Jump to content

Fjerne tennhette?


Sixpointer

Recommended Posts

Går det an få fjernet tennhetten når den allerede er satt i? Bortsett fra å skyte den da 8). Går det å presse de ut på vanlig vis, eller kommer de til å antenne da?

Var litt kjapp i vendingen her og glemte trimme de før jeg satt i tennhette, så de går ikke i kammeret... :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Har fjernet sikkert nermere 50st den på vanlig måte med ladeverktöy på en pistol/revolverpatron men den blir jo såklart ödelagt. Ville du ha ut dem hele og fine?

Nå bruker jeg värnebriller ved lading og det anbefales, hvis noe går galt er det kun örene som får en liten smell.

Link to comment
Share on other sites

Jeg slipper en dråpe våpenolje ned i hylsa for å "drepe" tennsatsen. Lar de stå en time eller to. Presser så forsiktig ut hetta. Trenger jeg å si at du må ha på deg briller og gjerne noe på øra :winke1:

En time eller to? Da kan man nesten likegjerne la vær tenker jeg.

Jeg har nemlig testet dette tidligere å kom vel fram til at en time definitivt ikke var tilstrekkelig til å uskadeliggjøre hetter.

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=17&t=59220&p=655062&hilit=kan+man+drepe+en+tennhette+med+olje#p655062

 

Husk på at om du bruker olje i hylsene så er det problematisk å bruke de etterpå. Om det ligger olje igjen i hylsa kan den bli upålitelig med tanke på tenning etterpå.

Link to comment
Share on other sites

Her var det jammen meg mange kreative forslag.

 

Skru hette utstøteren litt lengre ut sånn at den tar i tennhetta før du kalibrerer hylsa. Press ut tennhetta.

Har gjort dette flere ganger opp gjennom årene. Har aldri gått galt. Er ingen problem å bruke hettene på nytt.

Link to comment
Share on other sites

Bruker enten decaper eller rett og slett seizedia, og presser hettene rolig og forsiktig ut (bruker ikke opp i gjen hettene, det gidder jeg ikke).

 

Nødvendig utstyr er værnebriller, og hørselsværn.

 

Til opplysning har jeg sålangt presset ut ca 50 hetter på denne måten siste to årene, og aldri opplevd at noe skjer.

 

OBS! Sørg for at pressa er ren for krutrester og støv, før en setter i gang med utpressing av "live" tenhetter. Og tøm hette oppsamleren fortløpende for skarpe hetter.

Link to comment
Share on other sites

Hvis en skal presse ut hettene og ikke bruke de etterpå likevel; Hvorfor sitte i timer å nipresse saaaaaakte, eller fylle olje oppi hylsa og veeeeenteeee til oljen har satt hetta ut av spill?? Sett hylsene i børsa og ha litt "tørrknall-trening" i stua da vel! :lol:8) Åsså er det bare å peise ivei med pressa etterpå :) God kruttlukt i heimen er undervurdert! :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har heller aldri satt av en tennhette ved å presse den ut igjen, har ikke prydd meg med å bruke dem opp igjen men kassert dem.

 

+1!

 

Dette med olje i hylsa må jo fungere mot sin hensikt? Jeg ville i allefall kassert hylser som det har vært olje i, og da kunne man kanskje bare kassert dem først som sist? :)

Link to comment
Share on other sites

Å skyte de først blir vell gjerne litt vanskelig når problemet er at hylsene ikke går i kammeret ;)

 

Hohohoho.. :lol: Sånn går det når en begynner å dra på åra... teflonhjernen blir mer og mer gjeldende...detter av lasset fortere enn fy :smile:

 

Men...kanskje mer praktisk å kjøpe seg en mer lettvint hylsetrimmer i tilfellet framtidige blundere? Forebygging!! :idea: Haha! Det var smart! (Ingen som hørte lyden av kraftige åretak nei.? ) :)8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...