Jump to content

Aimpoint vs Aimpoint vs firkantede rødpunkt


Rango

Recommended Posts

Hei

Kan noen forklare meg hva som er forskjellen på de forskjellige Aimpoint siktene?

Ser der er noen til jakt og noen til militert og sportsskyting. Er ikke alle sammen bare noen rør med en prikk i?

 

Hva er forskjellen på Aimpoint micro og feks Docter firkant?

 

Hvilket har det norske forsvaret kjøpt inn?

Link to comment
Share on other sites

@Jan Egil: Fjomp

@Ramstein 85: Jeg antar det skyldes at Distriktskommando Østlandet som var Unfilstyrkenes overhode, regnet med at rødpunktsikter ville transfomere oss geværmenn til blodlystne drapskåte massaker maskiner... samt at det var privat innkjøpt utstyr...

Link to comment
Share on other sites

@Ramstein 85: Jeg antar det skyldes at Distriktskommando Østlandet som var Unfilstyrkenes overhode, regnet med at rødpunktsikter ville transfomere oss geværmenn til blodlystne drapskåte massaker maskiner... samt at det var privat innkjøpt utstyr...

Var ingen som nekta oss å ha litt "ekstra" på AG3n

Jeg hadde både orginalt skarpskytterforskjefte m/2 fot,kikkersikte og bærehåndtak på min ;)

Link to comment
Share on other sites

For å faktisk svare på hva som tråden spør om:

 

Forskjellen mellom militær og sivil Aimpoint er at de militære utgavene har flere lysinnstillinger, slik at de også støtter bruk sammen med nattopptikk.

 

Ellers kommer de i ulike størrelser, og størrelsen på prikken varierer. Skal du skyte veldig presist med rifle på lange avstander, må prikken være liten nok så den ikke dekker "hele" målet. Det er vel 4 MOA som er standard størrelse.

 

Så må du skille på rødpunkt og holografiske sikter. Rødpunktsikter er laget som et kikkertsikte (2 glass) med en prikk i midten. Holografiske sikter har kun et glass hvor prikken blir prosjektert på glasset.

 

Det finnes mye bra, men ikke noe slår Aimpoint når det kommer til kvalitet og holdbarhet, og Aimpointen er desidert overlegen når det kommer til batteritid. Etter 10 år, har jeg enda ikke bytta batteri i Aimpoint comp4, som forsåvidt stod påslått hele året jeg var i militæret, og det er 9 år siden....

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke med de sivile, men Comp M2 og M4 har dårlig lysgjennomgang. Blir betraktelig mørkere å se igjennom i halvdårlig lys. Ser bedre med det øyet som ikke ser gjennom sikte.

Er ikke bare imponert over Aimpiont. Har vært borti to som har tatt kvelden, flere som brukte MYE strøm, flere med justering som gikk motsatt vei, flere med feil på lysbryter og problemer med at lysbryter ikke tåler alt her i verden. Det siste spesielt på Comp M2. De er masseproduserte de og og det skjer ting. Til bruk der du ikke trenger at siktet er vanntett til 40m så ville jeg heller valgt noe annet.

 

Det finnes mye bra, men ikke noe slår Aimpoint når det kommer til kvalitet og holdbarhet, og Aimpointen er desidert overlegen når det kommer til batteritid. Etter 10 år, har jeg enda ikke bytta batteri i Aimpoint comp4, som forsåvidt stod påslått hele året jeg var i militæret, og det er 9 år siden....

 

Comp M4 fra 2002-2003? Det var tidlig. Når kom de egentlig på det sivile markedet?

Link to comment
Share on other sites

De sivile er vel stort sett like MIL utenom de første lys-innstillingene. Er i likhet med deg ikke ubetinget glad i Aimpoint, men micro er etter min mening bedre enn alt annet fra Aimpoint.

 

Når det er sagt er jeg imponert over hvor markert og lite glorete docter sight 3 er, men den mangler manuell lysstyrke-justering.

Som kortholds-sikte er den genial.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes en god del falske aimpointer på markedet. Virker som enkeltge har hatt slike uten å være klar over det. For de problemene som beskrives her er typiske for billige kopier.

Alle de jeg har sett som tok kvelden var i det grønne firmaet. Det er jo ikke noen garanti for at de er ekte kanskje, men vi må nesten kunne tro det.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det jo opplest og vedtatt at nettopp militæret er utsatt for piratkopier da pris per kvantum går over kvalitetskontrollen.

Det er også kjekt å kjøpe en "aimpoint" fra kina, bytte den ut i militæret og vips en billig ekte aimpoint.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Nå finnes det flere typer holografiske sikter, og Eotech er kun en av variantene..... Det finnes flere varienater med en glassflate...

 

Uansett om dette skulle stemme (jeg vet ikke), så er fortsatt det første utsagnet ditt feil, da rødpunktsikte (reflex) slettes ikke trenger å være et aimpoint rør.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt Aimpoint Type 7000 og 9000 L på Saueren min i over 10 år, Et genialt sikte når du jakter i tett skog og normalt skyter på kortere hold (Løshundjakt på Elg)

Aimpointen er ikke et sikte du sikter igjennom, men som du skyter med begge øyne åpne og fokuserer blikket ditt på målet, da henger den røde prikken på en måte i løse luften.

Sikter du gjennom Aimpointen som ikke har forstørrelse er det som å kikke igjennom en dassrull.

Skyter prøva på rein på 100 meter med denne uten noe problem, og med 2 MOA som blir 5 cm eller 2" på 100 meter har ikke noe å si da dette dekker minimalt på dyr som rev og rådyr.

Finnessen på på Aimpoint er at den er ikke avhengig av om linsa blir full av snø eller grannåler og vann rødprikken ser du klart og tydelig mot målet, forutsatt at du bruker riktig skyteteknikk.

De av dere som har drevet med Nærstrid og Nærstridtrening vet hvordan dette fungerer.

 

Tror ikke et Aimpointsikte er med i en Snipers grunnutrustning...

Link to comment
Share on other sites

Nå finnes det flere typer holografiske sikter, og Eotech er kun en av variantene..... Det finnes flere varienater med en glassflate...

 

Uansett om dette skulle stemme (jeg vet ikke), så er fortsatt det første utsagnet ditt feil, da rødpunktsikte (reflex) slettes ikke trenger å være et aimpoint rør.

 

Kanskje det, eller så er Eotech å anse som et rødpunktsikte, og ikke et holografisk. Nå kan vi sikkert starte en diskusjon på definisjoner, men den debatten kan du gjerne ta uten meg. Det finnes også en egen tråd om det.....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...