Jump to content

6,5 eller 223 ???


Wildman

Recommended Posts

Da kommer det noen spm tilbake. Skal dere skyte mye eller holde dere til treningsskudd før evt jakt?

Kommer dere til å ville jakte større dyr senere?

Rekylvandte?

 

Litt bakgrunn om hvor mye du/dere skyter og hvor dere evt vil med jakta hjelper mye.

Link to comment
Share on other sites

Smak og behag. Til gåsa vil begge fungere "like godt". Presisjonsmessig er det lite eller ingenting å gi bytte på.

6,5 gir meir rekyl, men fullt ut akseptabelt for dei aller fleste. 6,5 har fordelen av tilgjengeleg ammo i heile landet, og til rimeleg pris gjennom skyttarlaga. 6,5 er godkjent til storviltjakt om du skulle få sjansen til det ein gong.

223 er lettare å få ammo til i andre delar av verden, og ganske lett her heime òg (men ikkje så lett som 6,5). 223 har snillare (i praksis nesten ingen) rekyl og mindre smell, særleg med lyddempar.

Det er større utval av våpen i 223.

 

For å gi eit generelt råd: leit etter ei børse du likar, som passar deg og som går godt - det er viktigare enn kaliberet.

Link to comment
Share on other sites

223 gir en flatere kulebane og høyere hastighet,men er mer utsatt for vindavdrift om dere skyter på lange hold.

6,5 da rekner jeg med du mener 6,5x55 ? Dette er kanskje det mest brukte kaliberet til konkurranser.Også er det et mer allround kaliber til jakt enn 223.

Rekylmessig av desse to kalibrene skiller lite og har ingen betydning.

6,5x55 etter min erfaring har bedre pressisjon på lengre hold enn 223.Det er min erfaring,jeg har begge kalibrene og skyter mindre og mindre med 223. 223 har datteren min overtatt og bruker det på trening.

Link to comment
Share on other sites

Rekylmessig av desse to kalibrene skiller lite og har ingen betydning.

 

Eh? Med sammenliknbar ammo og våpen vil 223 ha rundt halve rekylen. Man kan få rifla mye lettere om ønskelig uten at rekyl blir et tema, eller ha en nesten rekylfri rifle som man kan skyte med hele dagen. For noen vil 6,5 være kos å skyte med, mens det for andre fort blir slitsomt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har heller ikke "problemer" med rekylen i 6,5x55, men som et innlegg nevner her tidligere så er det betraktelig lettere å skyte godt med mindre rekyl. Jeg bruker også hovedsaklig 222 på fugl og også en del på jaktfelt.

 

Begge kalibrene gjør jobben forutsatt at man velger riktig kule (og hastighet på denne). Skal du ikke jakte storvilt (eller har annet våpen til dette) så ville jeg ha gått for 223.

 

Men som sagt; begge gjør jobben så du kan jo se om det dukker opp knalltilbud på våpen i ett av kalibrene og handle ut fra det. Det er vel snart noen messe-"tilbud" på gan tenker jeg.

Link to comment
Share on other sites

6,5x55 har betydelig mer rekyl enn 223. Den skyver ut tyngre kuler med bruk av mer krutt og dermed er rekylen også større. Begge patronene har liten rekyl i forhold til vanlige storviltpatroner, men 223 er udiskutabelt vinneren dersom målet er mindre rekyl.

 

Til gjess og annet småvilt ville jeg har valgt en 223 (og satt på demper, så vil rekylen være så liten at du ser treffet på dyret i kikkertsiktet).

Link to comment
Share on other sites

Rekyltoleranse er en svært individuell sak, noen kan skyte med 375 hele dagen mens andre synes selv 6,5 blir slitsomt i lengden. Jeg er i den siste klassen, noen 3006 på jakt gjør meg null men å trene mye har aldri fristet stort. Kommer man ned i 223-klassen så blir det mye lettere, jeg merker stor forskjell på den og 6,5.

 

Men hvis rekyl ikke er et tema er 6,5 klart mest allsidig, du får bedre effekt med helmantel og mindre vindavvik. Og den kan brukes på alt vilt om ønskelig.

Link to comment
Share on other sites

Sjølv brukar eg 6,5 til småvilt, rådyr og hjort. Har inga røynsle med 223, men far min kjøpte ein slik berre med tanke på gåsejakt. No skal det rett nok seiast at han har til gode å skyte gås med rifla, men han er snerten og sikkert flòt til gås. Når det gjeld 6,5 og rekyl følar eg han er pinglete, men så er det den svakaste rifla eg har og dette er ein smaksak.

 

Til dine oppramsete viltarter, så trur eg 223 er meir "riktig" kaliber enn 6,5.

Link to comment
Share on other sites

Rekylen i 6,5 er ikke avskrekkende for noen. Ammo er billig 6,5. 6,5 tåler mer vind og 6,5 er mer fleksibel om det er poeng.

Jeg har en 222 som jeg aldri bruker, 6,5`en gjør alt bedre. 22 helmantel har også dårligere virkning enn jeg liker noen ganger, en butt 6,5 er mye bedre.

Link to comment
Share on other sites

Rekylen i 6,5 er ikke avskrekkende for noen

 

Det er en litt tankeløs påstand, det siste man bør gjøre er å "mobbe" på folk et grovere kaliber enn de trenger. At 6,5 er bedre pga størrelsen sier seg nesten selv, men hva er egentlig godt nok? En 223 kan gjøres lettere enn en 6,5 uten at rekylen blir i samme klasse, det har sine fordeler hvis man skal trene mye med børsa. Og så er det noe med å jakte spurv med kanon, det var grunnen til at jeg nå har gått over til 222. 3006 kan brukes til alt, men det blir å overdrive til mitt bruk. En 222 er litt marginal til noe, men alt i alt et langt mer balansert valg.

 

Jeg vet at jeg kommer til å skyte mye mer med den nye rifla utenom jakta, og det vil gi sikrere jakt. Det er tross alt bedre å treffe godt med en 22 enn å treffe dårlig med en 6,5. Så det er ikke noe absolutt svar på slike spørsmål.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tror ogsaa et spoersmaal som er verdt aa stille seg her er, hvor skal du jakte, hvilke hold tenker du aa skyte paa?

 

Er det mye vind der du skal jake gaas?

 

Hvis det er mye vind og hold paa over 250 meter ville jeg gaatt for 6,5. Jeg har selv 223 rem til gaasejakt og jeg sliter med aa treffe paa over 250 meter naar det er vind.

 

Jeg liker ikke aa skyte fugl med for hoey hastighet, med tanke paa sprenging av kjoett. 6,5 er kjent for aa prestere bra i moderate hastigheter og vil vaere et enklere kaliber aa treffe med de dagene det er vind.

Link to comment
Share on other sites

På norma sine sider står det at 6.5x55 sin 120 grains helmantel (fågel) med utgangshastighet 820m/s har kulefall på 134 mm på 200meter og 115 mm vindavdrift ved 5 sekundmeter sidevind.

Tilsvarende for 55 grain helmantel i 223 med utgangshastighet 990 m/s. Kulefall 104 mm og vindavdrift på 196mm .

Dette er fabrikkammonisjon inskutt på 100 meter, så min konklusjon er at hvis du sikter midt i gåsa på 200 meter blir det bom eller dårlig treff med begge kalibera, så er spørsmålet om det er så mykje verre å stille 10 knepp sideveis kontra 6 knepp på 6,5x55.

Og ting er sikkert er 6,5 stort nok til elg så er 223 stort nok til gås.

Link to comment
Share on other sites

Men hva om det er litt mer vind, og litt lengre hold enn 200m? Er det enklere aa treffe med 6,5 eller 223 for en relativt habil jegerskytter i felten? Og hva om du beregner marginalt feil, hvilket av de to gir deg bedre sjanse?

 

Jeg bruker selv 223 til gaas, men kunne heller tenkt meg 6,5. Det er i hvertfall saann jeg har tenkt...

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg skjoet ei gaas naa i vaar paa ca. 100 meter. Lungeskudd, kula suste gjennom og gaasa floey i ca. 20 sekunder foer enn den dalte ned fra himmelen og gikk i bakken langt oppe i en knaus, ble en kvarters klatretur for aa faa den ned igjen :winke1:

 

Men jeg har bestilt meg en brukt mauser i 6,5x55 som tidligere eier sier er veldig presis, saa faar vi se om det stemmer, og om gaasa gaar i bakken litt hurtigere...

Link to comment
Share on other sites

vi skyter veldig mye, vi bor 5 min fra skyte banen og er der ca 1 gang i uka. vi er vant med en 30-06 som spenner som et forbanna esel !

vi blir mest sansynelig å starte med kobbe jakt, er det lurt å kjøpe da lurt å kjøpe 6,5 ?

:D

Link to comment
Share on other sites

Det blir som allerede sagt litt smak og behag. Men hvis du skal jakte kobbe så er vel det definert som storvilt og da er vel 6,5 minimum. Jeg har både 6,5 og 223 piper til min jaktfelt Sauer 202, og har de siste årene kun brukt 223 da jeg mener jeg oppnår bedre resultat med den. Jeg lader selv og i 223 bruker jeg en Sierra 69 grs HPBT som jeg har målt til 849 m/s, mens jeg i 6,5 bruker en 8 grams Lapua Scenar som jeg har målt til 786 m/s. Jeg har ikke notert meg noen problemer med vindavdrift sammenlignet med 6,5 for hold opp til 200 meter. En av de store fordelene med 223 er at du kan skyte mange påfølgende skudd før pipa blir for varm (det skal bemerkes at jeg har neddreide 60 cm matchpiper som er litt tykkere en vanlig jaktpiper) i motsetning til 6,5 som blir veldig varm etter 10 -15 påfølgende skudd. Rekylen er betydelig mindre og nesten fraværende for 223 sammenlignet med 6,5. All rekyl påvirker evnen til å treffe presist uansett hvor rekylsterk du er - så hvis du er ute etter millimeter presisjon så er det en mulighet å redusere rekylen enten ved å gå ned i kaliber eller montere lyddemper... Det skal sies at jeg jakter ikke med 223, men 6,5 har jeg brukt på rådyr, hjort, elg og villsvin.

Link to comment
Share on other sites

Jeg må si meg enig i det som nettsurf skriver. Det er liten forskjell mellom rekyl på de to kalibrene.6,5 er det mest brukte kaliberet på feltskyting og jaktfelt.Har aldri opplevd at noen har hatt problemer med rekylen i 6,5.

 

Dette må vi da kunne plassere under "feil-kategorien". Beklager om noen føler seg støtt av dette, menneh..:

 

Har selv begge de nevnte kalibrene, og er de riflene jeg bruker mest, og det er BETYDELIG forskjell mellom de. Jeg har montert demper på begge, og 223'n trenger jeg ikke tenke på rekylopptak eller noe som helst, mens på 6,5'n er det såklart en helt annen sak.

 

Personlig mener jeg det er en helt annen sak å skyte med et våpen hvor du må tenke på rekylopptak, kontra å slippe dette.

 

EDIT:

Kan jo komme med min erfaring/anbefaling: Jeg har i det siste året nesten utelukkende benyttet 223'n, da jeg har jaktet mindre villt. Denne er glimrende til predatorjakt.. Ladet med ekspanderende i høy hastighet dreper den det den treffer. Har og skutt hare og rype med 55gr Lapua FMJ, noe som har fungert tilfredstillende.

 

Skulle jeg derimot dratt på gåsejakt, ville jeg tatt med 6,5'n. Har bare en følelse av at 223'n enten blir for puslete, eller at den vil ødelegge for mye. Her har jeg mer tro på en helmantlet halvtung kule, moderat ladd i 6,5. :)

 

Så, som du skjønner, du må jo kjøpe begge ;) Men som nevnt over, skal du jakte storvilt (kobbe), så MÅ du jo ha noe som støtter storviltkravene, og da er 223'n ute av bildet uansett.

Link to comment
Share on other sites

Erfaringen jeg fikk med 223 var at den var hærlig å skyte med, lite rekyl, lite smell og presis.

 

Ulempen derimot var at det var vanskelig å få tak i ammo i lokal sjappan, nesten dobbel pris i forhold til 6.5 på de få skuddan dem hadde inne.. kan være en ide å undersøke først hvis man ikke lader selv.

Link to comment
Share on other sites

Wikingen hadde et godt spørmål, hvorfor bare disse to alternativene? Om storvilt ikke er aktuelt vil en 6mm være verdt å vurdere, feks 243. Flatere og mindre rekyl enn 6,5, mindre vindavdrift og bedre effekt med helmantel enn 223. 6mm PPC eller BR er mer harmoniske patroner (og kjent for strålende presisjon i gode våpen), men også en god del særere enn 243.

Link to comment
Share on other sites

Erfaringen jeg fikk med 223 var at den var hærlig å skyte med, lite rekyl, lite smell og presis.

 

Ulempen derimot var at det var vanskelig å få tak i ammo i lokal sjappan, nesten dobbel pris i forhold til 6.5 på de få skuddan dem hadde inne.. kan være en ide å undersøke først hvis man ikke lader selv.

 

Nå vet jeg ikke hvor du bor, men generelt er ammunisjon til 223 billigere enn til 6,5 og tilgjenglig overalt.

Link to comment
Share on other sites

 

Nå vet jeg ikke hvor du bor, men generelt er ammunisjon til 223 billigere enn til 6,5 og tilgjenglig overalt.

 

Tja, Lapua scenar koster mellom 6 og 7kr i 6.5x55, i .223 koster scenar ca 11kr

Diverse billigamo til .223 beregnet på praktisk er jo billig, men kansje ikke av den kvalitet en ønsker til annet en praktisk skyting?

Link to comment
Share on other sites

 

Nå vet jeg ikke hvor du bor, men generelt er ammunisjon til 223 billigere enn til 6,5 og tilgjenglig overalt.

 

Tja, Lapua scenar koster mellom 6 og 7kr i 6.5x55, i .223 koster scenar ca 11kr

Diverse billigamo til .223 beregnet på praktisk er jo billig, men kansje ikke av den kvalitet en ønsker til annet en praktisk skyting?

 

Nå fins det virkelig en mellomting mellom lapua og barnaul da :) For ca 5kr får man god helmantel/fmj, billigere om børsa godkjenner s&b.

 

edit:skrivefeil

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ville nok gått for 223 rem jeg også til denne bruken. Har brukt 6,5x55 og 308 win osv og det er greit om du skal være en slik "one gun man" men alt til sin bruk sier jeg nå i dag. Til din bruk trenger du ikke større enn 243win men den er dyrere å bruke om du ikke lader så derfor går min mening til 223 rem.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...