Jump to content

Rifle til max kr 25 000.


Troll

Recommended Posts

Ca 20-30 000 til rådighet for kjøp av ny rifle i 30-06.

Rilfla skal brukes til rådyr, hjort og elg. skuddavstander max 100-150 meter.

Rifla skal ha demper og siden jeg er en lang jækel også justerbar stokk som f.eks Grodås.

Optikk skal være så god som mulig til denne prisen.

 

Noen som har tips?

(har tilbud på Tikka t3 og Howa begge med grodås stokk)

Link to comment
Share on other sites

Tikka T3 og Howa må vel være et godt utgangspunkt dersom du skal kjøpe nytt. Da får du jo mulighet til å legge ekstra kroner i optikk og demper. Ellers kan ve bruktmarkedet gi deg en god mulighet til å kjøpe merker oppe i høyere prissjikte. Jeg for min egen del kjøpte meg en sauer 202 synth med Zeiss victory diavari 3-12x56 og schultz og larsen demper. Ble overlykkelig da jeg mottok pakken. Lykke til med kjøpet!!!

Link to comment
Share on other sites

Har en særs lang Jækel som du kaller det som kunde.

 

Han endte opp med en Steyr Pro Hunter. Den kan forlenges enkelt med mellomleggsplater på lengde som f.eks Macmillan, Sauer STR, egentlig også Tikka har om jeg ikke husker feil??

 

For 25 +/- har du alle valgmuligheter egentlig. Du kan kjøpe tilpasset mellompris rifler med de beste stokkene med absolutt toppoptikk nytt, du kan kjøpe det beste av alt brukt og du kan kjøpe de beste over middels riflene som Steyr, S&L, TC Icon o.l med topp optikk.

Du egentlig velge på øverste hylla bruksmessig om du holder deg unna grad XXX treverk og gravyre

Link to comment
Share on other sites

Ser den med brukt, men jeg liker godt å kjøpe nytt.

Valget ser ut til å falle på en Browning X-bolt rustfri med grodås jaktstokk og demper + optikk hos Alm, de ga pris umidelbart og fortalt hva jeg skulle ha på en noenlunde saklig måte.

 

Men det som forundrer meg er mangelen på interesse hos enkelte leverandører. 1 leverandør gadd ikke lese hva jeg skulle ha og svarte i ørska, mailte 3-4 ganger før det helt gikk hjem og jeg fikk nesten pris på alt men så presterte han og kalle meg feil navn og da forstod jeg att han bare skummet lett over det jeg skrev og ikke tok det alvorlig.

En annen lokal "internett" forettning i Sandnes der jeg har vært innblandet i 5 våpenkjøp de siste 5 årene (Far svoger og sønnen min + egne) var veldig medgjørlige da jeg var i butikken, men da jeg spurte hva herligheten kostet - nei det kunne han ikke si 100% sikkert men skulle sende mail. Maste 3 ganger om jeg kunne få kjøpe dette våpene men bryet med å sende en pris - nei det er myyyye for langt. Men når dette er sagt så har jeg jo en tålmodighet som en sulten krokkodille!! men alikevell -herregud!!

Link to comment
Share on other sites

Har en særs lang Jækel som du kaller det som kunde.

 

Han endte opp med en Steyr Pro Hunter. Den kan forlenges enkelt med mellomleggsplater på lengde

 

Tipper det er meg Sauer 150 snakker om med mine 202cm. Veldig fornøyd med Steyr Pro Hunter i 30-06. Fin lengde på stokken med ekstra innsatser. Skyter hull i hull (jeg lader selv og har truffet med ladinga) og kjennes veldig riktig ut på alle måter. I tillegg god service på `Deppo. Anbefales!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

jeg hadde aldri kjøpt en browning til 25000 med optikk og demper. kjøpe ei system børse til den prisen, en sauer,mauser eller en blaser, hvis du er en blaser liker..tror du får mer ut av ei sånn rifle, enn en browning.. bra børser det ! men får mye fine pakke tilbud for 25000.. winge har noen pakker å xll, og jakt og friluft.. men lykke til med handelen :D

Link to comment
Share on other sites

Hei Troll.

 

Ser det er mange her som anbefaler dyre børser. Ser du er opptatt av att dette skal være nytt så da vil jeg anbefale denne "pakken":

 

-Tikka t3 lite med Grs stokk

-Zeiss victory/classic serien

-demper

 

Kjøper du dette for en pakke pris så vil du nok få det ned i 25 000 hos noen. Ser det er forhandlere som selger tikkaen mye billigere enn andre så litt research å få noen pakke priser hos forskjellige så tror jeg du får en meget fin pakke for 25 000. Ser du har snakket om en Browning, har ikke erfaring med den selv. Men har hørt mye bra om den. Derfor jeg anbefaler Tikka er fordi jeg har flere av mine kamerater som jakter og skyter jaktfelt med Tikka t3. De har veldig god presisjon, billige og blir veldig fine i en Grs stokk. Minuset er litt plast deler som magasin osv. Men da har du hvertfall mye penger igjen til en meget god optikk. Mange sier det att du skal bruke 1/3 på rifle å resten på optikk =) Er alt for mange her som er opptatt av å ha meget gode børser, å legger heller mye mindre penger i god optikk. Å det er faktisk det som betyr noe.

 

Lykke til med børse kjøp.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp Schultz & Larsen med KKC stokk, så kan du legge inn ekstra shims og bygge til ønsket lengde, samtidig har du rifle du også kan kjøpe flere piper til og samtidig bruke samme sluttstykke og magasin til. Har selv 6.5x55,308w,30-06 og 9.3x62 i samme våpen. Annet magasin til 308w, ellers ingen andre forandringer. Et godt alternativ å bygge på.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Ville ikke ha kjøpt T3, fordi den forbaska utkasteråpningen er så trang at puss for min del nesten utgår. Og absolutt ikke i sporter /varmint utgave (som jerg har hatt selv), da tyngden kombinert med KKC eller GRS rett og slett blir alt for mye (en rifle bæres mye mer enn den skytes).

 

Trådstarter er inn på noe her, med en X-bolt og GRS. Lett rifle i en litt tung stokk, vill mest sansynlig gi en god balanse i rifla (selv med litt tung optikk på topp).

 

GRS stokkene er gjerne litt kraftige i håndutfyllinger o.l. og kan fint slipes litt der det passer for optimal passform (Gjennomfarget laminat er greit slik). Kolbelengden justeres i en håndvending, faktisk så enkelt at man kan justere om mellom stå og ligg om man så ønsker, samt for lite eller mye klær. KKC (som jeg selv har og er godt fornøyd med) er ikke noe man justerer på i tide og utide. KKC er mer en "set and forget" sak, mens GRS er "set as you please" sak.

Link to comment
Share on other sites

Noen anbefaler å bruke mye penger på god optikk. Jeg er enig til en hvis grad, men vær obs på at optikken ikke er bedre enn det svakeste ledet - kikkertmontasjen. Bruk penger på en god og solid montasje, da sparer du deg for "fremtidig trøbbel". Det hjelper lite med god optikk og super rifle om de lever hver for seg :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ville ikke ha kjøpt T3, fordi den forbaska utkasteråpningen er så trang at puss for min del nesten utgår.

 

Sluttstykket kan trekkes ut bakover. Når du får fjernet dette er det så og si ikke noen unnskyldning for å ikke pusse litt...

 

(Beklager. Klarte ikke å holde igjen.) :mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Er så forbanna mange fine og gode børser på markedet at jeg tror ikke du kan gjøre noe gærnt, særlig hvis du bruker penger på god optikk. Kan ikke noe annet enn å anbefale Zeiss Victory. Ufattelig god service og god optikk. Sammen med en Schultz & Larsen Classic DL har du et veldig bra våpen med pipebytte-system, fantastisk boltgang og avtrekk. Personlig så er ikke jeg så opptatt av vekten. Etter litt finregning på diverse børser har jeg kommer fram til at forskjellen er egentlig veldig lite.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...