Jump to content

Forsvarets miljøammo - Andre skader enn utslitte piper


IceMan

Recommended Posts

  • 3 weeks later...

Når det gjelder 9mm så har jeg klyvd en kule fra en 09 lot .Den er noe lengre enn ordinære bly/tambak og veier bare 110 gn mot 115 gn Kjernen er utrolig nok rent kobber med en tykk stålmantel som er forkobret på begge sider.

I et klemmevektøy satte jeg en viss kraft på en ordinær bly/ tambak og reduserte diam fra 9,0 mm til 7,5 mm .

På miljøkule kunne jeg ikke måle urundhet med samme kraft Selv etter at jeg doblet kraften kunne jeg ikke måle urundhet.

 

Disse kulene må være svært kostbare å produsere og kostbare å bruke for de formelig spiser opp våpnene da ikke er konstuert for disse harde kulene som ikke fjærer under riflingstrykket slik som konvensjonelle.

Det ser ut til kruttladningen er vanlig , dermed blir rekylimpulsen bakover mye heftigere med mye kruttslam som følge

 

På 556 mm har man en " myk" stålkjerne med en tradisjonell tambak utenpå. Dette gir heller ikke fjæring under riflingstrykk .Resultatet er slitte piper , altfor rask ladebevegelse av sluttsykket som fører til brukne avtrekkerhaker og annet samt en gassdannelse under denne økte friksjonen som gir uheldige helseeffekter .

Det er klart at pipene blir unormalt varme ved skyting.

Dette er et resultat av det politiske presset Forvaret ble satt under da denne miljøammunisjonen skulle bli utviklet på kort tid

Link to comment
Share on other sites

5-600 skudd ødela ei 308win sauerpipe. Gikk fra under 20mm 5 skudd til 30mm+ grupper. Eieren hadde ikke testet i benk siden børsa var ny og fikk montert lyddemper og skulle så prøve. Han var sikker på at det var feil med demper eller gjenging men viste seg at pipa var ferdig :trist:

Ble dyre skudd når han hadde betalt 3kr/skuddet og måtte ut med 8500kr for ny pipe.

Link to comment
Share on other sites

hvilket år ble den omtalte "miljøammo`n" i 9mm innført.. har en del 9mm ammo som jeg har fått av en kompis, er fra forsvaret. men er nok fra starten av 2000-2001.. er miljøammo`n merket med noe spesielt??

 

kulene er gull farget. hvis det er av betydning..

Link to comment
Share on other sites

Tester med HK 416 har vist at det visstnok kan oppstå feil med avtrekkeren/selektoren at den slår seg over på full-auto selv om operatøren ikke har vært borti selektoren fra semi. H&K mener bestemt at det skyldes norsk miljø ammo i 5,56.

En annen ting vi opplevde var at utdrageren knakk og tomhylsa ble stående igjen i kammeret mens våpenet vekslet.

 

samme ble vistnok påvist med HK 417 da den ble skutt med miljø ammo, men at den på eget initiativ tømte magasinet. Siste jeg hørte om den var at H&K har gjort en enkel forbedring som har fått bukt med det problemet på -417

Link to comment
Share on other sites

Hvem l all verden er det som er så evneveik

At han skyter blyfri ammo i 417?

Det skal kun brukes Lapua og Ruag ammo i dette våpnet.

Må si jeg er overasket over at noen med så stor mangel på våpnet

Har hatt tilgang til det.

Link to comment
Share on other sites

Kan noen redegjøre litt for hva denne miljøammoen egentlig består av, og hvorfor og når den ble tatt ibruk? Jeg har bare hørt om dette, og har registrert at noen skyttere med vinkler og stjerner osv ikke er veldig fornøyd med dette på banen der jeg jobber en del.

 

På forhånd takk. :)

Link to comment
Share on other sites

Hvem l all verden er det som er så evneveik

At han skyter blyfri ammo i 417?

Det skal kun brukes Lapua og Ruag ammo i dette våpnet.

Må si jeg er overasket over at noen med så stor mangel på våpnet

Har hatt tilgang til det.

 

skjedde under en drill i afghanistan, jeg brukte bare Lapua ammunisjon i den jeg skjøt med. Helt bakgrunnen for hvorfor det ble brukt nato ammo i -417 vet jeg ikke (antagelig lite lapua eller ruag tilgjengelig).

Link to comment
Share on other sites

Kan noen redegjøre litt for hva denne miljøammoen egentlig består av, og hvorfor og når den ble tatt ibruk?

Ammunisjonen er blyfri. Dvs bly er byttet ut med stål i rifleammunisjonen og med kobber i 9mm pistol ammoen.

Tatt i bruk ca i 03-04, for å forurense mindre.

Link to comment
Share on other sites

Tatt i bruk ca i 03-04, for å forurense mindre.

 

Datoen er riktig nok. Men det ble tatt i bruk for å tekkes politiske myndigheter som så bort fra Forsvarets funksjon i samfunnet, våpensystemenes funksjonssikkerhet og soldatenes helse. Formålet var å gi en av regeringspartnere miljøgevinster. Dvs miljøgevinster på papiret, ikke i virkeligheten. Det er litt som blyhagl saken, bortsett fra at man setter unge menneskers liv og helse i fare uten at man oppnår noe i virkeligheten.

Link to comment
Share on other sites

Tatt i bruk ca i 03-04, for å forurense mindre.

 

Datoen er riktig nok. Men det ble tatt i bruk for å tekkes politiske myndigheter som så bort fra Forsvarets funksjon i samfunnet, våpensystemenes funksjonssikkerhet og soldatenes helse. Formålet var å gi en av regeringspartnere miljøgevinster. Dvs miljøgevinster på papiret, ikke i virkeligheten.

intressant påstand, at X antall tonn mindre bly ikke i praksis har noen miljøgevinst i det hele. Men at det nok har mindre miljøgevinst enn mange tror kan jeg glatt være med på.

 

Jeg mener å huske at opprettelsen av regionfelt østlandet også hadde noe med innföringen av den blyfrie ammunisjonen.

Link to comment
Share on other sites

intressant påstand, at X antall tonn mindre bly ikke i praksis har noen miljøgevinst i det hele. Men at det nok har mindre miljøgevinst enn mange tror kan jeg glatt være med på.

 

Jeg mener å huske at opprettelsen av regionfelt østlandet også hadde noe med innföringen av den blyfrie ammunisjonen.

 

Det har vært diskutert en del her inne om metallisk bly er farlig for miljøet eller ikke. Det er en lang diskusjon vi ikke trenger å gjenta i denne tråden. Men det som er fakta er at det er kobber i 9 mm miljøammoo. At kobber er et svært giftig stoff og dermed et elendig alternativ til metallisk bly er nok åpenbart.

 

Det har vel vært skytebaner i bruk i dette landet sammenhengende i snart 150 år. Dersom metallisk bly var så skadelig burde være en smal sak å vise til de enorme ødeleggelsene og skadene disse utslippene har ført til. Jeg har ikke sett at noen har referert til dette. Dyr og mennesker som har fått blyhaggel i kroppen har levd greit med dette da kroppen kapsler inn fremmedlegemet og ikke opptar det.

 

Regionfeltet Østlandet er politikk. Politikk er en av de mest grisete idrettene i dette landet og dreier seg som oftest om penger og eller makt. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...