Jump to content

Storviltkule i 6,5 x 55 råd søkes


Hisbotten

Recommended Posts

I 156 grain ville jeg nok brukt Swift A-frame.

 

Super kule etter min mening.

 

140 grs mener du vel? :wink:

 

 

Der fantes tidligere en 155grs Swift A-frame i 6,5 (.264) men de er dessverre gått ut for mange år siden, jeg brukte dem i bø-rifla mi i kal. 6,5-06 og var meget fornøyd med dem, jeg har faktisk liggenede 2-3 esker fremdeles. Når jeg monterte Z 72mm sikte så ble den rifla altfor tung så jeg gikk veldig langt andre veien og kjøpte en Rem. 700 Mountain i 7mm-08, som jeg bruker idag.

Idag får man ikke tyngre enn 140grs A-frame i 6,5mm.

 

 

--

Link to comment
Share on other sites

hvis du skal bruke samme kula til gås og hjort ville jeg brukt 140 grs.tropy bonded bear clow.den er hard nok til å ikke ødelegge gåsa og gjør en habil hjobb på hjort og elg. personelig tror jeg oryxen blir litt bløt for gåsa. men her er det sikkert mange meninger og delte erfaringer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er glad i 140g Nosler Pat. og har veldig mye god erfaring med den. Den gir nesten altid god presisjon. Av de som klager på den tror jeg ikke det er mange som har mye personlig erfaring bak argumentene sine.

Woodleigh og Swift AF er supre 140grainere, Rinoen og TB kan ofte være veldig sære på presisjonen.

Har jaktet en høst med 156g Oryx og 51g MRP2 (som ga 800m/s i rifla mi) og opplevde den som alt for bløt, mulig denne hastigheten er litt for høy for kula.

 

Jeg anbefaler 140g patition og 45g N160 eller 48g MRP.

 

lykke til meg jakta!

Link to comment
Share on other sites

Jeg er glad i 140g Nosler Pat. og har veldig mye god erfaring med den. Den gir nesten altid god presisjon. Av de som klager på den tror jeg ikke det er mange som har mye personlig erfaring bak argumentene sine.

Woodleigh og Swift AF er supre 140grainere, Rinoen og TB kan ofte være veldig sære på presisjonen.

Har jaktet en høst med 156g Oryx og 51g MRP2 (som ga 800m/s i rifla mi) og opplevde den som alt for bløt, mulig denne hastigheten er litt for høy for kula.

 

Jeg anbefaler 140g patition og 45g N160 eller 48g MRP.

 

lykke til meg jakta!

 

 

Kan være enig med deg der, jeg har selv aldri skutt elg eller hjort med Nosler PT, men en kompis har felt 6 elg og 9 hjort, når jeg har vært med, og det har vært meget korte utras, og ikke noe mere blodslått kjøtt enn andre kuler. I det hele tatt, Nosler PT er vel ei god pålitelig kule det ble litt mote å kritisere, da alle superkulene kom rundt -90 :wink:

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Jeg bruker Mega i 6,5x55. Har dog ikke skutt så mange dyr med den, men hittil er jeg fornøyd.

Saueren er innskutt Mega til bukkejakta, så håper jeg får litt mer i bygge erfaring på den 10. August..

 

Jeg og :D:D

Link to comment
Share on other sites

Jeg "oppdaget" corelokt ultra i vår da jeg sulle på bukkejakt i polen. ei kule som går veldig godt. Fine slakt og tåler en støyt. Den er så og si identisk med oryxen, men til en mye lavere pris. Og de nkommer i 140 grains.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser at det ikke er noen som har nevnt North Fork 140 grs til 6,5x55...

NF la jo ned for ikke så lenge siden, men jeg fikk en mail hvor det sto at det er funnet nye eiere og at kulen kommer på markedet igjen. :D:D:D

Den har samme konstruksjon som Rhino/Bear Claw, men med "rotasjonsbånd" som gir glimmrende presisjon i de fleste våpen og fyller ikke pipa med klin(moly-cote). http://www.northforkbullets.com

 

Ekspanderende 6,5 kule på gås? Da ville jeg tatt den hardeste og det blir vel Swift A-Frame om du får god presisjon med den...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

North Fork?- joda! Fikk lagt beslag på et par esker etter å sett flere gode tester. Har såvidt prøvd å finne en passende ladning til det nye K95-løpet.

Litt spessiell kule da den er endel lengre enn f.eks 140 Sierra & 140 Hdy SP, lang bæreflate. Dog ikke så lang som Barnes X & XLC, noe midt mellom. Ganske butt i nesen, ikke ulik Woodleigh PRP og gammel Oryx. Passet utmerket i mitt løp som har ganske lang friflukt, med ca. 1mm friflukt blir kulebasen liggende midt mellom hylsehals og skulder.

Tok første og beste N-15 boks og reduserte max. ladning med vel 4 grain. Det ble kanskje vel slapt: 2400fps. Tok så stegene opp mot 47 gr, hastigheten steg ca 50 fps pr. grain. Laddet 140 Sierra SBT med eksakt samme kruttvekt (47gr) og samme friflukt (og altså kortere OAL), hvilket ga ca 50 fps. lavere hastighet. Ser ut til at det stemmer bra som produsenten sier, NF-kulene trenger 2-3% mindre krutt i forhold til konvensjonelle.

Presisjonen ser ut til å være glimrende, treffpunktet var kanskje et par cm lavere enn Sierraen.

Et minus er at NF ike oppgir BC'en på kulene sine, men vil tro den ikke ligger så langt unna kulene fra f.eks Swift & Woodleigh.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Fant fram en "good-ol'-gammel" tråd. :)

Har endelig fått testet MRP2 bak 140 Sierra SBT og 140 North Fork. Stadig Norma-hylser (ca.180gr)+ CCI 200 & samme OAL. Hadde ikke noen konkrete ladedata å se på, men gløttet litt på data med 156&160-kuler og fant ut at 50gr MRP2 burde være en grei plass å begynne.

Krono'en meldte da om Sierra SBT i knapt 2600fps, og (som sist) litt mer med NF'en= 2620fps/800msek. Jevn hastighet og fin samling, spessiellt Sierra'en (ca.20mm/130mtr.)

Neste serie: 51gr MRP2: (kun North Fork) 2644fps/806msek. Flaks-serie på 14mm!

Gikk så hjem igjen å fylte i med 52gr. Hylsene fikk da krutt akkurat opp til halsen, men ikke ordentlig komprimert ladning. Resultatet var at Sierra SBT forlot munningen i 2700, NF litt mer: 2713fps/823msek. Ingen tegn til høyt trykk, bra samling.

 

Alt i alt ser det ut til MRP2 gir bittelitt mer hastighet (ca.100fps) kontra RP-15/Norma15 på-boksen-ladning også med 9grams-kulene, samt at de fyller hylsene skikkelig. (Nesten tomt i kruttboksen nå, men skal prøve en boks Rhino-30 som skal være halv-broren?)

 

Sierra 140SBT har et treffpunkt ca 4cm/130mtr høyere enn hverdagsmaten:7&8grams Scenar, burde være ei fin fjellelg-kule?

140 North Fork har en liten høyre-tendens ca 3cm/130mtr,(i likhet med 155-Mega fabrikk.) Virker å være meget presist og fint laget, uhyre jevn OAL, noe som ikke alltid er tilfelle med f.eks Swift og andre "super's".

Link to comment
Share on other sites

Fant fram en "good-ol'-gammel" tråd. :)

 

Neste serie: 51gr MRP2: (kun North Fork) 2644fps/806msek. Flaks-serie på 14mm!

 

 

Er nok ikke flaks. Den går bare sykt bra den kula. Og oppfører seg eksemplarisk i dyra :wink:

 

Eg får 852 m\s med 50 gr MRP2.

60 cm løp

 

Om noen vet hvor jeg kan skaffe fler av den kulen, så send meg en PM

Begynner å minke på lageret mitt, men har 20 igjen, og det holder nok i år.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...