Jump to content

This are my rifles.....


mork

Recommended Posts

Bare et lite bilde for å synliggjøre at synth ikke er enerådende i dette landet....

 

I riflekaliber er jeg ganske enkel: en .22 lr, en .222 rem og tre .308w

 

Disse har, etter flere år med prøving og feiling, blitt optimalisert med egnet optikk til tiltenkt jaktform.

 

Kort forklaring fra toppen og nedover:

1. Tikka M55 Supersporter. .308w. Gjenget for demper/14x1. Skal ha på picatinny på den denne måneden, slik at både Swaro og Zeiss (beskrevet under) kan brukes. Denne rifla har egenskap av å samle tett på lengre hold. Kjøpt av H. Stenvaag. Posteringsrifle. Brukes med demper. Se link: viewtopic.php?f=31&t=19171&start=0&hilit=tikka+m55+lengre+hold" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

2.Tikka M55 Lux .308w. Gjenget for demper/14x1. Har picatinny. Fra 1981. Skutt 80 skudd gjennom løpet. My dream! Innmark og utmark der lyset er krevende. Kikkerten er en Swarovski PV-N 2,5-10x56 (muligens den beste kikkerten for bøjakt). Både postering- og aktiv "brølejaktrifle". Brukes med og uten demper.

 

3. Winchester Featherweight XTR .308w. Gjenget for demper/14x1. Montert i sterke Leupold: Swarovski AV 3-10x42. Rett stokk og lav montasje. Lett vekt. Meget god rifle i utmarka. Lett!! Brukes uten demper.

 

4. Sako Vixen .222 rem. Gjenget for demper/14x1. Har picatinny. Fra tidlig 60-tallet. Står en Zeiss Victory FL 4-16x50-ret 60 på denne. Tiltenkt småvilt, spesielt rev. Brukes mest med demper.

 

5. Anschütz 1451 kal. .22 lr. Kappet til 42 cm. Gjenget 14x1. Kikkerten er en Nikon Buckmaster 4-16x40. Kråke/blink-rifle. Brukes med demper. Muligens for kort løp. Farta øker og jeg får ikke optimal demping....

 

Til disse riflene kan jeg skru på en A-tec tmm-5 kal .30 eller en Hausken mini .224 (til .222 rem og .22 lr) Begge i 14x1.

IMG_2279.jpg

 

Your next!!! :arrow:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Mork la vel neppe opp til noen debatt om hva folk her inne føler om det å legge ut bilder og snakke om sine våpen ved å lage denne tråden? Jeg tolker hvert fall det første innlegget dithen at han ønsker at flere skal kaste seg rundt og legge inn et bilde av sine våpen og i tillegg skrive litt om bruksområder, optikk til de enkelte våpnene osv.

 

Jeg har dessverre ikke noe som ville være av interesse for folket her inne, så jeg beklager for OT.

 

EDIT: Skulle noen ha en reaksjon på det her så kan de gjerne sende et pm, i stedet for å søple til tråden videre. Håper en moderator rydder opp først som sist.

Link to comment
Share on other sites

Tikka M 55 og M65 falt jeg for alt som guttunge. Solid bastant kasse, godt skjefte, og høy kvalitet. Skal ha en sånn etterhvert. Har bare brukt org. mont. på minne Finner, men picatinny er mest fleksibelt ja :D

Link to comment
Share on other sites

Har lys på åtet. Har lyst på mer enn 10x forstørring. I tillegg kan FL`n kan brukes på "lengre hold".

 

Finnlight: Om jeg eller en terrorist ville hatt en .338 Lapua med topp langholdsegenskaper, hvor skulle vi lett?

Sunnmøre? Yes!

 

Les: Det er slikt som beriker kammeret. Flere tusen rifler er beskrevet i alle vinkler og millimeter. Med relativt kjente eiere. Jeg er lat og gidder ikke lage mange tråder. Enkelt for nostalgiske tjuver som vil ha treverk og lange løp.....

 

Jobber du i forsikringsbransjen? Er jeg din kunde? Visst nei på siste spørsmål: Dropp tråden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker våpenvalget ditt, både mekanismer og oppsett. Jeg ville valgt andre kalibre enn 308, men det du gjør med tilpassing av hvert enkelt våpen til et spesielt bruksområde er noe langt flere burde gjøre. Det vitner om et ønske om maksimal uttelling i hver enkelt jaktsituasjon. Jeg gjør noe av det samme, men i tillegg til optimalisering av våpen så velger jeg også kaliber som jeg mener er optimal til jaktformen. Ulempen med dette er at jeg oftest må ha flere våpen med på jaktturer.

For eksempel bruker jeg på bøjakt 9,3 med en 6-24x72 Zeiss, det er det optimale for å plassere kontrollerte skudd på beitende hjort. Dersom jeg ikke ser dyret ligge dødt etter skuddet så er våpenet ikke egnet til å dra med for å lete etter dyret, da trenger jeg et mer hendig våpen for raske oppfølgingskudd i tilfelle dyret skulle være i live.

Snikjakt i bratte vestlandslier krever et annet våpen, det må lett og være tilpasset for raske stående skudd, nærmest som hagle.

 

Dette forklarer at for en allsidig og seriøs jeger er en våpengarderobe på 6 våpen helt utilstrekkelig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...