Jump to content

Kaliberet er .308, dyret er hjort, hva er favorittkule?


358 Norma magnum

Recommended Posts

  • 1 month later...
Veldig mye om kjøtt her, men hva bruker man i .308win for å legge ned hjorten så raskt som mulig..

 

Mest mulig energi overført og størst mulig sårkanal så viltet i sjokk så raskt som mulig?

 

Til det synes jeg Oryx og Fusion fungerer bra. De er begge lodda, men ganske myke kuler.

Så de sopper opp bra, men samtidig går de ikke i filler ved treff av bein på korte hold.

De blir i overkant brutale på rådyr synes jeg.

 

Personlig liker jeg 150 grains Barnes TTSX best.

Men jeg skulle ønske DN fikk opp øya og fokuserte mer på restvekt enn utgangsvekt på kuler. Så kanskje jeg kunne fått lov til å bruke 130 grains Barnes TTSX.

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt tidligere i tråden, ble det brukt 150gr Barnes TSX i fjor. Det samme vil bli brukt i år, men kula finner en ikke igjen (pass bakgrunn).

 

Ladet 150gr SMK (HPBT) col 71mm og Barnes TSX 150gr col 72mm med samme mengde N-11 (45gr - 45,5gr i den lotten jeg har, da 46gr gav flate hetter), og de går omtrent hull i hull med hverandre på 100m hold i min Schults.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Bruker Winchester Power Max bonded 150gr, og de fungerer utmerket på hjort. Har skutt endel rev med dem, og det viser seg at kulene ekspanderer veldig hurtig, Jørund Lien testet dem i bladet Jakt, og konkluderte med at det var en god patron for hjort, presisjon og kostnad medfatt, men kanskje ikke helt ideel til større Elg, pga hurtig ekspansjon.

 

Noen som har erfaringer med Winchester Xp3 150gr? Federal Vital Shok?

 

Remington Core Lokt Ultra?

Link to comment
Share on other sites

Har ikke lagt merke til denne tråden før.

Reagerer litt på tittel og noen innlegg, blant annet trådstarter.

 

Oppsummerer enkelt:

Hvor i all verden får man fatt i løp med kaliber 308?

Hvilke våpen finnes med kaliber 308?

 

Eller er det slik at kammerets medlemmer ikke vet hva kaliber er?

Link to comment
Share on other sites

Per-S: De fleste skjønner åpengbart hva trådstarter mener med kaliber 308, at det ikke står.308 eller .308win er trollskap fra deg å henge deg opp i. Av 58 innlegg her er det vel 2 som har bemerket dette om jeg ikke har talt feil. ref tråder om bedrevitende grinebitere på kammeret..... :wink:

 

Trådstarter: Du spør om hvilken kule å bruke på hjort, så spør jeg hvordan er terrenget ditt?

 

Hvor jeg har jaktet mest hjort er har jeg hatt skuddhold inntil 150m. Kunne vært lengre om jeg var ute etter det men ser ikke hensikten. Kan bestemme dyrene bedre på kortere hold (jeg i hvert fall).

 

Etter å ha sett resultat av nosler partition, N vulkan, N ballistic tip, SAko super hammerheas, Norma Oryx, Hornady ( div). endte jeg opp med å kjøpe opp alt jeg fikk fatt på av Lapua Mira. Denne spisse utgaven av Lapua Mega i 12 gram lades til bedagelig hastighet med et relativt raskt krutt. Kulene har jeg oftest ikke funnet igjen. Dette gir lite lyd og lite munningsflamme, fint på natta. Hvor langt dyra går avhenger av hvor du treffer. Jeg plasserer for at de skal bli på plassen. Min oppfatning er at det blir minst blod på denne måten.

 

Jeg har brukt konvensjonelle kuler. .308win trenger ikke annet uten at du går ned i kulevekt. Hadde mitt terreng sett annerledes ut ville jeg valgt annen kule. Som flere andre ville jeg nok valgt en homogen eller bondet kule på 140-150 grs.

Link to comment
Share on other sites

Mulig at jeg vil prøve Remington Core Lokt Ultra på bane, hadde vært interessant og sett hvordan den vil samle i forhold til det jeg vanligvis bruker, sikkert ikke så veldig stor forskjell, viktigste er jo etter skuddplassering i dyret, hvordan kulen virker etter treffet.

 

Og det er det mange gode tilbakemeldinger på når det gjelder Remington Core Lokt ultra.

Så kanskje verdt og prøve i felten også.

Link to comment
Share on other sites

Remington core lockt ultra er ei kule med same eigenskaper som federal fusion.Har lada core lockten og skote hjort med den .Fine slakt.Held ein knapp på swift a-frame 165 grain då den er hardare hvis ein skyt i bein,men litt vanskelegare å få presisjon med.Den krev litt hard ladning for at presisjonen skal vere topp.

Link to comment
Share on other sites

Du skal bare bruke 308en til elg, det går bra. Det som teller mest er et godt plassert skudd.

 

Ser det er mest blykule som nevnes. Som sagt av andre, Hornady er som regel veldig presis! Jeg har brukt mye Nosler , BT til rådyr, og Partition til større vilt. Har ladd med E -tip fra i vinter, men ikke fått prøvd virkninga i vilt enda.

I 308 Win ville jeg valgt 150 gr, i 30-06 168 gr E -tip.

 

PS - Federal fusion er vel ikke ei kule??? Det er vel navnet på ammo fra Federal. Ladd med Hornady eller Remington kule??? Korriger meg om d er feil?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...