Jump to content

Kvinne drept av ulv i Sverige


ulf

Recommended Posts

De såkalte ekspertene påstår samme faen hva som skjer at et av den nordlige halvkules mest effektive rovdyr er UFARLIGE!

 

Dette er mer semantikk enn noe annet. Alle vet at det å ferdes i trafikken innebærer en grad av risiko, men er det farlig av den grunn? Er man i reell fare hver gang man setter seg i en bil? De fleste vil si "nei", ikke fordi man ikke kan skades men fordi risikoen er såpass lav som den er. Det samme gjelder rovdyr, risikoen er for lav til at man kan kalle de farlige.

 

Det er dog en forskjell på "ikke farlig" og "ufarlig", og den forskjellen går mange glipp av.

Link to comment
Share on other sites

Her kan man filosofere og sammenligne til man blir blå, men faktum er at et menneske er er drept av en ulveflokk.

Hvorvidt det er farligere og forbundet med større risiko å hente posten, eller kjøre ungene til barnehagen, blir unektelig noe søkt og for meg knekkende likegyldig i denne sammenhengen.

 

Jeg forholder meg til en reell hendelse, som av ekspertene søkes forklart med alt fra at kvinnen muligens menstruerte, at flokken kun besto av hanndyr, til at de ble urolige og usikre i den aktuelle situasjonen og dermed gikk til angrep, osv osv....

 

Bunnlinja er at kvinnen ble drept av ulveflokken som de påstår er ufarlige, og det er dette jeg reagerer på.

Link to comment
Share on other sites

man er ikke helt ved sine fulle fem om man tror det er helt ufarlig å gå inn sammen med 8(?) ulver alene.

men klart, folka i dyreparken må si det, ellers forsvinner store deler av kundemassen deres.

 

Det er noe som heter kalkulert risiko.

Det går bra 999 av 1000 ganger, men den 1000 gangen vil du få et "tilfelle".

Sånn er det med bilkjøring,bading,våpen og alt annet her i verden.

 

På den andre siden så bør man ha respekt for alle dyr, ettersom de er nettopp dyr.

At folk tror at en ulv er ufarlig er naivt, men å tro en ulv er en direkte trussel er enda dummere.

 

Hadde jeg blitt redd om jeg hadde truffet ulv i skogen ?

Joda nakkehåra hadde reist seg, men kun pga propagandaen fra eventyrene.

Link to comment
Share on other sites

 

Hadde jeg blitt redd om jeg hadde truffet ulv i skogen ?

Joda nakkehåra hadde reist seg, men kun pga propagandaen fra eventyrene.

 

Mye ulv på Sunnmøre? :) Jeg jakter med hund i områder med tildels mye ulv og selv om jeg ikke akkurat er redd er jeg nok bekymret over utviklingen.

 

Når det gjelder eventyr så kan du jo lese litt mer "eventyr" her. http://westinstenv.org/wildpeop/2009/02/27/wolves-kill-people-too/

Link to comment
Share on other sites

Ulv kan være farlig. Bjørn kan være farlig. Hund kan være farlig. Bil kan være farlig. MC kan være farlig. Våpen kan være farlig. Kyr kan være farlig. Skal vi forby/fjerne alt som kan være farlig?

 

Litt OT:

 

Det var den lille førsteårsstudenten som sa: Tobakk er farlig, og sprit er farlig, og jenter er visst ikke helsefremmende de heller :lol: .

Link to comment
Share on other sites

Folk glemmer at dette er en rovdyr siden ulven ligner på en hund.

Ingen ved sine fulle fem ville gått inn i bjørneinnhegning med voksne bjørner, ville de vel? Og ihvertfall ikke lagt skylden på bjørnene.

 

Mennesker har ingenting å gjøre sammen med ulver med mindre man aksepterer risikoen.

Er egentlig et under at såpass mange småunger har blitt sleika rene i ansiktet uten at lignende episoder har hendt.

Link to comment
Share on other sites

For å være litt utenom temaet...

Den "farligste" skapningen på kloden så langt er nok oss :shock: . Det burde vel ett x-antall kriger være bevis på? Det er vel heller ingen andre som har makt og mulighet til å sprenge jorda i filler? (Utenom de "grønne" fra space da :lol: )

 

Jeg skulle ønske jeg kunne treffe ulv, gaupe, jerv og bjørn i skogen på lik linje med elg, rein, sau og rev, som jeg ofte ser når jeg går på tur. Tenk for en fin opplevelse det er å se et rovdyr i sitt rette element :wink: Så langt har jeg bare truffet gaupa, og ville ikke vært foruten den opplevelsen :-D. Jeg har nok også vært veldig nær bjørn, men den så nok meg først :(

 

Jeg har sansen for ville dyr, og synes de beriker livet mitt når jeg treffer de der hvor de hører hjemme. Dyreparker synes jeg er trist, og sier alt om hvor økologisk egoistiske vi mennesker kan være. Det forundrer meg at jegere som burde være interessert i natur, mangfold og økologi er motstandere av ulv. Av meg oppfattes ulvemotstand som smålig, egoistisk og lite gjennomtenkt ut fra et økologisk synspunkt :roll:

Link to comment
Share on other sites

Bly: Jeg synes du skal ta deg en laang skitur gjennom den russiske taigaen til vinteren. da får du se ulv i sitt rette element. Det er nemlig der kjerneområdet for ulv er. Ikke i Hedmark, (det er jo bare latterlig.)............

 

Og husk nå på at ulven ikke er farlig når de begynner å nærme seg. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Mye ulv på Sunnmøre? :) Jeg jakter med hund i områder med tildels mye ulv og selv om jeg ikke akkurat er redd er jeg nok bekymret over utviklingen.

 

Det har vært masse ulv på sunnmøre, men vi solgte den til høystbydende, for å få penger til å bygge møbelfabrikker og fiskebåter.

Etter den tid har ulven vært smart nok til å holde seg unna.

Vi hadde likevell et prøveprosjekt på slutten av 90talle der vi satt ut ulv i Molde sentrum, men Moldenserene smaker ikke godt. Derfor vandret ulven videre til Rauma/Bjorli/Lesja. Der ble den desverre skutt.

 

Hadde vi forsatt hatt ulv her, ville vi nok begynt med Ulvesafari og tent penger på den. :)

Desverre skyr ulven lyden av sunnmørsdialekt, så det er umulig. :mrgreen:

 

Nok trolling for i dag.

Tror nok begge leirer her har gode poenger.

Ulven er ikke som i disneyfilmer, men heller ikke som i en skrekkfilmen.

Link to comment
Share on other sites

@vømmøl

Jeg har bod i hedmark (østerdalen), og må bare spørre, hvorfor er ikke det et naturlig habitat for ulv? Den tiden jeg bodde der kunne man høre ulvene hyle om natta :mrgreen: Til tross for lydsignaturen fikk jeg likevel ikke sett de.

Og husk nå på at ulven ikke er farlig når de begynner å nærme seg. :mrgreen:

Det er mange ting jeg er mere bekymret for (og de finnes rundt oss til daglig), men man må være forsiktig og vise respekt :wink: Ulv er ikke leketøy på lik linje med andre ville dyr :!:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...