Jump to content

Lyddemper til Tikka T3 kaliber 6,5x55


Hunter_x

Recommended Posts

Har en TMD 35 på 6,5-en min, er godt fornøyd med den. Demper nok for kaliberet og er lett å bære på. Tror du blir fornøyd med hvilken som helst av de demperne du nevner, så finn en faktor du vil skille på (db demping, pris, vekt, størrelse, eller utseende for den del) og ta den du liker best :D

Link to comment
Share on other sites

Nei, det syns eg ikkje er irrelevant. Kanskje teoretisk, men ikkje i praktisk jakt og skyting.

 

Planlegg sjølv kjøp av ei slik rifle nettopp fordi den har lågare rekyl, er lett og eg slepp å "drasse" på ein klump av ein lyddempar på børsa i skogen - på snikjakt og ettersøk.

Link to comment
Share on other sites

Greit at du mener det eies, men utifra svaret ditt å dømme tror jeg kanskje du roter rundt i feil tråd. Hvis du leser åpningsposten, så min post og så din så tror jeg du skjønner hva jeg mener.

 

Hunter_x, du har jo fått en del gode tips her. Har du kommet noe nærmere å bestemme deg? Maxim er fortsatt et flott valg.

Link to comment
Share on other sites

Prisen,dempingen,vekten og størrelsen har jo noe å si.

 

Så det du er på jakt etter er en billig, lett og liten demper som demper bra? Den demperen finnes ikke.

 

Stor lyddemper demper mer lyd, men veier mer, med mindre man går for titan som igjen fører til at den blir dyr...

Link to comment
Share on other sites

Sonic er en utmerket demper som bygger veldig lite i lengden(kortest?) og som kan bygges på til det uendelige. Billig, lett, passe diameter på 45'en og med rustfri innerrør og baffler tror jeg de holder lenge. Passer perfekt på gjengejobben til J&F og man kan kjøpe løse pom ringer til andre løp. Kunne ikke falt meg inn å bruke mer penger på en demper når Sonicen funker så fint. Fikk sammenlignet med min fars A-tec tmm4 med samme kaliber men 10 cm lengre pipe enn jeg har i høst og kunne bare merke en liten forskjell noe jeg tilskriver mitt relativt korte løp.

 

Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Beklagar viss folket blir provosert og ser på skriveria mine som kverulering.

 

Forstår at ein her prøver å koma fram til ei løysing som teknisk sett fungerer best mulig. At eg ser på bruk av lyddempar i dette kaliberet som unødvendig, blir soleis irrelevant.

 

Blir litt som at viss eg ynskte eit nytt skjefte i utsøkt valnøtt og gravyre til 50.000kr til den ombygde HV-mauseren min. Då hadde eg ikkje sett pris på innlegg som poengterte det tåpelege i prosjektet. Skal prøva å skjerpa meg.

Link to comment
Share on other sites

Til trådstarter

Vælg den demper som bedst passer til dit behov.

 

Husk på at det er bedre for din hørsel, at montere selv den mindste og letteste demper, med begrænset effekt, end at skyde uden demper uden hørselsvern.

Selv en reduktion på 3-4dB vil halvere skaderne på din hørsel.

Med en reduktion på 15 dB vil skadevirkningen på hørslen være reduceret med 97% i forhold til udempet skud uden hørselsvern.

 

For et par uger siden fik jeg foretaget en høretest. Den viste at i frekvensområdet fra 3000-4500Hz området (nuancer i talen) var min hørsel reduceret med 87% på venstre øre, og 38% på højre øre. (jeg har gennem tiden nok skudt relativt mange skud uden demper og hørselsvern)

 

Jeg deltog for ca 3 år siden i en del støjmålinger i forbindelse med riffelskydning.

En af de interesante resultater var at der bare var 3-4dB i forskel på den støj som kunne måles ved det øre som vendte frem mod mundingen, i forhold til det øre som vendte væk fra mundingen.

Det er så meget tankevækkende at den lille forskel medføre så stor forskel i skaderne på hørslen.

 

Jeg fik forøvrigt en interesant information fra ørelægen angående hvorfor det primært er evnen til at registre højfrekvent lyd, som først forsvinder, uanset hvilke frekvens støjen har. Forklaringen var at de små hår som reelt registre lyd, er placeret i et snegleformet rør, hvor de små hår tættest på indgangen til det nævnte rør, er de hår som registrere højfrekvent lyd. De hår som registre lavfrekvent lyd er blaceret længst inde i det nævnte rør.

Det medføre efter hans opfattelse at alt lyd uanset frekvens blæser hend over de hår som sidder nærmest indgangen.

Lavfrekvent lyd (krudtsmellet er lavfrekvent) påvirker disse små sensorhår, som et orkanvindstød påvirker en grandskog

Link to comment
Share on other sites

Forrige innlegg støttes 100% og bør være obligatorisk lesning for alle som skyter, og særlig de som (fortsatt) skyter uten hørselvern og-/eller demper. Har hatt øresus i 5 år nå, og hadde eies visst noe som helst om hvordan det er, hadde han nok uttalt seg annerledes...Det er vel ikke du som er første storbonde på Farmen vel, eies? Han står jo også fast i 1912 :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ingen ekspert her, men jeg tipper at du får litt treffpunktendring dersom du har langt og tynt løp. Har du et tykt og stivt løp tipper jeg forskjellen blir mindre.

 

Samme om du har frittliggende løp eller ikke. Dersom løpet er i kontakt med stokken så får du et annerledes press på løpet med demperen på. Som igjen vil være mindre med et stivere løp.

 

Tror jeg... :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...