Jump to content

Kvinne drept av ulv i Sverige


ulf

Recommended Posts

Det var ikke bare i en dyrepark, i ulvenes egen innhegning, men de var "sosialiserte" og vant til mennesker fra de var valper!

 

Nå kommer ulve-elskerne til å finne all verdens bortforklaringer og unnskyldninger av typen "det er bare x antall mennesker som er dokumentert drept av ulv i Sverige de siste 100 årene", og at "egentlig var det kvinnens egen feil at hun gikk alene inn i innhegningen og da kan hun ikke forvente annet".

 

Har vi hørt slikt før om disse "fantastiske og egentlige fredelige dyrene"?. Dreper de noe er det fordi de er sultne og må skaffe seg mat :cry: og det må vi da har forståelse for.

 

Jeg lurer på hva ulvelskerne kommer til å si når ulven tar den første ungen :evil:

Link to comment
Share on other sites

Nå kommer ulve-elskerne til å finne all verdens bortforklaringer og unnskyldninger -
Ja, de er godt i gang:

 

"Den 30-årige kvinnen skal ha vært helt ny i sin jobb. At dette har hatt direkte innvirkning på episoden er naturlig å tro." Rovdyrdebatt.no

 

“Kvinnen hadde jobbet i dyreparken i tre år og hadde fulgt ulvene siden de var valper.” VG.no_

 

En ser tydlig at det startes en kampanje for å bortforklare, og gi offeret skylden for angrepet.

Link to comment
Share on other sites

Normalt (dvs ute i naturen) er ulven sky og redd for mennesker, men når man har de "tamme" og man har null peiling på hva man gjør, da vil dyret angripe om så det er en ulv, hund eller whatever.

 

Det er feil. Det finnes masse eksempler på at folk er blitt fulgt etter og "omringet" av ulv. Såvidt jeg har skjønt er slik omringing stadiet før angrep.

Link to comment
Share on other sites

Normalt (dvs ute i naturen) er ulven sky og redd for mennesker, men når man har de "tamme" og man har null peiling på hva man gjør, da vil dyret angripe om så det er en ulv, hund eller whatever.
Da ulvene ble innført til/utsatt i Skandinavia, sa forkjemperne at "ville" ulver var så sky, at de ville unngå å krysse et skispor.

 

Søk på "ulv i boligfelt", eller "ulv ved husveggen" i lokalavisene fra siste år, og se hva du finner!

Link to comment
Share on other sites

og ikke minst når det blir presisert at disse ulvene ikke viser den naturlige "underdannighet" for mennesker som det ville gjør.. det må da vel være snudd på hode. En vill ulv viser forhåpentligvis mer skyhet ovenfor mennesker, men neppe "underdanninget" hvis disse er foret av mennesker og sosialisert av mennesker siden de var valper er det vel logisk at disse ulvene vil vise mer underdanninghet ovenfor mennesker enn ville.. mange intersante bortforklaringer.

 

Men unasett så er dette veldig tragisk!

Link to comment
Share on other sites

Det må jo også sies at ulv i nærheten av folk, ofte ikke er ekte ulver, men hybrider med tamhund i blodet. Det er som regel disse som ikke er sky. Så vidt jeg husker ble en "ulv" overkjørt av tog her i Vestfold for noen år siden, samme "ulv" som tidligere hadde krysset isen mellom Nøtterøy- og Stokkesida av Vestfjorden. Dette var en hybrid.

 

Noe annet jeg bestemt mener å ha hørt, er at ulven ikke krysser f.eks. gjerder, som nevnt lenger oppe, mens en hybrid hopper rett over. Hvorvidt dette er helt rett, vet jeg ikke. I tillegg vil spor etter en ulv være snorrette, mens en hybrid "leser avisa" som en hund, altså går på kryss og tvers. Mao. er det hybridene som virkelig er nærgående.

 

Men, det er dermed ikke sagt at jeg støtter rovdyrpolitikken som føres fullt ut, for å si det mildt. Det er greit med ulv, men blir det for mye, eller den oppholder seg i feil områder, så overskrides det i mine øyne en grense.

Link to comment
Share on other sites

Det er tragisk ja!

 

Nå kommer vel ikke ville ulver borti folk i bøtter og spann slik som disse ulvene gjorde, og instinktene blir ikke helt borte om de blir matet av folk, vil jeg tro..

Hunder kan også angripe i flokk om en begynner. Da er det rullgardina ned, og di gir blanke i om det er av deg de får maten hver dag.

 

Er nok bare å akseptere at det er for og mot. Men hvem sin skyld? Dyrene har ikke fornuft.

Link to comment
Share on other sites

Dypt tragiskt .

 

Men dette sier vel litt om disse dyrene , selv om de er i fangenskap og sosialiserte...

.......

 

Jepp, de har antagelig mye til felles med disse "rovdyrene":

http://www.bondebladet.no/gaardsdrift/2010/10/19/mange-flere-drept-av-storfe.aspx

 

Dyr er dyr - og de aller fleste vil kunne skade og drepe mennesker - gitt de rette omstendighetene. Tragisk historie uansett.

Link to comment
Share on other sites

Det er 120-130 år siden sist et menneske ble drept av ulv i Norden. Vi har vel en del rundt oss som er atskillig farligere en ulv....

 

Er vel ikke så rart, ulven er så og si utryddet i Norden i denne perioden.. :roll:

Jepp. Og det var en grunn til at de var hatet. Våre forfedre viste hva de gjorde.

Link to comment
Share on other sites

En del her inne må ha tatt rødhette og ulven på alvor når den ble fortalt i ung alder :roll:

1, EN ulv i løpet av de siste 150 år muligens* tatt livet av noen. Dette var en ulv i fangenskap som gjerne kan ha lidd av mentale problemer eller hatt et for nært samhold med mennesker.

 

*: Kanskje noen har fått det til å se ut som at ulvene tok en person og regnet med ulvene ville få skylda?

Link to comment
Share on other sites

http://en.wikipedia.org/wiki/Wolf_attacks_on_humans

 

In Scotland, during the reign of James VI, wolves were considered such a threat to travelers that special houses called spittals were erected on the highways for protection.[8] In France alone, historical records indicate that between the years 1580-1830, 3,069 people were killed by wolves, 1,857 of which were non-rabid.[9] Italian records indicate that between the 15th-19th centuries, 440 people were killed by wolves in central Padania.[10] In Imperial Russia 1890, a document was produced stating that 161 people had been killed by wolves in 1871.[8] During the First World War, starving wolves had amassed in great numbers in Kaunas, Vilnius and Minsk and began attacking Imperial Russian and Imperial German fighting forces, causing the two fighting armies to form a temporary truce to fight off the animals.[11]

 

Alaska authorities say woman may have died in wolf attack osv osv.....

Link to comment
Share on other sites

En del her inne må ha tatt rødhette og ulven på alvor når den ble fortalt i ung alder :roll:

1, EN ulv i løpet av de siste 150 år muligens* tatt livet av noen.

Jeg skal stave det for deg: DET FANTES NESTEN IKKE ULV!

En skal være bra naiv for å tro at ulven ikke er farlig. Der det er mye ulv, så er det ikke så uvanlig at den dreper eller angriper mennesker. Og nå vil ulvetilhengerne ha det slik her også.

Link to comment
Share on other sites

Viser vel til tross for enkeltes noe nasjonal-romantiske syn på ulven, at den dreper når forholdene og omstendighetene tilsier det.

Til tross for ulveforkjempernes noe forslitte frase om at det ikke kan dokumenteres at mennesker er tatt av ulv på over 100 og ørten år....... Nå er ihvertfall det argumenet gått ut på dato.

Tragisk hendelse, men en får skylde seg selv når en omgås ulv på denne måten.

Ulv kan være farlig for mennesker, og man får forholde seg deretter.

Link to comment
Share on other sites

Selvsagt dreper ulv mennsker hvis forholdene ligger til rette for det, å tro noe annet er å fornekte fakta (noe som er godt utbredt i visse kretser)

Det samme gjelder også polarhunder. Ikke så mange årene siden vi hadde en slik tragisk hendelse i Norge.

Dyr er dyr, og å gi de "menneskelige" egenskaper er tull fra ende til annen.......sosialiserte, herre jemini...

Link to comment
Share on other sites

Dypt tragiskt .

 

Men dette sier vel litt om disse dyrene , selv om de er i fangenskap og sosialiserte..........

 

.....så er de fortsatt rovdyr som handler etter instinkter.....

 

 

Men siden dette visstnok er grunnlag nok for enkelte her om at nå skal vi utrydde ulven, burde vi først ta alle hundene da de dreper folk støtt og stadig. :roll

 

Mye dyr som burde vært utrydda føre ulven om man skal se sånn på det.. :|

Link to comment
Share on other sites

http://www.dagbladet.no/2012/06/17/nyhe ... /22152539/

 

Weise sier det bra: - Jeg blir så opprørt at jeg blir trist. Walt Disney er skyldig til mye elendighet når han har menneskeliggjort dyrene. Dette her er nok en advarsel - nå må vi slutte med å være så nære ulvene. Det er feil, og risikoen er for stor, sier han.

 

Ulv er ulv, det er dyr med sterke instinkter. Jeg er på ingen måte noen dyrekjenner, men man har da forståelse for at et dyr på den størrelsen og samtidig i flokk er farlig å bevege seg rundt...

Jeg har forøvrig ingenting imot at de vandrer i skogen, beskyttelseskulturen tar jo for farsken snart helt overhand. Er ikke lenge før det blir påbudt med hjelm i skogen siden det kan være ulv eller bjørn der...

Link to comment
Share on other sites

Dypt tragiskt .

 

Men dette sier vel litt om disse dyrene , selv om de er i fangenskap og sosialiserte...

.......

 

Jepp, de har antagelig mye til felles med disse "rovdyrene":

http://www.bondebladet.no/gaardsdrift/2010/10/19/mange-flere-drept-av-storfe.aspx

 

Dyr er dyr - og de aller fleste vil kunne skade og drepe mennesker - gitt de rette omstendighetene. Tragisk historie uansett.

 

hehe, helt riktig :) dyr er dyr !

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hvor mange ulver det var i denne innhegningen i Sverige, men tror vi skal lete lenge i de norske skogene før vi finner tillsvarende flokker.

Jo flere dem er, jo lettere blir dem påvirket av hverandre.

Er verken motstander eller forkljemper for ulv, men mener helt klart at dem som lever i det fri i Norge bør få være der.

Her inne snakkes det mye om "ulveelskere" osv. Men tror det sitter mange her inne som kunne tenkt seg en tur i skogen med børsa på nakken bare for på morro skyld å få skyte en ulv...........å det er like ille.

Uhell skjer i dyreparker, kunne like godt vært et annet dyr som hadde tatt livet av en passer. Bare flaks at det denne gangen var en ulv.

Link to comment
Share on other sites

Enda en "ulvetråd"......

Noen er for, andre er imot ulv. Vi har skjønt det nå........

Denne tragiske hendelsen kommer nok til å påvirke også den norske ulvedebatten.

 

Forkjemperne for "mye" ulv her i landet bør også ha i minnet at i land med virkelig mye ulv er det tillatt å være våpen når man er ute i ulveterreng, også utenom jakttid.

Link to comment
Share on other sites

Frykteleg hending og djupt tragisk !

 

Eg antek nok litt nå, men ein slik hending skjedde sist på 1850-talet har eg høyrt. Altså ikkje hverdagskost slik som utforkjøring med bil o.l.

 

Trur nok jakthundane er meir utsett for forfølging enn folk flest, og det er her samt ulven sin nedbryting av økonomisk matvilt som fremskynner hat og utryddings holdinger.

Link to comment
Share on other sites

Trur nok jakthundane er meir utsett for forfølging enn folk flest

Det stemmer uten tvil. Men med to gutter under tre år ville jeg ikke følt at de gikk under kategorien "folk flest", dersom jeg hadde bodd i et av de områdene hvor det er sett ulv i umiddelbar nærhet til hus. Terskelen for å slippe guttene ut for å leke uten konstant oppsyn ville vært uoverstigelig. Da begynner vi faktisk å snakke om berørt livskvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Den zoologiske sjefen bruker ord som ufattelig og uforklarlig for å beskrive det som skjedde.

 

Er det så ufattelig og uforklarlig at et flokkdyr som ulv "klikker" i en gitt siuasjon og går over på autopilot?

Med "klikker" i denne sammenhengen mener jeg at de følger instinktene sine og oppfører som de ville rovdyr de er, og ikke som menneskeliggjorte lekekamerater.

 

Tragisk? Ja visst er det tragisk, men uforklarlig ??????

Link to comment
Share on other sites

Trur nok jakthundane er meir utsett for forfølging enn folk flest

Det stemmer uten tvil. Men med to gutter under tre år ville jeg ikke følt at de gikk under kategorien "folk flest", dersom jeg hadde bodd i et av de områdene hvor det er sett ulv i umiddelbar nærhet til hus. Terskelen for å slippe guttene ut for å leke uten konstant oppsyn ville vært uoverstigelig. Da begynner vi faktisk å snakke om berørt livskvalitet.

Jeg må ha virkelig lav livskvalitet. Det kunne ikke falle meg inn å la unger under 3 år leke ute uten tilsyn, her i boligfeltet. Her fins ikke engang rev, men løse hunder, trafikk (verst), åpent vann, skumle folk er nok blant de ting man er redd.

Om jeg bodde midt i ulveland så kunne jeg stryke de fleste av disse, og ungene ville faktisk være tryggere - selv med en reell, men minimal fare for å bli tatt av ulv.

 

Jeg vet om folk som har blitt drept av alt imellom hest og ku, hunder har drept folk, unger som har havna i skurtreskere og snøfreser og under biler.

 

At en ulveflokk er farlig om en kommer skjevt ut med den er da ikke noe å lure på, og at det er for mye ulv er nok også sant, men å bable om livskvalitet over noe så usannsynlig, det må du (enda) lenger ut på landet med.

Jeg tror faktisk at det evige bombardementet med slike "far fetched"-argumenter virker mot sin hensikt.

 

Å sitte ute på landsbygda og røre om livskvalitet til folk som heller ville bodd der enn i byen, den når du bare aldri fram med.

 

K

Link to comment
Share on other sites

@M67: siden jeg er en av dem som bor på bygda med ulv og bjørn luskende langs husveggen har jeg bare en ting å si til innlegget ditt: Der traff du spikeren på hodet -og vel talt!

 

Jeg er faktisk mye mer engstelig for at "annet hvert hus" i bygda har anskaffet seg en eller annen form for sinna bikkje av stor størrelse for å holde de "farlige rovdyrene unna". Uansett hvor jeg beveger meg må jeg på et eller annet tidspunkt passere minst en sinna og understimulert rottwiler, shæfer eller tilsvarende. Disse står som regel lenket til husveggen -når de ikke er opptatt med å stikke av. I min hverdag utgjør disse en mye større trussel mot liv og livskvalitet enn den bamsen som besøkte tomten min for et par år siden (og lot seg skremme bort av gneldringen til verdens mest pysete flatcoated retriever).

 

Før jeg atter en gang blir stemplet som rovdyrelsker -hva nå enn det innebærer- så må jeg si at jeg forstår mye av frustrasjonen og at jeg er tilhenger av en endret forvaltning med større uttak av dyr som gjør skade og blir for nærgående.

 

Sånn, da får jeg brygge meg en kaffelatte - eller "kaffe med mjølk" som vi sier her oppe :wink: .

Link to comment
Share on other sites

MALLE - Jeg er faktisk mye mer engstelig for at "annet hvert hus" i bygda har anskaffet seg en eller annen form for sinna bikkje av stor størrelse for å holde de "farlige rovdyrene unna". Uansett hvor jeg beveger meg må jeg på et eller annet tidspunkt passere minst en sinna og understimulert rottwiler, shæfer eller tilsvarende. Disse står som regel lenket til husveggen -når de ikke er opptatt med å stikke av.

 

 

 

Det er vel litt fler understimulerte ælg bikkjer der du bor en de du nevner her;)

Link to comment
Share on other sites

http://www.tv2.no/nyheter/utenriks/euro ... 11176.html" target="_blank

Svenska Dagbladet siterer ein rapport frå Norsk institutt for naturforsking (NINA), som stadfestar at kjøn kan spela ei rolle.

 

Undersøkinga visar at dei fleste ulveangrep på menneske dei siste hundreåra, har vore på born. I dei tilfelle der friske ulvar har gått til angrep på vaksne menneske, har det stort sett vore kvinner som har blitt angrepet.

 

Westvik i Dyreparken i Kristiansand avviser at ulvar er farlege dyr.

 

– Det er fare for at nokon vert ekstra redde, så det er viktig å poengtera at ulven er ikkje farleg. Korkje i dyrepark eller ute i det fri, seier Westvik til TV 2.

Godt å høre at ulver ikke er farlige dyr. :wtf:
Link to comment
Share on other sites

Herregud for et samfunn vi er i ferd med å få...

 

Minnes en historie fra bekjentskap over there, denne familien har noen tusen heller store beist på beite, deriblant en okse tett på tonnet som fredelig gikk og gresset langs veien.

 

En familie på bilferie stoppet for å ta bilder av Ferdinand, ikke nok med det men gubben ville ha bilde av seg selv med oksen. Det gikk som forventet og han berget seg gul og blå såvidt i bilen med livet i behold.

 

I ettertid truet han endatil med sak siden det ikke var merket at Ferdinand muligens ikke var så fredelig som han så ut til der han gikk med snuten i kløver.

 

Min kvinnelige bekjent visste ikke om hun skulle gråte eller le men på mitt spørsmål om gjerde svarte hun tørt:

 

Visst har jeg gjerde og det fungerer 100% på å holde beistene inne men heller dårlig på å holde idioter ute.

 

Poenget er at den sunne skepsis og respekt vi før i tiden hadde for ville og forsåvidt også for domestiserte dyr mer eller mindre har forsvunnet, Disney og hans like har mye å svare for.

Link to comment
Share on other sites

Det er dette jeg også reagerer så inni hampen på.

De såkalte ekspertene påstår samme faen hva som skjer at et av den nordlige halvkules mest effektive rovdyr er UFARLIGE!

Hvis ulv i flokk ikke er farlig, var det av kjedsomhet, eller kun for morro skyld at de nettop drepte den svenske dyrepasseren da?

Hvilken klode lever disse menneskene på når de kan hevde sånt?

 

"Westvik i Dyreparken i Kristiansand avviser at ulvar er farlege dyr.

"– Det er fare for at nokon vert ekstra redde, så det er viktig å poengtera at ulven er ikkje farleg. Korkje i dyrepark eller ute i det fri", seier Westvik til TV 2".

Godt å høre at ulver ikke er farlige dyr. :wtf:

(Rettet sitatet. Jegermeistern.)
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...