Jump to content

Hvorfor blåse i pipene?


Ørret

Recommended Posts

Mente jeg hørte en gang att løpene ikke ble like varmt vis man gjorde det, krutt røyken er vel varmere en skytter ånden/pusten? Men tipper det er mest for kulhetens skyld! For det ser jo helt rått ut når de gjør det..... Masse røyk og greier!!

 

mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Hender jeg også gjør det. Har ingen spesiell grunn. Men det er ikke for å være kul. Jeg er litt i min egen verden når jeg skyter, så hva andre måte synes om min "kulhet" er ikke i mine tanker.

Du kan også legge merke til at noen snur patronene etter at de har lagt dem i, slik at de står "helt riktig". Finnes til og med de som snakker med dem. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Gjør det sjøl rett som det er jeg altså, så jeg dømmer ingen! Jeg tror jeg gjør det mest for morro skyld, inspirert av nettopp de som er på tv. + att det er jo natulig og blåsebort røyken som siver mot deg...Aaah nå vet jeg hvorfor :idea: Når man er på bana må man jo ofte vente på att en del andre skal skyte, da med hagle munningen ned på matta og åpen hagle, da vil jo kruttrøyken sive opp i tryne på deg mens du står der og venter, om du da ikke har blåst det ut først! Derfor gjør de det :D

 

Mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Å dere ungdommer !! :wink:

 

Grunnen til at man blåste i løpene var fra den tiden man brukte svartkrutt. Slagget i pipene kunne bli jævlig hardt hvis det var tørr luft, men hvis man blåste ( pustet ) i pipene ville fuktigheten i pusten gjøre at kruttslammet holdt seg mykere.

 

I dag har det ikke noen større betydning bortsett fra coolhetsfaktoren. Vi har da vel alle sett gamle westernfilmer der man blåser i pipene. :thumbup:

 

Så vet dere det ungdommer! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Skjøt litt med Hagle i dag.

Eller nå ble det i går, siden kl er over 00:00

Røyken i løpet så ganske inntresant ut på en kunstneraktig måte..Men så måtte jeg blåse. klarte ikke å la være.

Synes det er litt kult å blåse for tiden.

Rett å slett blitt avhenging.. :)

 

ir2hhu.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hallo..... Jeg har vokst opp med Tex Willer, Sølvpilen, Jonah Hex, Bluebery, Captain Micky, Allan Kjempe,

David Crocket, Pioner, Morgan Kane, Metzgar, El Sordo, Sundance, Fargo, Edge, Pompel og Pilt....

Hvordan i helheimen skal jeg vendes av med å blåse i løpet etter skudd?

Link to comment
Share on other sites

legger merke til at ingen med pumpe eller halvauto gjør dette.. er vel logisk hvorfor:P

 

gjør det selv avogtil, men det er mest for å titte i løpet rett etter et skudd for å få et inntrykk av hvor mye gøgg som legger seg i løpet etter ammoen.. fint å vite syntes jeg! hvorfor jeg gjør det etter et skudd å ikke etter endt serie må gudane vite..?? (joda, jeg pusser hagla å kikker i løpet etter skytinga hvis noen lurte..)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...