Jump to content

hvor mye bør en gjenomsnittlig jeger ha av poeng?


jh s

Recommended Posts

Vanlig 100m elgskive. 5sittende der syns jeg man skal fylle altså 25 poeng. 5stående, der jeg mener over 20 på 5 skudd er ok. Og 5skudd på løpende der syns jeg 0ver 20 poeng er ok. Åltså totalen må ligge over 60 totalt på 15 skudd på de forskjellige. Har sett stor forskjell på hva folk som skyter på banen til oss syns er ok. Altså et vanlig elgstevne skyting. Dette med vanlig jakt rifle uten skytter jakke å annet skyte utstyr.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er ok om jegerne klarer fem skudd innefor en stillestående pappring på 30 cm på 100 meters hold. Og så synes jeg det er ok å vite at de aller, aller fleste etterpå holder igjen skuddet hvis de ikke føler seg sikre på å avlevere et sikkert skudd.

Link to comment
Share on other sites

Er ikkje so opptatt av kor mykje kvar enkelt jeger eller skyttar klarar av poeng. Det viktigaste er at jegeren sjølv har skote so mykje at han/ho kjenner sine eigne begrensingar som jeger/skyttar og ikkje prøvar seg på skot som ein ikkje er kompetent til.

I tillegg setter skyteprøva grensa for kor god ein minimum må vere.

Link to comment
Share on other sites

Bra poeng truls. Derfor syns jeg flere av de som aldri har prøvd stående og skyting på løpende elg påstår at dette er skytestillinger de sjelden har har bruk for og derfor skyter kun sittende. Mange som har blitt overrasket etter å ha prøvd dette på banen å innsett at her må det trenes mere eller holde igjen

Link to comment
Share on other sites

Jegere som aldri skyter stående eller på løpende på banen, fordi de ikke bruker disse stillingene på jakt men holder igjen skuddet, vil disse aldri komme utfor ettersøk? Greit nok å ikke ville skyte stående på friske dyr, men alle jegere må kunne skyte stående dersom de skulle komme ut for et ettersøk.

 

Prøven er grei nok som den er, men mange jegere er helt patetisk dårlige skyttere. Om man skal kunne kalle seg en ok skytter er jeg enig med trådstarter at man i elgskytingen til NJFF bør fylle de fem sittende, (25) På stående bør alle klare å sette fem skudd i figuren i allefall, som gir 15 poeng, med et absolutt minimum av trening klarer de fleste mellom 20 og 25. På løpende bør man iallefall klare tre treff i elgen, helst mer.

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Tror indre 5 er 10cm. Det er disse jegerne det blir ettersøkt av. Skytter sine 30 pluss 2-3forsøk på oppskyting. Alle disse skuddene sittende og kommer på jakt og føler seg "trygge" på andre stillinger. Om det kommer dyr og forholdsvis lette på avtrekkeren. Ikke mange for året men litt irriterende at det er gjengangere. Å skylder på våpen eller optikk. Derfor et slikt spørsmål, skulle muligens vært formulert litt annerledes. Men slik er det her hvertfall. Og mener trening er bortkastet. Plages selv med å skyte stående tidligere å har i sommer mengde trent litt, ca 1800 og føler først nå at jeg kan skyte i stående stilling uten å være redd for bom. Dette har jeg erfart av egne opplevelser. Og syns muligens flere skulle tatt noen ekstra treningsskudd i stede for å være usikker når jakta begynner.

Link to comment
Share on other sites

5sitt 5stå og 5løpende elg. Max er 75 her. Hva mener dere en bør ligge på på hver gren og sammen lagt?

 

Jeg skyter ikke elgbane men jaktfelt - omtrent hver søndag fra januar til juni. Sittende, liggende og stående skyting på avstander fra 30 - 200 m. For min egen del betyr det at jeg blir godt kjent med rifla og mine egne skyteferdigheter og jeg føler at jeg er blitt en rimelig god skytter etter mange år på skytebanen.

 

Har prøvd løpende elg to ganger og vet at dette er ikke noe jeg gjør på et levende vilt med mindre jeg er på ettersøk og kanskje kun får den ene sjansen.

Link to comment
Share on other sites

Heilt klårt så er trening bra, men eg har opplevt fleire gode standplassen skyttere som nærast klikkar i skogen og fyllar storviltet med kular frå ræva til hovudet !! Trur ikkje det finst nokon fasit svar her, men som sagt, mengdetrening er sunt. Akkurat poengsum drit eg i, då for eg heller bli konkurranseskytter.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg ikke husker helt feil er kravet til bestått storviltprøve på elgbane = 5 treff sittende på stillestående elg, 3 treff stående på stillestående elg og 3 treff på løpende elg. Denne prøven ansees som litt vanskeligere enn den ordinære prøven på reinskive. Personlig anbefaler jeg alle jegere å prøve dette alternativet til skyteprøven. Den gir en god pekepinn på hva skytteren er god for og hva som egentlig er hans/hennes begrensninger.

 

ps. prøven på løpende elg taes med helmantel ammunisjon på elektroniske skiver. Så løp og kjøp en pakke med 50 skudd jaktmatchpatroner eller lignende. God trening og morsomt er det også :D

Link to comment
Share on other sites

Personlig anbefaler jeg alle jegere å prøve dette alternativet til skyteprøven. Den gir en god pekepinn på hva skytteren er god for og hva som egentlig er hans/hennes begrensninger.

 

Jeg har ikke tilgang til noe løpende elg. Og under min jakt skytes det ikke på dyr i bevegelse. Men siden mange av dere tydligvis gjør det, og trener på det, så anbefaler jeg at dere setter reinsimla eller elgen (pappfiguren) ut på 500 meter og prøver der.

Da vil dere oxo få en god pekepinn på hva skytteren er god for. Og så kan dere i fremtiden la være å rakke ned på oss som faktisk trener på å skyte vilt på denne avstanden.

 

Bare et lite tips ;)

Link to comment
Share on other sites

Det er disse jegerne det blir ettersøkt av. [...]

"Farleg" å prøve seg på ein sånn uttale...

Ettersøk kan det bli av alle jegerar. Uansett kor mange skot ein skyt for året, uansett om ein sett 5 skot i ei femkrone

på løpande elg, og definitivt uansett kva ein måtte meine om både eigne og andre sine skyteferdigheiter.

Før eller seinare i løpet av eit langt og aktivt jegerliv so vil dei aller, aller fleste jegerar oppleve dette med skadeskyting og ettersøk.

Det kan vere ulike årsaker til det. Men uansett er det lurt å vere litt audmjuk overfor dette med skadeskyting og ettersøk.

Link to comment
Share on other sites

Personlig anbefaler jeg alle jegere å prøve dette alternativet til skyteprøven. Den gir en god pekepinn på hva skytteren er god for og hva som egentlig er hans/hennes begrensninger.

 

Jeg har ikke tilgang til noe løpende elg. Og under min jakt skytes det ikke på dyr i bevegelse. Men siden mange av dere tydligvis gjør det, og trener på det, så anbefaler jeg at dere setter reinsimla eller elgen (pappfiguren) ut på 500 meter og prøver der.

Da vil dere oxo få en god pekepinn på hva skytteren er god for. Og så kan dere i fremtiden la være å rakke ned på oss som faktisk trener på å skyte vilt på denne avstanden.

 

Bare et lite tips ;)

 

Det hadde vert spenstig å prøvd seg på. Tror det hadde gått sånn ca rett i myra for relativt mange inkludert meg selv. Personlig så prøver eg å få så gode samlinger som mulig når jeg skyter og å skyte masse når jeg er på banen og ikke bare liggende. Blir ikke god å skyte med 30+5 skudd og de som havner i viltet man jakter på.

 

Er jo kjekt å prøve å skyte slik at en får mest mulig poeng.

Link to comment
Share on other sites

Det hadde vert spenstig å prøvd seg på. Tror det hadde gått sånn ca rett i myra for relativt mange inkludert meg selv

30cm sirkelen på 500m er ikke spesielt vanskelig å sette alle skuddene i om en legger til rette for det, det er ikke så god en ide å sitte på huk med glatte jaktdressalbuer på glatte jaktdressknær.. Kommer en seg ned på magen og får lagt seg til med reim eller tofot så klarer de fleste det, om noen forteller hvor man skal skru - det er det som er "trikset", særlig sideveis.

Løpe-elgen har jeg bare prøvd et par-tre ganger, den er jo elektronisk, og man har lite føling med hvor bra en egentlig skyter - målt i cm. Det er en elgfigur av udefinert størrelse som vises på skjermen. Men egentlig var det forbausende lite vanskelig, et par skudd for å kalibrere foranholdet, og der satt de. Alt var ikke 5ere, men den hadde neppe overlevd.

 

Uansett vil jeg holde det for lettere, og iallefall mer forutsigbart, å lande et dødelig skudd (eller poenggivende på elgskiva) på en stillestående elg på 500m enn på en som løper 100m unna. Begge deler er fullt gjørbart, men har et uforutsigbart moment i seg, og jeg innbiller meg at det er større når en skyter stående med lang arm. Ute i virkeligheten heter uforutsigbarheten også vind og hvor fort elgen løper, sålenge figuren holder konstant fart så er løpeøvelsen egentlig bare stående skyting.

 

Et svensk jaktblad jeg pleide å lese på 80tallet hadde engang er serie som gikk på anderledes, eller ekstreme skudd, en gang hadde de satt pappelgen på 915m (1000yds), og da klarte de ikke å fylle. Men konklusjonen var, da som nå, at man samler greit på et "ordinarie svenskt dasslock" - neste nummer skjøt de på løpeelgen, men på 300m... Foranholdet ble da omtrent et halvt elgvald, og de traff ikke noe særlig, før de spikret ei lekt på elgen, så det var noe å sikte på, langt framfor - da dro de fram en toppskytter, som skjøt "femettor", dagen lang

 

Uansett, så syns jeg at flere burde prøve både løpende elg, og langt hold, og kort hold - mange har vel knapt skutt på en blink som ikke stod på 100m? Det setter ting i perspektiv, og burde være en del av alle jegeres almenutdannelse.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Personlig anbefaler jeg alle jegere å prøve dette alternativet til skyteprøven. Den gir en god pekepinn på hva skytteren er god for og hva som egentlig er hans/hennes begrensninger.

 

Jeg har ikke tilgang til noe løpende elg. Og under min jakt skytes det ikke på dyr i bevegelse. Men siden mange av dere tydligvis gjør det, og trener på det, så anbefaler jeg at dere setter reinsimla eller elgen (pappfiguren) ut på 500 meter og prøver der.

Da vil dere oxo få en god pekepinn på hva skytteren er god for. Og så kan dere i fremtiden la være å rakke ned på oss som faktisk trener på å skyte vilt på denne avstanden.

 

Bare et lite tips ;)

 

Personlig vil jeg ikke prøve meg på løpende dyr, med mindre det er skadeskutt. Jeg skyter vell ett snitt på 66-67 peong på elgbanen. 25p sitt, 25p stå og 16-17p på løpende. Så for meg personlig er risikoen for stor til å løsne skudd på løpende dyr. Derimot føler jeg meg veldig trygg på avstander ut til 200-220 meter hvis jeg har en god skytestilling med anlegg.

Link to comment
Share on other sites

Personlig vil jeg ikke prøve meg på løpende dyr, med mindre det er skadeskutt.
Detter er vel det beste argumentet for å trene på løpende elg. Man trenger ikke nødvendigvis prestere i toppnivå, men vite hvordan det gjøres. Utfordringen med å skyte oppfølgingsskudd på evt. skadeskutt dyr i bevegelse på lengre hold, er kanskje noe man bør ha i bakhodet også. Ihvertfall før man prøver seg på hold man ikke mestrer 100%.
Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke tilgang til noe løpende elg. Og under min jakt skytes det ikke på dyr i bevegelse. Men siden mange av dere tydligvis gjør det, og trener på det, så anbefaler jeg at dere setter reinsimla eller elgen (pappfiguren) ut på 500 meter og prøver der.

Da vil dere oxo få en god pekepinn på hva skytteren er god for. Og så kan dere i fremtiden la være å rakke ned på oss som faktisk trener på å skyte vilt på denne avstanden.

 

Bare et lite tips ;)

 

Er det vanlig å skyte vilt på 500 meters hold? Hvilken utgangshastighet har kula da?

Link to comment
Share on other sites

Er det vanlig å skyte vilt på 500 meters hold? Hvilken utgangshastighet har kula da?

 

Tror ikke det er vanlig, men det skjer, akkurat som det ikke er vanlig å skyte på løpende dyr, men det skjer også - trolig mye oftere.

Kula har den samme utgangshastigheten uansett hold...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Selv skyter jeg fra 23 -25 på løperen, men jeg skyter ALDRI på en løpende frisk elg i skogen på hold over 50-60 meter uansett.

 

Her blir det for mange variabler ift underlaget elgen løper på, vegetasjon, hvilken hastighet elgen har osv osv.

Det er to vidt forskjellige ting å skyte bevegelig mål på bane og ute i felt.

 

På 50-60 meters hold har jeg skutt en del elg i fart, og holder da lengst frem i vitalt område. Bør dog kun skje i åpent lede som myr ol.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke tilgang til noe løpende elg. Og under min jakt skytes det ikke på dyr i bevegelse. Men siden mange av dere tydligvis gjør det, og trener på det, så anbefaler jeg at dere setter reinsimla eller elgen (pappfiguren) ut på 500 meter og prøver der.

Da vil dere oxo få en god pekepinn på hva skytteren er god for. Og så kan dere i fremtiden la være å rakke ned på oss som faktisk trener på å skyte vilt på denne avstanden.

 

Bare et lite tips ;)

 

Er det vanlig å skyte vilt på 500 meters hold? Hvilken utgangshastighet har kula da?

 

 

Denne rifla http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=73791 er blant annet kjøpt med tanke på å kunne skyte hjort på litt hold en gang.

180 grs kule i 875 m/s gir 2200J energi ut til 640 meter. Dvs. mer en nok for en hjort på 500 meter.

 

Men en må jo treffe det en sikter på, og skyting på 500 meter krever at skytteren har gjort hjemmeleksa si. Men det er heller ingen heksekunst om det er rolige vindforhold og en har kuler med lav vindavdrift. (I mitt eksempel g1 bc på ca 0.67). Hvor vidt en skal felle vilt på denne avstanden er opp til om jegeren er komfortabel med skuddet.

Dette gjelder jo alle former for jakt, og desverre er det mange som skyter spesiellt på løpende dyr uten å ha trent på det.

Link to comment
Share on other sites

Flytiden er 0.65 sekund. Ikke fler sekund. Konseptet her er at en jakter på dyr som ikke er klar over din tilstedeværelse og at en av den grunn har god tid til å planlegge eventuellt skudd.

 

Når det forøvrig er snakk om poeng en trenger for å kunne jakte så vil min påstand være at det må stå i stil med hvordan du jakter og er nesten umulig å kvantisere

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes ikke en skal klare noen poeng i det hele tatt... - den "løpende elgen" er død i utgangspunktet.

 

Det som en imidlertid må etterstrebe, er en mest mulig human avliving av det viltet en måtte skyte under jakt.

 

 

Selv om en har trent ekstremt mye på bilkjøring og er god til å kjøre bil, i tillegg til at bilen er av topp kvalitet og en drøm å kjøre, så må en likevel avpasse farten og kjørestil til de rådende forhold i trafikken. Sånn er det også med jakt og skyting.

 

Hvor god en er til å treffe en blink eller hvor godt utstyr en har, er en mager trøst den dagen en skyter på levende skapninger og ikke treffer der en hadde tenkt - ofte uten kjent forklaring.

Link to comment
Share on other sites

Flytiden er 0.65 sekund. Ikke fler sekund. Konseptet her er at en jakter på dyr som ikke er klar over din tilstedeværelse og at en av den grunn har god tid til å planlegge eventuellt skudd.

 

Når det forøvrig er snakk om poeng en trenger for å kunne jakte så vil min påstand være at det må stå i stil med hvordan du jakter og er nesten umulig å kvantisere

 

Øhhh ja, en liten regneglipp fra meg. Trekker meg rolig tilbake :oops::oops:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Jeg synes ikke en skal klare noen poeng i det hele tatt... - den "løpende elgen" er død i utgangspunktet.

 

 

Har skutt en hel masse skudd på løpern i år og den er definitivt ikke død enda :shock:

 

Mener nå at flere absolutt bør ta seg i nakken å prøve sg på løpern i steden for feks å sitte i benk i pøse ut pakke vis med skudd der. en trening du ikke har mye igjen for i jaktsituasjoner.

 

Når det hva som bør oppnås av poeng på en 100m elg så mener jeg det bør være et krav at du klarer å skyte 25 p sittende ringen er 25 cm her og 30 cm på prøven. Men på elgen har du en hvit prikk (15 cm) å holde på noe som gjør det mye lettere en prøven.

 

På stående bør nok den gjenomsnitlige jegeren ligge på 20-22 p mener jeg ! Det skal ikke fryktelig mye trening til før du nærmer deg 25p der heller

 

Løpende tja har du prøvd litt så bør det være mulig å få poeng på alle skkuddene der også DVS 15p husk at den ytre ringen 3p er 45 cm

mye av det med løpende går på å løse gåten ! og skjønne hvor du må holde hen

 

 

Til sist det å få jegere til å skyte NJFF storvilt prøve ? glem det går jo 10 patroner ekstra jo !! de brukes heller opp i skytebenken !!

Link to comment
Share on other sites

Eg jaktar hjort og har aldri skote eit skot på dyr som ikkje sto roleg med breisida til og alltid med støtte. Skal på elgjakt for første gong i haust. Trur eg begynner å grue meg. Skyte på løpande dyr... Er det slik at elgen alltid held same fart i skogen som blinken på bana der ein skyt på "løpande elg"?

Link to comment
Share on other sites

så klart all elg har samme fart ! er trimma på samme skinnegangen alle sammen

 

fra spøk til alvor

 

Nå var vel ikke dette snak om å skyte på løpende dyr eller ikke ! men jeg mener alle bør være seg bevist

hva som er nødvendig av feks foranholv ded behov feks ved et oppfølgningsskudd er ikke alltid dyret står rolig da.

og det behøver heller ikke være jegeren sin feil at førsteskuddet ikke sitter akkurat der det skal det er nok om at dyret vrir seg i skuddet feks og ja det har hendt mang en gang

Link to comment
Share on other sites

Er på ingen måte ueinig i at det er bra å trene, men heile utgangspunktet for tråden basert på oppnådd poengsum for ein jeger er noko merkeleg. Eg har skote på ei slik bane ein gong, på Kammersmellen 2012 og da hadde vi redusert fart. Absolutt moro å skyte på "løpande elg", men viss ein verkeleg skal trene på dette så er mitt inntrykk at ein bør trene på ei slik bane med ulik fart. Det er det som bør vere bra trening og så kan ein gi f i kor mange poeng ein får i forhold til eit oppsett med fast fart på elgen. Skulle gjerne hatt tilgong på ei slik bane sjølv, men dei er nesten like sjeldne som SV-arar som er NRA-medlemmar her i fylket.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Er det vanlig å skyte vilt på 500 meters hold? Hvilken utgangshastighet har kula da?

 

Tror ikke det er vanlig, men det skjer, akkurat som det ikke er vanlig å skyte på løpende dyr, men det skjer også - trolig mye oftere.

Kula har den samme utgangshastigheten uansett hold...

 

K

Hahahahaha, tror jeg pisser på meg! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Mener nå at flere absolutt bør ta seg i nakken å prøve sg på løpern i

Ja og nei, for svært mange er det du sier der bare visvas. Mange, om ikke de fleste, jegere som er innom vår bane for å skyte prøven er overhodet ikke der at de vil ha noen nytte av å bomme på løpeelgen - tvert imot burde de trene mer på liggende, og for den del skyting i benk, så de kunne få kontroll over stilling og avtrekk.

 

steden for feks å sitte i benk i pøse ut pakke vis med skudd der. en trening du ikke har mye igjen for i jaktsituasjoner.

Ideelt sett bør vel jegere trene litt på litt av hvert, jeg liker iallefall å prøve å være allsidig. Det viktigste er likevel å trene på situasjoner en kan komme opp i på jakt, og kanskje først og fremst den typiske situasjonen en skyter i på jakt. Men er en dårlig til å skyte, eller vil sikre gode skudd, slippe å lete, osv. kall det gjerne human avliving, så ER en tofot et godt hjelpemiddel - og trening i å plassere presise skudd fra ei stødig stilling er vel det som mest effektivt sikrer fall.

 

Dette er en jaktsituasjon, og jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor jeg skulle trene på "løpern" istedenfor på liggende?

0212173B-9695-4EA3-AB02-DC2D3F0598FE-2051-000002BB74C59878_zpsced6fb66.jpg

 

Det jeg prøver å si, som et par stykker tydeligvis ikke har fått med seg, er at all jakt ikke er som deres jakt.

I et elgdrev, har det absolutt noe for seg å skyte på elgen i fart - den stopper jo ikke. Og som det ble sagt "vi er nå i skogen for å ha ihjel denna æljen da" - ufattelig riktig. Man skal ha den ihjel, og som Pastoren sier: "det må være bly i lufta"... Man skyter jo på elgen der kommer løpende - ellers dør den ikke. Det var ikke jeg som fant opp begrepet "bremseskudd".

Så elgjegere vil ha nytte av å skyte på løperen, enten for å se hvor nytteløst det er, eller for å trene - avhengig av hvor gode de er til å skyte. Hvor kan vi forresten prøve den på 300m :wink:

 

Men å spørre, "hvor mye en jeger bør ha av poeng", underforstått på løpende elg, som forresten de færreste har tilgang til... Vi kunne vel like godt spurt hvor mange poeng bør han ha på 500m-skiva til NBSF? eller hvilken rundetid bør en gjennomsnittlig bilfører ha på Rudskogen?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...