Jump to content

Innkjøp av ladeutstyr


Aannerud

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har ladet ganske lenge på Rock chucker suprem ladesett nå, dette kjøpte min far og det står hjemme hos han. Men nå skal jeg kjøpe mitt eget så jeg kan sitte i ro og fred hjemme og lade. Lader jakt og trenings skudd og skyter ca 1000 skudd i året. Ikke noe konkurranse skyting utenom noen jaktfelt stemner for moroskyld. Så enorme mengder blir det jo ikke.

 

Med litt erfaring blir man ofte litt kravstor og jeg driver derfor og plokker ut det jeg selv mener er bra utstyr. Men litt tips og innspill hadde jeg satt pris på! Lader til 6.5, 3006, 9.3x62 og 5,56x55

 

Innkjøpsliste

 

- Presse: Forster Co-Ax. Denne er allerede bestilt

- Tennhetteisetter: Tenkte RCBS Hand Primer da jeg er fornøyd med denne. Noen som har noen andre jeg burde vurdere? Hvorfor?

- Hylsebrett: Noe billig, helst med 50 plasser. tips?

- Hylsetrimmer: Forester Original/Classic. Er dette ett godt valg? trenger jeg noe ekstrautstyr for og trimme de hylse typene jeg skal lade med denne trimmeren?

 

Så kommer det jeg lurer mest på

Vurderer og legge penger i en elektronisk kruttmåler og dispenser. og droppe annen vekt og dispenser(koster jo fort 1000,- ++ for hver av disse) men holder det med kun elektronisk? Og er det ett selvfølgelig valg av disse?

 

Jeg legger heller i litt ekstra kroner for og få noe som er bra og holdbart enn sitte med noe som er litt billigere men noe dritt og jobbe med! Og uansett har jeg god tid til og fordele utgiftene da pressa ikke var på lager før i November..

 

Takk for alle innspill!

Mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

hei , ser du har valgt rett presse ja :D

 

Sjøl så har eg forster sin hette i setter og den er eg svært nøgd med.

rcbs chargmaster har eg og hadde litt problem med denne men klarte å fixa dette ved å filke litt med tastaturet på vekta. Finnest jo fleire alternativ hornady, pact, smartassreloader osv vil anbefale å lese litt på nett om desse. Skal du kjøpe hylsetrimmeren til forester så kjøp den som har litt extra tilbehør . Du sparer jo litt på å kjøpe fra US og .

Link to comment
Share on other sites

Finner hylse trimmeren her http://www.natchezss.com/brand.cfm?cont ... %20Collets

 

Finner det meste du trenger hos Natchezss

 

ellers så er jo http://www.sinclairintl.com ein grei plass å handle. Når det kommer til chargemasteren så går det å bestille den i 110v og skite strømforsynig (eliminator)

Har handla ein god del på http://www.cabelas.com/ men trur det har vert litt tull med at dei ikkje sender dei siste åra.

Link to comment
Share on other sites

Se der ja, Takk! Litt annen pris enn på midway Norge og! Slipper vel unna alt for mye ekstra toll og greier når det er under 100$ og? Er sikkert ikke noe big deal og skifte strømforsyning nei. får vurdere det når jeg har bestemt meg. Takk for tipset!

 

Mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Hadde jeg ikke hatt noe kruttvekt eller mål hadde jeg i dag kjøpt en slik elektrisk kruttdispenser av et anerkjent fabrikat. Men et mål ville jeg hatt i tillegg, og da hadde jeg kjøpt plastmålet til Lee, Perfekt Powder ett eller annet til tett over kr 300,- !

 

Driver og tester et slik for tiden og jeg er litt imponert over det! 8)

Link to comment
Share on other sites

Ja tenker att jeg sikkert burde ha ett må i tillegg. Da gjør sikkert ett billig ett jobben. Høres bra ut att Lee sitt er billig og bra da! Uansett kan jeg ta meg god tid med å handle ett sånn tilleggs mål, evt få tak i ett brukt for slik og ingenting.

 

 

mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Støttes, selv om det ser billig ut er Lees kruttmål svært pålitelig og nøyaktig. Har et RCBS-mål også, men det samler bare støv nå. At Lees er lettere å tømme enn mange andre er heller ikke noen vesentlig ulempe, og skulle du mot alle formodning ikke like det er det så rimelig at du kan gi det bort til noen andre uten at det svir.

Link to comment
Share on other sites

Aaah, da mangler det bare til Villkatten da, det er jo en nedkrympet 6,5 swedish hylse så veien er vel ikke så lang for og fåtil en vil jeg tro..

 

Ved kjøp av elektrisk kruttdispenser ville jeg handlet i Norge pga garanti. Denne har fått mye skryt: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=27561630" target="_blank

 

Står egentlig mellom den og en RCBS Chargemaster 1500..

 

mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Den RCBS hylsetrimern er veldig bra og solid, min har fungert perfekt i over 20 år nå. Har faktisk samme kniven i fresen ennå og.

 

De pilotene som brukes på denne må da være verdens enkleste ting og dreie selv om man har tilgang på benk?

 

mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Da tror jeg handlelista er fullkommen:

 

- Forster Co-Ax Press

- Redding Kruttvekt Mod 2

- RSCB Universal Hand Priming Tool

- RCBS Trim-Pro Manual Case Trimmer Kit

- 2 Hylsebrett,

- Grade og rengjøringa verktøy til hylsene

- 6 Cross bolt die locking rings

 

Kommer på ca 5000,-

 

Også tror jeg ganske sikkert det blir en RCBS ChargeMaster 1500, men den skal kjøpes i Norge for garantien sin del! Det bli litt senere..

 

Takk for Tips og innspill!(Bare kom med flere om jeg har tatt noen dumme valg..)

 

Mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Dinna trimmeren ser jo kjekk ut http://www.littlecrowgunworks.com/wft.html" target="_blank" target="_blank

 

 

" target="_blank" target="_blank

 

Va jo genial vis det fynker... måtte jo bare få hjem en av de i 308 :)

 

Fikk prøvet denne i dag.. første inntrykk var iallefall bra.. trimma vel 150-200 hylser på veldig kort tid.. tok stikk prøver på lengden og den var 51 mm.. putta hylsa inn og så hørte du når den var ferdig å trimme.. genialt:)

Link to comment
Share on other sites

Hmmm burde holde meg i ro, men klarer ikke helt å la være....hva ønsker man å oppnå med en elektrisk kruttdispenser/vekt som ikke man ikke kan oppnå med et rimelig ok krutt mål?

Jeg kjøpe i sin tid RCBS sitt Rock Chucker sett, og jeg tror du fremdeles får det til rundt 3000,- og det er etter mitt syn helt topp og vil med noe øvelse produsere topp ammunisjon. 56,0 grs er vel 56,0 grs om det kommer via kruttmål eller elektronisk dispenserer? RCBS kruttmålet krever litt øvelse og krever at du gjør strøket med samme fart og bevelse fra gang til gang, men da er det veldig bra. Med et budsjett på 5000 ville jeg faktisk vurdert en Dillon 550b med fire stasjoner. Fantastisk bra kruttmål, med riktig sleide for ladningen er Dillon utrolig nøyaktig og jeg har sjeldent målbart avvik .Diene kan stå fast montert på en verktøy plate (sikrer at du får lik forming av all ammunisjon) og du slipper halvferdige ammunisjon vaklende rundt på et ladebrett.... For ikke å nevne at du kan lade mye mer på en kveld... Separat tennhette i setter har jeg heller aldri skjønt vitsen med så lenge de fleste presser har egne isettere på pressa. En hette som sitter riktig på plass gjør jobben uansett.

En RCBS kruttdispenser /vekt koster vel fort 3000 ? Og er etter mitt syn dårlig anvende penger hvis budsjettet er en begrensning og hvis budsjettet økes til 8000 er det mye annet jeg ville vurdert, Dillon 650 / Hornady Lock and Load med hylsemater....

Link to comment
Share on other sites

Smak og behag dette! Jeg har ladet på rock chucker i snart 2 år og det funker det ! Men fins mye som er bedre og enklere. Grunnen til att jeg vil ha elektrisk kruttmål og dispenser er att det er raskt og enkelt.. Syns det er tidkrevene og måleopp krutt når jeg skal prøve nye ladninger eller lade mindre mengder jaktpatroner. Kruttdispenseren er kjekk den om man skal lade mange like ladninger men med f.eks 20 jaktskudd til 4 forskjellige kaliber er den igrunn ubrukelig.. Nå har det ikke vært snakk om noe butsjett i tråden her, prisen får bli det den blir bare jeg får det jeg vil ha og mener gjør lade jobben rask og enkel! Mulig dillon 550b er bra presse men når jeg skal sitte ved kjøkkenbordet i en leilighet og montere ned når jeg er ferdig er den lite egnet! Poenget er ikke og trykkeopp mest mulig på en kveld heller.. Håndholdt tennhette isetter er i dette tilfelle og fåretrekke når man må legge i 1 hett om gangen i pressa, det gidder jeg ikke!

 

 

Mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Det er kanskje ikke videre pent å argumentere når du allerede har bestemt deg. Men, jeg vil påstå at jeg kan endre ladevekt fortere enn du klarer med krutt dispenseren i et kruttmål med en god ballansevekt evnt en elektronisk vekt. Mht plass og oppsett så har jeg montert mine Dillon 550 på "strong mounths" som igjen er montert på en skjærefjøl (30 mm heltre, 28 x 38 cm)(..det har jeg gjort med 1050 også...). Denne kan jeg ta med rundt omkring med hele lade stasen ferdig for lading på 2 minutter. I laderommet mitt er det to hull i ladebenkene som passer med to hull i fjøla, hvor jeg trer igjennom en bolt med vingemutter. Hvis jeg mot formodning får lov å lade i stua, tar jeg med to små hobbytvinger og fester fjøla på stuebordet, blir det riper eller merker skylder jeg på bikja. De fleste ladepresser jeg har vært bort i har rør du kan lade opp med 100 hetter slik at hetteisetting bare er et lite retur styk med ladearmen, eventuelt går automatisk (Dillon 1050). Jeg er tett på norgesmester i havesyke, men nårt sant skal sies så har jeg aldri klart å overbevise meg selv om at jeg må ha en kruttdispenser og slett ikke en elektrisk en...

Link to comment
Share on other sites

Bare å argumentere! Hjelper ikke meg så mye at utstyre du har passer deg bra.... Att du er raskere en meg hjelper lite når jeg ikke får deg med når jeg kjøper utstyre..Du er nok mange mange ganger raskere en meg til og bruke kruttvekt og kruttmål.. Jeg bruker frykelig lang tid på å stille inn krittmåle! sjekker og sjekker men blir aldri helt fornøyd.. Enten gir den for mye eller så gir den for lite. Kanskje jeg har for tighte toleranser ell så er jeg for dårlig til og bruke utstyret.. Uansett så bruker JEG laaang tid om jeg lader mye forskjelig! Hvilke presse som er best blir det vel aldri enighet om, akkurat som med kaliber! Jeg for min del mener jeg forester pressa passer meg bedre enn Dillon.. Syns den er volsom og har ikke kjent behovet for noe mer en enkelt stasjons presse.. Uansett om det funker og flytte dillon pressa rundt tror jeg forester pressa egner seg bedre!

 

 

Mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Hmmm burde holde meg i ro, men klarer ikke helt å la være....hva ønsker man å oppnå med en elektrisk kruttdispenser/vekt som ikke man ikke kan oppnå med et rimelig ok krutt mål?

 

Med mindre en skal lade ørti patroner med samme kruttmengde så sparer en tid; si en klarer å justere inn målet på 10 forsøk; det er minst 20 ladninger som tømmes tilbake i målet med et manuellt kruttmål. Med et elektrisk har en krutt i 20 hylser.

Link to comment
Share on other sites

Som regel når jeg skal lade 20 jakt skutt så ender det med att jeg har hatt alle ladningene innom vekta uansett og jeg har ikke fått justert inn kruttmåle så jeg er fornøyd iløpet av denne tiden.. Eneste gangene jeg har hatt nytte av det er vis jeg lader 50 treningsskudd og innstillinga er urørt når jeg skal lade 50 nye av samme slage.. Da er jeg heller ikke så pirkete på litt +/- med krutt..

 

 

Mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

"Hemmeligheten" med manuelle kruttmål er at du må kjøre strøket likt fra gang til gang. Når du endrer volumet så kjør igjennom 2 - 3 ladninger som du bare hiver tilbake i målet uten å veie. På kruttmål som sitter på ladepressa så blir bevegelsen automatisk jevnere. Noen kruttmål er sikker bedre enn andre men jeg har god erfaring med både RCBS og Dillon.

Er forøvrig enig at det meste er smak og behag, ... men noe er også dyrkjøpt erfaring.. lykke til med Forster'n og om ikke noe annet så er jo RCBS chargemaster'n kul på benken. :)

Link to comment
Share on other sites

Som sagt har jeg lada i snart 2 år så jeg vet hva jeg vil ha og hvilken laderutiner jeg har så da er det jo grenser for hvor bomkjøp det får blitt. Har ladet på enkeltstasjons presse og aldri følt behovet for noe annet, har vel noe med mengdene jeg lader.. Når jeg vet jeg vil ha en enkeltstasjons presse får det vel ikke blitt veldig gælig med forester pressa sku je tru! Dillon og kruttmål, vekt er garantert gode greier det og! Men Jeg har prøvd det og får tydeligvis ikkeno dreis på det.. Så da får vi håpe kjøpet blir en fornøyelse og ikke en dyr erfaring! Sku jeg ta feil skal jeg være mann nok og gi deg beskjed;)

 

 

Takk for innspill

Mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

PS hvis du ikke allerede har en god kronograf ville vel jeg brukt de penga på det ... det ene kruttkornet fra eller til betyr langt mindre enn en hel rekke andre faktorer som temperatur, hvordan ammunisjonen din oppbevares, våpenpuss ... og det er for de fleste veldig begrenset hvor lenge det er morro å lade 20 og 20 skudd for testing - etterhvert lader man for å skyte og ikke skyte for å lade... og da tror jeg at dispenseren kommer til å samle støv - men det er nå min mening. En kronograf har du glede av lenge, og du blir fort en populær mann på skytebanen.

Link to comment
Share on other sites

Haha, det har jeg.. Du har virklig ikke lyst til att jeg skal kjøpt elektrisk kruttvekt og dispenser skjønner jeg:p Det kan da ikke bli så feil, mange som er knallfornøyd.. 98% av de har prøvd metoden du bruker, du har ikke brød deres..;)

 

 

 

 

Mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Det snakkes endel om å stille inn kruttmålene, den beste løsningen må jo være å ha et kruttmål til hvert kaliber man lader jevnlig på enstasjonspresse. Samt en verktøyplate ferdig oppsatt til det man lader på f.eks. Dillon 550. Hvis man da i tillegg har en RCBS Chargemaster for å lade mindre kvanta eller testladninger så høres jo det bra ut. Jeg har i grunnen bestemt meg for å kjøpe en slik til nettopp det formålet, men så hender det jo at jeg skal lade noen testladninger til et nytt kaliber eller et nytt våpen.

 

Når det gjelder håndholdt hette setter så bruker jeg det ofte, det går for meg raskere enn å bruke hette setteren på enstasjonspressa. Jeg bruker da en fra RCBS.

 

Jeg har flere RCBS uniflow kruttmål som står ferdig innstilt til forskjellige kaliber, og jeg har ikke hatt problemer med de kruttmålene. Jeg har forøvrig ikke hatt problemer med kruttmålene fra Dillon heller. Det jeg derimot har hatt problemer med er et Lee kruttmål og et Lyman kruttmål, de fikk jeg ikke til å fungere slik jeg ønsket.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...