Jump to content

Nå skal vi prøve noe morsomt. (anbefalning av pistol)


Tom Løkås

Recommended Posts

Hvis vi sier at ALLE pistoler passer min hånd.

 

Hvilken pistol anbefaler du som min første 9mm?

 

skal brukes til hovedsaklig felt og fallblinker.

jeg er rekreasjonsskytter men skyter mye, ikke aktuelt med mye konkurranser i første omgang.

 

krav:

presisjon (les kvalitet/pålitelighet)

ikke for tung

lite munningsvipp.

 

anbefal den du syns passer best, gjerne med link til forhandler eller nettside.

Link to comment
Share on other sites

Pardini GT45/9 (stor hånd). GT9 eller PC9 (Stål ramme og 5" løp) (normal hånd).

Sig X-Six (Normal til stor hånd). Og for en presisjon.

Sphinx 3000 (fås med normalt eller HI cap grep).

 

Hvilkensomhelst amerikansk skrapjern med beavertail (1911/2011) om man liker slikt (Fortrinsvis ferdigtunet av noen som kan det, da slike har en tendens til å ligne vel mye på halvfabrikata. Gjelder ikke STI og lignende high End utgaver). Hater STI Targetmaster, nydelig våpen, men fungerer ikke i mine hender. Og så har den alt for seig sleide bevegelse (jeg får følelsen av å vente på at sleiden skal lukke, grunnet problem med rekyl kontroll med mine noe over normal størrelse hender), men god presisjon det har den.

 

Anbefaler ikke DA/SA våpen eller rene DA only våpen (glem allt av plast, de er ikke dårlige, kun vansklige å skyte godt med)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

(1)******Hvis vi sier at ALLE pistoler passer min hånd*****

(2) *****ikke for tung*****

(3) *****lite munningsvipp******

Spørsmålet kan ikke besvares fordi kravene er uklare og motstridende.

(1) Man kan ikke si at alle pistoler skal passe din hånd. Noen finner den firkantete

skjefteprofilen på double stack bra, og noen finner den mere ovale skjefteprofilen på en 1911 single stack bra.

(2) Hva er ikke for tung ?.....skal du skyte mye en 1-hånd eller 2-hånd. En tung er jo perfekt for 2 hånd, og

har også da lite munningsvipp, men det kan bli litt mere masse å holde styr på ved 1-hånd. Kommer an på hvor

kraftig du er i armene. 90% av 9mm skytes med 2-hender. Ergo er jo vekta mindre viktig slik sett, men vist du

skal skyte konkuranse, så kan det hende du mister alle poengene på 1-håndskytinga.

(3) Lite munningsvipp = Høy vekt. Noe lett plastjalla eller noe med korte løp så danser det rundt omkring.

Langt tungt løp og høy vekt gir lite vipp. Det er bare slik det er.

 

Jeg skyter Targetmaster, og den liker jeg. Skyter jeg med Pardini GT9, så er den også grei, men har andre egenskaper.

Desse egenskapene må prøves før man vet hva man blir fortrolig med. Sånn sett ville jeg anbefalt begge, men hva du

ville like blir jo da det du synes kjennes greit ut.

 

Edit:

Skulle jeg foreslå et kompromiss foruten dem som er nevnt ovenfor tatt i betrakting til bruksområde og der man prøver

og finne en balanse i kravene, så ville jeg sett på en 5" med Bull barrel og lang ramme. STI Rangemaster, STI Edge eller

en Sig X-five. Desse er tunge i fronten, men føles ikke som tunge lange spyd å holde styr på ved 1-hånd skyting.

Link to comment
Share on other sites

...................og derved så trenger man ikke lese mere på denne tråden vist man

da ikke liker denne type underholdning, får nå er alle svar at 'dette har jeg og det funker bra'.

Det som mangler nå er at noen skyter luger fra krigen og sier: 'Dette funker fint'.... (og det kan hende det også gjør)

 

Ergo så blir slike tråder med anbefalinger veldig ofte tilslutt meningsløse, og svar til trådstarter blir bare 'dette har

jeg og det funker bra'. Det er vel derfor trådtittelen også indikerer at det blir morsomt tilslutt, for man kan ikke

forvente noe andre svar.

 

Ting må prøves.

Link to comment
Share on other sites

innlegg 1 og 2
Og der kom del to av mitt innlegg, er så enig at det ikke er til å tru. Og her er fortsettelsen etter sons siste innlegg. :D

 

Ellers kan jeg nevne at Pardiniene jeg nevnte som heter PC, er 5" modeller. Har en PC45/9 selv, men de fleste foretrekker en kompis sin PC9 med stål sleide alu ramme (som muligens desverre er ett spesialbygge fra Pardini). Forskjellen på min PC45/9 kontra Gt45/9 er 1" løpslengde og "rappere" skyteegenskaper. En GT45/9 eller en GT9 har alurammer/sleider, og er derved ikke av de tyngste. Noe som igjen gir seg posetivt utslag på enhånds stages, men er litt negativt på tohånds stages. (5" våpen er ett godt kompromiss mellom pekbarhet og forflyttning mellom mål etter mitt syn). Ellers får man ett nydelig avtrekk på disse Pardiniene, og det alene gir poeng på 1 hånds stages.

 

Uten om dette skal det nevnes at avtrekkets beskaffenhet og avstand fra grep etc. Er vitalt for hvor skytbart man oppfatter ett våpen å være.

Noen foretrekker avtrekk med kort reset (meg) mens andre ikke bryr seg om dette. Noen liker 1911 avtrekk , andre kan leve med de, og andre igjen kan ikke leve med de. (Jeg hadde ett av de bedre, men med for kort avstand mellom håndflate og avtrekker fungerte det ikke for meg på min 2011).

 

Tilslutt kan man se litt på "plast" / tjeneste våpna mange har. Der har man gjerne DA/SA avtrekk, og noen av de er faktisk ikke så "høggende gærne". En Glock med litt ny innmat t.d er ikke det værste avtrekket jeg har skutt med, men disse avtrekkene krever mye, svært mye "trigger time" (les trening) bare for å mestre avtrekket. Og burde derfor sån sett være ett siste valg for en nybegynner, (kjøp heller ett godt tuna CZ75 derivat med SA only [eller tuna DA/SA] avtrekk eller lignende om det skal være rimelig pistol til feltbruk). Dette fordi mange nok vil gi opp før de føler de mestrer ett slikt tjenestevåpen som både er lett og har lange avtrekk, man trenger jo ikke kjøpe seg selv ett handikap i feltløypa.

 

Når alt dette er sagt, så må man huske at "må ha" / "har alltid drømt om å eie ett" selvsagt trumfer etthvert fornuftigt argument (noe som forklarer at en med store hender har hatt en nydelig P38-1 (appropo godt avtrekk), en hard tuna Para P13 i 45acp. (Og har en Beretta M71 i stedet for å bytte til en fornuftig poengsankende Hammerli exsesse til spes felt). :oops: Slikt regnes til "utdanning" og er aldri ett feilgrep. :wink::lol:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

S.O.N: bare gå vekk fra tråden, du forstår tydeligvis ikke at jeg ikke kan komme med masse vinkel og krav tillpassninger osv, osv.. hadde jeg skutt med pistol i 12 mnd så hadde jeg VIST hva jeg var ute etter og spurt deretter.

 

jeg spurte for morro skyld og litt for å sjekke hva folk liker å skyte med og hvorfor samt dems foretrekkninger.

jeg har skutt med både hagle og rifle i snart 15 år og VET hvordan miljøet med tanke på anbefalninger og så videre funker, men her VIL jeg faktisk at folk skal prate om sin favorittskyter, ikke hva de tror og hva strømmen mener.

 

så kom med deres meninger folkens og drit i trollene!

 

så det var en som lura bortpå med noe 22lr her... måtte faktisk le, og ja det var morsomt! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Siden du ikke helt vet hvilket bruk skyteren får og ikke har de store ambisjonene om å konkurrere, ville jeg valgt en helt vanlig tjenestepistol i full størrelse i stedet for et rent konkurransevåpen. Plast eller stål er en smakssak. Hva som er mye eller lite vekt og munningsvipp blir en personlig preferanse. Selv synes jeg at f.eks en Glock 17 er relativt lett å å tilbake på målet, men selvsagt blir det ikke det samme som en høykapasitets 1911/2011 med optikk og komp.

 

Jeg ville prøvd noen skytere før jeg bestemte meg og vurdert inntrykket av å skyte med dem mot pris og tilgjengelighet. Jeg gidder ikke ramse opp det jeg har av 9x19 pistoler selv, men nøyer meg med å konstatere at det meste av kvalitetsmerker fungerer aldeles utmerket enten de heter Sig, Glock, Springfield, S&W, CZ, eller noe annet.

 

Velger du en 9mm som står på productionlista kan du bruke samme pistol i NFPS om det behovet skulle melde seg.

Link to comment
Share on other sites

Hva har du prøvd hittil, og hva liker du ? Noe.våpen du har litt forkjærlighet for fra før av?

 

å herregud.. husker ikke fabrikat på alle men glock 17, glock 23?, beretta 92, cz75, og div 1911 modeller, samt en jeg ikke husker med 6" løp denne var fin å skyte med men for tilpasset eieren.

 

hva liker jeg? smeller det så liker jeg det. treffer det så elsker jeg det. :smile:

men har sett på sig sauer og x-six scandic frister jo nå så inni hælv.... skulle bare fått prøvd en.

 

sånn det ser ut nå satser jeg på å skyte noen måneder til og se hvor jeg ender opp etter å ha fått til å prøve en x-six

Link to comment
Share on other sites

X-Six Scandic er jo sinnsykt fin da. Rett og slett et smykke av en pistol, så fin at jeg synes det er synd vi ikke har open carry her i Norge. Scandic i lærhylster og en matchende tollekniv hadde gjort seg det. Ikke til daglig kanksje, men definitivt til finere anledninger.

 

Og så hører jeg at den skal være grei å skyte med også. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

SIG-SAUER-Black-Beauty-courtesy-The-Truth-About-Guns.jpg

 

NEI! NEI! Neeeei!!! seriøst jeg gir tenna mine for denne!! nå kan jeg skrive et langt stykke som bryter med masse forumregler og som vil minne mest om en erotisk novelle, men nøyer meg med å si at havesyken fikk ett nytt nivå... :crazy:

 

SJEKK TREVERKET!!!

 

for ordens skyld er det en Sig x-five blackbeauty. og med prislapp på litt over 18,000$ så blir det nok med lysten.

Link to comment
Share on other sites

det blir nok scandic om jeg går overens men x-sixèn når jeg får prøvd den, men mye kan forandres frem til jeg blir nødt og skaffe eget våpen som ikke er før til neste sommer, vinteren blir nok tilbrakt innendørs med 22lr og mengdetreningen..

 

og BEGGE??? med en norsk prislapp på godt over 130,000,- så kjøper neppe jeg Blackbeauty. kjøper ikke våpen der prislappen hovedsaklig er hvor den er grunnet unødvendig mye pynt.

Link to comment
Share on other sites

Ai, kjente havesjuka kom siglande med ein gong...

 

Sig Sauer P226 er vel den pistolserien som tiltalar meg mest, både teknisk og utsjåandemessig, og eg har ein Tactical Operations sjølv. Denne er eit utslag av "den såg kul ut", pluss at den ligg i Production-lista. Tacticool er vel beste beskrivelsen, på godt og vondt.

Ta ein P226 med justerbare sikter og matchavtrekk. (Min har SRT-avtrekk og faste nattsikter. Ser kult ut på papiret, men har absolutt ingenting for seg for ein sivil skyttar. SRT er greit for å få opp skuddtakta i praktisk, men i felt er det liten fordel). X-Five og X-Six kan ein omtrent ikkje gå feil med. Valet der kjem stort sett an på kor langt løp du vil ha.

Eit par av X-Five-variantane står og på Production-lista om IPSC-trangen skulle melde seg. Trur mellom anna Vingemutteren sparkar seg sjølv bak for å ikkje ha byrja med dette tidlegare, for det er utruleg stor moro :D

Pedersen sin CZ-75 custom er prøvd ved eit par anledninger. Her har dei tatt utgangspunkt i eit godt tjenestevåpen og jazza det opp ganske kraftig. Matchavtrekk, SA-konvertering, litt andre småting. Enkelte likar ikkje grepsplatene, men det er lenge mellom kvar gong eg får prøve slikt avtrekk.

 

Har du 12000 kroner liggande i ei skuff og ikkje ser anna bruksområde for dei, løp&kjøp! X-Five eller custom CZ (pvas har ein fin ein, men der er fleire som lagar).

 

Det kan vere ein fordel å få lagt dei klamme hendene sine på eit eksemplar og få prøvd ein 20-30 skot først, så ein veit om det passar.

Link to comment
Share on other sites

Men med den gamle lever en i endeløs redsel for når sprekkene i rammen dukker opp, og våpenet er verdiløst. (ok gjelder vel ikke den siste med heavy frame).

 

Forøvrig har jeg kjent på en 210 neuhausen med KN grep og vekt innlagt i magbunn, mmmmmm ikke dum. Danka ut en GT9 som jeg samenligna den direkte med, men det er med mine hender (og siden har jeg skaffet meg en PC45/9 med grep som passer meg).

 

Apropo IPSC, skal jeg være ærlig (og det skal man jo så lenge man ikke er politiker). Så synes jeg ikke Production er stedet jeg vil være, eller vil anbefale folk som ikke allerede har skaffet seg prod lovlig våpen å stille.

Standard klassen har SA og sikkring som krav (maks 5" løp etc. også, må passe i en målekasse), og er så uendelig mye nærmere ett perfekt Militerfeltvåpen i NSF enn noe prod lovlig våpen noensinne har vært (selv om en der starter med SA om man kan). Jeg valgte en 5" Pardini fremfor en 6" for kombinert bruk, mens en kompis med X-six nå anskaffer seg en X-Five til praktisk standard. Det skal bli spennende å se om X-Sixen blir værende, eller om den reiser når X-Fiven kommer i hus. X-Sixen har så langt vist seg å være altspisende av amo (uansett hva vi har matet den med har den levert, og den gav meg en god plassering i NM tiltross for noe slurvete skyting fra min side).

Så langt har jeg faktisk skutt bedre med X-six en min egen nye Pardini (som til sitt forsvar ikke har blitt trent med enda, kun ett par starter i praktisk).

Link to comment
Share on other sites

Har tafset på den nye utgaven, og den er like smør som den gamle, men er den verdt 25000??

 

Jeg er lykkelig eier av en 210-5 og hadde ikke byttet den ut med den nye.

 

"vingemutteren"

Når det gjelder spreker i ramma på SIG 210 så har jeg ikke hørt om det på "Norske" 210'r . Er stort sett de Svenske dette har oppstått på p.g.a. bruk av hard B39 9 mm ammo som kom fra det Svenske forsvaret.

Link to comment
Share on other sites

Vanlig legend koster 13-14 tusen det er den samme som SIG 210-6 som har 5" løp

 

Sig 210-5 er 6" og den nye heter Sig Sauer P210 - 6" Super Target

 

Super target koster 18000 hos huntershouse http://huntershouse.dk/kat1281-P.210-modeller/side6941-P210-Super-Target-6.html (plus moms = Kr 22500.-)

 

Mens i Norge er det eksempelvis 24000 http://213.162.225.74/F0216/main.aspx?page=article&artno=P210-ST

Link to comment
Share on other sites

Nå begynner det å bli seriøst.

Vet ikke om SVI kommer så lavt som på 25.000,- men du er iallefall i den klassen at det

kan vere verdt å begynne å se på dem og sikle etter dem. Sist jeg spurte for 3-4 år siden, så ble

tilbudet på 26.000,- for en enkel 6" 9mm. http://www.sviguns.com/

 

Capsicum ordner med SVI. http://www.capsicumsolutions.no/

Link to comment
Share on other sites

Dersom du fortsatt ønsker å skyte felt (som du nevnte i første innlegget) så vil det være en merkbar fordel å kunne ha 6 skudd i magasinet. Men du kan jo selvfølgelig satse på 5 i magasinet og 1 i kammeret. Det gjør jeg på grov-FAS'en min og det funker fint.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...