Jump to content

Skyte rotter med 22lr?


Akanozze

Recommended Posts

Det er sånn at viltloven og forskrift om jaktider og jaktbart vilt slår fast at "jaktbart vilt" er vilt som det er fastsatt jakttid for.

 

Jeg kan ikke se at brunrotte (Latin: Rattus Norvegicus) er av de arter som det er fastsatt jakttid på, altså er brunrotta fredet! :mrgreen:

 

Skitt jakt :lol:

 

Jeg og en kompis hadde stor moro en gang i tiden ved å legge oss ned med salongen ved en søppelfylling ved Kongsgården på Bygdøy, og så plaffet vi rotter som det yret av på denne fyllinga. Det datt stort sett en pr skudd, men tilgangen på rotter syntes å være uendelig og i hvert fall større enn vår tilgang til ammo :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg og en kompis hadde stor moro en gang i tiden ved å legge oss ned med salongen ved en søppelfylling ved Kongsgården på Bygdøy, og så plaffet vi rotter som det yret av på denne fyllinga. Det datt stort sett en pr skudd, men tilgangen på rotter syntes å være uendelig og i hvert fall større enn vår tilgang til ammo :lol:

 

Høres morro ut! Virker som god skytetrening, samtidig som du fjerner skadedyr :D

 

Har du noen mening om hva slags åte som vil lokke mest rotter, og når på døgnet? Er jo ikke lov med kunstig lys, så kan bli vanskelig på natten, selv om det er ganske lyst midt på sommeren :)

Link to comment
Share on other sites

Veit ikke hva som ville funka bra som åte, men vil tippe det meste som er spiselig. Men tenk nu nøye igjennom hvor du legger ei slik åte. Kommer det mye rotter blir det ikke akkurat trivelig der. Jeg ville heller funnet en plass der det allerede er mye rotter.

Link to comment
Share on other sites

Heldigvis er ikke Brun Rotte tatt med i noen bestemelser.

Og den er ikke fredet. Den er vel den vilt arten som drives hardes jakt på med, Gift, feller og alt annet en har for hånden.

 

Jeg håper du skjønte at jeg var i ironi-modus? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Rotter er skadedyr og er ikke fredet, tvert imot omfattes de av Forskrift om bekjempelse av skadedyr og man har plikt til å iverksette utryddingstiltak dersom dyrene observeres på egen eiendom eller innretning.

 

Man kan bruke nesten hva som helst til å bekjempe dyrene, forskriftens definisjon av "bekjempelsesmiddel" er herlig vid. Det er, som Varj skriver, ikke jakt.

Link to comment
Share on other sites

Ja, men husk på at for de flestes vedkommende er det flere regler enn våpenloven og eventuelt skadedyrforskriften som kommer til anvendelse, bl.a. grannelova, politivedtekter m.m., slik at det ikke nødvendigvis er anledning til å åpne ild mot skadedyr uten videre. Caveat iaculator.

Link to comment
Share on other sites

Tråd ryddet. Ingen får pm, dere ser selv hva som er fjernet.

 

Å ta ut skadedyr med luftgevær er forbeholdt personer/firmaer som driver spesielt med dette og som har godkjente tillatelser til slik skadedyrsjakt. Derfor trenger vi ikke diskutere jakt med luftgevær her.

Link to comment
Share on other sites

Greit nok Hr MOD at luftvåpen til skadedyrbekjempelse krever spesiellt løyve, men det som kanskje er mye viktigere å få fram er at man bør bo "noe landlig" hvis man ønsker å skyte rotter med salong i .22LR. I et gjennomsnittlig boligfelt bør man nok overlate slikt til det samme spesialistfirmaet som driver med luftvåpen. For å si det noe grovt vil "alle" boligfelt ha minst en nabo som ringer til politi hvis du begynner å avrette rotter med salonggevær! Har du et veldig greit forhold til lensmannen kan du selvsagt spørre om han gir deg lov, men jeg tror ganske sikkert at han svarer nei!

 

Da jeg var ung kunne man nok "komme unna" med slikt, men i dag? Er redd det blir en grusom hurlumhei!

Link to comment
Share on other sites

 

Da jeg var ung kunne man nok "komme unna" med slikt, men i dag? Er redd det blir en grusom hurlumhei!

 

Se ovenfor om skyting av "kongelige" rotter på Bygdøy. Hadde vi gjort dette i dag hadde det nok blitt en del "hurumlei" ja. :mrgreen:

 

@Kjell Olav

 

Pelias er helt OK, vi har fast avtale med dem, men du snakker om ca 2500 kroner pr kvartal! Du får mye 22LR for det :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Akanozze og Kjell Olav,

 

Som jeg skriver, man bør bo "noe landlig", men som vi ser av enkelte tråder her på kammeret er ikke det alltid tilstrekkelig heller. Folk ringer til "Onkel" når det trenes skyting på nabogården osv.... men jeg tror da de fleste kjenner sine naboer og har en viss forestilling om hvordan de vil reagere. Og gjør du ikke det er det da på høy tid at du stikker innom nabogården og tar en kaffeprat. Man skal pleie sine naboer vel og på den måten unngår man mange problemer.

 

Og vi skal ikke være helt blinde for hvordan dine naboer oppfatter deg:

"Den derre bykaren som kjøpte småbruket oppe i lia. Det smeller nå fælt der oppe da! Kanskje jeg burde ringe Olaf Lensmann?"

 

Hadde bykaren oppe i lia giddet å kjøre rundt til naboene sine og si: "Hei, dette er meg og er nå nabon din" ville de visst hvem han var og da er alt bare så mye mindre farlig. Men når folk ikke gidder å hilse på når de flytter inn i villastrøk heller er det kanskje for mye forlangt at de skal kjøre til naboer som ligger noen hundre meter borte.

Link to comment
Share on other sites

Er enig i det du skriver, ole brum.

 

Høres veldig fornuftig ut :)

 

Tror mange har misforstått litt her.. Var ikke meningen og spørre om å skyte rotter fordi jeg har tenkt å gjøre det, men mer av ren nysgjerighet.

 

Har ikke noe potensielt skadedyrproblem heller.

 

Så da blir vel konklusjonen at jeg holder meg unna rottene :)

Link to comment
Share on other sites

Det er nok mye mer effektivt å legge ut "Klerat", men gift er dumt hvis du har katt!!! Katten kan bli syk/dø hvis den spiser mus/rotte som har fått i seg gift!!

 

Og det er faktisk god trening og "gysla morosamt" å jakte rotter på søppeldynga!! Men nå er det vel ikke lov lenger å ha slike søppelplasser, selv ikke på landet. Og så er det som vi har vært inne på endel forhold som må tas med i betraktning som vi gamle slapp å tenke på i vår ungdom.

 

Kan nevnes at President Roosevelt drev med skyting av rotter som tidsfordriv.

Link to comment
Share on other sites

Begge de nevnte presidentene lå nok pent i sine graver da jeg ble født. :)

 

Men jeg er så gammel at jeg kunne gå på "Coopen" ( samvirkelaget ) og kjøpe hagle og skudd med BLYhaggl uten noe som helst papirdill. :D

 

Jeg lærte friluftsliv i ungdomsheimeværent og hadde Mauser M98, AG3 og MG34 og en grei posjon ammo stående ved siden av senga i en alder av 16 år!!

På den tiden var ungdomsavdelingene "MOB" avdelinginger. :wink:

 

Er litt for ung til å si at "RockaBilly" var min musikkform, men ikke langt fra. 8)

 

Var engasjert ungdomspolitiker da AKP/ml gikk i tog i gatene og drømte om "væpna revolusjon", jfr "Gymnaslærer Pedersen" :roll:

 

Da kan dere jo prøve å tippe da....? :lol:

Link to comment
Share on other sites

Da kan dere jo prøve å tippe da....? :lol:

 

Jeg vil, jeg vil!!

 

Du er mellom 58-62! 8)

 

Forøvrig hørte jeg her forleden dag om en som hadde hatt sommerjobb med å skyte rotter med 22 lr. på ei fylling i Kongsberg. Forutenom lukta må jo dette være greit arbeid :P Mener å husker han fikk 2 kroner rotta, så veldig godt betalt er det jo ikke, men det burde jo være bra skytetrening! :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Litt kjedelig å skyte på papir i lengden, og det er ikke annet enn mink, mårhund og villsvin som er jaktbart denne tiden, så vidt jeg vet, så tenkte at det hadde vært morro å skyte rotter og mus, da disse også regnes som skadedyr.

 

Men som sagt, i og med at det ikke er noen konkrete lover og regler om dette temaet, tror jeg det er best og la det ligge, og være på den sikre siden. :)

Link to comment
Share on other sites

Man skal pleie sine naboer vel og på den måten unngår man mange problemer.

En liten historie. Helt OT dette også da.Handler ikke om rottejakt i det hele tatt og hvertfall ikke med 22LR....men jeg prøver :wink:

Har en kompis som bor på "flatbygden" Han er nabo med lensmann i bygda.

Kompisen er ivrig skytter, jeger og ikke minst hjemmelader. I den forbindelse tester han en del. Står i låven og skyter oppi bakken. Om vinteren er det åtejakt på rev som gjelder. Smeller både natt og dag da. I begynnelsen ringte lensmann titt og ofte. Lurte fælt på hva kompisen dreiv med. Lensmann fikk grei forklaring hver gang han. Etter hvert gadd ikke lensmann å ringe. Han hvisste jo hva som foregikk.

 

Mottoet til kompisen er å skyte et par tre smell hver dag.....uansett......bare for å tilvenne naboene smell.

Har fungert helt topp derigårn. Har mere slækk på smell da sier han.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...