Jump to content

ny i gamet, valg av våpen...


Ed Hardy

Recommended Posts

Hei,

Er snart klar for å søke på håndvåpen, og trenger derfor litt hjelp...

Har tenkt å bli med i de forskjellige feltklassene, henholdsvis finfelt, grovfelt og magnum 1.

Prøver det jeg kan av våpen når jeg er på banen.

 

I finfelt står valget mellom GSG 1911 cal.22, S&W M&P cal.22.

 

i grovfelt står valget mellom en Pardini GT9-6" cal.9. men er dette 9x19 eller 9x21? eller en CZ 75 tactical sporting. og sist Tanfoglio Gold Match cal.9x19.

(leveres colt goverment i 9mm? og evnt hvem leverer i norge? kan dette være et alternativ til ovenstående?)

 

I magnum 1 blir det en S&W 686 med 6" løp cal.357

 

men!? kan jeg ogsa skyte i militærfelt med 9millimeteren? og har jeg mulighet til en egen pistol i denne klassen?

det er ikke et must å ha flest handvåpen, men sjekker mulighetene.

 

S&W 38special snubnose, kan denne brukes i spesialrevolver? har en på hånd som fruen skal ha når hennes papirer er i orden.

får den billig og med litt ammo av en slektning som ikke har interessen lenger.

 

Ed

Link to comment
Share on other sites

Støtter kjøpet av Pardini GT 9. Den er i 9x19.

Dette er en av de aller beste pistolene du kan få til militærfelt. Jeg mener den aller beste.

Du kan også bruke den i grovfelt. Grovfelt skiller seg fra militærfelt bla. ved at de fleste standplassene oftest er enhånds. Pardinien er svært god å skyte enhånds med.

Skal du imidlertid ha to ulike våpen i mil/grov, er det i grov du skal skaffe deg en annen pistol.

Her er det pistoler i .32 S&W long som regnes som best. Eks Pardini HP 32. Anbefaler at du tar dette etter hvert.

 

Snubnosen må gå ned i "kassen" for spesialrevolver. Målene finner du i reglementet. Maksvekt på våpenet er 1000 gram.

 

Lykke til :-)

Link to comment
Share on other sites

GSG 1911 cal.22, S&W M&P cal.22. er vel bare såvidt medium egnet til finfelt, dette er jo typiske våpen som skal gi "realistisk" trening til sine storebrødre.

Tanfoglio GoldMatch og Pardini er svært gode alternativer til pistoler for militærfelt, og Pardini selges her i Norge i 9x19. 9mm er det kaliberet som brukes mest til militærfelt.

686 er ganske bankers i revolverklassen og Mag1.

En snubnose går garantert i spes.rev klassen

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville nå heller droppet grov felt (En klasse for .32 kaliber konkuranse pistiler av typ GSP O.L) Og skutt militærfelt med pardinein (I norge er den nok 9 x19)

De pistolene som du har listet opp som et alternativ til fin felt ville jeg styrt langt unna. Skal du ha et rimelig .22 alternativ ville jeg valgt en bruk Ruger MK 2/3, Browning buckmark, Highstandard eller lignende. De tøysepistolene som er laget for å selge fosdi de ser ut som tøffe våpen, gir sjeldent like stor skyteklede over tid som et godt våpen.

Til revolverfelt og magnum1 er en 6" 357 magnum revolver et godt valg. Og 686 er et av de bedre (Jeg ville vel vurdert ruger gp100 også)

Link to comment
Share on other sites

Du kan kjøpe 2 22lr om du er "frekk" nok til det :mrgreen:

1stk GSG-1911 og 1 annen 22lr, om du kjøper en "ordentlig" 1911 i .45 først for deretter å kjøpe GSG'en som vekselsett.

 

Nå har jeg ikke vært borti M&P sin 22'er, men GSG'en er alt annet enn en tøysepistol om man vet hvordan man bruker den og gir fin mengdetrening på 1911 (.45 er skamdyrt!). Bytt sikter og skift guide rod'en og avtrekksjobb, så har du en ganske bra pistol.

 

Men, ønsker du å treffe det svarte på 25m med minimal trening, så kjøp en brukt Ruger for en billig penge (Litt tung og god pistol, du klarer heller ikke å "drepe" den). Buckmark'en blir altfor lett i handa synes jeg samt et helvete å skru på.

 

Når det gjelder grovpistolen, så ville jeg gått til en 1911-pistol. 100 år gammelt konsept som brukes den dag i dag og behøver ikke koste skjorta di heller.

 

Magnum'en så holder en .357 i massevis. Der ville jeg også, i tillegg til S&W, sett på Colt.

Link to comment
Share on other sites

takker for svar :D

 

da kan denne brukes i klasse: 1F, 6F, 5, 4 og 7F..

 

begynner å bli en dyr ønskeliste.....

 

Fin: Pardini SP New Rapid Fire .22LR

Militær: Pardini GT9-6" .9mm

Revolver mag1: S&W 686 .357mag

 

med ovenstående håndvåpen så kan jeg delta i mange klasser :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

har dere noen tips til hva fruen kan bruke av 9mm? (vil da gå under millitærfelt).

hun trener nå med klubbvåpen cz75, dette er et standard våpen og passer "ok" til hånden.

Hun har prøvd en Shadow, men den synst hun var litt for tykt grep på (var vel et packmayer grep på)...

 

noen tips :) ?

Link to comment
Share on other sites

[...] angående 1911, [...] har du noen konkrete å vise til :oops:
Jeg skrev det der om nettskjæring siden våpenet var tiltenkt en kvinnehånd; god nettskjæring og kvasse grepsplater hindrer at våpenet ruller i hånden, selv om en ikke holder i skaftet til krampa tar en.

 

Alle pleier anbefale det de har selv, men det er unyttig her. Jeg har en Springfield Custom 5". De kan du i utgangspunktet gi opp å få tak i her i Norge lenger da det mangler importledd.

 

STI er en billig-"custom"-produsent som er veldig anerkjent i min klubb. Dessverre har de økt i prisklasse, så de er ikke lenger så konkurransedyktige som de var.

Les Baer http://www.intersport-bogstadveien.no/d ... &pageId=21 er merket jeg personlig ville satset på. De var i tillegg overraskende billige.

 

Det finnes andre merker, men det er bare disse jeg kan uttale meg om.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...