Jump to content

Bruke hylsesamler under praktisk skyting?


Recommended Posts

Det er to hovedtyper av dette:

 

1:

Denne typen ferstes direkte på våpenet, og da får du problem med standard/prod enhåndsvåpen. I tillegg så er det ikke akkurat tidsbesparende med en slik påmontert hvis du får forkiling /klikk etc under stagen.

http://www.brasscatchers.com/store/brasscatcher.html

 

2:

Denne typen festes på arm/hand, og er ikke i direkte kontakt med våpenet, og burde da være lov å bruke i alle scenario, hvis ikke RO mener på at du kan få en utilsiktet vridning av våpen ut over pekevinkler ved trange baneforhold.

brass_catcher.jpg

Link to comment
Share on other sites

Open definerer "hjelpemiddler" som sikte og støtte....ikke noe som har med magasiner eller ammo å gjøre..så jeg mener det er "good to go" i alle klasser med hylse samler.

 

Det kommer ann på montering. Er det snakk om en "håv-sak" du har på håndleddet, så kanskje. hvis da ikke ROen synes den kan bli en sikkerhetsrisiko...

 

Er det snakk om noe som monteres på våpenet, er den ulovlig i Production og i standard må pistolen MED hylsesamler passe i boksen

Link to comment
Share on other sites

Kanskje det er mulig at det er lov... men, den dekker jo så man ikke ser blinker på høyre side av våpnet og da blir det noe upraktisk i .... praktisk...faktisk... (oh, blåmandag...)

Kanskje det kunne være noe for de som vil bruke pistol i feltskyting, spesielt om man skyter noe annet enn 9mm? Der står vel vanligvis blinkene så tett at det ikke ville være noe stort problem.

Link to comment
Share on other sites

Jo i rifle er vel den eneste div hvor en hylsefanger på våpen kunne brukes, men skjønner ikke hvorfor man vil gamble med det for å spare noen få kroner..... Sjansen for forkiiling øker..

 

Og spør man, er det nok en stage man kan få plukke hylser på etter matchen er over...

Link to comment
Share on other sites

HVA?! Stikke av med lønna vår?! :mrgreen:

 

Har jobbet to L3 hittil i år, og to be quite honest, har ikke plukket stort gitt...

Spør man pent er det utrolig hva man kan få til, så lenge det ikke går ut over tidsskjemaet som pleier å være tight nok som det er, om man ikke skal forrykke hele opplegget fordi noen skal ha med seg alle hylsene sine.

Når RO er vrang på dette med hylseplukking, er det vel også ofte det som er temaet, tidsskjema.

Link to comment
Share on other sites

Når RO er vrang på dette med hylseplukking, er det vel også ofte det som er temaet, tidsskjema.

 

 

Ja enig med den, var derfor jeg foreslo å vente til matchen er over. Eller iallefall til skytingen er ferdig for dagen.

Under selve matchen kan det for være vanskelig

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker en slik selv, når jeg trener med hylser jeg gjerne vil se igjen ved stasjonær skyting. Å skyte stager med en slik vil jeg mene er en sikkerhetsgreie, er ikke lett for en RO og se at kammeret er tomt, den vil skjule et kammerflagg også. Hylsefangere til AR ligger helt intil våpnet (ihvertfall min)

På min stage ville det IKKE være OK

Link to comment
Share on other sites

Du kan nok se langt etter å få lov til å bruke dette på stevner i praktisk. Årsaken er at RO til en hver tid skal ha kontrollen på skytter mtp våpenets pekevinkel og ikke mint når skytter beveger seg og hvor avtrekkerfinger da stort sett skal være utenfor avtrekkerbøylen. Med hylsefanger festet til hånden vil denne dekke all sikt for RO og vil ikke bli tillatt. Sikkerhet på standplass er RO's PRI1. Videre vil/kan denne henge seg opp i luker/åpninger og ved passering av vegger/props etc. som igjen kan føre til følgende seanse; hånden som hylsefanger er festet til holder jo også pistolen og hva tror du da skjer med våpenets pekereting når hylsefanger henger seg opp? Dermed blir plutselig hylsefanger et faremoment i stedet og mulig også en DQ for skytter, samt at det kan gå av et skudd og i hvilken retning da?

Det er ikke hylsene som er den store utgiften på match, det er startavgiften - reise - overnatting etc..

 

mvh

Morten

Link to comment
Share on other sites

...

Ja enig med den, var derfor jeg foreslo å vente til matchen er over. Eller iallefall til skytingen er ferdig for dagen.

Under selve matchen kan det for være vanskelig

 

Ser for meg det kan være artig å avholde en hylse-free-for-all etter stevnet. Da selvfølgelig med visitering av plukkerene så ingen stiller bevæpnet. Er jo enkelte som er ganske så maniske over hylsene sine, så om de ikke har pang eller kniv er dette en klar fordel :)

 

Om hylser tapt i konkurranse knekker budsjettet er kanskje ikke praktisk den rette sporten.

 

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

a) ser enkelte påstander om hylsefanger her, men absolutt ingen henvisninger til regler.

 

b) Dere som snakker om å plukke opp andres hylser.. Hvis man forsyner seg av andres eiendom uten munntlig/skriftlig tillatelse fra eier, hva kaller man det... Hint; man kan finne en god del info. om det i ei tykk rød bok som det står Norges lover på. Om det er noe "alle" gjør, om det er vanlig under stevner, etc. er irrelevant. Det at det "bare er hylser" er heller ikke relevant (vel, "bare".., mine .308-hylser koste meg kr 6,50 pr.stk), basert på den logikk kan man jo fritt forsyne seg av andres magasin, skytebriller og hørselvern som er mistet på standplass, smågodt og druer på rema, pusselapper på våpenbutikk, etc.

Link to comment
Share on other sites

Tenk å bli så gjerrig at en griner når en driter.

 

Lite vet jeg om Praktisk Skyting, men det er ikke avfallshåndtering som står i fokus, er det vel?

 

Hylser er avfall. På engelsk heter det "Spent cartrigde", brukt hylse.

 

Hvis en er så jævla redd for at avfallet skal havne i feile hender må en slutte å kaste det rundt seg.

 

 

 

Hilsen en ivrig hylseplukker.

Link to comment
Share on other sites

a) ser enkelte påstander om hylsefanger her, men absolutt ingen henvisninger til regler.

 

 

Som Morten skriver over, RO skal ha fritt utstyn til våpen. Om RO i tillegg mener det er en sikkerhetsrisiko å starte deg med nettet på hånda får du beskjed om å ta den av.

Om jeg står på stage ville jeg nok bedt deg om å fjerne den, og om du ikke gjør det, vel... I call:

 

Other persons may be expelled from the range for conduct which a Range Officer deems to be unacceptable. Examples include, but are not limited to, failing to comply with the reasonable directions of a Match Official, interference with the operation of a course of fire and/or a competitor's attempt thereof, and any other behavior likely to bring the sport into disrepute.

 

Se utheving...

 

Så får det være opp til Range Master og eventuelt Arbitrition Comittee...

Link to comment
Share on other sites

Med fare for å være off tpåic her: Den innretningen som er avbildet over er sånn som jeg forestiller meg at han Finn-mannen bruker fordi han skal legge engangsskutte hylser uten støv og bøss for salg etter stevnet.

 

On topic: Vil det ikke påvirke kvaliteten på skytingen at det henger en diger håv på håndleddet/skyteren?

Link to comment
Share on other sites

a) ser enkelte påstander om hylsefanger her, men absolutt ingen henvisninger til regler.

 

b) Dere som snakker om å plukke opp andres hylser.. Hvis man forsyner seg av andres eiendom uten munntlig/skriftlig tillatelse fra eier, hva kaller man det... Hint; man kan finne en god del info. om det i ei tykk rød bok som det står Norges lover på. Om det er noe "alle" gjør, om det er vanlig under stevner, etc. er irrelevant. Det at det "bare er hylser" er heller ikke relevant (vel, "bare".., mine .308-hylser koste meg kr 6,50 pr.stk), basert på den logikk kan man jo fritt forsyne seg av andres magasin, skytebriller og hørselvern som er mistet på standplass, smågodt og druer på rema, pusselapper på våpenbutikk, etc.

Hei.

Nå vet ikke jeg hvor godt du er inne i regelverket til praktisk skyting, her finner du oppgaven og ansvaret til RO (RangeOfficer) som har ansvaret for all sikkerhet på sin stage:

7.1.1 Range Officer (“RO”) – Issues range commands, oversees competitor compliance with the written stage

briefing and closely monitors safe competitor action. He also declares the time, scores and penalties

achieved by each competitor and verifies that these are correctly recorded on the competitor's score sheet

(under the authority of a Chief Range Officer and Range Master).

Legg merke til "close monitors safe competitor actions" mtp hylsefanger festet på den hånden som holder pistolen. I tillegg er dette også en regel som ofte brytes:

10.5.2 Allowing the muzzle of a firearm to point uprange, or past the default, or specific safe angles of fire during a course of fire, (limited exceptions: see Rules 5.2.7.3 and 10.5.6). Kanskje fint å dekke til for skytter, men ikke særlig morro for RO dersom skytter passerer vinkel med god margin før RO ser dette tydelig.

Du må gjerne stille med en slik hylsefanger på hånden, men det vil ikke bli mange hylser som kommer inn i den fra pistolen, mm du selv legger hylsene i manuelt. På rifle har det vært tillatt bruk av hylsefanger som er påmontert våpenet, i de tilfeller hvor de har vært skyting fra side av barrikade og hvor riflen har måtte bli flyttet til andre skulder (der våpenet kaster ut hylsene rett bakover, ala Steyr AUG.)

 

Når det gjelder plukking av hylser så bør dette kun være OK hvis det ikke forårsaker problemer med å gjennomføre matchen iht schedule og ikke forstyrrer neste skytter. Det å kalle det for RO-lønn er helt feil. RO jobber på matchen frivillig. I så fall har vedkommende ikke helt skjønt sin funksjon.

 

Mvh

Morten

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Jeg har nettopp begynt å skyte med 9mm og jeg lader selv, så jeg ser fort at det å samle opp hylsene er litt av en jobb. fulle av dritt blir de også. Såå denne håven som er avbildet på handleddet er kansje noe for meg og de aller fleste i min omgangskrets. Jeg vet ikke hvor jeg kan få kjøpt dette, og hva det er denne samleren heter på fagspråket.

Ingvar.

Link to comment
Share on other sites

På Nordisk rifle i Danmark i fjor var det en på squaden min som hadde en rifle i 6.5 Grendel. Har var veldig lysten på å få alle hylsene med seg. Flere RO ville at han skulle ta av hylsefangeren fordi den hindret bl.a for sikt til avtrekksbøylen...

RM hadde gitt han en generell tillatelse, så da fikk han bruke den på hele matchen.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje det kunne være noe for de som vil bruke pistol i feltskyting, spesielt om man skyter noe annet enn 9mm? Der står vel vanligvis blinkene så tett at det ikke ville være noe stort problem.

 

Niks, våpen skal passe i div bokser i felt også.

 

I felt er hylsefanger tillatt. Det er også tillatt på innendørsstevner i NSF-regi. Innendørs får man tilogmed godkjent funksjonsfeil selv om det skyldes hylsefangeren. VAr ikke uvanlig med GSP med hylsefanger til .32.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Lurer på hvordan de praktiske skytterene ser ut om 5 år, først head-cam og nå hylsefanger i tillegg. :lol: Hva blir det neste dere skal ta i bruk for å skyte seinere? :winke1:

For å kunne skyte seinere (som i seinere på kvelden) kan det sikkert være fint med lys montert på både skytter og våpen :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
I felt er hylsefanger tillatt. Det er også tillatt på innendørsstevner i NSF-regi. Innendørs får man tilogmed godkjent funksjonsfeil selv om det skyldes hylsefangeren. VAr ikke uvanlig med GSP med hylsefanger til .32.

 

Kan du referere til hvilke paragrafer du tolker slik? Har du fått godkjent dette i utstyrskontrollen på, f.eks., et NM? Våpenet skal passe i målekassen med alt utstyr påmotert jf. ISSF regementet §8.9

Link to comment
Share on other sites

Om hylseholderen er fleksibel og kan bøyes ned i kassa når den er montert på pistolen, er det lov å bruke den i NSF.

 

Om man har hylseholder i hardplast som ikke passer i målekassa (t.d. til Hammerli SP20), er denne ikke lov å bruke.

 

Forøvrig:

8.7.4.3.1.4 Tomhylsen er ikke trukket eller kastet ut; Dette gjelder selv om

hylsefanger brukes;

 

Samt 8.9 d)

d) Målekasse: Våpenet måles med alt tilbehør på plass. (Hvis det brukes en luftpistol med magasin kan den måles uten magasinet på

plass.) En produksjonstoleranse på 0,0 mm til + 1.0 mm i den rektangulære målekassens dimensjoner er tillatt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...