Jump to content

Haler og fjer til fluebinding


KAK

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg er en fisker som liker å lage egne fluer og bruker ofte hjortehaler og fugle fjer og annet pels til det. Lurer på om noen av dere har haler, fuglefjer eller pels liggendes eller kan skaffe det. Jeg dekker alle utgiftene til posten. Er veldig takknemmelig om noen kan hjelpe meg ;O) Takk på forhånd.

 

MVH Valdemar

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt masse fjær og skinn fra det som måtte falle utpå høsten. Et lite tips på veien: Klipp spissene av fjær. Da tørker de skikkelig ut, og vil ikke lukte. Det samme med f ex rådyrskinn, hjorteskinn, rev, grevling osv. Skrap skinnene rene for kjøtt og fettrester, strekk de opp på ei ramme og la de tørke. Da holder de leeenge uten lukt;) Gompfjær fra and (super til div tørrfluer) er forresten ganske dyre å kjøpe. Gratis (nesten) å skyte.

Link to comment
Share on other sites

Bare vær varsomme med å ta selvskutte ting fra naturen for å blande det inn med dyrt innkjøpt fjør og pels fra utlandet. Det er ikke helt uvanlig at det kommer noen lus, parasitter eller andre ulumskheter med som tar knekken på "kjøpefjæra". Har heldigvis ikke opplevd det selv, men kjenner mange det har skjedd med så faren er reell.

 

 

Man minsker sjansen for slike uhell om man fryser ned pels/fjør noen ganger før man stabler det vekk sammen med resten av fluebindeutstyret. Minst to nedfrysninger i dypfryser er anbefalt. Men selv etter en sånn behandling bruker de fleste seriøse fluebinderene jeg kjenner oppbevare selvskutt og kjøpe-utstyr adskilt. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
En vandrehistorie innen fluebinding er at kvinnelige kjønnshår gjør susen, i alle fall på hannlaks. Kan ikke gå god for dette og ev. leveranser er i noe uavklart...

 

 

Ettersom barbering er blitt så populært at flatlusa er utryddningstruet (hvor er miljøvernerene??) kan det kanskje bli trøbbel å få tak i hår med tilstrekkelig lengde :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...