Jump to content

Blackhawk specops nrs stock til remington 870


kabar

Recommended Posts

Spesielt vanskelig er det ikke, men litt knotete (største utfordringen er som regel å få av original kolben. Det grever et stygglangt skrujern)

Nei det er ikke en god stokk, og ikke er den vel lovlig å montere heller i disse dager.

Forskrift om forbudte skytevåpen og godkjente halvautomatiske skytevåpen

 

§ 1. Forbudte skytevåpen

Det er forbudt å erverve, eie eller inneha følgende typer skytevåpen, jf. våpenforskriften § 6:

 

c) repeter- og pumpehagler som har ett eller flere av egenskapene som nevnt i § 3 første ledd bokstav a til d.

Hagler som nevnt i første ledd bokstav c kan likevel etter en konkret vurdering av Politidirektoratet godkjennes for erverv, eie og inneha.

Våpen som nevnt i første ledd bokstav a–c lovlig ervervet før forskriftens ikrafttredelse, kan beholdes av nåværende eier. Dette gjelder likevel ikke pumpehagler med egenskaper som nevnt i § 3 bokstav c.

0 Endret ved forskrift 25 okt 2011 nr. 1099.

 

§ 3. Godkjente halvautomatiske hagler

Halvautomatiske hagler som oppfyller kravene til minimum totallengde og løpslengde etter våpenforskriften § 2 første ledd, er godkjent for erverv, eie og inneha, jf. våpenforskriften § 7 annet ledd, med unntak av hagler som fyller ett eller flere av følgende kriterier:

a) bare pistolgrep uten skulderstøtte,

b) pistolgrep frittstående fra kolben under våpenet,

c) våpen påmontert rørmagasin eller magasinforlenger med mulighet for større magasinkapasitet enn 5 patroner i tillegg til patronen i kammeret, eller

d) tillater bruk av avtakbare boksmagasiner.

Hagler som nevnt i første ledd bokstav a til d kan etter en konkret vurdering av Politidirektoratet godkjennes for erverv, eie og inneha, jf. våpenforskriften § 7 annet ledd.

 

Mulig det har noe med alder og visdom å gjøre, men jeg har stort sett plukket av alle pistolgrep og lignende Jallastokker fra pumpehaglene og satt på gode synt stokker med normal utforming. Skyter bedre og raskere med det.

Du ser ikke mange toppskyttere i manuell divisjonen med pumpe (IPSC) som bruker pistolgrep

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nå skal jeg ikke uttale meg om det en god stokk eller om den er vanskelig å montere.

 

MEN. :?

Den har et supersinnsykt helt ekstremt farlig og frittstående pistolgrep.

I tillegg kan vel minstelengde på langpang 84cm være vanskelig å holde med en slik innskyvbar.

Så den er vel heller neppe lovlig å sette på et skarpt våpen.

 

edit: Slått av en mer utfyllende Hassel.

Link to comment
Share on other sites

Dersom man skal kverulere så er vel § 3 ment for halvautomatiske hagler?

en 870 er ei pumpe.

 

Slik JEG tolker dette så er Blackhawk specops nrs stock lovlig såfremt hagla holder minstekravet til lengde i innskyvd tilstand.

 

Om det er lurt å kverulere på dette er en annen sak.

Det er rom for tolkning av forskriften, og dersom man en eller annan gang i fremtiden utsettes for feil tolk så får man problemer..

 

Edit: Glem det, § 1, c) slår ihel overskriften for § 3.

Det er forbudt å erverve, eie eller inneha følgende typer skytevåpen, jf. våpenforskriften § 6:

 

c) repeter- og pumpehagler som har ett eller flere av egenskapene som nevnt i § 3 første ledd bokstav a til d.

Link to comment
Share on other sites

Specops modellen uten rekyldempende fjærbelastning fungerer sikkert fint, men hold deg unna den med rekyldemperen. Remington Arms selger Knoxx SpecOps på noen av sine 870 hagler.

 

Fjernet youtube linken pga litt drøy innhold. Det er svært vanskelig å få tak i amerikansk våpenteknisk kunnskap uten at de går mot norsk skytesport.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Var ikke dette med frittstående pistolgrep rettet mot løsninger der pistolgrepet og kolben ikke fysisk henger sammen? Slik at en slik løsning (som bare er en tommelhullstokk som mangler litt under) er tillatt mens de løsningene (jeg kommer bare på AK/AG/AR i farta) der pistolgrep kan settes på alene er forbudt?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen problemer med det :wink:, men jeg regner med at eieren av jallastokken får unødvendig mange problemer :lol:

 

Mitt råd er -Bruk heller tid på å finne eller og få tilpasset en stokk som passer til akkurat deg :wink:

Link to comment
Share on other sites

Angående lovtolking så tror jeg intensjonen var å forby stokker med frittstående pistolgrep. Ikke bare løsninger med pistolgrep og ingen kolbe... Men det er omtrent umulig å fårstå hva de mener i den forskriften om forbudte skytevåpen.

Jeg har henvendt meg til POD og bedt om en utdyping, men det svaret jeg gikk var like uforståelig som forskriften...

 

Angående stokken det er spørsmål om, så er det absolutt ikke en god stokk å skyte rype med. Den er høy og kinnet kommer i feil vinkel for god flyktskyting, med mindre man har monter et meget høyt sikte. Til stridsbruk inne i et hus har det nok muligens en misjon, men etter mye prøving og feiling har jeg kommet frem til at klassisk stokk er det beste, raskeste og mest effektive. Har en speedfeed på min 870 nå, kjøpt brukt fra Numrich... beste stokken jeg har hatt på noen pumpehagle, utover de orginale trestokkene.

Link to comment
Share on other sites

har en thumbhole variant som på et bilde over her. Funker fjell for meg som har en unaturlig aversjon mot alt annet enn slike grep. Beklager. men er ikke å fornærme noen:-p

 

men skal under rehab med en god gammel sideligger uten slikt grep da. Kanskje jeg rister av meg avesjonen.

Link to comment
Share on other sites

Et vertikalt pistolgrep tar også en del av rekylen som ellers går i skulderen. Ifjor høst jaktet jeg rype med min autohagle med utestående pistolgrep og det funket bra. Man føler også mer kontroll med våpenet, og håndleddet får en mer naturlig stilling. Vanlige jaktstokker som vi jegere må trulle med tilhører munnlader tiden. Selvsagt er en tradisjonell jaktstokk på hagle veldig bra.

Link to comment
Share on other sites

Et vertikalt pistolgrep tar også en del av rekylen som ellers går i skulderen

????? Kan jeg velge foretrekker jeg å få rekylen i skulderen. Ingen andre plasser.

 

Vanlige jaktstokker som vi jegere må trulle med tilhører munnlader tiden.

Det gjør de nok helt sikkert, og det er sikkert grunnen til at jeg foretrekker den :wink:

Jeg klarer ikke helt å se for meg hvordan man bærer ei hagle med et pistolgrep på et komfortabelt vis på støkkjakt etter rype.

Personlig synes jeg at engelsk skjefte er det mest komfortable man kan bære på jakt når våpenet skal være mellom henden.

Hvordan pistolgrep gir bedre kontroll skjønner ikke jeg. Det som gir kontroll er et tilpasset skjefte med riktig lengde, cast off, høyde, fall, pitch og vridning. I tillegg må du være i stand til å plasser hagla på samme plass hver gang :wink: Riktige mål på stokken hjelper deg til det.

 

Pistolgrep funker fint på rifle, spesielt til liggende skyting, men ikke til hagle spør du meg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...