egon olsen Posted October 9, 2012 Share Posted October 9, 2012 Er det noen som har noen egne erfaringer, alltså ikke hearsay, kjenner en som kjenner en som har en, har lest på nettet osv? Er det noen som har skutt med en, og har erfaringer å dele? Kom med dem! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erlend Meyer Posted October 9, 2012 Share Posted October 9, 2012 Ingen kjennskap til noen børser, men et par spørsmål. Hvordan er det å flytte gassport på disse børsene? Skal du skyte sub må nok porten flyttes et stykke bakover... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
egon olsen Posted October 9, 2012 Author Share Posted October 9, 2012 Hold deg fast nå.. Det er ikke sub som lokker, men bibeholdt anslagsenergi med 40cm løp. Men joda, tanken har slått meg, med utgangspunkt i hva jeg kan se, er det fullt mulig. Mye jobb da. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erlend Meyer Posted October 9, 2012 Share Posted October 9, 2012 Hvis du ikke skal bygge den for sub tror jeg original gassposisjon vil fungere, jobben burde da ikke være større enn et nytt løp (pluss alt annet som må til for å få de presise). Men om du er ute etter ytelse med kort pipe vil en Mini30 sikkert gjøre samme jobben og mer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
egon olsen Posted October 9, 2012 Author Share Posted October 9, 2012 Nja, Mini-30 gjør sikker nytta den og, men utgangspunktet er nå en Mini-14. Jeg ser litt på dette som kjøp av låskasse og sluttstykke, resten belager jeg meg på å bytte ut. Litt som å kjøpe en Rem-700ADL, får låsens skyld. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erlend Meyer Posted October 9, 2012 Share Posted October 9, 2012 Skjønner, ikke noe feil i det. 300 er en artig krabat, venter bare på tid og mulighet til å få laget en pipe til Vixen selv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
egon olsen Posted October 20, 2012 Author Share Posted October 20, 2012 Sånn, da har jeg hentet mitt eksemplar av arten på posten. Ganske fasinerende konstruksjon. Til tross for at avtrekket har blitt bedre enn hva jeg husker fra sist, så kan jeg ikke identifisere et eneste moment med unntak av kroning og konen på pipa opp mot gassblokka som gjør noe positivt for presisjonen. Alt annet er med utgangspunkt i funksjon. Jammen ikke sikker på om jeg vil gjør dette jeg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
egon olsen Posted October 22, 2012 Author Share Posted October 22, 2012 What if.... Sett at rekylfjærstyringen satt semipermanent (demonterbar) i låskassa, sånn at slide assembleyen ikke rir mot pipa, men flyter på fjærstyringen? Samtidig som sleiden ikke har fysisk kontakt med gassblokka med unntak av gaspipe'n? i kombinasjon med en kort og tung pipe. Det kan kanskje gi gode betingelser for presisjon? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
20mm cannon Posted October 22, 2012 Share Posted October 22, 2012 Hadde ikke egentlig tenkt å skrive så mye mer her inne, men ingen regel uten unntak. egon, du har pm. Ser ut til at noen her kommer til å skaffe seg unødvendig mye arbeid, hvis de har tenkt å følge planen sin. Interesserte kan kontakte meg på pm. den kommer til å bli sjekket av og til, hva nå enn det er. Det jeg vil si er at ombygging av mini'er er som regel et prosjekt der du bør tenke deg om minst 10 ganger før du faktisk gjør det du har tenkt å gjøre. Men det er en morsom skranglekasse med stort potensial for dem som liker å krumme nakken, og ikke gi seg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
egon olsen Posted December 20, 2012 Author Share Posted December 20, 2012 Sånn! Pipa er på plass, patroner er ladd, det eneste som mangler nå, er en skytebane, helst i går! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skee Posted December 20, 2012 Share Posted December 20, 2012 Bilder, mann! Bilder! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
egon olsen Posted December 20, 2012 Author Share Posted December 20, 2012 Ikke helt ennå Bane først! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olesøn Posted December 20, 2012 Share Posted December 20, 2012 Har du mini i .300 whisper? Isåfall skal vi ha en liten prat pr. pm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
egon olsen Posted December 20, 2012 Author Share Posted December 20, 2012 Jepp, det har jeg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hassel Posted December 20, 2012 Share Posted December 20, 2012 Har fått hentet nøkkel til banen jeg... søndag? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
egon olsen Posted December 20, 2012 Author Share Posted December 20, 2012 For å si det sånn Hassel, hvordan Whisky drikker du? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hassel Posted December 20, 2012 Share Posted December 20, 2012 Jameson / Middelton Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
egon olsen Posted December 20, 2012 Author Share Posted December 20, 2012 Mottatt. Hvor og når? Fint om jeg kan reise fra Oslo 12:00 på søndag! Jobber om natta ser du, kan ta med Browningen og... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hassel Posted December 20, 2012 Share Posted December 20, 2012 Du kan kanskje ta med remingtonen også, og den andre. Har Petra og AR på lista selv, over ting som må skytes inn... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
egon olsen Posted December 20, 2012 Author Share Posted December 20, 2012 Okidok, tar det på PM herifra! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erlend Meyer Posted December 20, 2012 Share Posted December 20, 2012 Kult. Om du ikke kommer med utførende bilder og beskrivelser skal jeg sørge for at Do-draugen kommer på daglig visitt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
egon olsen Posted December 23, 2012 Author Share Posted December 23, 2012 Joda, dette har potensiale, absolutt. Gitt litt tid og kjærlighet, så vil dette absolutt levere innenfor akseptable parametere Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
egon olsen Posted December 23, 2012 Author Share Posted December 23, 2012 Og Hassel! Takk for all bistand, dagen i dag akkumulert verdifull informasjon for det videre arbeidet! Kos deg med magemedisin! God jul! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hassel Posted December 23, 2012 Share Posted December 23, 2012 Formen er god her, så magemedisinen virker bra så langt. Trivelig å andelig få skutt litt rifle var det også. Kjenner jeg ble litt sjalu på noen av smelljerna dine. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
egon olsen Posted December 23, 2012 Author Share Posted December 23, 2012 Sjalu? Ikke noe i beholdninga min som ikke kan lages med en flatfil,et søyleborr og noe tomflasker! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klatrechris Posted December 23, 2012 Share Posted December 23, 2012 På tide å dele noen flere detaljer/bilder av denne kreasjonen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
egon olsen Posted December 23, 2012 Author Share Posted December 23, 2012 bilder fra funksjonskyting er ikke sabla spennende skjønner du Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hassel Posted December 23, 2012 Share Posted December 23, 2012 Nå vel... varslingsordren "skudd kommer" med påfølgende hamring med nylonhammer var da i det minste spennede. Forøvrig, god jul til alle. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olesøn Posted January 4, 2013 Share Posted January 4, 2013 Er det mulig å få noen nærbilder av kreasjonen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
egon olsen Posted January 5, 2013 Author Share Posted January 5, 2013 Skal vel bli mulig når jeg er ferdig med å slenge rundt på stranda i Phuket... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mas-36 Posted January 5, 2013 Share Posted January 5, 2013 Nå vel... varslingsordren "skudd kommer" med påfølgende hamring med nylonhammer var da i det minste spennede. HAHAHAHAHA Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
egon olsen Posted May 9, 2013 Author Share Posted May 9, 2013 (edited) Sånn. Nå er det et flott 3mm hull i pipa eksakt 242.4 mm fra brystingen til pipa. I en ideel verden hadde dette vært nok for å få børsa til å veksle med ladninger som leverer riktige hastigheter. Det er det ikke. Bruker Vit. N110 nå, noen som har noen ladninger basert på Vit. N120? For øvrig, børsa eksponerer flott presisjonspotensiale, spesielt etter at jeg spente kassa i fresen, rettet den opp etter pipa og freste et spor og to m5 skruehull til en Weaverbase. Edited May 9, 2013 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm250sx Posted May 9, 2013 Share Posted May 9, 2013 Bilder? Sent from my Nokia 3210 using Tapatalk 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
egon olsen Posted May 9, 2013 Author Share Posted May 9, 2013 Øh... Det er en mini 14 med kort tung pipe og en Bell & Carlson stokk, hvor spennende kan det være liksom Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm250sx Posted May 9, 2013 Share Posted May 9, 2013 Nei, kunne vært litt interessant å se hvordan det ser ut med pipe og gassblokk etc. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
egon olsen Posted May 11, 2013 Author Share Posted May 11, 2013 De kom opp ned. Stå på hodet eller snu skjermen. Litt om fargen, nettopp ferdig med å male bilen i samme farge, det ble en skvett til overs. Knall hard lakk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm250sx Posted May 11, 2013 Share Posted May 11, 2013 Se der ja! Er det gassblokk fra accuracy systems? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erlend Meyer Posted May 11, 2013 Share Posted May 11, 2013 3mm hull i pipa eksakt 242.4 mm fra brystingen til pipa Det blir ca 10 tommer fra støtbunn, rait? Det er neppe en optimal posisjon, det blir vel lengre enn AR mid-length? Etter det jeg har forstått er det få som bruker lengre system enn pistol (ca 4,5") på 300 til sub, selv karabin-lengde blir regnet som langt i den sammenhengen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
egon olsen Posted May 11, 2013 Author Share Posted May 11, 2013 Ja, gassblokka er fra ASI, bestilt som 0.750" og åpnet til 20,15mm etter en grundig diskusjon med meg selv. Dette betinger også at aksen til gasstappen må forflyttes nedover, tilsvarende med gasshullet i ladearmen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
VeT|Us Posted May 11, 2013 Share Posted May 11, 2013 Bare jeg som vil se bilder av bilen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
egon olsen Posted May 11, 2013 Author Share Posted May 11, 2013 Erlend, du har rett, problemet er vel mitt valg av pipelengde, alt annet er jo gitt på disse børsene med utgangspunkt i grunnkonstruksjon, jeg tror problemet hadde vært mindre med 18" pipe. How ever, jeg kommer fra banen nå, jeg satte i sammen 4 ladninger i går med N-120 Den første var 16grn bak en 125 Nosler B.T. satt til col på 51.7, det vekslet ikke.... Nummer 2, 14grn/155nosler hpbt, 55mm, jommen fikk jeg ikke litt bevegelse! Nummer 3, 14grn/168 Sierra hpbt, 55mm, nå skjer det saker, men ikke nok. Nummer 4, 15grn/168 Sierra hpbt, 55mm, dog, her er kula satt oppi kruttet... Og det veksler a-k-k-u-r-a-t ikke. Så kommer jeg på: lydemper gir økt systemtrykk. På med demper. Da vekslet det akkurat med siste ladning. Stille var det og! Så da er jeg ved en korsvei, tweake gassystemet eller mere krutt. Gassporten er 3mm, hva vil 3,2 mm gi? For øvrig, ingen som lurer på hvordan bilen ble seende ut? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erlend Meyer Posted May 11, 2013 Share Posted May 11, 2013 Stemmer det, du var jo ikke ute etter sub her, det burde gjøre ting litt lettere. Syntes full hylse med 15grs virket litt lite, kanskje du har litt tunge hylser? Ellers burde du ha litt å gå på med 168SMK, litt leking i QL tyder på max rundt 16grs når jeg justerer ned hylsevolum til 110% ladetetthet (QL pleier å overestimere fyllingsgrad) ved 15grs. Uansett er du åpenbart helt på kanten av det som fungerer, tror ikke du gjør noen skade ved å øke gassporten en anelse. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
egon olsen Posted May 11, 2013 Author Share Posted May 11, 2013 Hylsene er jamt over fra Federal, de forkommer meg som noe tykke i godset... Og nei, sub er utenfor scopet, det jeg skal ha, er høyere avgitt energi ved munningen enn 5.56 med samme lengde pipe, med veksling. Grunnen til at jeg har holdt på med disse 155-168 kulene er fordi de ga mest bevegelse i ladearmen med N-110, 18grn med N110 bak en 110V-max ga overtrykk og ingen bevegelse i ladearmen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
egon olsen Posted May 11, 2013 Author Share Posted May 11, 2013 Se her Vetle! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
VeT|Us Posted May 11, 2013 Share Posted May 11, 2013 Nice! Men hvor er MG-festet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
egon olsen Posted May 11, 2013 Author Share Posted May 11, 2013 Bak sandsekkene på planet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KviteKrist Posted May 11, 2013 Share Posted May 11, 2013 Kul mini (og bil) Egon. Ville det hjelpe å fjerne litt vekt fra "ladearmen"? Den er jo rimelig massiv på minien. Eg tenker at lettere ladearm gir økt fart og tidligere opplåsing..? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
egon olsen Posted May 11, 2013 Author Share Posted May 11, 2013 Joda, takk for det. Å fjerne vekt er sikkert mulig, men ikke ønskelig, det er marginer nok å gå på ennå i forhold til funksjon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erlend Meyer Posted May 11, 2013 Share Posted May 11, 2013 Kjenner ikke konstruksjonen godt nok til å komme med noen løsning der, men jeg har hjulpet til med å få en US til å veksle med 150grs sub-ladninger. Kombinasjonen av lettere fjær og lengre slaglengde på stempel hjalp veldig, mener også at vi klarte å korte inn vandringen på sleiden en anelse så den låste opp litt raskere. Kanskje noe å gruble på i denne sammenhengen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
egon olsen Posted May 11, 2013 Author Share Posted May 11, 2013 Dead on Erlend. Gasstappen, selvfølgelig. Jeg lager en ny. Her kan det muligens ligge en løsning. Edit. Ha ha ha, famous last words. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.