Jump to content

Diskusjon rundt "Pluss1-knapp"


Erlend Meyer

Recommended Posts

Starter ny tråd her hvor folk faktisk kan svare.

 

Woff sammenliknet dette med telleren som ble fjernet, jeg er ikke helt enig. Telleren viser bare antall innlegg, det betydde at folk med finger-diare bygde opp "kred" med volum fremfor kvalitet. En +1 vil være basert på andres respons, og selv om det kan produsere flere populistiske innlegg tror jeg ikke det blir et like stort problem. Dessuten kan dette spare tråder for innholdsløse pluss1-innlegg, som kan forbedre lesbarheten. Det er heller ikke nødvendig å lage en offisiell statistikk ut av dette, det holder at slike "likes" står i innlegget.

 

Og, det er som kjent mulig å droppe løsninger som ikke fungerer.

Link to comment
Share on other sites

Har til tider savnet en sådann knapp selv, men jeg synes det er meget viktig at den ikke blir anonym(altså at forslaget til Vetus blir gjeldende, at der står hvem som trykket +1) er med på ett annent forum hvor "likerne" er anonyme, det står bare antall plusser, og der er det tendens til at det blir brukt som trakasering til tider. mange plusser i krangletråder kan oppfattes skjevt...

Link to comment
Share on other sites

På et annet fora jeg av og til frekventerer kan man trykke "like" eller noe tilsvarende,

og det kommer da opp under posten at "Erlend Meyer, VeT|Us og ABCD setter pris på dette innlegget".

 

Det synes jeg er en bra løsning.

Dette er relativt likt løsningen vi jobber med.

 

Sent from my Desire HD using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Har til tider savnet en sådann knapp selv, men jeg synes det er meget viktig at den ikke blir anonym

Jeg har aldri savnet noen knapp for "liker". Skal man ha slikt må man i det minste også ha en knapp ved siden av for "misliker"...

 

Når det gjelder dette med anonymitet så hadde jeg en noe bisarr opplevelse på arbeid. Jeg leste en sak på vårt intranett om en eller annen underdirektør som skulle slutte. Uten å legge merke til det må jeg ha kommet borti "likerknappen". Responsen var umiddelbar og overveldende. Jeg fikk telefoner fra kommunikasjonsavdelingen, fra personalavdelingen, fra IT og fra flere kollegaer. De må alle ha klikket seg inn for å sjekke hvem denne eneste personen var, som likte at direktøren skulle slutte. Jeg måtte forklare alle at; nei jeg kjenner ikke fyren overhodet og er derfor likegyldig til om han går eller blir. Flere tilbød meg så hjelp med å få fjernet min oppadvendte tommel. Jeg forsikret da om at jeg gir fullkomment f... i slikt FB-fjas, men at om det gledet dem kunne de gjerne engasjere IT i sine tommelfjerningsforsøk. Etter sigende var den vekk etter en snau halvtime!

 

Er det rart jeg ikke er på Facebook...

Link to comment
Share on other sites

Er det rart jeg ikke er på Facebook...
Der er ikke jeg heller.. :mrgreen:
Men! "Liker" opplegget lukter Facebook.. Fysj.
Enig!

Fordelen med en sånn knapp er jo at jeg kan bruke den som en 'lest' knapp.. Alle innleggene jeg leser i en tråd krysser jeg av med 'Liker'! På den måten fornærmer jeg ingen ved å utelukke de heller.. :lol:

Slår meg forøvrig at de som eventuelt bruker knappen kan fort bli satt i bås med 'uønskede' elementer.. Sjekk gjerne hva moderatorene på kammeret gjør med sånne her:

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=13&t=75883

 

Kanskje kammeret bør ha en "Sjekk stavinga" knapp også? Har faktisk savnet den muligheten NOEN ganger! 8)

 

Jeg ser nå at jeg har savnet 'pluss1' knappen noen ganger tidligere her på kammeret, men som regel er det da en flott anledning til heller å utdype innlegget eller skrive litt positivt om det aktuelle innlegget i stedet for +1!

Link to comment
Share on other sites

Som Erlend skriver litt lenger opp så er det på andre fora en "likerknapp" - jeg bruker den av og til på diverse hundefora. En grei sak egentlig - man får gitt uttrykk for at man er enig uten å måtte skrive ned en avahandling på hvorfor.

+1

( :lol: )

Link to comment
Share on other sites

Der jeg har sett slikt har knappen gjerne oppholdt seg i nedre høyre hjørne av en post. Jeg tror det ville være fordelaktig å legge den slik at den ikke ligger for nærme "rapporter"-knappen. Ellers er dette noe jeg tror kan være positivt for forumet. Man MÅ jo ikke trykke om man heller vil skrive :winke1:

 

Men den Tapatalk-meldingen kunne man kanskje spart seg for?

Link to comment
Share on other sites

Liker Facebook frie sider :)

Men! "Liker" opplegget lukter Facebook.. Fysj.

 

+1 :mrgreen:

 

Jeg mener at man bør grunngi sine meninger, uansett om man er enig eller ei. Er det ikke derfor det kalles et forum, det at man faktisk argumenterer for sine meninger, og skaper diskusjon? Selvsagt vil det alltids være mange som svarer allikevel, men FB, eller FF som det kalles i mine omgangskretser (hva det står for er ikke forumsegnet :roll: ), tilstander her på kammeret synes jeg ville ha vært trist. Er alltid like irriterende når man diskuterer noe på FF, og folk "rotter" seg sammen og "liker" alle innlegg som går imot, uansett hvor tåpelige de enn er. Hadde de i det minste sagt noe om hvorfor, og skapt en sakelig diskusjon... Og har man ikke noe mer å si og bidra med enn +1, er det etter min mening er det bedre å la være.

 

Hvis dette med +1 - knapp går gjennom, så håper jeg inderlig at det også skapes en -1 - knapp, slik at diverse innlegg kan nøytaliseres/vises uenighet med like lett som det er å vise at man er enig. For det er noe jeg virkelig savner på FF.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...