Jump to content

Ruger Mini-14, i .300 Whisper/BLK


egon olsen

Recommended Posts

  • Replies 172
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg skjønte det, jeg klarer bare ikke å se hvilken nytte det skulle gi. Kanskje litt mindre lekkasje, men hvor mye kan du forvente? Økt diameter (om mulig) ville nok gi bedre uttelling, jeg ville også sett om en kunne redusere strømningstap i den 90° knekken mellom blokk og tapp.

 

Er det ikke noe ekstra slaglengde å hente ut av konstruksjonen?

Link to comment
Share on other sites

Nå datt jeg litt av: hvordan påvirker det funksjonering? å redusere avfasingen vil som E.M. sier forlenge slanglengden på systemet ørlite, men gassen er da ikke i kontakt med den andre enden av tappen?

 

edit: EM kom meg i forkjøpet.

Link to comment
Share on other sites

Dere har selvfølgelig helt, det eneste av det jeg nevner som vil virke er kortere fas, how ever, tappen kan kan lages større i diameter, men det kan ikke sylinderen. Tappen kan lages lengre, men det kan heller ikke sylinderen. Innen for de eksisterende parameterene, så kan en ny tapp lages med kanskje en økning på 0.1mm og fraværende fas. I kombinasjon med en økning av diameteren på gassporten og litt mere krutt i hylsa så håper jeg det holder.

Link to comment
Share on other sites

OK, det er altså ikke gods til å øke diameter eller lengde på sylinder (evt vil du ikke, det er også lov), og tappen er allerede på full lengde. Da ville jeg nok se på pasningene mellom de, men en risikerer kanskje at ting begynner å subbe? Et lengre parti på full diameter vil kanskje gi litt mindre lekkasje, og flere riller kan kanskje gi litt økt strømningstap? Du er jo veldig nære som det er, så mange små optimaliseringer er kanskje nok.

Link to comment
Share on other sites

OK, det er altså ikke gods til å øke diameter eller lengde på sylinder (evt vil du ikke, det er også lov), og tappen er allerede på full lengde. Da ville jeg nok se på pasningene mellom de, men en risikerer kanskje at ting begynner å subbe? Et lengre parti på full diameter vil kanskje gi litt mindre lekkasje, og flere riller kan kanskje gi litt økt strømningstap? Du er jo veldig nære som det er, så mange små optimaliseringer er kanskje nok.

Dette har ikke noe med vilje å gjøre Erlend, jeg kjøpte en vinkelhylle til 3000 bare for å få ladearmen der den er i dag, neida, problemet er manglende plass i ladearmen. I lengdeaksen treffer bunn av hullet det korresponderende hullet til rekylfjærstyringen fra den andre siden, hva angår diameter, så må du huske at siden diameter på pipa har økt vesentlig ( fra 15.9 til 20.15mm) så har dette forskøvet sylinderen tilsvarende, dette igjen går ut over arealet i høydeaksen på ladearmen.

 

Men flere riller og økt strømningstap, ønsker jeg meg det?

Link to comment
Share on other sites

Men flere riller og økt strømningstap, ønsker jeg meg det?

Ja, jeg tror det. På vei inn i sylinderen ønsker en minst mulig tap, men siden du ikke har tetningsringer mellom stempel og sylinder som på AR vil noe gass nødvendigvis lekke ut mellom de. Å øke strømningstapet der burde ikke være noen ulempe, evt krefter som vil virke mot stempelet er uvesentlig siden det er fast.

 

Jeg skjønner at endring av sylinder ikke er så aktuelt, det er helt sikkert mulig å få til noe der likevel men det kan nok bli et veldig stort prosjekt som ikke svarer seg. Kjenner som sagt ikke nok til konstruksjonen til å vite hva som er gjennomførbart så jeg må bare kaste ut mulighetene.

Link to comment
Share on other sites

Har vært å målt litt...

 

Gasstapp/sylinder 9.42/9.48 ikke mye å hente der, vesentlig mindre enn orginalt...

Fas, lengde: 2.93

Også, som Evert helt korrekt husket, hullet i setet til gassrøret er 2.63, alltså en konstriksjon, et naturlig sted å begynne. Pussig nok, om dette hadde vært en pcp, så er det nettopp der jeg hadde begynnt.

Link to comment
Share on other sites

Ah, strålende. Da bør du kunne hente ut en god del ekstra uten å øke gassporten i pipa. Tror ikke jeg ville gjort noe med diameter på stempel, såpass må en nesten ha.

 

Jeg ville vel bare borret den opp til 3.0 og heller justert ned mengden om nødvendig med bushing som normalt.

Link to comment
Share on other sites

Ja, gassblokka er fra ASI, bestilt som 0.750" og åpnet til 20,15mm etter en grundig diskusjon med meg selv. Dette betinger også at aksen til gasstappen må forflyttes nedover, tilsvarende med gasshullet i ladearmen.

Tenker selv på en slik ASI til min mini 14/223. Vurderer å sette på en demper på sikt.

Bestilte du ratt fra ASI ?

 

Ser bra ut dette prosjektet ditt. Bra info. Prosjekter er gøy :thumbup:

 

CR

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ei rustfri Ruger M 14 . 223 kal.

Den går rimelig greit med åpne sikter.

 

Har orginale montasjer fra Ruger 30 mm. Tenkte å bruke disse med en god optic. Har ikke tenkt ut hvilken enda.

 

Løpet planlegges å kappes noen få cm og sette på en flammedemper fra Ar 15 slik at jeg kan bruke en annen demper jeg har på samme våpenet istedenfor å kjøpe 2

 

Har snakket med div børsemakere som bygger custom om å muligt bytte ut løpet i ei tung match pipe og ASI gas block. ( som ble anbefalt fra de )

 

Ellers er den med sort syntet stock . Blir egentligt lite brukt , men planen er å bruke den til gåsa når siktet er på plass i allefall.

mvh CR

 

Her er 15 raske skudd på 100 m. Åpne sikter.

Med optic og div Accutrut mm vil nok bildet bli bedre neste gang ;)

 

normal_DSC00002.JPG

Link to comment
Share on other sites

Er vel ganske normal vekt, mine laget fra S&B 223 ligger på 85grs. Poenget var at QL krever vettug input for å gi vettuge resultater, og på så små patroner blir reelt hylsevolum veldig viktig. Vanligvis er standard-verdiene i QL ganske konservative så en bommer i riktig retning, men det vil alltid være unntak.

 

Har forøvrig diskutert temaet litt med en felles bekjent, jeg vil tro du vil nå (del)målet ved å åpne gasskanalen i stempelet. Hvis du senere skulle ønske funksjon med sub må du nok ty til litt mer kreative triks, men det finnes nok en løsning på det også.

Link to comment
Share on other sites

Slitsomt å være pioneer. Du kommer liksomm ikke til dekket bord. Vært å skutt 16 forskjellige ladninger over kronoen, uten å ha blitt veldig mye klokere.

 

Alle ladninger med minimum 15grn og opp til 16grn N120 bak alt mellom 155-168 låser opp, men gir ikke nok energi til å kaste hylsa ut.

 

Close, but no cigar.

Link to comment
Share on other sites

Pr. Nå er rekylfjæra urørt, og noe mindre stiv pipe er ikke på bordet :winke1: selve gassporten i pipa kan fortsatt åpnes opp fra 3mm, til hvor mye blir en avveining.

Jeg mistenker at bunn av sylinderen kan være en del av problemet, her er det

En kavitet som ikke er uniform og har muligens noe stor klaring til tuppen av gasstappen,

Dette er mulig å korrigere, men ikke uten å gå ned i diameter på stempel utvendig og cylinder innvendig.

Link to comment
Share on other sites

Tja. Litt dødvolum der bør ikke være verdens undergang, uansett vil redusert diameter være feil vei å gå. Du har fremdeles litt å gå på på porten, men det vil også øke faren for skaving av kule. Vår felles venn sier max 3,2, og jeg velger å stole på hans vurdering der.

 

Ny fjær kan være en løsning, en lengre fjær av tynnere tråd vil kunne gi litt mer fart uten å ofre for mye kraft i fremre stilling. Har en fjærvikler liggende, om jeg får målene på den originale kan jeg se om jeg kan lage noe som vil fungere...

Link to comment
Share on other sites

Nå hadde du flaks, fant frem et gammelt regneark fra US-prosjektet som kom godt med.

 

Med litt runde estimater får jeg fjærkraften til å bli fra 27 til 58N med en integral på ca 4000Nmm, med 1mm tråd (110 viklinger / 350mm) får jeg 24-39N og en integral på ca 3000Nmm. 1mm tråd har jeg, men om jeg har nok vet jeg ikke. Dessuten tilhører settet Dr. Vinje, så jeg tør ikke bruke opp alt uten å få erstattet et. Men det virker veldig gjennomførbart, har du noen formening om hvor mye vandring du mangler?

Link to comment
Share on other sites

Dette bør fungere, har nok tråd og målte resultatet til ca 7,3/9,3mm. Dorene er ikke lange nok til å vikle fjæra i korrekt lengde, men det er vel egentlig bare en fordel å strekke den til etter ønske. Du må bare føle deg frem til hvor mye kraft du trenger i fremre posisjon, all reduksjon du kan få vil være en fordel. Skal vikle fjæra i kveld eller i morgen.

Link to comment
Share on other sites

Gjett om jeg skal, her skal maskineres og veies fortløpende!

 

@Hassel, for meg er dette misjonen med et forum, kompetanse økning. Andre kan ønske seg diskusjoner om andre temaer, for meg så er det de tekniske og mekaniske hindringene jeg til enhver tid jeg lager for meg selv, som må løses.

 

Uten å ha noen å utveksle problemstillinger med, og da spesielt kunne sparre med mennesker med vesentlig mere real og formal kompetanse enn meg, gjør det svært verdifullt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...