Jump to content

Lading på stramt budsjett.


joska

Recommended Posts

Kan nokon anbefale noko rimeleg men brukande ladeutstyr? Skal brukast til å lade mindre mengder .44 Magnum og .357 Magnum/.38 Special. Budsjettet er som sagt stramt, så prisen er viktig. Har i første omgang ikkje tenkt å støype kuler sjølv.

Link to comment
Share on other sites

http://www.hjemmelading.no/produkter/12 ... y_ladesett

 

billig og bra nok:) jeg har selv et slikt, og har brukt det nå i 9 år, og jeg lader en del, har byttet ut en del komponenter etter hvert til noe som er bedre, bruker vel nå egentlig kun pressa, har lyst på ny, men denne gjør jobben den så det er ikke noen grunn til å bytte den ut, denne har jeg ladet mange mange tusen skudd med :)

 

Dette er jo en enstasjonspresse, kanskje ikke ideelt om du skal lade håndvåpen ammo, når det da har en tendens til å gå av en del skudd på en kveld. (jeg har ladet mange mange 9mm skudd på min enstasjons lee presse, går bra det. Jeg har progresiv presse også men skal en kose seg på laderommet kan en likegodt bruke enstasjon, sjølv om det går mye saktere)

 

Jeg er jo en av dem som synes det er smart av nybegynnere å lære seg å lade med enstasjonspresse, da får du mye bedre oversikt over hva du gjør, og det blir lettere for deg å senere gå over til progresiv presse.

 

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Ligg unna Pro1000, den er for å lade mengder i ett kaliber. Gå enten for en god enstasjoner (fex Lee Classic Cast) evt en Lee Turret. Turreten koster litt ekstra, men er mye mer hendig enn en enstasjoner, og lader ammoen raskere. For pistolpatroner ville jeg vurdert et autodisk-kruttmål, veldig enkel i bruk og du får samme ladning fra gang til gang.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er nybegynner når det kommer til lading, men jeg er veldig fornøyd med min Lee turret presse.

 

Lader kun .38special så langt, uten og stresse blir det 50patroner på 20min, enkel at bruke og vanskelig og gjøre noe feil med. Fint at starte ladekarriæen med hvis man skyter pistol/revolver.

Finnes sikkert bedre ladepresser, men denne har funket fint for meg, har ladet 1500 patroner sålangt.

Link to comment
Share on other sites

enkel at bruke og vanskelig og gjøre noe feil med

Det er også min erfaring, jeg startet selv med en slik. Du lader en og en patron ferdig, så du slipper å styre med et brett fullt av halvferdige patroner.

 

Finnes sikkert bedre ladepresser,

Ja, men ikke i den kategorien. I gapet mellom enstasjoner og helautomatiske presser har den ingen reell konkurranse.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hr. Joska; det kan (det må jo du vurdere) kanskje være lurt å spare opp litt penger, heller vente til du har råd til skikkelig utstyr. Uansett produkt får man jo som oftest det man betaler for. Og når du ber om råd, spør de som har reell erfaring med relevante presser hvis du vil ha en objektiv mening. Uansett vil den beste investeringen du gjør være et eksmplar av Våpenjournalens Ladebok http://www.xxl.no/jakt-vaapen/tilbehoer ... -6-1042104" target="_blank

 

Ja, men ikke i den kategorien. I gapet mellom enstasjoner og helautomatiske presser har den ingen reell konkurranse.
Så min søte blå presse, den det står Dillon RL550 på, eksisterer altså ikkje... :smile:

 

Og for å kaste litt bensin på bålet; Joska, hvis du vil ha en progressiv presse, kjøp Dillon (du kan jo ev. kjøpe den direkte fra USA. Dollarkurs er lav og Dillon har en "Lifetime no-B.S warranty"). Hvis du heller vil ha et komplett sett, liker Norsk kjøpslov og ikkje har store krav til hastighet/vil ha ei en-stasjonspresse; sats heller på RCBS http://www.hjemmelading.no/produkter/12 ... 04/rc09357" target="_blank" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Jeg henger meg på, jeg kjøpte et Lee Aniversery sett, vesentlig for å lære å krype før jeg begynner å gå eller løpe. Settet funker greit, og du lærer deg alle funksjonene i lading, noe som var hensikten. Jeg synes dessuten det er trivelig å pusle med en og en patron, og synes ikke det er et problem at du ikke kan forvente 2-300 patroner i timen. Så mye skyter jeg ikke med 9 mm eller 38, som er de kaliberne som det er mest aktuelt å lade.

 

Men, jeg har et problem med kruttdispenseren, jeg får for stor variasjon i kruttmengde ut. Jeg lader 9 mm med 4 grains N320, og har kontrollmålt på en elektronisk vekt. Lademengden har variert mellom 2,8 grains og nesten 5 grains, og det synes jeg er i overkant.

 

Er det noen som har forslag til hvordan jeg kan rette på det? Kruttvekten fungerer greit, men blir litt mer plundrete å bruke enn dispenseren. Er dette en iboende mangel ved Lee's kruttdispenser, er det eventuelt andre dispensere som dere kan anbefale?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er nybegynner når det kommer til lading, men jeg er veldig fornøyd med min Lee turret presse.

 

Lader kun .38special så langt, uten og stresse blir det 50patroner på 20min, enkel at bruke og vanskelig og gjøre noe feil med. Fint at starte ladekarriæen med hvis man skyter pistol/revolver.

 

Så poenget med denne pressa er at du lader ei og ei patron i slengen ved å snu verktøysholderen for kvar operasjon?

Link to comment
Share on other sites

Korrekt, den har tilogmed automatisk veksling (kan fjernes om ønskelig).

 

Istmus: Det er ikke typisk for det kruttmålet. Jeg har kjørt ladninger ned i 2grs uten problemer, faktisk synes jeg Lees kruttmål er bedre enn feks RCBS. Det kan virke som om kruttet henger i røret, kanskje en lett vask kan hjelpe?

Link to comment
Share on other sites

Takk for tipset, jeg skal prøve det, men jeg hadde problemtet fra det øyeblikket jeg pakket opp settet. Det kan jo være at dispenseren var satt inn med fett fra fabrikken, og at feilen er at jeg ikke har fjernet det. Skal gi tilbakemelding om hvordan det går :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker VV N320 til mine .38spl ladinger og har så og si ikke noen variasjon på mengden krutt. Nå bruker jeg Lees magnetdempende kruttvekt som jeg synes er kranglete (les tar tid og nöysomhet) og bruke, så der blir det en digitalvekt med tiden. Men dette har egentligen mest med enkelheten at gjöre.

 

Det jeg ikke Liker med Lee turret pressa er vel at den föles litt ranglete og ikke akkurat bärer preg av fine toleranser i produksjon, men den funker jo uten problemer og var forholdsvis billig. Hvis tiden strekker til skal jeg pröve ut en ny .38 lading og en 357magnumlading på söndag. :D

Er jo enkelt og skifte mellom kalibrene med denne pressa også, helt konge! :D

 

men ja, når jeg har lärt meg dette med lading litt bedre og skal starte opp med 9mm og större mengder med .38spl kan det hende det blir en flerstasjonspresse etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

Du gjorde vel som alle fornuftige menn og leste grundig gjennom instruksjonene? Der står det tydelig at man skal kjøre gjennom en hopper med krutt før bruk, dette for å få et grafitt-belegg innvendig som eliminerer statisk elektrisitet.

 

http://leeprecision.com/cgi-data/instruct/90058.pdf

 

 

Bruksanvisning er feigt! :mrgreen: (Det er det jeg pleier å omtale fruens attityd til bruksanvisninger som; hun har en viss hang til "prøve og feile"-metoden, og så brøler hun på meg når hun står fast).

 

Jeg må nok innrømme at det punktet er noe jeg har oversett. I dag plukket jeg dispenseren fra hverandre og svabbet over, fikk satt den sammen igjen også! Kjørte gjennom ca 30 ladninger, og de virket ganske konsistente. Et problem var det, nemlig at når jeg tarerte ut en tom 9 mm hylse, så viste vekten først 61,2 grains. Jeg brukte den samme hylsa hele tiden, og kruttvekten lå først jamnt på 4 grains i 6-8 målinger, for deretter å krabbe oppover, 4,2, 4,4 , 4,6. Problemet syntes ikke å være dispenseren, men at vekta jeg bruker synes å endre seg. Jeg tarerte først slik at den viste 0,0 grains, tok bort tomhylsen og den viste -61,2 grains, fylte krutt, 4,0 grains, tømte hylsen og så videre. Etterhvert steg hva vekten viste, -61,0 grains, -60,8 -60,6. Det rare var at når jeg satte den tomme hylsa tilbake på vekten viste den fortsatt 0,0 grains. Ettersom - 61,2 + 61,2 + 4 = 4, og f.eks. -61,0 + 61,2 + 4,0 = 4,2 tyder dette på at kruttmengden har vært den samme, 4,0, og at feilen ved at vekta viste 4,2 skyldes at utgangspunktet med en vekt på hylsa var feil. Pussig i alle tilfeller, og et varsel om å ta de verdiene vekta viste med en viss skepsis. Jeg får gå over til å kontrollveie med kruttvekta i settet i steden.

 

Vekta er en slik kinesisk elektronisk sak med kapasitet 100 gram og nøyaktighet på +-0.01 gram (+- ca 0,15 grains) som jeg kjøpte på nettet. Den var riktignok billig, men, man får jo hva man betaler for :evil:

Link to comment
Share on other sites

Bruker en slik kina-vekt selv, men jeg testet den grundig før bruk. Et problem jeg har oppdaget er dårlig temperatur-kompensering, ved flytting til kjelleren bør den stå 10-15 minutter før den er stabil. Statisk elektrisitet kan også gi problemer, selv på lab-vekter av høyeste kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Kan absolutt anbefale en Lee turret til førstegangslader,er et relativt raskt alternativ,Ken A nevner ca 50 patroner på 20 min,og det er omtrent der jeg ligger og. Nå har jeg maange andre presser og, men ei turret er alltids kjekk å ha,til testladninger osv. Kommer alltid til å ha en turret eller tre på laderommet. skal du lade pistol så prøv å få tak i den trehullsturreten, det blir et drag mindre i spaken for å få en patron.

Link to comment
Share on other sites

Batteri ble faktisk byttet i går, samtidig med at jeg demonterte og pusset/rentørket dispenseren. Ladet opp 50 9mm etterpå, med 3,8 grains N320. De lå på +-0.2 grains, og det er nøyaktigheta til vekten, så jeg antar at det er bra nå :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Siden Joska nå har funnet sin presse så burde jeg ikke si noe annet enn gratulerer og lykke til med den. Men av erfaring (jeg begynte selv med en RCBS RC enstasjonspresse) så utvikler man behov (tror ikke det bare er 3 fot syken) for noe mer og automatisert prosess, men dog full kontroll. Selv gikk jeg til en Dillon 550 som kan skaffes til en relativ rimelig penge som ferdig sett for ett kaliber. Den er meget grei å skifte kaliber på og man ser fort hva som er galt hvis noe skjærer seg. Jeg er imponert over stabiliteten til krutt målet til Dillon og jeg har sjelden målbart avvik (min Dillon elektroniske vekt viser bare 0,1 grs som minste enhet, nøyaktigheten på vekten er vel i den rangen også). Det har sikkert med krutttypen du bruker, store korn kommer lettere i klem mellom kammeret og lukkeflaten, det er forøvrig et mye større problem i RCBS kruttmålet mitt, som er av roterende kammer typen og ikke glidende som Dillon sitt. Dillon sine kruttmål er avhengig at du bruker riktig slide for den kruttmengden du skal lade. De funker dårligere hvis du må åpne de helt i ytterkant. Det kan være bedre å gå opp en slidestørrelse for magnumladinger enn å skru ut den lille sliden til maks og jeg ser at det er bedre å bruke sliden for ekstra små ladninger enn normal sliden for små til medium ladninger (1,5 - 3 grs N310 og N320).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Gratulerer! Gi gjerne beskjed om hvordan det går og vad du mene rom Turre pressa. Kjøpte du en med 3 eller 4 dier? Jeg har den med 4.

 

Eg kjøpte den med tre. Har ikkje starta med lading enno, manglar framleis kruttmål samt diesett til .44 magnum. Det har ikkje vore tid til å gjere noko med dette hittil i sommar.

 

Når det gjeld å "utvikle behov" for meir avansert utstyr så kjenner eg så altfor godt til dette fenomenet. Vi får sjå korleis det går når eg tek til å lade. Med min aktivitet vert det ikkje skutt så altfor store mengder med verken .357 eller .44, så eg vil nok klare meg fint inntil vidare.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Gratulerer! Gi gjerne beskjed om hvordan det går og vad du mene rom Turre pressa.

 

Då har eg fått opparbeidd meg litt erfaring med denne pressa. Dette er altså den gamle typen med 3 dier, det største minuset med den samanlikna med den nyare utgåva er at det er heilt tilfeldig kvar dei brukte hettene blir av... Ting & tang er også litt skranglete, men alt er solidt og fungerer akkurat som det skal. Eg kjøpte også eit Autodisk kruttmål til den, det er heilt genialt og leverer jamne ladningar sjølv om løysinga med skruar rett i plasten virkar skrøpeleg. Systemet med utskiftbar dieholder er også genialt, eg har to ferdig satt opp med dier og kruttmål til hhv 38 og 44 mag. Det tek bokstaveleg talt fem sekund å skifte mellom desse og fortsette der eg slapp sist.

 

Som deg brukar eg ca 20 minutt på ein pakke med 50 skot når eg startar med ein pakke tomhylser rett frå skytebana, og då tek eg det med ro. Eg har ikkje hettemagasin, noko som ville vore meir komfortabelt men ikkje noko raskare.

 

Som andre har påpeikt er det vanskeleg å gjere noko feil med denne pressa. Eg har klart å produsere ei patron utan tennhette, men det er såvidt eg ser det einaste som er mogleg å rote til utan at prosessen stansar opp.

 

Eg ser heilt klart gleda i å eige fint verktøy, men for meg som er mest interessert i skytinga og berre vil spare pengar er dette velfungerande, effektivt og rimeleg utstyr.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte meg en Lee Turret her for vel et år siden, mest fordi det fulgte med 1000 357 kuler, krutt og hetter. Har tidligere brukt en RCBS presse til alt men nå har turreten overtatt all ladning av revolverammo.

 

Syns den funker kjempegreit for å trøkke ut 50-100 skudd i en ledig kveldstime. Irritasjonsmoment er som nevnt over , at tennhettene ikke blir samlet opp. Autodisk målet virker også greit. Men savner å kunne finjustere kruttmengden..

Link to comment
Share on other sites

Irritasjonsmoment er som nevnt over , at tennhettene ikke blir samlet opp.

 

Jepp. Dette fungerer mykje betre i den nye versjonen.

 

Autodisk målet virker også greit. Men savner å kunne finjustere kruttmengden..

 

Dette kan du gjere, men då trengs det tilleggsutstyr.

 

http://leeprecision.com/adj-charge-bar.html

 

Edit: Trestokk var kjappare ute ja :)

Link to comment
Share on other sites

Den derre adjustable charge bar, den har jeg testet for en mengde år siden og vil vel anbefale og være ekstra oppmerksom ved bruk av denne...

 

De to jeg hadde gikk ikke like glatt tilbake i utgangsposisjonen som de faste diskene som følger med kruttmålet.

Dette resulterte i (kombinert med ung overiver, fersk hjemmelader og ikke 100% kontroll) at fjæra på kruttmålet ikke trakk den justerbare sleiden helt tilbake ca 10 % av gangene. (= ca 900 stk .38 spl med en noenlunde stabil knivsodd V-N310 oppi hylsa og ca 100 stk uten noe/for lite oppi... Jeg ble da veldig god kamerat med Herr Mess Ingstang).

 

Har senere kun brukt den justerbare disken på et modifisert Autodisckruttmål inntil jeg kvittet meg med Turretpressene, (tilpasset tømmehullet i kruttreservoar til å passe fasongen på hullet i kruttsleide) og bare på ladninger med over 10 grains krutt i hylser hvor en lett ser nedi.

Likevel kombinert med et fast slag på toppen av kruttmålet for å være sikker på at alt er helt tilbake.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
De to jeg hadde gikk ikke like glatt tilbake i utgangsposisjonen som de faste diskene som følger med kruttmålet.

Dette resulterte i (kombinert med ung overiver, fersk hjemmelader og ikke 100% kontroll) at fjæra på kruttmålet ikke trakk den justerbare sleiden helt tilbake ca 10 % av gangene. (= ca 900 stk .38 spl med en noenlunde stabil knivsodd V-N310 oppi hylsa og ca 100 stk uten noe/for lite oppi...

 

Gammal post, men vil gjerne supplere med mi erfaring med denne. Eg har også vore borti at sleiden ikkje returnerer skikkeleg, noko eg fiksa (dvs. har berre ladda 50 skot etter fiksen så kor permanent den er vil vise seg) ved å fase av kantane på enden av den justerbare delen av sleiden. Og tok også ut tommelskruen, satte den i chucken på boremaskina og pussa ned serrateringa med sandpapir då det viste seg at denne haka såvidt i hopperen.

Link to comment
Share on other sites

Oppdaterer jeg også.

Har nå ladet ca 10.000 patroner og er kjempefornøyd. Det jeg liker best er enkelheten å skifte mellom ulike kalibrer.

 

I løpet av disse 10k patronene har jeg byttet ut plastikk firkanten som styrer "snurringen" av diene, den var utslitt sånn ca ved 7k. Ved 10k knekkte jeg hetteisetteren. (den delen som sitter på stempelet og der tennhetta plasseres før den dyttes inn i hylsa)

 

Brukte hetter havner litt overalt men også der dem skal, i bunn påpressa. Disse er da litt kranglete å få ut, så jeg bruker en støvsuger og trykkluft. Blåser på ene siden og suger på andre. Funker fint.

 

Vill jeg lade mye i samme kaliber, hadde jeg valgt en annen presse. Starter jeg opp med IPSC/dynamisk ville jeg skaffet meg en progressiv presse som komplement. Men for mitt bruk med NSF skyting 2-3 ganger/uken holder min Lee Turrett Press fint.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hylsevasking på budsjett har hittil vore varmt vatn med Zalo i oppvaskkummen, men eg syns ikkje eg fekk hylsene reine på denne måten. Spesielt 38 special-hylsene som er brukt til slappe felt-ladningar sotar ein del og er framleis seige å ta på sjølv etter ein runde i Zalovatn. Som eit eksperiment kjøpte eg så den billegaste ultralydrenseren eg kunne finne på DealExtreme. Den er så nærme skrot som det går an å komme og likevel fungere. Den er liten og har lav effekt, og kan ikkje rense meir enn drøye 50 hylser om gongen, men med litt effektiv logistikk (skylle og legge til tørk forrige batch medan renseren jobbar på neste) vaska eg ca 300 hylser på 20 minutt.

 

Før-bildet:

 

2013-06-16%2013.45.07.jpg

 

Her er hylsene lagt i badet. "Rensevæska" er rett og slett varmt vatn med litt eddik og nokre dråpar Zalo.

 

2013-06-16%2013.47.40.jpg

 

No har vaskeren stått på i ca eit minutt. Som de kan sjå av fargen på vatnet har det skjedd noko her.

 

2013-06-16%2013.50.15.jpg

 

Etter ca fire minutt med rensing vert hylsene skylt i kaldt vatn og lagt til tørk. Framleis ikkje blanke, men no blir eg ikkje skitten på fingrane av å handtere dei.

 

2013-06-16%2014.00.49.jpg

 

Dette er altså ikkje noko løysing for dei som vil ha blanke hylser, eller som likar kvalitetsverktøy. Derimot blir hylsene reine i løpet av få minutt, og det til ein latterleg lav pris. Så får tida vise kor lenge ultralydvaskeren varer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...