Jump to content

Fly med våpen -innenlands


andbjor

Recommended Posts

Søkte litt etter tema, men fant ikke noe svar.

Skal fly innenlands nå i Sep med våpen i bagasje. (2 hagler).

Var usikker på hvordan dette foregikk, så ringte kundeservice, men der ble jeg ikke noe klokere. Ble bare henvist til nettsiden deres....

 

Dere som har reist med våpen før, er det krav til spesielle våpenfutteral? Låsbart? Hardplast?

Hva med vital del? Legger dere denne i håndbagasjen? Ser for meg at det kan bli bråk om de finner våpendeler i håndbagasjen...

Ammunisjon pakkes i ???????

 

Håper noen tar seg orket med å svare på dette.

 

Anders

Link to comment
Share on other sites

Hei, det er skrevet mye om dette før. Siden du skriver at du har søkt, så gjorde jeg det samme, og her er det jeg fant. Håper det er til nytte.

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=8&t=42450

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=8&t=24561

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=35&t=8894

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=54&t=58411

Link to comment
Share on other sites

Hei:)

 

Er i akkurat samme situasjon som deg:)

Jeg har vel egentlig landet på å bruke posten fremfor å ta det med på flyet (etter tips fra noen som ofte sender våpen, posten behandler gods penere enn flypersonell!).

 

Prismessig omtrent det samme! Mye bedre å kunne spasere på flyplassen uten å måtte bruke mye tid på våpenet!

Kravet til innpakking av våpen er det samme om du sender med det med fly eller post! Lurer derfor på å kjøpe en alukoffert til våpenet på biltema (449,-)

 

Ammo driter jeg i, kjøper når jeg kommer frem. Posten sender ikke, og fly tar vistnok bare uaåpnet emballasje.

 

Tror ikke det blir bråk i det hele tatt med våpendeler på, men ser ikke noen grunn til å ta det med som håndbaggasje!! Pakk det i koffert/sekken!

Link to comment
Share on other sites

Slik:

 

- Våpen uten vital del i egen låst koffert, ingen krav til godkjenning, men låst. Jævlig solid anbefales av hensyn til våpnet

- Vital del i innsjekket bagasje, ingen krav til pakning eller lås

- Ammunisjon i innsjekket bagasje, de klager neppe hvos den i tillegg er i låst beholder inni bagasjen, jævlig solid osv.. De klarer å knuse MTM ammobokser inni kofferten for å se det slik :roll:

- Våpenkort, for å få våpenet tilbake når du kommer fram, igjen, vet ikke om det er krav om det - men det hjelper

 

Du sjekker inn som vanlig og spesifiserer at du har våpen, og at du har booket tspesialbagasje - våpen, så tar du våpenet, noen ganger våpenet og kofferten med ammo/vital del, med deg til spesialbagasjebåndet, og der må du få tak i han som opererer det, og sikre at han tar tingene med seg/kjører de avgårde på båndet. IKKE sett de der og gå, selvom de sier det er greit.

 

INGEN TING som kan minne om, være en del av, eller kan skrus fast på et våpen i håndbagasje. Jeg vet ikke hva reglene sier nøyaktig her - men når sikkerhetsvaktene på flyplassen bestemmer seg for noe, hva det enn er, så taper du diskusjonen. Eksempler på ting som kan lage huskestue er tomhylser, selv .22LR, kuler, tennstempel, kikkertsikte, pilskaft (trepinner) - alle er fra virkeligheten

Og de tar ammo, bare den er i en ordentlig boks.

 

Se snill og grei ut, har opplevd (mer enn en gang) at vedkommende i innsjekkinga har blir synlig nervøs/redd når en sier at en har med våpen. Engang ble jeg sendt videre til neste skranke fordi hun ikke ville ha noe med våpen å gjøre.

 

Ha GOD tid, de kan bruke 25minutter på å spekulere, spørre overordnede om dette egentlig er lov, og fylle ut skjemaer..

Mye av dette er tåpelig og jegerorganisasjonene har en jobb å gjøre mot flyselskapene.

 

Bare man gjør det riktig, og har litt god tid, så går de igrunn veldig greit.

 

Ellers så har han mye rett, han som sier sende den i posten... Om du har god tid og adresse, send.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Viktigste tips fra forrige innlegg.

 

Fremfor alt vær hyggelig og fremstå skikkelig. Ha med våpenkort.

 

Ammunisjon kan greit medbringes i ammunisjons bokser. Type grønn blå eller lignende samt butikker for kjøpe ammunisjon.

 

Hvis du har vært på jakt, ha kontroll på all ammunisjon. Ikke glem noe i ei bukse.

 

Hvis du skal reise mye vurder hele oppsettet med dine våpen. ei takedown rifle med tilhørende kikkert med montasje er unektelig mere praktisk enn ei lang krag :-)

 

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Mange andre over her har gitt deg gode svar, men husk at både SAS og Norwegian krever at du har søkt om å få ta med våpen. Møter du opp på flyplassen idag uten å ha søkt OG fått bekreftelse på mail så får du ikke sende våpenet ditt.

 

Det koster også 170kr (hvertfall med SAS) å sende våpen.

Link to comment
Share on other sites

De fleste, sannsynligvis alle flyselskaper har beskrivelse av hvilke regler de opererer med på nettsidene sine. Finn dem, les dem, følg dem, og ta gjerne med en utskrift til de som skal ta imot bagasjen - det er ikke sikkert de har giddet å undersøke på forhånd...

Var en tur i Danmark på jakt i fjor høst. Alt gikk knirkefritt gjennom to innsjekkinger og to utsjekkinger, men jeg opplevde fire forskjellige prosedyrer...

Link to comment
Share on other sites

Her er det en ting folket har glemt, det er rett det som M67 sier. Men på 1 punkt tar du desverre "feil".

Send for guds skyld ikke optikk i samme koffert som våpenet om du kan ta det av.

Flyselskapene har ikke forsikring for optikk. Blir børsa di most om den er forsvarlig pakket, får du erstatning. Blir derimot kikkertsikte ditt most får du ingenting, selv om det var forsvarlig pakket. Det står med microtekst en eller annen plass.

Ta kikkertsikte i håndbaggasjen. Det er ingen våpendel i den forstand. Den er akkurat like farlig som en håndkikkert, eller en skje for den saks skyld.

 

Opplyst av en jeg snakket med hos SAS som tilfeldigvis var jeger selv.

Link to comment
Share on other sites

Regner med at man har reiseforsikring?

 

Det er flere en en person som har hatt et helv.... fordi kikkertsikte ligger å håndbagasje, vi kan syntes hva vi vil om det. Men det hjelper ingen ting.

Kjøp deg en skikkelig våpenkoffert for transport.

Min anbefaling er Storm iM3100 / 3200 / 3300 avhengig av str på våpen. Storm er idag en del av Pelicase. Finnes dog flere andre gode også.

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange gode tips og svar.

 

Mange andre over her har gitt deg gode svar, men husk at både SAS og Norwegian krever at du har søkt om å få ta med våpen. Møter du opp på flyplassen idag uten å ha søkt OG fått bekreftelse på mail så får du ikke sende våpenet ditt.

 

Fikk faktisk beskjed av Norwegian å bare møte opp på flyplassen med våpen, og ammunisjonen skulle være i orginalemmbalasje. Det var det eneste hun på kundeservice kunne gi meg svar på.

Link to comment
Share on other sites

men husk at både SAS og Norwegian krever at du har søkt om å få ta med våpen. Møter du opp på flyplassen idag uten å ha søkt OG fått bekreftelse på mail så får du ikke sende våpenet ditt.

 

Har reist innenlands med Norwegian flere ganger. Har reist til Skottland i 5år på rad. Har enda ikke søkt om å ta med meg våpen. Hvor har du dette fra?

Spør av nysgjerrighet, da jeg ikke har lest dette selv noen steder hos Norwegiann

Link to comment
Share on other sites

Hvor strikse er de på dette? Ikke enkelt for oss som lader selv i et ukurant kaliber...

 

Kommer du med 100 skudd i en kiwipose så sliter du... :mrgreen: Er det pakket i en ammoboks, lik MTM m.fl så går det greit.

 

Mener det skal finnes noen internationale regler for dette hvor jeg mener at det står noe tilsvarende som:

Ammo skal være pakket i org.eske eller tilsvarende (lik MTM etc) Sluttsummer er at en patron skal stå for seg selv, slik den gjør i en ammo eske.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes altså fornuft :-)

Har handlet inn hvite universale amunisjonsesker i kartong med isoporinlegg, lik originale, som det kan printes navnet til den lokale amunisjonsfabrikk på. Satser på at det ser seriøst nok ut til børsa skal ut og fly.

 

Angående booking av våpen før flytur står det ikke noe om det på Norwegian sin side, bare at booking på nett ikke er mulig, men mulig på flyplass og kontaktsenter

 

http://www.norwegian.no/no/technical-pages/infourl/infourlnorwegianconditions/

Link to comment
Share on other sites

men husk at både SAS og Norwegian krever at du har søkt om å få ta med våpen. Møter du opp på flyplassen idag uten å ha søkt OG fått bekreftelse på mail så får du ikke sende våpenet ditt.

 

Har reist innenlands med Norwegian flere ganger. Har reist til Skottland i 5år på rad. Har enda ikke søkt om å ta med meg våpen. Hvor har du dette fra?

Spør av nysgjerrighet, da jeg ikke har lest dette selv noen steder hos Norwegiann

 

 

Fikk det fra de i skranken, både hos norwegian og hos sas når jeg har reist der har de spurt om jeg har en bekreftelse på at jeg har fått lov. Da spurte jeg om den var viktig og fikk til svar at; uten å søke og medbringe bekreftelse på godkjennelsen så fikk jeg ikke ta med våpen.

Link to comment
Share on other sites

Nei da, bare møt opp i skranka til NAS og fortell at du har våpen som spesialbagasje, betal 199.- (mener jeg det koster pr våpen), gå gjennom sikkerhetssjekken og kos deg med en pils i avgangshallen.

Har forsåvidt kun reist med mine pang-pangere til Sverige, men regner ikke med at de er strengere innenlands.

 

Peter

 

men husk at både SAS og Norwegian krever at du har søkt om å få ta med våpen. Møter du opp på flyplassen idag uten å ha søkt OG fått bekreftelse på mail så får du ikke sende våpenet ditt.

 

 

Fikk det fra de i skranken, både hos norwegian og hos sas når jeg har reist der har de spurt om jeg har en bekreftelse på at jeg har fått lov. Da spurte jeg om den var viktig og fikk til svar at; uten å søke og medbringe bekreftelse på godkjennelsen så fikk jeg ikke ta med våpen.

Link to comment
Share on other sites

Både SAS og Norwegian ønsker forhåndsklarering hvis du skal ha med våpen. Jeg ringte SAS kundeservice før årets jakttur til England og fikk dem til å legge inn i bookingen at vi skulle ha med våpen. Tror utgangspunktet for å melde inn spesialbagasje er at de vil være sikre på at de har plass...men kan ikke tenke meg det skulle være vrient å smyge inn en våpenkoffert et eller annet sted.

 

Jeg har jaktet i England/Scotland i 15 år og aldri fått trøbbel med å ta av kikkerten og frakte denne i håndbagasjen. Det samme gjør jeg med håndkikkerten.

Dessverre er det tydeligvis få sikkerhetskontrollører i UK som har lest IATA-regelen som tillater deg å frakte inntil 5 kg ammo i originalforpakning eller bedre. Jeg har derfor kjøpt en ammo-boks fra Winge våpen som kan låses....og uten problemer flekkes åpen med en litt lang fingernegl...

Denne godtas uten innsigelser...

Link to comment
Share on other sites

Kan dele ei tre veker fersk skrekkhistorie om dette temaet: Drog frå Gardermoen med Norwegian til Manchester med våpen tidleg i mai; sjekka inn våpenkoffert som spesialbagasje, sjølvsagt med vital del og ammo forsvarleg pakka i koffert og med namn, adresse og telefonnummer på både våpenkoffert og koffert. Tok kontakt i god tid med Norwegian, for å forsikre meg om at det ikkje var ekstratiltak eg måtte ta omsyn til, med tanke på at landet stod på hovudet i sikkerheitstiltak som følge av OL. Det var det ikkje.

 

Ved ankomst Manchester blei det raskt klart at noko våpen til meg hadde dei ikkje. Handlingpersonellet i Manchester var rimeleg sikre på at rifla aldri hadde forlatt Oslo. Eg fyllte ut standard skjema, oppgav adressa vi skulle til i Yorkshire og drog avgårde. Dette var ein fredag ettermiddag, og eg hadde bange anelsar som dessverre blei bekrefta. Dei neste to døgna var det nemleg knyst stille frå folka i Manchester, frå Norwegian i Oslo og frå handlingselskapet deira på Gardermoen, Røros Flyservice.

 

Uansett kvar du leiter på 1881 eller på norwegian.no, så er det kjemisk fritt for telefonnummer du kan ringe. Etter to døgn med utallige forsøk, fekk eg søndag kveld endeleg respons via norwegian sine facebooksider, der eg fekk eit nummer eg kunne ringe. Då eg skulle forklare den ellers hyggelege dama på Gardermoen om problemet mitt, blei eg raskt avbroten med følgjande kommentar: "Ja, den våpenkofferten ja! Den har vi full kontroll på, den har stått på lageret her sidan fredag, ikkje sant?"

 

Blei eg glad og letta? Nja. Mest piss sur, faktisk. Det hadde kosta dei to kalorier å løfte av telefonrøret, ringe og fortelje at våpenet var i gode (?) hender. Det er tross alt ikkje som å rote bort eit skipar eller ei barnevogn. Følelsen av å sitte der borte og ikkje ane kvar børsa di er eller kven den har hamna i hendene på, unner eg ingen. Det skulle vel vere unødvendig å seie at dette forringa turen min ganske så kraftig.

 

Men det stoppa ikkje der. Dama fortalde at dei hadde gjort avtale om å fly børsa bort måndag kveld. Så skulle den fraktast med taxi (!) til Yorkshire. Dette fekk eg heldigvis stoppa. Eg tør ikkje tenke på kva som hadde hendt om den stakkars drosjesjåføren hadde blitt stoppa i ein rutinekontroll på M60 med eit våpen i baksetet som han visste nada om - men som visstnok tilhøyrte ein elles ukjend utlending. Konklusjon: Dei aner faktisk ikkje kva dei styrer med.

 

Det er vel med billigflyselskapa som med forsikringsselskap. "Det finst to priser. En før - og en etter skade". Eg har kravd Norwegian for ekstrakostnadene rotet påførte meg (våpenleige, treningsammo, og at samtlege outings måtte vere med stalker pga bruk av estate rifle). Korvidt eg når fram, kan eg gi eit vink om når saka er behandla.

 

Hos forsikringsselskapet er det lite å hente. Ved forsinka bagasje dekkjer dei kun utgifter til såkalte heilt nødvendige ting. Då tenkjer dei på kle, sko, hygieneartikler osb. Argumentet om at børse er høgst nødvendig på ein jakttur fell på steingrunn. Eg har sjekka fleire selskap; praksisen er lik.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har derfor kjøpt en ammo-boks fra Winge våpen som kan låses....og uten problemer flekkes åpen med en litt lang fingernegl...

Denne godtas uten innsigelser...

 

Det samme har jeg gjort. Liten Pelicase, med hengelås. Som jeg får 40-50 patroner i. Da er alt fryd & gammen i UK på vei ut. Jeg orker bare ikke å krangle med de. Da utgangspunktet deres er at: Våpen = skummelt...

Link to comment
Share on other sites

Scotland har stort sett vært litt mindre tullebukker enn England...Heathrow pleier å være et mareritt, men jeg hadde en meget hyggelig opplevelse på Manchester Airport i april.

 

UK har et noe annerledes forhold til våpen enn her hjemme, de har kjørt en meget restriktiv policy på våpeneierskap helt siden 50-tallet. Vår Game Keeper ønsket å kjøpe en 30-06 i tillegg til sin .243 for noen år siden...og ble fortalt at han i såfall måtte selge riflen han allerede hadde! Han ga faen og låner heller våpen av meg hvis han reiser hit på jakt.

 

Får de som styrer og steller her i landet viljen sin er vi vel der vi også om noen år :twisted:

Link to comment
Share on other sites

"Åff Tåpic"

 

Som Shaun fortalte sist, reis ALDRI via Newcastle airport med våpen. Der kom det en gjeng jegere med våpen som skulle jakte hos Shaun. Alt forskriftsmessig pakket. FAC (firearms certificate) var godkjent.

De ble skilt en og en, deretter tatt inn til avhør i 2,5 time... Våpen = skummelt

 

Det ordnet seg til slutt, men fy f*** å mye styr. Dette var da jegere som skulle på bukkejakt

Link to comment
Share on other sites

Frontier: fikk du noen som helst forklaring på hvorfor i h...... Kofferten aldri ble sendt? Regner med at de hadde vært frekke nok til å kreve ekstra betalt for å sende våpenkofferten med flyet?

 

Nei, ingen forklaring. Vi var to jegerar, med til saman fire kolli sendt som spesialbagasje. Tre av dei kom fram. I mange andre situasjonar er ein kanskje fornøgd med ein suksessrate på 75 prosent. Innan dette feltet burde vel kravet ligge høgare...

 

Nei, eg betalte ingen ekstra avgift. Mi erfaring dei siste åra er at det er heilt tilfeldig om dei krev dette, og at det er vedkomande skrankepersonell sin kunnskap/tid/lyst som avgjer dette. (Det inntrykket er rett nok basert kun på tre-fire turar dei siste to åra, med fire forskjellige flyselskap.)

Link to comment
Share on other sites

Det koster også 170kr (hvertfall med SAS) å sende våpen.

 

Er du konkuranseskytter i NSF og reiser på idrettsbillett skal du ikke betale for det ekstra kolliet inneholdende våpen og utstyr.

 

Mener å huske at Norwegian også tar ekstra betalt for våpen.

 

Våpen skal i utgangspunktet IKKE komme på bagasjebåndet. De skal utleveres ved spesialbagsje og kun mot framvisning av den lille kvitteringsbiten fra bagasjetagen. Det er prakket/kostnaden ved dette du betaler for. Og JA, det syndes ofte mot dette.

Link to comment
Share on other sites

Ta kikkertsikte i håndbaggasjen. Det er ingen våpendel i den forstand. Den er akkurat like farlig som en håndkikkert, eller en skje for den saks skyld.

 

Rikig nok, MEN du risikerer at den idioten som står i securitykontrollen nekter deg å ta med kikkersikte ombord som håndbagasje. Ja det er galskap men det har skjedd ved noen anledninger.

Link to comment
Share on other sites

Er du konkuranseskytter i NSF og reiser på idrettsbillett skal du ikke betale for det ekstra kolliet inneholdende våpen og utstyr.

Var jeg ikke klar over, jaja greit og vite :)

 

 

Våpen skal i utgangspunktet IKKE komme på bagasjebåndet. De skal utleveres ved spesialbagsje og kun mot framvisning av den lille kvitteringsbiten fra bagasjetagen. Det er prakket/kostnaden ved dette du betaler for. Og JA, det syndes ofte mot dette.

Det er skremmende hvor ofte det syndes på denne delen, jeg tar det alltid opp med personalet på flyplassen hvis jeg ser våpenkofferten min snurre rundt på det båndet. Greit nok at den er låst med hengelås men en hver fyr klarer med rett verktøy å klippe de låsene.

Link to comment
Share on other sites

Eit tips når det gjeld forsikring: Sjekk kor mykje du er dekka opp for, eg vil tippe ein "reise ekstra" som mange har ein versjon av, avhengig av selskap, har eit maksbeløp på rundt 30.000 kroner. Har du eit par kikkertsikte i svingmontasje oppi våpenkofferten (i tillegg til børsa), så bikkar du raskt denne verdigrensa.

 

Sist eg reiste auka eg opp forsikringssummen til 50.000. Hos mitt selskap (Tryg) var det gjort med ein kjapp telefon, og den auka erstatningsgrensa gjaldt kun for den veka eg var på tur, og kostnaden blei deretter, berre nokre få kroner.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Kan dele ei tre veker fersk skrekkhistorie om dette temaet: Drog frå Gardermoen med Norwegian til Manchester med våpen tidleg i mai; sjekka inn våpenkoffert som spesialbagasje, sjølvsagt med vital del og ammo forsvarleg pakka i koffert og med namn, adresse og telefonnummer på både våpenkoffert og koffert. Tok kontakt i god tid med Norwegian, for å forsikre meg om at det ikkje var ekstratiltak eg måtte ta omsyn til, med tanke på at landet stod på hovudet i sikkerheitstiltak som følge av OL. Det var det ikkje.

 

Ved ankomst Manchester blei det raskt klart at noko våpen til meg hadde dei ikkje. Handlingpersonellet i Manchester var rimeleg sikre på at rifla aldri hadde forlatt Oslo. Eg fyllte ut standard skjema, oppgav adressa vi skulle til i Yorkshire og drog avgårde. Dette var ein fredag ettermiddag, og eg hadde bange anelsar som dessverre blei bekrefta. Dei neste to døgna var det nemleg knyst stille frå folka i Manchester, frå Norwegian i Oslo og frå handlingselskapet deira på Gardermoen, Røros Flyservice.

 

Uansett kvar du leiter på 1881 eller på norwegian.no, så er det kjemisk fritt for telefonnummer du kan ringe. Etter to døgn med utallige forsøk, fekk eg søndag kveld endeleg respons via norwegian sine facebooksider, der eg fekk eit nummer eg kunne ringe. Då eg skulle forklare den ellers hyggelege dama på Gardermoen om problemet mitt, blei eg raskt avbroten med følgjande kommentar: "Ja, den våpenkofferten ja! Den har vi full kontroll på, den har stått på lageret her sidan fredag, ikkje sant?"

 

Blei eg glad og letta? Nja. Mest piss sur, faktisk. Det hadde kosta dei to kalorier å løfte av telefonrøret, ringe og fortelje at våpenet var i gode (?) hender. Det er tross alt ikkje som å rote bort eit skipar eller ei barnevogn. Følelsen av å sitte der borte og ikkje ane kvar børsa di er eller kven den har hamna i hendene på, unner eg ingen. Det skulle vel vere unødvendig å seie at dette forringa turen min ganske så kraftig.

 

Men det stoppa ikkje der. Dama fortalde at dei hadde gjort avtale om å fly børsa bort måndag kveld. Så skulle den fraktast med taxi (!) til Yorkshire. Dette fekk eg heldigvis stoppa. Eg tør ikkje tenke på kva som hadde hendt om den stakkars drosjesjåføren hadde blitt stoppa i ein rutinekontroll på M60 med eit våpen i baksetet som han visste nada om - men som visstnok tilhøyrte ein elles ukjend utlending. Konklusjon: Dei aner faktisk ikkje kva dei styrer med.

 

Det er vel med billigflyselskapa som med forsikringsselskap. "Det finst to priser. En før - og en etter skade". Eg har kravd Norwegian for ekstrakostnadene rotet påførte meg (våpenleige, treningsammo, og at samtlege outings måtte vere med stalker pga bruk av estate rifle). Korvidt eg når fram, kan eg gi eit vink om når saka er behandla.

 

Hos forsikringsselskapet er det lite å hente. Ved forsinka bagasje dekkjer dei kun utgifter til såkalte heilt nødvendige ting. Då tenkjer dei på kle, sko, hygieneartikler osb. Argumentet om at børse er høgst nødvendig på ein jakttur fell på steingrunn. Eg har sjekka fleire selskap; praksisen er lik.

 

Då har eg faktisk fått både svar og oppgjer frå Norwegian. Etter ein runde med purring. Ut frå dokumenterte ekstrautgifter som følge av bortroting av våpenet på Gardermoen, fekk eg refundert kr 2750,-.

Link to comment
Share on other sites

Et lite moment til når det gjelder sending av våpen og våpendel. Faktisk gjelder det innsjekket bagasje i det store og hele!

 

Så lenge du ikke skal reise ut av landet og inn til et land der det KREVES at koffert er låst med en slik moderne lås som amerikansk toll og imigrasjon har universalnøkkel til bør man ikke bruke koffert med slik lås eller slik hengelås. Da er det mye bedre å bruke en lås som må ødelegges for å åpne kofferten.

 

Jeg sjekket inn bagasje på Værnes og "noen" åpnet kofferten min med slik universalnøkkel og stjal verdisaker. Heldigvis var sluttsykkene i en annen koffert. De eneste som kan "vite med sikkerhet" at det er verdt bryet å åpne en koffert er den som sitter ved røngtenapparatet der all bagasjen blir sjekket. Og det er disse "privatansatte STASI agentene"!

 

For øvrig har jeg da i ettertid hørt at tyverier fra innsjekket bagasje er et merkbart problem på Værnes! Men det hindret selvsagt ikke politiet å henlegge saken umiddelbart! Det hadde i grunnen bare vært å sjekke 1-1/2 time med overvåkningsvideo, men det har selvsagt ikke politiet ressurser til.

 

Fordi kofferten ble åpnet med nøkkel så jeg ikke at den hadde vært åpnet før jeg kom hjem, og det er også dumt når man skal klage til SAS. Det er derfor mye bedre med en lås som må ødelegges, for da ser du det med en gang du får kofferten på båndet.

Link to comment
Share on other sites

Du må være en særdeles ydmyk og tålmodig person Brum, normalt skulle det blitt ganske saftige avisoverskrifter fra Værnes i sånne tilfeller...

 

 

Avisoverskrifter hjelper ikke er jeg redd.

 

Men du kan rolig korrigere din oppfaqtning av en ydmyk person! Tolmodig ja, men ydmyk, NEI!

 

Det var en skribent i et amerikansk "våpenpornoblad", tror det var Colonel Cooper?, som sa noe meget fornuftig:

'"Don't get mad, get even!"

 

Og det har jeg da til hensikt å gjøre......... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nåja, avisoverskrifter hadde nok medført at "Privat-STASI firmaet" hadde fått det travelt med å sjekke opp sine ansatte og innskjerpe rutiner, de er jo helt avhengig av tillit både fra oppdragsgiver og kunder/offer.

Og blant kundene har de ikke mye goodwill i utgangspunktet, så det skal ikke mye til før man løsner et snøskred av missnøye som kan være katastrofalt for imaget til firmaet.

 

Hvor mange banker ville f.eks. leie inn tjenester fra et firma som hadde et frynsete rykte. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Flyplassledelsen er orientert, politiet er orientert og "STASI" er orientert så jeg tror ikke det gjør noen stor forskjell.

 

Det som var interessant i saken er inrømmelsen av at dette er et omfattende problem på Trondheim Lufthavn Værnes!!

 

Man erkjenner problemet og det skal være spesiellt prioritert hos politiet, likevel blir saken henlagt!

 

Greit å ha god dekning på reiseforsikringen!

Link to comment
Share on other sites

At de involverte er orientert og likevel ikke løfter en finger er jo en klar indikasjon på at ingenting skjer så lenge saken får bli "behandlet" internt i fred og ro, det pleier å bli mer innsats når en nysgjerrig journalist ringer og spør.

 

Og i den sammenhengen kom jeg på at min far ble stående og vente på Værnes i håp om at kofferten hans skulle dukke opp, hvilket den ikke gjorde da den havnet på Gardermoen.

Men han la merke til en annen koffert som dukket opp, gjorde utallige runder på bagasjebåndet, før en litt smålurvete kar reiste seg fra en benk, tok kofferten og gikk.

Da min far forklarte saken for de "høye herrer" på Værnes var interessen minimal.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...