Tror kanskje likevel jeg må forsterke med perforert metall akkurat i arealet nærmest munningsflammen.Tror at trykket der er formidabelt,og så skulle det jo helst ikke ta fyr.

Link to comment
Share on other sites

Artig og interessant problemstilling og utfordring. Tror nok at forslagene med lydabsorberende materialer som en del av rommet du er i er den beste løsningen. Men sørg for at sikten ut på en eller annen måte ivaretas grunnet sikkerhet. Når det gjelder dette med supersonisk smell så var det slik med bly at Vo var ca 350-370 sekundmeter. Med de lette haglene vil hastigheten gå under lydmur etter få 10 talls meter så det skulle ikke by på problem. Samme med Vismuth . Med stål blir Vo noe høyere.

Dette går sikkert bra og lykke til

Link to comment
Share on other sites

Ohh så bra at noen tror på det mer enn jeg selv.

Jeg har lett på youtube etter noe tilsvarende, men finner ingen som virkelig tester dempingen.

Kan også kanskje kombinere det med retningsstyring av lyd (sende restlyd til skogs vekk fra folk)

Takk for oppmuntrende innlegg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror(!) også at ei kasse med mykt isolasjonsmateriale vil dempe støyen ut til sidene mest. Man kan vel ikke tenke en konstruksjon a la lyddemper i tradisjonell forstand her. Om hagla har en åpning på feks 20x20 eller 30x30 cm å stikkes inn i, så kan jeg vanskelig se for meg at trykket fra munningsblåsten blir så stort at det myke materialet røskes i filler. Spesielt om du bruker feks skumgummi nærmest løpet. Kanskje vil det holde at en sånn kasse bare stikker en halvmeter ut fra glugga også? Da vil den være lett å henge på kroker i veggen. Kanskje bør vinklene i kassen være asymmetriske også, for ytterligere støydemping (hindre refleksjon av lyd), slik som vegger og vindu i lydstudio ofte er vinklet? Innbiller meg at kassen må slutte tett til glugga for best lyddemping utad. Å bevare god utsikt mot åteplassen og omkringliggende områder vil dog by på en utfordring.

 

Prøv deg fram med noen ulike konstruksjoner, og få en testperson til å stå 50 meter til siden, eller bruk en decibelmåler. Spennende prosjekt! :D

Link to comment
Share on other sites

I Hine Hårde Dager da bilene tålte litt mer enn i dag brukte vi noen ganger bilkupeen som "lyddemper" i morrajakta.

vi sto utenfor bilen og skøyt tvers igjennom over fører og passasjersete med begge vinduene rullet halvveis ned.

Det dempet naturligvis ikke like godt som moderne dempere, men lyden bar ikke like langt, og naboer sov langt bedre med denne løsningen.

Så jeg tror nok at du får effekt av en slik kasse du beskriver. Største problem blir nok at det innsnevrer skytevinkelen din ytterligere, og til en viss grad forhindrer sikten.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...