Jump to content

Tikka T3, Blaser R93 eller Mauser M03?


kirie10

Recommended Posts

Skal handle rifle og lurer veldig på hva jeg skal velge, og det står mellom Tikka T3, Blaser R93 og Mauser M03. Kaliberet jeg har valgt er 6.5. Har 30-35 høvdinger til rådighet og er veldig usikker. Har bestemt meg for kikkert, det blir en Zeiss Duralyt 3-12 x 56. Demper er ikke ett must. Vekt har heller ingen betydning for meg.

 

Hva bør jeg velge?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke trenger systemrifle, så er Tikka T3 et flott alternativ. Relativt billig, skyter vanligvis meget bra, pålitelig, bra avtrekk uten kryp, en litt kjip plaststokk vil sikkert noen påstå, lett (hvis du velger "lite"). Er ikke noe "prom-queen" av ei børse, men det er absolutt et godt jegerverktøy. Velger du Tikka har du samtidig nok peng til overs til en meget bra kikkert og demper hvis du ønsker det, og endel penger til ammo (ladeutstyr), evt jaktkort osv.

Har du ønske om systemvåpen så er Blaser et godt alternativ, men vær obs på at det blir fort dyrt hvis man skal ha etpar løp med montasjer og brukbar optikk. Er du avhengig av hyppige kaliberbytter uten innskyting på forhånd, er det nok ingen vei utenom Blaser. Mauser M03 er ei solid og bra rifle, men noe unødvendig tung synes jeg.

Ellers vil jeg anbefale deg å ta et kjapt søk her på forumet, det er skrevet mye nyttig info om de riflene du har nevnt.

 

Lykke til med valget :smile:

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for svar. Har egentlig bestemt meg for systemrifle, men jeg har tenkt at jeg kommer til å kjøpe meg en ny rifle uansett om jeg kjøper systemrifle eller ei. Derfor er Tikka vurdert. Har kjent og skutt med alle riflene og føler at Mauser passer meg best, og jeg syntes ikke at mauseren var så tung som folk skal ha det til. Men det er et veldig vanskelig valg, fordi de er alle tre gode våpen!

Link to comment
Share on other sites

Tror du misforstår litt. Det jeg lurer på er om det er verdt å kjøpe ei dyr systemrifle, fremfor en "billig" tikka når man 99% sikkert vet at om 3-4 år vil man handle et våpen til? Hva ville du ha kjøpt til 30.000?

 

Mvh kirie10

Link to comment
Share on other sites

Ville vel først som sist kjøpt en god kikkert, kanskje den nye Zeiss HT 3-12X56 :wink:

Du ville da fremdeles hatt 18-19k til rifle noe som gir deg stor valg frihet.

Med en systemrifle trenger du i prinsipp ikke flere en den ene, bare flere piper.

 

Eller du kan kjøpe en tikka og spare 10k til du skal kjøpe deg et systemvåpen om 3-4 år :mrgreen:

 

Jeg ville kjøpt en Sauer 202 med den nye Zeiss HT, dersom du ønsker å vite det :D

 

Velkommen til kammeret forresten :wink:

 

Mvh

SAUERhansen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville kjøpt en rimelig rifle med en ok kikkert, da har du bedre forutsetninger for å vite hva du har lyst på om noen år.

Så slipper du å bli en av de som velger blaser/mauser vilkårlig, og så forsvarer valget med nebb og klør senere, for å overtale seg selv til å ikke angre.

Link to comment
Share on other sites

Ok. Hva er galt med duralyten ? Alle selgerene jg har snakket med anbefaler den. Er zeiss classic noe bedre alternativ?

Selgers anbefaling kan skyldes mangt. En Dyralyt tjener selger penger på. En Classic selges enten uten fortjeneste (eller med tap) eller også blir den så mye dyrere ifht Duralyt at kjøper mister interessen (med mindre man har testet de grundig mot hverandre, da velger man uansett Classic om man har råd...)

 

Classic er en vanvittig bra kikkert til de prisene den selges for i Norge. Muligens det beste kikkertkjøpet blandt de gode kikkertene.

 

Hva angår rifle: om du vil betale for noe som er "lekkert" eller ikke er opp til deg, men sørg for å kjøpe en presis rifle med godt avtrekk (de tre nevnte riffene dekker dette behovet, R93 har vel ikke det beste avtrekket men det er helt kurant. Samtidig har R93 andre styrker som lett veier opp, og i sin helhet er den veldig presis). Du blir en mye bedre skytter av å vite at de feil du ser på skiven er dine feil og ikke riflen sin.

 

Blandt de dyre riflene bør du også se på Sauer 202.

 

Du burde overveie å kjøpe brukt!

 

Tenkt grundig over dette med systemvåpen. For noen er det en nødvendighet for å kunne ha alle kaliber man vil innen "garderoben", for noen fordi disse våpen kan lett deles opp i biter på reise etc. Og for noen har det ingen ending i det hele tatt. Du får tross alt 2 stk Tikka T3 i ulike kaliber for prisen av en R93/M03 - montasjene er også MYE billigere. Et forum som dette er befolket av brukere med noe over snittet "behov" som ikke deles av alle.

 

Jeg har selv flere systemrifler uten å egentlig trenge det, kunne hatt en rifle i hvert kaliber i stedet om jeg ville. Har valgt systemvåpen mest pga nysgjerrighet og smidighet ved transport. De jeg personlig kjenner som har skutt og skyter flest dyr har interessant nok en tendens til å ha enklere rifler i "faste" kaliber uten at dette har noen statistisk signifikans i seg selv.

Link to comment
Share on other sites

Har kikket litt på denne, . Er det noe å ha ?

Ja. Har hatt denne. Har også hatt Victory 2,5-10x50. På forstørrelser fra 3 og oppover er det minimalt til ingen optisk forskjell.

 

Dersom du ikke skal jakte mye i mørke/skumring kan du evt. spare bort lyset og 2000,- Lyset i retiklet er for svakt for å være synlig i dagslys.

 

Hva og hvordan skal du bruke kikkerten? Til noen typer jakt (elgjakt, snikjakt i skog etc.) kan 1,5-6x42 uten lys til 5400,- være et bedre alternativ.

Link to comment
Share on other sites

På samme måte som om du skal kjøpe sko, bør du også tenke igjenom visse ting før kjøp av våpen. Går du i dress kjøper du ikke joggesko til denne osv.

Mitt spørsmål er i første omgang hva du skal bruke børsa til? Hvilken jakt? Skal du fortrinnsvis jakte i skumringen siden du skal ha en diger kikkert på toppen?

Mitt tips er at du først definerer bruksområde- så kan en starte prosessen med å finne våpen og optikk.

En 3-12 x56 er i det meste laget for de fleste typer av jakt- og for 35 store får du med en bra pakke med to kikkerter- om du også skal jakte på svarte natta. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Mitt tips er at du først definerer bruksområde- så kan en starte prosessen med å finne våpen og optikk.

 

Planen er å bruke den til Elgjakt(Postering), rådyrjakt(postering,hundefører),hjortejakt, rev, bever og kanskje litt toppjakt.

Børsa skal ha åpne sikter også, så om det blir "slaktemaske-hold" tar jeg av kikkerten.

 

Mvh kirie10

Link to comment
Share on other sites

jeg er veldig glad i min Blaser R93. De får du gode kjøp på om dagen. Jeg har 4 løp til min, og synes det er genialt at jeg kan bytte løp/kaliber uten å tenke på innskyting.

 

Blaser er en veldig flott rifle. Flott løpsbytte system, lett, kort og hendig. Grunnen til at jeg er litt usikker på denne er at JEg føler at det er mere som kan gå alt med rettrekker mekanismen. Tenker på f. eks i iskaldt vær, har den lett for å fryse fast?I og med at den går på skinner?

 

Mvh kirie10

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sauer 202, og der frøys sikringen fast når jeg var på toppjakt i vinter. En mer sur situasjon skal du leite lenge etter :roll: .. Den tar jeg ikke med i grisevær på vintern igjen. Når sant skal sies så har jeg bare opplevd dette en gang,men uansett ikke noe særlig (rifla var tørrpussa). Aldri opplevd problemer med Tikka. Bortsett fra at jeg sleit ut rekylklakken, denne bytta jeg til en i stål.

Link to comment
Share on other sites

Mitt tips er at du først definerer bruksområde- så kan en starte prosessen med å finne våpen og optikk.

 

Planen er å bruke den til Elgjakt(Postering), rådyrjakt(postering,hundefører),hjortejakt, rev, bever og kanskje litt toppjakt.

Børsa skal ha åpne sikter også, så om det blir "slaktemaske-hold" tar jeg av kikkerten.

 

Mvh kirie10

 

 

Hei igjen,

 

Med en Blaser R93 og 3-12x56 kan du jakte absolutt alt. Noe du sansynligvis kan med de fleste andre rifler også :wink:

 

Når det gjelder slaktemaske holdene du snakker om, er nok Blaseren en av de raskeste til å vippe av kikkerten på og den sikreste :mrgreen:

 

Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sauer 202, og der frøys sikringen fast når jeg var på toppjakt i vinter. En mer sur situasjon skal du leite lenge etter :roll: .. Den tar jeg ikke med i grisevær på vintern igjen. Når sant skal sies så har jeg bare opplevd dette en gang,men uansett ikke noe særlig (rifla var tørrpussa). Aldri opplevd problemer med Tikka. Bortsett fra at jeg sleit ut rekylklakken, denne bytta jeg til en i stål.

 

 

Håper det var boltmuffa og ikke rekylklakken du ødela :)

Link to comment
Share on other sites

@kirie10: Jeg har også brukt Blaseren en del på toppjakt, den iser ikke og er minst like pålitelig som en hvilken som helst annen rifle.

 

Her har et tysk jaktblad kjørt test Blaser R93 vs Mauser M98 i forhold til å få sand og jord i mekanismen, gjett hvillket våpen som greide seg best i testen: http://www.wildundhund.de/cgi-bin/r30msvccms_seiten_ansicht.pl?&var_hauptpfad=../r30/vc_content/&var_fa1_select=var_fa1_select||438|&var_seiten_nummer_uebergabe=3664

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Etter mye om og men er børsa endelig bestillt. Valget endte på en Tikka T3 med A-Tec Maxim demper og zeiss Victory 2.5-10. Grunnen til at jeg kjøpte Tikka fremfor de andre børsene var at dette var et våpen som ga mye presisjon for lite penger. Og jeg kjøpte meg heller en god kikkert.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
Jeg har opplevd frysing på hagle og drilling. Skal man jakte i ekstrem kulde må våpenet tørrpusses, enten det heter Blaser, Mauser eller Remington for den saks skyld.

 

Et lite tips her kan vere å blande våpenolja 50/50 med rødsprit. Da har du frostfritt våpen hvertfall ned til -34C.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...