Jump to content

Ruger Mini-14, i .300 Whisper/BLK


egon olsen

Recommended Posts

  • Replies 172
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Erlend. The only easy day, was yesterday.

 

Litt kronograferingsresultater må jo inn i enn sånn tråd.

Hasighetene frmkommer med 2 verdier, det første skuddet avfyrt av hver laborering har vesentlig lavere hastighet enn de neste, altså er neste tall snitt av de etterfølgende. Hastighetstapet på førsteskudd er er vesentlig sett med mine øyne, hvordan dette vil se ut på skiva, og om det kan kureres, vites ikke.

 

Obs, forebehold om skrivefeil!

 

Hornady 110grn V-Max, 17.5grn N-110, Col:51,0mm, 2265/2301fps.

Nosler 125grn Bal.Tip, 17,4grn N-110, Col:53,1mm, 2220fps.

Nosler 125grn Bal.Tip, 16grn N-120, Col:51,7mm, 1629/1737fps.

Nosler 155grn Hp.Bt, 14,2grn N-110, Col:57,1mm, 1718/1773fps.

Nosler 155grn Hp.Bt, 14.0grn N-120, Col:55.0mm, 1374/1487fps.

Nosler 155grn Hp.Bt, 14,5grn N-120, Col:56,1mm, 1418/1500fps.

Nosler 155grn Hp.Bt, 15,0grn N-120, Col:56,1mm, 1547/1590fps.

Nosler 155grn Hp.Bt, 15,5grn N-120, Col:56,1mm, 1563/1639fps.

Nosler 155grn Hp.Bt, 16,0grn N-120, Col:56,1mm, 1618/1670fps.

Sierra 168grn Hp.bt, 15,0grn N-120, Col:55,0mm, 1572/1601fps.

Sierra 168grn Hp.bt, 15,5grn N-120, Col:56,1mm, 1540/1594fps.

Sierra 168grn Hp.bt, 15,5grn N-120, Col:55,0mm, 1571/1617fps.

Sierra 168grn Hp.bt, 16,0grn N-120, Col:55,0mm, 1625/1670fps.

Sierra 168grn Hp.bt, 16,0grn N-120, Col:56,0mm, 1632/1666fps.

Partizan 175grn Fmj.Bt, 14.0grn N-120, Col:57,1mm, 1387/1432fps.

Partizan 175grn Fmj.Bt, 14.5grn N-120, Col:57,1mm, 1391/1484fps.

Partizan 175grn Fmj.Bt, 15.0grn N-120, Col:57,1mm, 1472/1544fps.

 

Nå skal dagen brukes på å slanke sleiden. Det kommer til å gå hard utover verktøyet. Harde saker.

Link to comment
Share on other sites

Sånn, etter 3 timer jobb, 5 filtersigaretter, et hardmetallbor og 1.2L kjøleveske.

Utgangspunktet med nettovekt på 364gram

11bilde.jpg

 

Først 6 hull på Ø7mm, dette ga en vektreduksjon på 12gram (jippi?)

bilde12s.jpg

 

Resultat.

bilde13l.jpg

 

Så den ene siden... 10mm gjennomgående hull, dette gir ytterligere 19gram reduksjon.

utennavn14.png

 

Og så den andre, 10mm her og, men ikke gjennomgående, dybde på 13mm. dette gir 10gram til.

utennavn15.png

 

Alt i alt ga dette en reduksjon fra 364 til 323gram, 41gram reduksjon.

 

@Hassel, sånn, nå har vi dokumentert noe i dag og :-)

Link to comment
Share on other sites

Ja, nei, jo. Funket det noe bedre med lettet sleide?

Ikke umiddelbart. Men etter at jeg satte på demperen fungerte det perfekt, med ladninger over et bredt spekter. Overaskende stille var det og.

 

Men det var liksom ikke målet. Det må veksle uten demper.

 

Pussig nok, så har jeg bygd det mange ønsker seg, men jeg ikke vil ha.

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha observert Onkel Egons eskapader på skytebanen i dag(jeg stod trygt i dekning BAK ham de innledende rundene, for å skjerme meg mot eventuelle messingsplinter hvis sleidelettingen hadde ført til for rask opplåsing :mrgreen: ), fikk jeg noen tanker:

 

At en gassdrevet mekanisme får økt sluttstykkehastighet av å få montert lyddemper vet vi jo fra før.. men HVA er det som skjer? Jeg klarer ikke å se for meg at rest-trykket i lyddemperen skal ha noen reell innvirkning på gasstappen- kan det være at trykket som står i demperen først og fremst jobber mot hylsa? Vi vet jo nå at børsa låser opp med mange av ladningene, om den låser opp, og hylsa deretter blåses ut bakover av trykket som står i demperen, forklarer det en hel del. Soting på hylsene indikerer at dette kan stemme.

 

Men det forteller oss kanskje også at ladningene kan være langt unna å klare å drive mekanisme UTEN demper, jeg tror du trenger mer gass. Og det betyr kanskje treigere krutt?

 

Finnes det data for N-130(eller tilsvarende) i denne patronen?

 

Er det noen av dere med QuickLoad-kompetanse som kan simulere hva som vil skje med N-130, vil man i det hele tatt få oppi nok krutt til å nå fornuftig trykk og hastighetsnivå?

Link to comment
Share on other sites

Med utgangspunkt i min persepson av det rådende klimaet på dette forumet, velger jeg å avslutte mitt virke i denne tråden med denne posten.

 

Jeg kan ikke se meg tjent med det ekstra arbeidet nye innspill genererer, i min verden kalles dette "perler for svin".

 

Takk og adjø fra meg.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Forøvrig ønsker jeg et nytt våpenteknisk forum velkommen.

 

Det er mange som driter i de ikke-tekniske delene av forumet, og holder seg til tekniske tråder. Og det fungerer da fint uten å nødvendigivs opprette et eget forum.

Link to comment
Share on other sites

Faktum er vel at kvalitetstråder (som f.eks denne) får altfor lite oppmerksomhet og bidragsgiverene går lei og ikke gidder å delta aktivt på forumet lenger.

 

Derimot komplett verdiløse tråder som "operatør" osv kan generere 4 sider bare på noen dager. Det gir ikke akkurat noe driv til de som kunne delt sine langt mer interessante bidrag på dette forumet.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 3 months later...

Da var tråden lest, må si at det ble en virkelig fin tråd, mye bra arbeid du har gjort. Flott ble bilen din også.

 

Forøvrig så blir det lite driv i en tråd om et våpen som veldig få liker. Eg synst du har gjort en god jobb, og ønsker å lese mer i denne tråden, så ikkje gi deg.

Link to comment
Share on other sites

Er nok litt på bærtur, men ser ut som halvauto av noe slag samt en stor samling pica skinner :)

Tenkte først mini, men bilde er litt uklart av kassa å klarer ikke helt å bestemme. Gassblokka ligner ikke på noen jeg har sett til mini, så det er kanskje noe annet snacks ? Russland ??

Link to comment
Share on other sites

Litt vel ot, men tenk om Ruger kunne utvidet denne minien litt slik at man kunne fått den i 358 win.... Tenk dere den i rustfritt med ett kort søtt løp og en grå laminat stokk..... Da skulle det jaggu blitt solgt unna slik at jeg fikk plass til en sånn.

Link to comment
Share on other sites

kjært barn har mange navn <3

 

Nu vel. Utvalget av jaktsemi'er som lar seg bearbeide, og er tilgjengelig, er marginalt (derav fokuset på mini 30), en sånn .358 Gremlin er avhengig av å hente gass nærmere kammer en hva som er vanlig på en Mini 30, men hvor står det skrevet at man ikke kan gjøre det liksom? Det vil ikke påvirke slaglengden til sleiden, kun vekten, og jobben med å finne rett fjær vil bli et mareritt. Men jeg kan ikke se at det ikke ville kunne la seg gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...