Jump to content

Patronsamler søknad... venter på svar


Kresto

Recommended Posts

har bare fått høre fra han karn fra Narvik at han måtte få "eksperthjelp" på området, førr han hadde ingenting å førrholde sæ tell når det kom tell en sånn søknad..

Ingen ting å forholde seg til?? Hva med Våpenforskriften og rundskriv 2009/009 om hvordan denne skal tolkes???

Tenk om bare etatene kunne ha pratet sammen, eller alle hatt såppas kunskap om den jobben de er satt til å gjøre at de kunne tolke forskrifter, runnskriv og paragrafer likt...... De kunne ha giddi å tatt een telefon til en kollega om de var usikre.....:roll: Det må jo være noe feil et sted når noen kan få dette enkelt på bare et par - tre uker. Mens andre må vente i 6, 7, 8 måneder! Regner med at de fleste som har interesse for dette allerede er skyttere med egne våpen og for lengst skikket egnet til å eie og oppbevare patroner og våpen på en forsvarlig måte. Hadde jeg gjort slik i min jobb, hadde jeg ikke hatt noe jobb. Og kundene gått til konkurenten for lengst.

Link to comment
Share on other sites

Mye av problemet her er at våpekontorene ikke har en konkurrent...dessverre. Hadde et privat firma fått konkurrere på behandlingstid og service hadde våpenavdelingene til politiet rundt om støvet ned.

 

Du får håpe han forhører seg med en som har peling da, og ikke en som er ekspert på å synse.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Nå begynner det å nærme seg året på ventingen her.

Har ringt å purret ca hver 14. dag å får det samme svaret: (ska se på saken så snart æ får tid, det går mye tid bort i å svare telefona vettu)

 

Har jo fått samlet meg noen forskjellige patroner, men kan jo liksom ikke gå ut å si at jeg er patronsamler enda.

Men heldigvis så er det 2 stk til som jeg kjenne som har sendt søknader på det samme. får håpe de gjør slik at han får ut fingeren.

 

Kjenner at man blir litt rådvill, man har jo ingenting å forholde seg til.

 

Hva kan man gjøre med så EKSTREM lang behandlingstid?

 

Bøye seg frem, ta det som en mann, å smile? :P (kjennes ut som det e det man gjør værtfall)

Link to comment
Share on other sites

Nå gjelder vel denne tråden behandlingstid, men legger et spørsmål her likevel.

Hva skrev dere på søknaden? Og brukte dere bare et vanlig A4 ark?

Var innom våpenkontoret tidligere for å spørre. Men jeg ble ikkje noe klokere. Tok ho nærmere 1 time å fortelle meg at dette var veldig strengt, og at dette var så nytt at bare 2 i norge hadde fått patronsamlerlisens :roll:

Link to comment
Share on other sites

Du må ha ein generell søknad, der du tar med kva type patroner du skal samle på, kaliber frå-til, rifle, pistol, hagle, alle typer sivile og militære patroner, inklusiv sporlys, panserbrytende, sabot osv, mest mulig spesifisert, du må også ha eit totalt antall patroner du skal ha total, 10-15.000 patroner bør holde ei stund..

 

I tillegg må du ha vedlegg som lister opp samtlige patron typer, helst til minste detalj..

 

Eg søkte om å samle på alle sivile og militære patroner frå 2mm Kolibri til og med .700 Nitro Express, inklusiv panserbrytende og sporlys, med ei grense på 10.000 skudd.. Det tok meg 3-4 mnd og det var minst 4-5 runder med søknaden, før dei var fornøyd..

Link to comment
Share on other sites

Har sendt inn slik som du har forklart over, men alikavell.. hadde vært heilt ok hvis de kunne ha tatt kontakt sånn at vi fikk gått igjennom søknaden.

Men neidaaa... det som e så besynderlig at det tar ca 1 uke inkl. postgang for å få godkjent en heilt vanlig våpensøknad... da e jo tempoet ganske høyt, skulle tru de fiksa det littt kjappere.

Link to comment
Share on other sites

Jo men det er ein vesentlig forskjell ein vanlig våpensøknad og samlestatus og ein våpensamler lisens eller patronsamler lisens. Det har ikkje berre med postgang og behandlingstid å gjere, det er litt andre kriterier og litt strengere regelverk, som skal minst dobbeltsjekkes, før du får det gjennom.. Ting tar tid, berre purr etter og ring innimellom, så ordner det seg nok..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Når jeg søkte tok det ca 2 mnd. Jeg ringte og purret og fikk til svar at de hadde mye å gjøre. 2 dager senere var det brev fra politimesteren i postkassa med godkjent søknad :)

Det eneste jeg skrev i søknaden var at jeg ønsker å samle på riflepatroner fra kaliber .22 til 12,7x99, og pistolpatroner fra .22 til .50,

samt antall og at det ikke skulle samles på panserbrytende og brannstiftende ammo.

 

Trengte ikke å liste opp hvert enkelt kaliber.

 

Behandlingen av en slik søknad varierer fra kontor til kontor. Enkelte kammer har null kompetanse når det kommer til patronsamling.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Prata med våpenkontoret igår. Ho som tok telefonen sa jeg burde sende inn en klage til politimesteren ang. lang behandlingstid :)

Han som hadde saken min var tydeligvis en gammel pensjonist som var leid inn på engasjement.. eller no sånt.

Ho sa at han burde ha gått av for lenge sia uansett.

Skal sende politiet en mail å se hva som skjer.. håper de får ut fingern! :)

Link to comment
Share on other sites

Søkte en gang som patronsamler..

Skrev Max antall.

Hvorfor,

Hvilke,

Hvilke ikke, Panser, spor osv..

 

Som svar fikk jeg at det ikke var spesifisert Hvilke, hvor mange, at panserbrytende, sporlys måtte de være tilbakeholdende på.

Snåle greier..

 

Så har ny søknad klar snart...

Hvordan skriver dere dette med kaliber. Sist la jeg ved en bunke på 30 sider over alle de kalibrene samlingen kunne inneholde innenfor max anntall patroner i samlingen..

Men det var ikke bra nokk..

 

"Det er ikke med noe spesifikasjon på

ammunisjonstypene eller begrensning av samlerområdet" ?

 

Lite utdrag av kaliber listen jeg sendte med...

 

5.56x30mm

5,56x45 Nato

5,5 Sömmerda

5,6x35R. Vierling.

5,6x39 Russian

5,6x50 Magnum

5,6x50R. Magnum.

5,6x52R.

5,6x57.

5,6x57R.

5,6x61 Vom Hofe Super Express

5,6 Johnsen.

5,7x28.

5,7x33 AEB

5,75 Velo Dog.

5.8x42mm

240 Wby.

240.Rimless N-E

240 Flanged Nitro-Express

240 Gibbs.

243 Win.

243 Imp.

243 WSSM.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...