Jump to content

Artig opplevelse på leirduebanen


ko-stens

Recommended Posts

Fikk bare lyst å nevne på gårsdagen, og det kan kanskje være et obs til andre som kan være i noenlunde samme situasjon (om jeg ikke er en unik raring!). Etter en del grubling ser det ut til at jeg er begynnende linksskytter.

 

Dette fordi jeg alltid har hatt noen merkelige bomskudd, både på fugl og leirdue. I tillegg har jeg vel i grunn aldri helt sett det jeg har skutt på. Det har blitt noen kommentarer inni meg, og av og til høylytt om det har vært horriblet nok, av typen; "Jøss, traff jeg!?", eller "I svarte f....! Hvordan går det an å bomme der?!"

 

Forklaringen er nok rett og slett at jeg burde vært linksskytter. Jeg er tross alt venstrehendt og har venstredominant øye. I følge Børselars, som ba meg montere hagla da jeg tok med den dit for halvannet år siden (var ikke klar over det da, men har tenkt på det i det siste), ville monteringen gi meg grove bomskudd til høyre for fuglen.

 

Dette kan jo stemme i og med at jeg høyst sannsynlig fokuserer på målet med venstreøyet, spesielt når det går fort, som i skogen. Da ser jeg jo ikke langs løpet, men på venstresiden. Er venstreøyet på fuglen, peker løpet til høyre.

 

Så, i går, tenkte jeg at jeg fikk ta en tur på skytebanen. Malle ble med for å prøve nyhagla si. Selvfølgelig hadde de ikke 20 kaliberpatroner, så han reiste og hentet sin o/u, en Ruger. Den har veldig rett kolbe og kan passe å prøve links, selv om det er venstrehagle. Min Fabarm er høyrehagle og har en del cast off, så det kunne jo blitt feil uansett for meg.

 

Skytinga gikk merkverdig greit. Har aldri montert hagla mot venstre skulder før. Prøvde noen få ganger mot leirduer som andre "ropte ut" for å få svingen. Det var litt bakvendt for meg, men det var jo bare å prøve når det var min tur.

 

Skjøt kun èn serie på 25 skudd. 9 av dem ble bomskudd. Tenkte å skyte annenhver femskudds med høyre, men etter andre femskudds, skjøt jeg resten med venstre. 12 treff av 20. Syntes slett ikke det var verst siden det var første gangen, med ei hagle jeg aldri har satt mine bein i og som i tillegg er ei høyrehagle (selv om den er veldig rett) og som hadde en litt lang kolbe (følte jeg).

 

Det som var veldig bra var at jeg følte jeg hadde god kontroll på skuddene. Åtte bomskudd av tjue er jo ikke bra, men jeg skjønte hvorfor jeg bommet og hvorfor jeg traff. Jeg så faktisk både leirdue og løp. Kan ikke huske å ha gjort det før nesten. Ergelige bom på de tre siste skuddene da, for da ble jeg litt kjepphøy for meg selv der etter åtte knus på rad og utsikt til pers på 19 (har aldri skutt over 19 med høyre, men det er vel bra med tanke på at jeg knapt har sett det jeg jeg har skutt på!)

 

Dette lover godt for fremtiden, og jeg skal jammen skyte mer links. Så får en bruke vinteren på å gruble på hva slags hagle man skal legge sine klamme lanker på! :)

 

Lysta varierer fra femtitalls Merkel kal 16 (finnes de i links egentlig?) til ny Benelli halvauto. Ikke heeeelt like de to! :lol: I høst får jeg gruble, for det blir neppe særlig fuglejakt. "Stamfugljakt" står jeg av. Konse mer på å bli kvitt rødpelser med ènkulebørse...

Link to comment
Share on other sites

Først, artig at du føler at de begynner å treffe bedre.

 

Men, enten blander du høyre og venstre, ellers er jeg på bærtur.

 

Om du har hagla i høyre skulder og "sikter" med venstre øye, vil du skyte til venstre for dua, ikke høyre. (sett fra ditt ståsted)

Link to comment
Share on other sites

sliter litt med det samme, spesielt ved stressede situasjoner, det venstre øye tar over, har faktisk vurdert lapp over v øye på leirduebanen :lol: bra jeg ikke er alene, he he, kansje jeg burde prøve det samme, det blir litt rart, links hagleskytter og høyrevendt rifleskytter.

Link to comment
Share on other sites

Først, artig at du føler at de begynner å treffe bedre.

 

Men, enten blander du høyre og venstre, ellers er jeg på bærtur.

 

Om du har hagla i høyre skulder og "sikter" med venstre øye, vil du skyte til venstre for dua, ikke høyre. (sett fra ditt ståsted)

 

Takk, takk, men det jeg prøvde å få frem er at når jeg ser på fuglen/leirdua med venstre øye, så vil jeg jo se parallellt med løpet, som da blir på høyre side. I følge min teori blir da treffet til høyre, men det kan jo være gæli det og. Det var i grunn bare en tanke når han på Børselars sa at jeg skyter til høyre med monteringen min. Det er jo ikke sikkert det har med synet å gjøre heller, bare at jeg kan være dårlig på montering og må trene mer.

Link to comment
Share on other sites

@ko-stens: du har ikke lyst på verken Merkel eller Benelli... det du har lyst på er en Ruger Red Label :winke1: !

 

Personlig har jeg mest lyst til å finne ut åssen i H... man kan treffe leirduer med en Benelli :roll: . Ble litt lett i front ift hva jeg er vant til.

Link to comment
Share on other sites

@ko-stens: du har ikke lyst på verken Merkel eller Benelli... det du har lyst på er en Ruger Red Label :winke1: !

 

Personlig har jeg mest lyst til å finne ut åssen i H... man kan treffe leirduer med en Benelli :roll: . Ble litt lett i front ift hva jeg er vant til.

 

 

Njaaaah... Den hagla har jo navn som får meg til å tenke på whiskey, og alkohol og våpen hører jo ikke sammen! :lol:

 

 

Ellers enig, Sitting Duck, dårlig at de ikke har 20 kaliber! :? De har åpenbart ikke hatt det på en stund heller, for flere nevnte at det ikke var å få tak i der. Er det virkelig så upopulært oppi gamle Vang at de ikke tenker på at folk utafra kan ha dette nydelige, lille kaliberet!?

 

Blir støtt og stadig mobbet for damehagla, salonghagla, lufthagla osv, og det hjelper ikke å ikke få tak i ammo på banen! Eller damepatroner, som min "gode" venn Malle sier! :lol:

 

Pussig nok har de i kaliber 16 fikk jeg høre av en annen...

Link to comment
Share on other sites

Må komentere litt ...

Prøvde noen få ganger mot leirduer som andre "ropte ut" for å få svingen. Det var litt bakvendt for meg, men det var jo bare å prøve når det var min tur.
.. dårlig stil det der ko-stens å sikte/svinge med hagla på "andres" duer.

Er vel strengt tatt ikke lov.

Man holder seg selv og sitt våpen i ro til det blir ens egen tur å skyte.

I din terminologi blir vel det å ha våpenet/hagla..."DEMONTERT" :wink:

 

bobby

Link to comment
Share on other sites

Først, artig at du føler at de begynner å treffe bedre.

 

Men, enten blander du høyre og venstre, ellers er jeg på bærtur.

 

Om du har hagla i høyre skulder og "sikter" med venstre øye, vil du skyte til venstre for dua, ikke høyre. (sett fra ditt ståsted)

 

Takk, takk, men det jeg prøvde å få frem er at når jeg ser på fuglen/leirdua med venstre øye, så vil jeg jo se parallellt med løpet, som da blir på høyre side. I følge min teori blir da treffet til høyre, men det kan jo være gæli det og. Det var i grunn bare en tanke når han på Børselars sa at jeg skyter til høyre med monteringen min. Det er jo ikke sikkert det har med synet å gjøre heller, bare at jeg kan være dårlig på montering og må trene mer.

 

En fin "øvelse" for å se hvordan dette blir, er å strekke ut høyre arm og pekefinger,

lukk høyre øye og sikt på noe minst 2m unna (jo lenger unna, dess større virkning)

Når du har sikta deg inne med venstre øye og høyre pekefinger, kniper du igjen venstre øye, og ser med høyre øye hvor du havner.

 

Forøvrig har jeg samme problem selv. Jeg har ingen klar dominans, slik at om jeg har begge øynene oppe, skyter jeg i hytt og pine.

Jeg PRØVER å løse dette med å knipe igjen venstre øye samtidig som jeg hever kolben.

Jeg har ligget jevnt på 20-21 når jeg gjør det slik, de resterende er en kombinasjon av klare feil, og hodet.

 

Edit:

Vi bare pressisere; klarer du å bytte til links, er det klart det beste.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ifølge Michael Yeardley gjør du helt klart det mest riktige ved å bytte side, han hevder at du bør bytte til links selv som høyrehendt dersom du har venstredominant øye, men om du allerede hadde innøvd korrekt anlegg på høyresiden så burde øyeproblemet ditt være lettløst med f.eks easyhit.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Mange varianter av oss her på berget... :smile: En av mine jaktkompiser er også litt utenom det vanlige. Han er høyrehendt som meg, men som guttunge greide han ikke å lukke bare venstre øyet når vi skøt med luftgevær. Han klarte da lett å lukke bare det høyre, så dermed begynte han å skyte links. Siden har han skutt links med hagle, men da han startet opp med reinsjakt for ca10 år siden så ble det likegodt med righthand bolt rifle... Så på rypejakt skytes det links, imens det skytes right på reinsjakt.. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...