Jump to content

Marlin 444 SS - grøvre løp?


Tomas

Recommended Posts

Har plukket i fra børsa og ser at det blir problemer med grøvre løp p.g.a. rørmagasinet, har også kikket litt frem og tilbake i USA, og på Midway sine sider. Finner ikke noe som går rett i, d.v.s. et grøvre løp som har en utfresing tilpasset rørmagasinet. Fresing i et befintelig løp krever vel med all sannsynlighet også retting av løpet etterpå.

 

Tanken med dette var å få et våpen med litt mer tyngde, og som det nok kan være noe lettere å skyte elgprøven med. Presisjonen på eksisterende løp er helt ok, så det er ikke det som er grunn til bytte av løp. Skyt mer, kan være et argument så slipper du hele problematikken, eller bytt børse, joda jeg har også lurt på det. Men hva skal jeg i så tilfelle bytte til? Har vurdert Browning sin lever action, Winchester har også bedre våpen enn Marlin. Våpenet er tiltenkt villsvin, og muligens elg. Takker for tips om det ene og det andre. Gjerne til en løpsleverandør, da jeg nok har litt lyst til å beholde våpenet, men få litt mer utav det. Avtrekk er også et kapittel på Marlin.

Link to comment
Share on other sites

Takker for tipset, men jeg aner at det kan være et lite potensiale til forbedring ved å gjøre omtalte inngrep. At våpenet nå allerede sikkert veier en del kan nok være tilfelle. Det er uannsett ikke er et våpen jeg skal ha med meg på lengre turer, derfor har jeg råd til litt mere vekt.

 

Satt og diskuterte problematikken med en kamerat i dag, og fant ut at et åttekantet løp som ikke er konisk måtte vært flott på denne børsa. Vi får se hva Green Mountain eller Track of The Woulf har, eller andre løpsprodusenter. Noen med tips om Europeiske produsenter?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Avtrekket fikser du selv på en times tid med litt håndverktøy++, om du er litt hendt. Jeg leste oppskriftene inne på marlinowners.com , og pussa og justerte fjærspenn på min 1895G til det ble ganske så bra, skyter ihvertfall elgprøven stående... :-)

 

http://www.marlinowners.com/forum/basic-triggers/

Takker for fint tips! Hilsen fra Thomas

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

I hvilken bibel står det at Winchester er bedre enn Marlin? I moderne tid har det vært Marlin som har vært foretrukket pga bedre tilpasning mellom delene. Hvis du ser på hundre år gamle våpen, så er det mulig at det er tilfelle, men selv om de siste Winchesterne har sjarm, så rakler de mer enn Marlin.

 

For ordens skyld; antar vi snakker bøylerifler?

 

Avtrekket er en god start, deretter kan du jo vurdere demper, den veier litt, og demper rekyl så vel som lyd.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Du kan vel montere en rekyl demper på 444 din.Sette ei ny pipe til 5-6 tusen på er marlin som egentlig duger slik ho er synerst jeg er bortkasta penger,rekyldemper koster det deg kanjse 1000*1500 kr.

Men jeg skal vel ikke si hva du skal og ikke gjøre-

Link to comment
Share on other sites

Du kan vel montere en rekyl demper på 444 din.Sette ei ny pipe til 5-6 tusen på er marlin som egentlig duger slik ho er synerst jeg er bortkasta penger,rekyldemper koster det deg kanjse 1000*1500 kr.

Men jeg skal vel ikke si hva du skal og ikke gjøre-

Link to comment
Share on other sites

som det nok kan være noe lettere å skyte elgprøven med.

 

Jeg har selv en Marlin 444S, har merket jeg at det ble vanskligere å treffe bra med jern siktene, det hadde kanskje fungert når jeg var 20, men ikke nå. Noen har montert holografiske sikter eller diopoter.

 

Selv har jeg montert en Docter kvalitets kikkert og får meget bra samlinger, som andre rifler trenger en lever-action en god kikkert, da blir det lett å ta elg prøven.

Link to comment
Share on other sites

Til Dere som kommer med tips og meninger, for min del alt er velkommen. Selv om jeg har hatt våpen i sånn 32 år, men er på på ingen måte utlært, og kommer heller ikke til å bli det. Vedr. siktemidler så har jeg en Smith & Bender variabel kikert 1,5 - 4 om jeg ikke husker feil. Bør vel ikke være kikkert eller montasje som er den svake linken her. Grunnen til at jeg har tenkt på et grøvre løp, er for å få et litt tyngre våpen som i seg selv gjør av det " føles " lettere å skyte " rimelig " presist med, og kanskje litt mildere rekyl. Rekyeln kan jeg også temme litt ved valg av kuler, gå fra 265 grain til 235 kan vel kanskje gi noe av det jeg er ute etter.

 

At dette våpent nok ikke er en bolt action, og heller ikke kan avkreves samme presisjon er greit, men noe kan vel kanskje gjøres alikevel. Så tipsene Dere kommer med er jeg takknemlig for. Håper at også andre ta del.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Du kan vel montere en rekyl demper på 444 din.Sette ei ny pipe til 5-6 tusen på er marlin som egentlig duger slik ho er synerst jeg er bortkasta penger,rekyldemper koster det deg kanjse 1000*1500 kr.

Men jeg skal vel ikke si hva du skal og ikke gjøre-

 

Litt usikker om jeg kjenner meg helt igjen i løpsrisen som blir nevnt, men helt enig at det regnestykket er dårlig. Tror inn til jeg har fått annet fortalt, at jeg kan finne en annen pris. Når dette blir bestilt skal jeg legge frem fakta i denne linken.

Link to comment
Share on other sites

I hvilken bibel står det at Winchester er bedre enn Marlin? I moderne tid har det vært Marlin som har vært foretrukket pga bedre tilpasning mellom delene. Hvis du ser på hundre år gamle våpen, så er det mulig at det er tilfelle, men selv om de siste Winchesterne har sjarm, så rakler de mer enn Marlin.

 

For ordens skyld; antar vi snakker bøylerifler?

 

Avtrekket er en god start, deretter kan du jo vurdere demper, den veier litt, og demper rekyl så vel som lyd.

 

Øivind

Vi snakker absolutt om bøylerepeterrifler!

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at jeg har tenkt på et grøvre løp, er for å få et litt tyngre våpen som i seg selv gjør av det " føles " lettere å skyte " rimelig " presist med, og kanskje litt mildere rekyl. Rekyeln kan jeg også temme litt ved valg av kuler, gå fra 265 grain til 235 kan vel kanskje gi noe av det jeg er ute etter.

 

hvis du, som sagt i første post tenker å bruke børsa til villsvin og elg , så ville jeg heller gått opp i kulevekt.

En 235gr vil ikke ha særlig dybdevirkning i 444 hastighet mistenker jeg....

 

Du nevner rekyl som et problem: Iflg min erfaring så er kolbekappa på Marlin utformet for å gjøre mest mulig vondt. Relativt hard gummi -og med en langsgående rygg inni kappa som kjennes som en øks når rifla rekylerer.

Foretok en mod på min: borra hull i midtryggen slik at kappa flekser mer. Det hjalp.

 

P1000814.JPG

 

fant ut jeg måtte prøve mer:

lagde egen rekylkappe ved å lime sammen 4 lag neopren musematte, pusse til og så dekke kanten med lim

P1010088.JPG

 

Ellers så har jo Pachmayr Decelerator samt Limbsaver kappene godt ord på seg

Link to comment
Share on other sites

I hvilken bibel står det at Winchester er bedre enn Marlin? I moderne tid har det vært Marlin som har vært foretrukket pga bedre tilpasning mellom delene. Hvis du ser på hundre år gamle våpen, så er det mulig at det er tilfelle, men selv om de siste Winchesterne har sjarm, så rakler de mer enn Marlin.

 

For ordens skyld; antar vi snakker bøylerifler?

 

Avtrekket er en god start, deretter kan du jo vurdere demper, den veier litt, og demper rekyl så vel som lyd.

 

Øivind

 

Hei Øivind

 

Nei jeg har vel ikke heller funnet frem til noen " bibel " hvor det står at Winchester er bedre enn Marlin. Må vel kanskje innrømme at jeg i min naivitet har trodd det utifra tidligere rykter, men etter å ha pratet med en god skytterkompis så diskuterer vi " Top strap " ( utkast av hylser på toppen ) eller ikke, som vel ikke Winchester har ( eller har jeg fulgt dårlig med i timen slik at Winchester også har fått sideutkast, model 94 har det nå ikke ). Marlin har funnet sin egen måte å få utkast på siden, og en kan vel kanskje anta at dette er en stivere låskasse, men kun antagelser.

Hilsen fra Tomas

Link to comment
Share on other sites

Joda, jeg har også funnet frem til en bedre rekylkappe, så det blir montert når jeg en gang fremover er ferdig med ny kolbe og fortre.

 

Delenummer som det blir referert til er sannsynligvis Marlins egen for model 336, 444 og 1895, hentet ned fra nettet.

 

Etter å ha demontert våpenet så fant jeg sprekk i kolben, selfølgelig der hvor bakre skruen i tangen ( skrue 67/ Tang screw = " tange skrue ") festes til ( 70/ Trigger Guard Plate = " underbeslag "). Ikke rart det ryker her med den rekylen. Så ny kolbe som jeg lager i en god tettvokst valnøtt vil bli utstyrt med trekkestang. Om bolten som går igjennom tangen da skal være utformet som et rør, eller firkant bolt har jeg ikke tatt standpunkt til. Trekkestangen vil da bli skrudd inn i denne bolten som forbinder " tange og underbeslag ". Skal dette beddes, vet ikke. Mulig at det kan motvirke senere sprekkdannelser. Den opprinnelige skruen tange skrue vil også bli benyttet.

 

Ser til min glede at Midway har kolber, så det går nok en del av disse. Etter å ha lagd div. kolber gjennom noen tiår, for meg selv og andre så lager jeg en bedre kolbe selv.

 

Løpet som blir montert kommer med all sannsynlighet ikke til å være rundt ( jeg er litt farget av min tid i svartkrutt miljø ), åttekantet løp vil nok bli montert. Litt mer jobb å montere, men kanskje verdt bryderiet da våpenet får et helt annet preg.

 

Fortret har jeg også meninger om, d.v.s. innfesting av dette med løpsring ( 56/Rear Band = " løpsring " ). Skjønt når jeg ser på min egen løpsring, er den ulik den på sprengskissen. Tror nok at jeg kommer til å feste reimbøyle direkte i treverket/fortreet. Tanken bak dette er at løpet skal ha mest mulig bevegelsefrihet. Hvordan jeg låser rørmagasinet mot løpet er jeg ikke sikker på, mulig at jeg beholder den orginale skruen som fester dette til løpet, men vil nok diskutere dette med dere og andre kyndige.

 

Flott at det har blitt litt interesse for denne tråden. Skal prøve å ikke love noe som jeg ikke kan holde, men bilder av prosessen hadde vært en ide.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

På Marlinowners.com mener jeg at ligger det en oppskrift på hvordan pipa blir mest mulig "frittflytende". Det er også en god tråd her på kammeret om en kar som forlenger rørmagasinet på en Marlin. Kannskje det kunne være en ide i tilegg til ny pipe, fyller du opp røret så får du noe mer tyngde framme. Lykke til med prosjektet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...